Kan inte nå plex på freenas utanför nätverket

Permalänk
Medlem

Kan inte nå plex på freenas utanför nätverket

Hej

Har en freenas med plex i ett jail. Vad jag än försökt så kan jag inte komma åt plex utanför mitt nätverk och hoppas ni vet vad jag gör för fel.

Kanske är det så enkelt att jag har double nat? Men... min ISP ger mig en publik ip och då har jag läst att jag inte kan ha double nat, stämmer det? Jag har alltså bara en router (aurport extreme) i nätverket.

Men om vi utgår från att jag inte är bakom double nat...

Då ska det gå att nå plex automatiskt men jag lyckas inte göra det och jag har inte hittat någon lösning på nätet annat än att öppna portar, så jag försöker göra det...

Jag började med att i plex ställa in att den ska använda porten 40000 (har även testat andra portar). Jag går sedan till routern och ställer in 40000 på allt (publik och privat udp och tcp) samt det ip plex har (10.0.1.5). Inget hände.
Testade även med det ip freenasen har (10.0.1.22) (jag kan som sagt inte så mycket och testar hej vilt) men hände inget då heller.

Är det någon som vet vad jag gjort fel eller om det är något mer jag måste göra?

Permalänk

Jag är långt ifrån en nätverksexpert men jag misstänker det är nått knepigt med din portforwarding i routern. Din ip-serie (10.0.1.5) tycker jag ser skum ut (men som sagt, jag är ingen expert), mina ipadresser på mitt lokala nät brukar se ut i stil med 192.168.etc...

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du rita en skiss över hur du har kopplat, vilka ip-serier du använder samt varifrån du försöker koppla mot plexen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@oRBIT2002: jag är nog ännu sämre än dig inom detta men jag har för mig att (åtminstone) apples routrar använder 10.x.x.x istället för 192xxxxxx.

Plex fungerar i alla fall helt perfekt med 10.0.1.5 när jag är i mitt egna nätverk.

Permalänk
Medlem

@Trunk: har PMS på FreeNAS och så här ser det ut för mig.

1.29 är FreeNAS IPn. Så skriv bara in den IP FreeNAS ger ut och öppna porten 32400 på UDP och TCP

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut för mig, är det något som ser tokigt ut? 10.0.1.5 är alltså IP:t till det jail plex ligger i.

http://imgur.com/a/qVp7q

Edit: Sitter och fjärrstyr windows vilket inte ger den skarpaste bilden direkt, men jag tror ni ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Så här ser det ut för mig, är det något som ser tokigt ut? 10.0.1.5 är alltså IP:t till det jail plex ligger i.

http://imgur.com/a/qVp7q

Edit: Sitter och fjärrstyr windows vilket inte ger den skarpaste bilden direkt, men jag tror ni ser.

du ska inte ta plex jailets ip. utan freenas ipn. den du kommer åt GUIn i webläsaren.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

@korbevel: Har redan testat med ip till freenasen och det gjorde ingen skillnad. Men jag tror de flesta säger att man ska använda det ip som går till jailet.

Permalänk
Medlem

Steg1 är ju, kan du komma ut på nätet från din plex jail?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Steg1 är ju, kan du komma ut på nätet från din plex jail?

Om jag i jailets shell pingar 8.8.8.8 kan jag både skicka och ta emot paket. Antar att det betyder att jailet kommer ut på internet, eller har jag fel?

Jag har som sagt *väldigt* liten koll på sånt här.

Permalänk
Medlem

Du ska inte försöka gå in på ditt interna IP, dvs 10.xx.xx.xx, utan ditt externa som du får via din ISP.
När du är ansluten till ditt nätverk, gå in på www.whatismyip.com, där har du din externa IP.
Prova anslut till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning...
Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

@Spretcher: Det är det jag försöker.

Försöker även att ansluta till servern via plex webGUI (plex.tv/web), ingen skillnad.

