Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hittat billiga GTX 1080 på Tradera, hur undgår jag att bli lurad?

Permalänk

Hittat billiga GTX 1080 på Tradera, hur undgår jag att bli lurad?

Flera GTX 1080 helt nyöppnade som en säljare med goda omdömmen säljer! Köpte själv 2 st founders editionprecis!

Här är länk till en av de där man kan klicka på att visa säljaren alla annonser! RIKTIGT bra pris för nya kort! Eller?

http://www.tradera.com/item/341373/268196243/evga-geforce-gtx...-

Permalänk
Entusiast
Skrivet av salar5555:

Flera GTX 1080 helt nyöppnade som en säljare med goda omdömmen säljer! Köpte själv 2 st founders editionprecis!

Här är länk till en av de där man kan klicka på att visa säljaren alla annonser! RIKTIGT bra pris för nya kort! Eller?

http://www.tradera.com/item/341373/268196243/evga-geforce-gtx...-

Kolla om det finns kvitto, annars kan det potentiellt vara stöldgods.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av salar5555:

Flera GTX 1080 helt nyöppnade som en säljare med goda omdömmen säljer! Köpte själv 2 st founders editionprecis!

Här är länk till en av de där man kan klicka på att visa säljaren alla annonser! RIKTIGT bra pris för nya kort! Eller?

http://www.tradera.com/item/341373/268196243/evga-geforce-gtx...-

Va försiktig! Har varit med om att bedragare lyckats komma in på en användarkonto med bra betyg och sälja dyra produkter till riktigt bra pris. Dock så använder han du länkade till klarna som betalmetod så man borde vara säker under deras köparskydd.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB | Motherboard: Gigabyte X570 AORUS ELITE | RAM: G.skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 | GPU: ASUS TUF RTX 3080TI | CPU Cooler: be quiet! Pure Rock | M2: Intel 660p 1TB| HDD: Seagate Desktop SSHD 2TB 7200rpm 64MB| PC Case: Fractal Design Define R6 USB-C Vit TG | PSU: Corsair RM750x 750W v2 | OS: Windows 11 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitz91:

Va försiktig! Har varit med om att bedragare lyckats komma in på en användarkonto med bra betyg och sälja dyra produkter till riktigt bra pris. Dock så använder han du länkade till klarna som betalmetod så man borde vara säker under deras köparskydd.

Samma här.. Köpte en projektor på tradera för ett år sedan och blev blåst på pengarna. Användaren hade massor av positiva omdömen och hade samma namn i mailen som på kontot, problemet var att det var ett hackat konto och när jag ringde numret som stod i profilen så fick jag prata med en väldigt förvirrad kvinna som tillslut förstod att någon hackat hennes användare. Båda polisanmälde händelsen och även fast man ser till vem pengarna sattes in så las ''utredningen'' ner.

Även om det inte är ett hackat konto och man faktiskt får sina grejer, så kan det ju som nämnts tidigare vara stöldgods, eller möjligen djupt skuldsatta människor som köper på sig grejer på kredit/avbetalning och säljer vidare för att få ut snabba pengar, det förekommer faktiskt.

EDIT: Såg att användarens senaste omdöme var för 2 månader sen, precis som bedragaren jag råkade ut för. Ett tips är att ringa numret på profilen.
Man måste samtidigt fråga sig själv, varför skulle någon sälja helt sprillans nya kort till ett lågt fast pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av popn:

Man måste samtidigt fråga sig själv, varför skulle någon sälja helt sprillans nya kort till ett lågt fast pris?

Precis min tanke. Ett enda hade varit nog så misstänkt.

http://www.tradera.com/profile/items/2834074/mammakock

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk

Men okej, hur gör jag för att bäst skydda mig, och vad ger tradera grejen för skydd för min del? Sen om jag ska vara helt ärlig bryr jag mig inte vart kortet kommer ifrån, det ska in i datorn! Haha! Hur skyddar jag mig bäst här för att få korten och inte bli blåst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av salar5555:

Men okej, hur gör jag för att bäst skydda mig, och vad ger tradera grejen för skydd för min del? Sen om jag ska vara helt ärlig bryr jag mig inte vart kortet kommer ifrån, det ska in i datorn! Haha! Hur skyddar jag mig bäst här för att få korten och inte bli blåst!

