Palit GTX 1080 är löjligt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

De extra hundralapparna gör inte så mycket, vill bara förenkla RMA-processen om problem uppstår. Hade rejäla problem med krånglande och defekta kort fram tills jag fick mitt R9 290, vill inte spendera flera veckor (månader) på felsökning, returer och krångel.

Förhoppningsvis går kontakterna med Proshop bra och att de sköter support-biten bättre än med tidigare rapporter. Om det nu är något problem med kortet. Blir lätt att man börjar oroa sig när man läser om alla problem som kan uppstå men förhoppningsvis är det ett väl fungerande exemplar som dyker upp också. Kylningsmässigt bör det ju inte vara några som helst problem med Palits och, i mitt fall, Gainwards kort då kylaren är rejält tilltagen.

Jag önskar alla lycka till med sina kort, oavsett modell och återförsäljare!

ja man hoppas ju alltid att man slipper alla RMA äranden och sånt oavsett vilken återförsäljare det är men behöver jag så hoppas jag proshop sköter det hela ok.

det känns som ett av mina mindre problem ändå när jag ska bygga datorn så är det cpu installationen jag är lite rädd för men klarar jag den så är det i mer eller mindre klart då kan jag inte göra så mycket fel.

och lycka till med ditt kort också gainward korten är rätt så snygga

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

hmm ja det var ju lite oroande att höra "coilwhine är inte ett tekniskt fel" så dom byter inte ut kortet för de? kontaktade du inte palit och frågade då?
får hoppas att mitt kort är felfritt.. eller har det coilwhine hoppas jag på acceptabla nivåer!

Proshop byter inte ut kortet nej. Det blir samma kort + en undersökningsavgift. Kontaktade inte palit.

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpaatkins:

Ni som har coilwhine, är det under vanligt användare? Typ att ni sitter och spelar ett par timmar gtx eller nåt? Eller kommer det bara när ni OCar det.?

Det är tyst under idle, märks inget när man surfar och sånt.
Så fort man drar igång ett spel så kortet får jobba så börjar det låta, och det går i vågor beroende på hur hårt de jobbar. 100% = högst whine. Kolla min video (3DMark11 test 100% belastning) på sida 5-6

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Avstängd

undra hur vanligt coil-whine är egentligen? själv har jag aldrig vart drabbad men så köper jag typ nytt graffe bara vart 3-4e år

Mitt Palit köpte jag på proshop.. de har snabba leveranser (dagen efter trots de skickas från danmark) bor i Västra Götaland iofs..

sen är kortet underbart bra, ett av mina bästa dataprylsköp ever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

haha aja bra att det kom fram i alla fall

hur funkar det då? inge coilwhine eller något annat galet?

Verkar finfint än så länge. Inget coilwhine men jag heller inte lyssnat efter det utan så fort jag märkte att kortet surrade igång stängde jag igen chassit (R5 under bord). Har inte testat mycket höga fps.

Gick bra att sätta +200 core / +550 minne med power target på default sen började det ta emot, ska undersökas vidare ikväll Gjorde precis ett Firestrike och uppnådde 60 grader då var fläktarna uppe på runt 700rpm för mig ohörbart.

Det galna var väl isåfall när jag skulle uppdatera bios. När uppdateringen utförs så försvann iaf bilden (no signal) för mig, vilket kanske är att vänta, dock kom den inte heller tillbaka. Väntade nervösa 20 minuter sen fick det bli en fulreset men det visade sig ändå att uppdateringen lyckats så jag sitter nu med senaste.

Permalänk
Avstängd

@cheetah:

du har väl dubbla bios oavsett

Permalänk
Medlem

@captur605:

Jajamen, och det gjorde mig lungnare Men låt säga att biosuppdatering misslyckas då. Man stänger av datorn, skiftar en dipswitch och sen kör man från det andra fungerande bios. Vad gör man med det som misslyckades då? Kommer man åt det trots att min skiftat på kortet och på så sätt kan lägga över ett fungerande?

