The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av AMD-FX:

Finns en mod som gör att civila inte ger sig in i strider eller så flyr dom när hälsan börjar bli för låg. Immersive Citizens http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/65013/?

Vet att det fanns en irriterande bug förut (har inte testat modden på ett tag). Jenassa som jag hyrde som merc sprang iväg innan hon hade blivit skadad ens, såg så sjukt ut när hon flydde fältet när hon sågen fiende, efter det fick jag springa och leta efter fanskapet

Detta är nog min favorit mod.
Tror det går att ställa in så att din medhjälpare aldrig flyr.
Orsaken till att de flyr, tror jag är att striden verkligen är i tuffaste laget för dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nu när folk verkar lägga lite tid på Skyrim igen så passade jag på att ladda upp lite bilder.
Beklagar den värdelösa sidan
https://postimg.org/gallery/3aey09qds/

Permalänk
Medlem

@MsSmith:

Snyggt. Ser lite bättre ut än mitt Skyrim. Dock verkar det som vissa moddar inte funkar som de ska hos mig. Lade in True Storms, men ingen skillnad mot tidigare.Btw, hur många mods har du installerat?

Får göra om allt när jag har alla mods jag vill ha till SSE, sedan lär jag dumpa Legendary versionen som inte har samma flyt som SSE

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@AMD-FX: Bilderna är ordentligt krympta tyvärr så de blir lite konstiga. Använder själv inte True Storms utan Vividian Clouds and Fogs http://www.nexusmods.com/skyrim/mods/36067/?
Har aldrig haft ett problemfritt spel med True Storms (rykten om att skripten ligger och kör hela tiden i bakgrunden vilket till slut ger CTD) och Vividian ger i mitt tycke en bättre upplevelse ändå. Jag har 566 moddar och 253 esp's. Lägger jag till den 254e så nollställs alla quests och jag måste börja om - dock funkar allt

Är det värt att vänta på moddarna till SSE? Känns för mig konstigt men det kanske det är?

Tar en bild till... massa extra skog som jag alltid går vilse i om jag inte följer vägarna...

Min trogne följare är fegisen Rumarin från Interesting NPCs

Permalänk
Medlem

@MsSmith:

Det var väl en som lagt in en jäkla massa moddar i SSE utan att det direkt slöat ner datorn. Tro han skrev det i MrBravos SSE tråd. Har man 32 GB minne i SSE så borde väl minnet utnyttjas då det är 64 bit versionen av spelet?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Är det bara jag som inget tycker om den här "mjukhetskänslan" som kom iom Special Edition?
Jag tycker det är mycket skönare att spela Legendary som känns kvickare.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

@MsSmith:

Det var väl en som lagt in en jäkla massa moddar i SSE utan att det direkt slöat ner datorn. Tro han skrev det i MrBravos SSE tråd. Har man 32 GB minne i SSE så borde väl minnet utnyttjas då det är 64 bit versionen av spelet?

Man kan tycka det åtminstone men vet inte om det kan ta upp så mycket minne oavsett. Med ENBoost så använder jag upp till tre ENBhost.exe, motsvarande 12GB ram bara där. Då ligger Skyrim på ca 2,5GB. Så visst går det i teorin men vet inte riktigt nyttan med det.

Skrivet av Unbalanced:

Är det bara jag som inget tycker om den här "mjukhetskänslan" som kom iom Special Edition?
Jag tycker det är mycket skönare att spela Legendary som känns kvickare.

Har inte testat den nya varianten men jag håller med, ogillar skarpt mjukhetskänslan - om vi nu pratar om samma sak så blir jag lätt åksjuk av den.

Permalänk
Medlem

I dag fyller Skyrim fem år. En angenäm ålder för ett spel. Fantastiskt bra med moddar än idag tycker jag. Ni som spelar mycket, hur tycker ni grafiken är (moddat, ENBs etc) i jämförelse med andra stora titlar i modern tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

I dag fyller Skyrim fem år. En angenäm ålder för ett spel. Fantastiskt bra med moddar än idag tycker jag. Ni som spelar mycket, hur tycker ni grafiken är (moddat, ENBs etc) i jämförelse med andra stora titlar i modern tid?