Jag skulle vilja påstå att det är väldigt svårt att ''skydda sig''. Jag köpte ett helt nytt 970 på tradera förra året men då såg jag till att han hade kvitto och så mötte jag upp honom, hade aldrig köpt det om det inte skedde genom fysisk kontakt, även om det inte är en säkerhet för att kortet är helt, men ändå.
Jag skulle helt avråda dig att ens fundera på att köpa något av korten, det är till 90% chans en skam, även om vi inte vill att det ska vara det.

EDIT: Annonsen är nu anmäld till Traderas granskning för bedrägeriförsök. (av mig)

Permalänk

Salar5555, if it sounds to good to be true.....

Varför skulle han skryta om sitt omdöme i texten? "Trygg och söker affär".
Beviset finns ju redan där i omdömet, ingenting han behöver upplysa om ...Varnigstecken för min del~

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Skrivet av popn:

Jag skulle vilja påstå att det är väldigt svårt att ''skydda sig''. Jag köpte ett helt nytt 970 på tradera förra året men då såg jag till att han hade kvitto och så mötte jag upp honom, hade aldrig köpt det om det inte skedde genom fysisk kontakt, även om det inte är en säkerhet för att kortet är helt, men ändå.
Jag skulle helt avråda dig att ens fundera på att köpa något av korten, det är till 90% chans en skam, även om vi inte vill att det ska vara det.

But i want it to be true 😔! Det här förstörde ju fan kvällen, här såg man fram emot en bra deal så vakna man till verkligheten!

Permalänk
Skrivet av RedbullF1:

Salar5555, if it sounds to good to be true.....

Varför skulle han skryta om sitt omdöme i texten? "Trygg och söker affär".
Beviset finns ju redan där i omdömet, ingenting han behöver upplysa om ...Varnigstecken för min del~

Skickades från m.sweclockers.com

If it smells like scam, looks like scam, chances are...

Permalänk
Medlem

@salar5555:

Ja jag förstår vad du menar! Men samtidigt, tänk hur det hade förstört kvällen när han slutar svara på mail och det enda du kan göra är en polisanmälan och anmälan till Tradera. Kontot blir låst, polisen lägger ner ärendet och du har blivit blåst på 6000 kr.

Permalänk
Skrivet av popn:

@salar5555:

Ja jag förstår vad du menar! Men samtidigt, tänk hur det hade förstört kvällen när han slutar svara på mail och det enda du kan göra är en polisanmälan och anmälan till Tradera. Kontot blir låst, polisen lägger ner ärendet och du har blivit blåst på 6000 kr.

Jag köpte 2 så blåst på 12000 och du har rätt! Men en tanke bara, säljaren erbjuder upphämtning! Ett alternativ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av salar5555:

Flera GTX 1080 helt nyöppnade som en säljare med goda omdömmen säljer! Köpte själv 2 st founders editionprecis!

Här är länk till en av de där man kan klicka på att visa säljaren alla annonser! RIKTIGT bra pris för nya kort! Eller?

http://www.tradera.com/item/341373/268196243/evga-geforce-gtx...-

Du kommer få dina kort, har själv köpt 980ti av den säljaren för ca 1 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Salar5555, if it sounds to good to be true.....