Permalänk
Avstängd

@cheetah:

det vetefan i värsta fall får man ju sluta "leka"

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

undra hur vanligt coil-whine är egentligen? själv har jag aldrig vart drabbad men så köper jag typ nytt graffe bara vart 3-4e år

Mitt Palit köpte jag på proshop.. de har snabba leveranser (dagen efter trots de skickas från danmark) bor i Västra Götaland iofs..

sen är kortet underbart bra, ett av mina bästa dataprylsköp ever

Inget på 780Ti.
Haft lite whine på 970SLI (hördes dock inte när chassit var stängt).
Inget på 980Ti.
Och nu på både MSI 1080 och nuvarande Asus 1080 (hörs lite vid load även när chassit är stängt).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@cheetah:

det vetefan i värsta fall får man ju sluta "leka"

Så sant

Jag håller nedanstående troligt tills jag hittar något konkret.

"Regarding the BIOS switch: I don't know exactly how the Palit card handles the BIOS flash but I can tell you how it was with my Gigabyte Radeon 7950 Windforce 3. The card only loads the BIOS after a reboot. But when you boot with switch set to BIOS1 you can after that set the switch to position 2 and the flash will be applied to that BIOS2 slot." Länk

Permalänk
Skrivet av SpeedRebirth:

Det är tyst under idle, märks inget när man surfar och sånt.
Så fort man drar igång ett spel så kortet får jobba så börjar det låta, och det går i vågor beroende på hur hårt de jobbar. 100% = högst whine. Kolla min video (3DMark11 test 100% belastning) på sida 5-6

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, jag har tex kört Dying light maxat I flera timmar utan ett pip, kan jag ställa mig till skaran lyckliga som inte har coilwhine då?

Visa signatur

Asus Gog Gl702 VM 16 gb ram, 500 gb 960 pro evo ssd, 1060 g gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

Flashade om mitt till premium .. Skönt o slippa ha afterburnwr o grejer igång

Hur gjorde du detta? Vart fick du tag i bios?:)

Permalänk
Medlem

@cheetah: Om du får en felande BIOS pga en flashning som gått snett eller att du kladdat på förmycket inställningar (de gjorde jag, försökte höja stockvoltage bla på mina gamla AMD 6950).

Så kan man reparera. De du gör då är att starta datorn i de fungerande BIOS. Sen väl vid flashning så flyttar du tillbaka "jumpern/spaken" till de felande, när datorn är igång, sen flashar du igen. Då kommer den ersätta den felande BIOSen och försöka igen.

Hände mig några gånger som sagt. Du kan även återställa ett grafikkort med endast 1 BIOS-läge. Men då behöver du ett fungerande grafikkort. Så man kopplar in 2 i datorn. Och väljer och flasha de icke fungerande grafikkortet.

Om jag inte missminner så kan man flasha ett kort som felar även om de inte ger bild, men då ska man komma ihåg vad som ska skrivas och när tex. Detta utanför Windows såklart.

Såg att du postat svaret själv.

Skrivet av cheetah:

"Regarding the BIOS switch: I don't know exactly how the Palit card handles the BIOS flash but I can tell you how it was with my Gigabyte Radeon 7950 Windforce 3. The card only loads the BIOS after a reboot. But when you boot with switch set to BIOS1 you can after that set the switch to position 2 and the flash will be applied to that BIOS2 slot." Länk

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@TaunyTiger:

Äh tack för att du tog dig tid att svara skadar inte med en bekräftelse som sagt

Permalänk

OP: Hm, får bara 2733 som score med GTX 1080 ROG Strix GA. Ställde du in inställningar som det står här? Vilken upplösning och GPU-frekvens?

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Någon som sett en bios-switch på korten? Jag kan iaf ej hitta någon och enligt deras hemsida känns det mer som en "mjukvaru" baserad switch. Vilket gör att du har en extra flashning om det blir fel. Står inget om vad som sker med det dåliga bioset eller om man manuellt kan välja bios. Detta är ju inte lika bra som en äkta switch.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Fick tag på ett Palit Geforce GTX 1080 Super Jetstream från Proshop får lite drygt en vecka sedan. En sorglig död av mitt moderkort (läs mer här) försenade mina försök att utvärdera kortet.