Kan vara riktigt snyggt, ansikten på folk men kan vara riktigt fult också, distans i naturen kan se ganska blockigt ut. Flimmer på fjällen (ska vara fixat i SSE dock). Händer att gräs inte ritas upp ibland utan det tar flera sekunder innan det gör det. Kanske nåt med cache att göra? har en sliten mekanisk hårddisk som C drive, kanske kan vara en orsak

Vad kör du för ENB på bilderna ett par poster upp? Real Vision som vanligt? Jag är inte för så där jätteskrikande färger som en del har. Blir för mycket i längden

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jag har läst att om man har för höga inställningar kan det bli så där. Grass distance bör ligga under 8000 osv. Kör med dubbla SSD i raid0 och även jag har ibland problem med trötta laddningar av texturer. Tror bara att man får acceptera att det är en"Skyrim thing".

Kör med Vividian ENB, dock vivid version, så det är lite skrikande i vissa lägen dom fe de där bilderna. Men titta gärna på bilderna i länken tidigare också och se vad du tycker. Vissa ljus i Whiterun ser riktigt trevligt ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jag har läst att om man har för höga inställningar kan det bli så där. Grass distance bör ligga under 8000 osv. Kör med dubbla SSD i raid0 och även jag har ibland problem med trötta laddningar av texturer. Tror bara att man får acceptera att det är en"Skyrim thing".

Kör med Vividian ENB, dock vivid version, så det är lite skrikande i vissa lägen dom fe de där bilderna. Men titta gärna på bilderna i länken tidigare också och se vad du tycker. Vissa ljus i Whiterun ser riktigt trevligt ut

Skickades från m.sweclockers.com

Jag laddade ner den ENBn, men lade aldrig in den. Var för mycket att gå genom vilka filer som skulle in. Helst vill jag inte skriva över mina skyrim.ini eller skrimprefs.ini som fanns i någon mapp

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Gör en backup på dem bara. Mina heter skyrimprefs1 osv när jag testar. Men det är lite bökigt och den kan verkligen ta livet av valfri gpu men... Det är det värt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Gör en backup på dem bara. Mina heter skyrimprefs1 osv när jag testar. Men det är lite bökigt och den kan verkligen ta livet av valfri gpu men... Det är det värt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har testat Tetrachromatic ENB tidigare och den har också ganska skrikande färger. Snyggt, men blir jobbigt i längden

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Vilka ENBs brukar du rekommendera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Vilka ENBs brukar du rekommendera?

Jag tror jag pratade med dig en annan gång Den här använder jag #16169312

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Sant, tänkte om du bytt sedan dess.
Vet du hur man hittar vilket quest man är på? Behöver avancera fram ett quest manuellt då ett skript hängde sig men vet inte hur jag får rätt information.
Gäller mainquest 06, Love and Peace, i modden Maids II - Deception

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Sant, tänkte om du bytt sedan dess.
Vet du hur man hittar vilket quest man är på? Behöver avancera fram ett quest manuellt då ett skript hängde sig men vet inte hur jag får rätt information.
Gäller mainquest 06, Love and Peace, i modden Maids II - Deception

Jag byter väldigt sällan. Det andra har jag ingen aning om. Kanske Mr Bravo som kan lite mer vet?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Löste det genom att ladda ett äldre save och stängde av Deadly Dragons. Brukar ha det igång tills jag gjort main quest annars

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MsSmith:

Löste det genom att ladda ett äldre save och stängde av Deadly Dragons. Brukar ha det igång tills jag gjort main quest annars

"Deadly Dragons", det låter farligt, vad tycker stackars Rumarin om detta? misstänker att han tycker att han föredrar det avstängt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jaaa den gubben tar inte mycket seriöst det är då säkert. Men han är charmig. Synd att det måste vara typ 20 sammanfallande händelser för att trigga hans quests. Han och standardföljaren Stenvar är mina followers, Anduniel, Inigo, Arissa och allt vad de heter var inga jag fastnade för annat än för att köra deras quests

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om man har rätt till att ladda ner den nya versionen gratis via steam så måste man ha orginalspelet plus dlcarna?
visst finns det bara dragonborn och dawnguard?