Varför skulle han skryta om sitt omdöme i texten? "Trygg och söker affär".
Beviset finns ju redan där i omdömet, ingenting han behöver upplysa om ...Varnigstecken för min del~

Skickades från m.sweclockers.com

Jag säger inte emot dig, men tyckte det var intressant. Skummade igenom omdömena och hittade minst 3 andra omdömmen där det handlade om grafikkort, ena minst 2 år sedan.
Har svårt att se hur någon kommer över så pass nya kort och kan sälja dem till så lågt pris utan något mygel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av salar5555:

Jag köpte 2 så blåst på 12000 och du har rätt! Men en tanke bara, säljaren erbjuder upphämtning! Ett alternativ?

Jaha har du redan betalat? Ber om ursäkt om jag lät okänslig!
Om du tycker det känns värt att försöka så kan ju upphämtning med kontanter fungera.
Jag tog just upphämtning för att vara säker på att få min vara, och sen skadar det ju inte om man vet hur personen ser ut.. Minns också att jag swishade så hans namn fick man ju också

Permalänk
Hedersmedlem

@salar5555 *Inlägg utbrutna till egen tråd då det blev lite väl mycket off topic i Dagens fynd - Diskussionstråden*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

med största sannorlikhet kreditkortsscam/identitetsstöld. Så ja, du kommer nog få ett grafikkort till dig. och köparen får pengar.

Dock lär väll någon oskyldig få en fin faktura för något dem inte har köpt.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av salar5555:

Men okej, hur gör jag för att bäst skydda mig, och vad ger tradera grejen för skydd för min del? Sen om jag ska vara helt ärlig bryr jag mig inte vart kortet kommer ifrån, det ska in i datorn! Haha! Hur skyddar jag mig bäst här för att få korten och inte bli blåst!

Tradera ger dig inte ett skit.

Var själv nyss med i en tvist om en iPad och trots att jag förstod att det inte stod rätt till, när köparen la ut samma varor igen, trots att de redan sålts till mig (och andra) inom 1h så gjordes inget.

De (tradera), skulle "undersöka" saken och sedan återkoppla.
När jag sedan efter ytterligare 2 dygn kontaktar dem igen för att få veta hur det går, är svaret jag får bara "Oj, nej nu har det gått såpass lång tid att köparen har fått pengarna och vi kan inte göra något!"
... även om de fick varningar och information endast några timmar efter befarat bedrägeri lyfte de alltså inte ett finger.

Det enda som återstod då menade Tradera var att polisanmäla saken och sedan återkomma.
Sagt och gjort, polisanmälde - återkopplade till Tradera med ärendenummer hos pappa blå och... ingenting.
"Ja då får vi vänta och se om undersökningen leder till något" är Traderas svar.

Tradera tar inget som helst ansvar i situationer som dessa!
På sin höjd kanske de låser användarkontot som begått bedrägerierna, om de fått in tillräckligt många anmälningar... KANSKE.

Det hela slutade med att jag fick ta en tvist genom PayPal, mot Tradera som jag sedan vann och fick tillbaka mina pengar.
Dock la jag ner väldigt mycket tid i samtal med polis, mail till tradera, chatt med tradera, kommunikation med PayPal, och telefonsamtal med brottsutredare. - Inte värt det någonstans, men det viktigaste är att anmäla saker som dessa, annars kommer de snarare eskalera än försvinna.

Så som alltid, är nedanstående ord "lag";
Är något för bra för att vara sant, är det ofta det med...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Tommty:

med största sannorlikhet kreditkortsscam/identitetsstöld. Så ja, du kommer nog få ett grafikkort till dig. och köparen får pengar.

Dock lär väll någon oskyldig få en fin faktura för något dem inte har köpt.

Tyvärr är det nog så...

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Har nu fått bekräftat från Tradera att användaren är legit! Verifierad med BankID och hela köret! Dessutom hade säljaren inget emot avhämtning! Är tydligen skyddad genom Klarna 25 dagar efter köpet om jag inte fått varan att få pengarna tillbaka! Detta direkt enligt Tradera!