Efter byte av moderkort, omaktivering av Windows plus en jäkla massa annat pyssel kunde jag ikväll till slut testa det nya grafikkortet. Och som sammanfattning kan jag bara säga: god damn!

Att det skulle vara snabbt som ett GTX 1080 var ju givet men att det samtidigt skulle var så otroligt tyst och även klocka bra hade jag inte förväntat mig. Nu bytte jag i och för sig ut tre GTX 980 Referens mot ett nytt GTX 1080 vilket sänkte effektåtgången runt 300 Watt. Palit Super Jetstream är otroligt tyst! Stora fläktar och en i princip överdimensionerad kylare gör att när jag benchmarkar kortet går fläktarna aldrig över 1200 rpm.

Några resultat (GPU överklockad 100MHz och minnen 500MHz från fabriksöverklockningen):

3D Mark Firestrike:
Graphics Score: 23 638
GPU Frekvens: 2038-2063 MHz
Temp: Max 72 grader

3D Mark Firestrike Extreme:
Graphics Score: 11 295
GPU Frekvens: 2050 MHz
Temp: Max 69 grader

Heaven Extreme:
Score: 3 627
GPU Frekvens: 2050 MHz
Temp: Max 73 grader

Valley Extreme:
Score: 4 493
GPU Frekvens: 2050 MHz
Temp: Max 72 grader

https://gzhls.at/p/1449281.jpg

Så om ni har tappat sugen på att vänta på era Asus Strix-kort kan jag rekommendera en surf över till Proshop och välja ett Palit-kort. De har vissa i lager och fler på väg inom kort, här är det jag köpte.

Jag upprepar igen, kortet är i det närmaste ohörbart under full load vilket för mig är lite som att jag inte riktigt kan greppa det...

PS! Det finns en nackdel, kortet tar upp tre PCI-e platser.

PS2!: Är det någon som vet hur man kan justera RGB-belysningen på kortet skulle jag verkligen uppskatta en upplysning.

Det är bra när minnena kan gå upp så långt, det gör mycket på prestandan! Någon hade lyckats få upp mitt i 2000(2162)Mhz med 10460 på minnena, men mitt exemplar klarade bara 1972(2126) och 10332. Graphics score 22999 och 2982 i Heaven (med strypt CPU utan anledning).

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loweb_:

Lyckan över nytt grafikkort varade runt 5 min då det uppstod gröna prickar på skärmen vid högre hz. Det är säkert på väg att dö.

hehe har inget med det att göra. såvida du inte får det utan överklockning.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Nu har jag disablat Thermal Throttle i BIOS på CPU:n (doh!), så nu har jag 23667 graphics score i FireStrike med 61c temp på mitt 1080 Strix och det är ordning på torpet igen. Glad

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Inaktiv

Mitt Palit Jetstream 1080 gör 2063MHz/11600MHz. Core clocken hade väl kunnat vara ett par MHz högre men minnesklocken är i klass med de bästa jag sett på nätet så ska inte gnälla.
Det lustiga är att jag har inte ökat spänning till GPUn då det inte verkar göra någon skillnad. Kör annars 120℅ power limit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

hmm ja det var ju lite oroande att höra "coilwhine är inte ett tekniskt fel" så dom byter inte ut kortet för de? kontaktade du inte palit och frågade då?
får hoppas att mitt kort är felfritt.. eller har det coilwhine hoppas jag på acceptabla nivåer!

och du frågade alla dessa frågot ändå så köpte du och fick använda ångerrätten?

och angåande frakten så elgiganten är ännu sämre, 3-5 dagar leveranstid jag beställde igår kväll kontaktade chatten på hemsidan idag och fick veta att mitt paket beräknas vara framme på måndag!!!!!! det är fan inte 3-5 dagar.................

Om du beställde på tisdag kväll den 1/11 och sen får du paketet på måndag. Det är väll precis mellan 3-5 dagar, nämligen 4.
1: onsdag, 2: torsdag, 3: fredag, 4: måndag.