Börjar dock misstänka att jag sitter bakom dubbla NAT då min router verkar ha en IP-adress på 100.xxx.osv vilket enligt en snabb googling tyder på att min ISP (bahnhf) använder nat. Däremot dör allt internet om jag sätter routern i bryggläge vilket jag förstått är ett tecken på att jag inte sitter bakom dubbel nat.

Men som sagt, jag är riktigt kass på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

@Spretcher: Det är det jag försöker.

Försöker även att ansluta till servern via plex webGUI (plex.tv/web), ingen skillnad.

Börjar dock misstänka att jag sitter bakom dubbla NAT då min router verkar ha en IP-adress på 100.xxx.osv vilket enligt en snabb googling tyder på att min ISP (bahnhf) använder nat. Däremot dör allt internet om jag sätter routern i bryggläge vilket jag förstått är ett tecken på att jag inte sitter bakom dubbel nat.

Men som sagt, jag är riktigt kass på det här.

Aah, sry. Var jag som missuppfattade
Har tyvärr inga mer förslag..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main: 5800X3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

@Spretcher: Det är det jag försöker.

Försöker även att ansluta till servern via plex webGUI (plex.tv/web), ingen skillnad.

Börjar dock misstänka att jag sitter bakom dubbla NAT då min router verkar ha en IP-adress på 100.xxx.osv vilket enligt en snabb googling tyder på att min ISP (bahnhf) använder nat. Däremot dör allt internet om jag sätter routern i bryggläge vilket jag förstått är ett tecken på att jag inte sitter bakom dubbel nat.

Men som sagt, jag är riktigt kass på det här.

100.64.0.0/10 är reserverat för CGNAT, så det är definitivt det som är ditt problem.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Du får ingen publik ip av bahnhof, det är nåt du måste efterfråga i så fall.

Permalänk
Medlem

Ja om wan-IP:t i routern inte stämmer med det som står på mittip.se har din operatör NAT

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast om jag loggar in på bahnhof sä står det klart och tydligt att de ska ge min router en specifik ip-adress.
Kan det vara så att den där lilla lådan på väggen (har stadsnät som går in i lådan) har någon funktion som ger annat ip till min router?

Eller är det så att det blivit något fel och att de inte alls ger mig det ip som det står att jag ska få?

Aja, jag har skickat ett smått förvirrande mail till deras kundtjänst, får se om de kan ge klarhet och/eller hjälpa mig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kanske dum fråga men är "remote access" aktiverat i Plex?

Edit: OK, NAT-ad.. Nej det är inte din lilla låda som ger dig annat IP. Pröva en s.k mac-release i din router och sen refresh.

Permalänk
Medlem

@tcntad: Hur menar du att jag ska pröva med en mac-adress i routern?
Jag vet vad en mac-adress är men jag förstår inte alls vad du menar att jag ska göra med den.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Trunk:

@tcntad: Hur menar du att jag ska pröva med en mac-adress i routern?
Jag vet vad en mac-adress är men jag förstår inte alls vad du menar att jag ska göra med den.

I Windows kan man köra ipconfig /release och /renew för att förnya ipadressen. Du bör kunna göra liknande i routern.
Om det är så att du inte fått en ny publik adress från din ISP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trunk:

Fast om jag loggar in på bahnhof sä står det klart och tydligt att de ska ge min router en specifik ip-adress.
Kan det vara så att den där lilla lådan på väggen (har stadsnät som går in i lådan) har någon funktion som ger annat ip till min router?

Eller är det så att det blivit något fel och att de inte alls ger mig det ip som det står att jag ska få?

Aja, jag har skickat ett smått förvirrande mail till deras kundtjänst, får se om de kan ge klarhet och/eller hjälpa mig.

Står det specifik IP på deras sida? Det bör stå Public IP, annars skulle jag utgå ifrån att det inte alls är konfigurerat som du tror.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Liten statusuppdatering:
Blev uppringd av Bahnhof och de bekräftade att jag var bakom double-nat så de stängde av den. En routeromstart senare så fungerar det alldeles utmärkt.