Permalänk
Skrivet av salar5555:

Har nu fått bekräftat från Tradera att användaren är legit! Verifierad med BankID och hela köret! Dessutom hade säljaren inget emot avhämtning! Är tydligen skyddad genom Klarna 25 dagar efter köpet om jag inte fått varan att få pengarna tillbaka! Detta direkt enligt Tradera!

Berätta gärna hur det går för dig Blir lite sugen ifall allt är legit

Permalänk
Medlem
Skrivet av salar5555:

Har nu fått bekräftat från Tradera att användaren är legit! Verifierad med BankID och hela köret! Dessutom hade säljaren inget emot avhämtning! Är tydligen skyddad genom Klarna 25 dagar efter köpet om jag inte fått varan att få pengarna tillbaka! Detta direkt enligt Tradera!

Blev själv nyfiken när jag såg denna tråd. Testade att ringa telefonnumret i annonsen - det är inte i bruk. Luktar också lite varningstecken.
Uppdatera som sagt gärna hur det går då man blir väldigt nyfiken

EDIT: Typo.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 1080 SC | 32GB Corsair Vengeance White LED 3466 MHz | ASUS Maximus IX Hero | Samsung 840 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 500GB | Corsair HX750W | Fractal Define S | Acer XB270HU | Corsair K70 RGB Rapidfire | Razer Deathadder Chroma | Sennheiser PC360

Permalänk

verkar som att säljaren säljer fler 1080s.... något fiffens är det i alla fall xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av salar5555:

Har nu fått bekräftat från Tradera att användaren är legit! Verifierad med BankID och hela köret! Dessutom hade säljaren inget emot avhämtning! Är tydligen skyddad genom Klarna 25 dagar efter köpet om jag inte fått varan att få pengarna tillbaka! Detta direkt enligt Tradera!

Håller tummarna att du får dina kort!

Permalänk

Han har hållit på jätte länge på tradera, han kränger alltid de senaste gpu´erna.
tror nog han är helt legit, och att du får ditt/dina kort, fast han tar in dem utanför Sverige.

var sugen på ett 980ti av honom för något år sedan. Du får inget kvitto, för de är köpta utomlands svarar han, så jag köpte på annat håll, men har sett honom sälja nu i flera år, och han har bara goda omdömen.

Problem blir det ju inte förrns nått blir galet, om det blir något galet och du skall reklamera, ett original kvitto behövs alltid för att ett garanti ärende skall gå igenom, (annars kan de ju få tillbaka stulna kort) även om det inte behöver vara ditt namn på det. av den anledningen valde jag annan säljare, där jag i alla fall hade ett kvitto på köpet.

men hur ofta blir det fel på Gpu er, sällan.. däremot kan de ju ha massa jobbig coilwhine, och även då utan kvitto lär inte ens EVGA byta in den..

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk

Nu kan jag äntligen bekräfta att affären var legit! Förutom de två kort jag köpte som skickats dessutom köpte jag 2 till för ca 4500 kr st som brorsan hämtade upp hos säljaren direkt! Ibland måste man ta risker detta är en av de gånger det lönade sig! Stort tack för all hjälp och råd av alla här! Ni är grymma! För er som vill finns 2 kort kvar på tradera!

Skadar inte att köpa 4 1080 till priset av 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av salar5555:

Nu kan jag äntligen bekräfta att affären var legit! Förutom de två kort jag köpte som skickats dessutom köpte jag 2 till för ca 4500 kr st som brorsan hämtade upp hos säljaren direkt! Ibland måste man ta risker detta är en av de gånger det lönade sig! Stort tack för all hjälp och råd av alla här! Ni är grymma! För er som vill finns 2 kort kvar på tradera!

Skadar inte att köpa 4 1080 till priset av 1070

Det kanske är du som är säljaren på Tradera?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Och nu säljer du 2st här på marknaden?

Lustigt...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av MALmen:

Det kanske är du som är säljaren på Tradera?

Hahaha, det kanske var ryssarna som dödade Kennedy?

Permalänk
Medlem

@salar5555: Inte otroligt