Inga leveranser på lördagar/söndagar. Så i leveranstid så är det alltid arbetsdagar som räknas..
Hoppas du är nöjd med kortet iallafall

Jag köpte mitt 1080 från Proshop för snart 2 månader sedan och jag är så galet nöjd!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Köpte ett ASUS 1080 TURBO för 5999kr nu under Black Friday, och var verkligen inte beredd på hur högt kortet lät under load. Lyckades dock sälja mitt gamla 970 för 2000kr, så jag funderar på att använda ångerrätten och köpa detta kort istället. Skulle ni säga att det är värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rongelol:

Köpte ett ASUS 1080 TURBO för 5999kr nu under Black Friday, och var verkligen inte beredd på hur högt kortet lät under load. Lyckades dock sälja mitt gamla 970 för 2000kr, så jag funderar på att använda ångerrätten och köpa detta kort istället. Skulle ni säga att det är värt det?

Jag är toknöjd med mitt. Visst låter det lite under hög load men inte så man störs av det. I windows är det helt tyst, fläktarna snurrar inte ens.

När man spelar har man ändå headset på sig så man hör inte ändå och ingen polare har påpekat att de hört fläktljud från micen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rongelol:

Köpte ett ASUS 1080 TURBO för 5999kr nu under Black Friday, och var verkligen inte beredd på hur högt kortet lät under load. Lyckades dock sälja mitt gamla 970 för 2000kr, så jag funderar på att använda ångerrätten och köpa detta kort istället. Skulle ni säga att det är värt det?

Låter ungefär som mitt förra kort, ett Asus Strix, tills fläktarna går för fulla muggar och då låter det härligt mycket. Men har aldrig varit med om att fläkten gått för fullt på autoläge i spel som tex GTA V/Watchdogs 2 utan bara när jag lekt med inställningarna och satt fläktkurvan på 100% vid 60 grader. Då får man ha hög volym på fläktarna men det scenariot kommer inte inträffa vid normal autostyrning.

Mina tankar är att Palits fläktar på Gamrock mm inte är till för att köras fullt. Testade fläktkuran på 100% eller låta den vara på normal där fläktarna går som högst 60% gav ingen skillnad i kylning mer än någon enstaka grad.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hur är det med after market vattenkylning och Palits Jetstream 1080? Är Palit kräsna för garanti etc?
Titanfall 2 och Mafia 3 kör på 70 grader med allt maxad.
Blir lite orolig

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera två saker:
Ifall man har ett kort med lägre power limit, flasha https://www.techpowerup.com/vgabios/186373/palit-gtx1080-8192... (nyaste premium bioset) för låångt högre power limit, samma board ID så går enkelt. Ifall man inte vill klocka får man ju en gratis boost med.
Byt ut tandkrämen dom använder som kylpasta för klart bättre temps, mitt kort går knappt över 55C med ~70-75% fläkt ifall det inte är extremt krävande grejer, fläktarna är ju ändå så sjukt tysta så gör ju mindre!
Upptäckte även när jag klockade minnet att det verkar finnas platåer för vars det funkar bra, inte vart med om det så här förr men ifall du drar upp minnet säg 500mhz och du får sämre fps, klicka ett par mhz upp eller ner och kolla igen. Trodde först mitt inte klockade så bra men såhär gick det upp en hel massa.
Sjukt bra sätt att kolla påverkan av det som jag hittade och var rätt självklart egentligen men aldrig tänkt på, ta nån av unity benchsen tex, något där du kan pausa i window mode och låt den sitta där, sänk och höj mhz för att se resultat direkt.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Ni som har köpt ett Palit kort 1070/1080 Super Jetstream eller GameRock Premium är ni nöjda med korten?

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

jadå, men i min mening lite sent att köpa kort nu. Vänta på nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

jadå, men i min mening lite sent att köpa kort nu. Vänta på nästa generation.

Jo det är ju rätt sent hehe! Men mitt 1070 gick sönder så blir att uppgradera till 1080, lutar åt ett 1080 GameRock Premium

Edit: Det blev ett sånt!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360