Är det någe mer man måste ha?
Verkar inte som de e bara o ladda ner för mej iaf
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibpka:

Om man har rätt till att ladda ner den nya versionen gratis via steam så måste man ha orginalspelet plus dlcarna?
visst finns det bara dragonborn och dawnguard?

Är det någe mer man måste ha?
Verkar inte som de e bara o ladda ner för mej iaf
//

Det lilla Hearthfire finns ju också.
Dock så går det inte längre att få utan att köpa hela SSE på en gång...

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Ok. Men är det värt att betala 400kr för att spel som är till handling och uppdrag exakt likadant som orignalet?

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zibpka:

Ok. Men är det värt att betala 400kr för att spel som är till handling och uppdrag exakt likadant som orignalet?

Om redan har spelet skull jag försöka vänta till dess att SE säljs ut till reducerat pris.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag försöker flytta innehållet i Nexus Modmanager till en annan plats på hårddisken men får problem.
Kopierade Nexuskatalogen från C: till D:, utöver det är det samma sökväg (C:\Games\Nexus Mod Manager\Skyrim till D:\Games\Nexus Mod Manager\Skyrim) och bytte sedan sökväg i Nexus Mod Manager.

Då funkar det klockrent. Men eftersom jag sen vill ta bort datan på C: bytte jag namn på C:\Games till C:\Games1 och då blir det problem.

Varje gång jag startar Nexus Mod Manager vill nu programmet uppdatera sig själv då jag kör en gammal version och då också avinstallera och ominstallera alla mina moddar. Väl medveten om att 588 moddar kommer dels ta sin tid men även definitivt inte fungera så vill jag inte det. Speciellt inte nu när spelet är stabilt.

Tar jag bort Games1 och döper tillbaka det till Games så fungerar det igen. Själva Nexus Mod Manager ligger på C:\Program Files\Nexus Mod Manager och är bara 23MB stort så jag blir inte klok på vad som kan spöka.

Nån som har en aning?

Permalänk
Skrivet av Zibpka:

Ok. Men är det värt att betala 400kr för att spel som är till handling och uppdrag exakt likadant som orignalet?

Jag håller med Ratatosk, uppgraderingen är inte enorm imo, och SKSE64 har inte släpps än heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlitchyAntigrav:

Jag håller med Ratatosk, uppgraderingen är inte enorm imo, och SKSE64 har inte släpps än heller.

Vad är SKSE64
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Skrivet av Zibpka:

Vad är SKSE64
//

Tror de menar Skyrim Special Edition 64-bitars.

Btw om nån inte har DLC:na en så finns Legendary Edition på G2A för ca 10€, tror det brukar gå för 20€ på G2 annars
https://www.g2a.com/the-elder-scrolls-v-skyrim-legendary-edit...

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk

Nja, det står för Skyrim Script Extender 64, alltså gamla SKSE fast för Special edition. Den gör precis vad den låter som att den gör, och behövs till väldigt många bra mods.

Permalänk

Jag har precis laddat in skyrim, gamla versionen som jag fick billigt. Jag står som ett frågetecken när det gäller vilka mods man ska ha. Jag vill ju Att det ska vara så bra som möjligt. Finns det nån lista eller?

Jag är även vänsterhänt och använder numpad för rörelser men det kan man inte ändra verkar det som, finns det nån mod till det? Ser verkligen fram emot att spela spelet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb