Sambos på SweClockers som inte har delad ekonomi, hur har ni löst det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

"Det är bara pengar" låter som en ursäkt för att vara slösaktig. Pengar ska hushållas med och det bör (imo) finnas i ryggmärgen att man inte gör av med mer pengar än man har. Därför torde det vara risk för en konstig ojämlikhet i förhållandet om man inte försöker dela på gemensamma kostnader oavsett inkomst. Har man väldigt olika inkomster så ser jag inget annat råd än att den som tjänar bättre anpassar sin livsstil efter den som tjänar sämre. Detta alltså innan man bildat en "riktig" familj där karriärsvägval -och därmed inkomster- görs med förhållandet och familjens framtid i åtanke.

Fast det är ju bara pengar, siffror på en skärm eller papperslappar. De betyder ingenting om man inte är lycklig med det man gör. Vad är för övrigt en "riktig" familj?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det är ju bara pengar, siffror på en skärm eller papperslappar. De betyder ingenting om man inte är lycklig med det man gör. Vad är för övrigt en "riktig" familj?

Visst, men saker och ting är flytande. Ett mål eller starkt begär av något är det centrala inte spenderande av pengarna i sig. Har man inte det, spenderar först och hoppas att tillfredsställelsen ska infinna sig automagiskt så är man slösaktig. Sparade pengar är en bestående trygghet (om vi nu inte drabbas av hyperinflation á la efterkrigstyskland...) och finns redo när de har en funktion eller ett mål att fylla.

När man kommit överens om mer långsiktiga livsmål och jobbar på dom tillsammans, kanske? Jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

"Det är bara pengar" låter som en ursäkt för att vara slösaktig. Pengar ska hushållas med och det bör (imo) finnas i ryggmärgen att man inte gör av med mer pengar än man har. Därför torde det vara risk för en konstig ojämlikhet i förhållandet om man inte försöker dela på gemensamma kostnader oavsett inkomst. Har man väldigt olika inkomster så ser jag inget annat råd än att den som tjänar bättre anpassar sin livsstil efter den som tjänar sämre. Detta alltså innan man bildat en "riktig" familj där karriärsvägval -och därmed inkomster- görs med förhållandet och familjens framtid i åtanke.

Det gynnar mest den sambon som tjänar mest, men visst sedan finns det personer som inte kan hålla i pengar men det är ett annat problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Visst, men saker och ting är flytande. Ett mål eller starkt begär av något är det centrala inte spenderande av pengarna i sig. Har man inte det, spenderar först och hoppas att tillfredsställelsen ska infinna sig automagiskt så är man slösaktig. Sparade pengar är en bestående trygghet (om vi nu inte drabbas av hyperinflation á la efterkrigstyskland...) och finns redo när de har en funktion eller ett mål att fylla.

När man kommit överens om mer långsiktiga livsmål och jobbar på dom tillsammans, kanske? Jag vet inte.

Fast det där är ju ingenting som går stick i stäv med att man kan fokusera mindre på hur mycket eller lite pengar ens partner får vid eventuellt uppbrott och mer på hur man kan få ett lyckligt liv tillsammans. Varför måste man ha fastställda livsmål? Räcker det inte med att leva på så vis att man blir lycklig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast det där är ju ingenting som går stick i stäv med att man kan fokusera mindre på hur mycket eller lite pengar ens partner får vid eventuellt uppbrott och mer på hur man kan få ett lyckligt liv tillsammans. Varför måste man ha fastställda livsmål? Räcker det inte med att leva på så vis att man blir lycklig?

Jag har inga bra svar. Vet du hur man blir/är lycklig, kör på. Jag härrör nog en stor del av mitt värde som person till min förmåga att vara självförsörjande och känna att jag har gjort mig förtjänt av min inkomst. Att åka räkmacka tänker jag skulle inverka negativt på min självkänsla och tänker följaktligen att det är så för andra också. Jag ser inte hur det _inte_ skulle kunna fucka med någons huvud att få mer än man ger. Men vissa kanske bara kan stanna vid rättfärdigandet "hen har mer pengar." och det är det.

Aja, jag driver OT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag har inga bra svar. Vet du hur man blir/är lycklig, kör på. Jag härrör nog en stor del av mitt värde som person till min förmåga att vara självförsörjande och känna att jag har gjort mig förtjänt av min inkomst. Att åka räkmacka tänker jag skulle inverka negativt på min självkänsla och tänker följaktligen att det är så för andra också. Jag ser inte hur det _inte_ skulle kunna fucka med någons huvud att få mer än man ger. Men vissa kanske bara kan stanna vid rättfärdigandet "hen har mer pengar." och det är det.

Jag tycker du låter ganska fokuserad på pengar och huruvida de är dina eller ej. Jag ser det mer som att man är ett lag där båda lagmedlemmarna går till jobbet eller liknande och för det kommer det totalt X kronor in på kontot. Om båda "kämpar" lika mycket, varför skall inte båda lagmedlemmarna få lika mycket pengar?

Att känna att jag gjort mig förtjänt av min inkomst tappade jag för länge sedan faktiskt. Jag jobbar inte hårdare än andra (garanterat gäller det omvända för många) utan jag råkar bara gilla och ha lätt för en viss typ av saker som arbetsgivare gärna betalar för. Bara för att min sambo/fru gillar och är bra på saker som arbetsgivare inte betalar lika mycket för gör inte att hon skulle jobba mindre hårt, hon jobbar galet mycket hårdare än mig. Om vi då lever tillsammans och bygger upp ett liv tillsammans ser jag ingen mening i att jag skall ha mer pengar än henne bara för att det jag vill arbeta med värderas högre av arbetsgivare än vad hon vill arbeta med.

Skrivet av Olegh:

Aja, jag driver OT.

Tycker inte det är vidare OT då denna diskussion är lite central i varför man tycker som man gör.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PuMaH:

Varför måste man välja?

Om man inte värderar sin partner i just pengar så spelar ju pengarna ingen roll - då kan man lika gärna behålla sina egna! Har man gemensam ekonomi så blir det mer "jag har 25 000 efter skatt, vi ska ha 4 000 var att leka för. Så vårt förhållande är värt 21 000 i månaden!".
Även om man planerar att fortsätta vara tillsammans resten av sina liv så kan det vara skönt att ha ett eget konto där man har sina egna pengar som man spenderar på vad man vill. Sen om detta är att bjuda sin partner på en trevlig semester eller köpa saker som man har gemensam nytta av så är det ju bara bra.

Vuxna människor betalar för sig själva, det är liksom grundkravet. Vill man leva över sina egna tillgångar så får man komma överens med sin partner om det, men det ska ju absolut inte vara ett krav för att ingå ett förhållande!

Skrivet av Olegh:

"Det är bara pengar" låter som en ursäkt för att vara slösaktig. Pengar ska hushållas med och det bör (imo) finnas i ryggmärgen att man inte gör av med mer pengar än man har. Därför torde det vara risk för en konstig ojämlikhet i förhållandet om man inte försöker dela på gemensamma kostnader oavsett inkomst. Har man väldigt olika inkomster så ser jag inget annat råd än att den som tjänar bättre anpassar sin livsstil efter den som tjänar sämre. Detta alltså innan man bildat en "riktig" familj där karriärsvägval -och därmed inkomster- görs med förhållandet och familjens framtid i åtanke.

Ni missar poängen i mitt inlägg. Jag är för att ha sina egna pengar och sin egen ekonomi. Och att det bara är pengar är inte en uppmaning att slösa.

Det jag vänder mig emot är inlägg som att man måste betala halva kostnaden för boendet och sedan en motivering med att båda ska betala lika för att man ska ha lika rätt till vinsten i framtiden. Eller samma resonemang med resor, att den som tjänar mest ska anpassa sig efter den livsstil som den som tjänar minst har. Det är klart att om den ena personen i ett förhållande har en helt annan inställning till pengar så måste man mötas någonstans, men kan man i det inte vara accepterande så tycker jag att det är ett problem.

Och jag har varit med om en del. Skaffade gemensam ekonomi med min första sambo och det första hon gjorde var att bränna alla mina sparpengar som stod på bankkonto. Det fanns annat som hon inte såg, men illa nog. Det har gjort att jag är väldigt försiktig med gemensamma konton och gemensam ekonomi. Med min nuvarande fru så har hon valt att bli sjuksköterska medan jag har valt att jobba med IT. Som sjuksköterska så kommer hon aldrig att komma upp i min lön, men jobben är ju annars ganska lika i att de kräver högskoleutbildning, kontinuerligt lärande etc. Jag tycker inte att det är mer än rätt att vi delar upp våra utgifter på ett sätt så att vi har lika mycket pengar över att röra oss med. Sedan får man lösa problemen efter de kommer. Jag ser inget problem med att stå för semesterresan om hon har spenderat sina sparpengar på en bil. Och jag har inga problem med att hon får lika del i eventuell vinst när vi säljer huset även om jag betalar 3/4 av den totala kostnaden för huset.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIEMPRE:

I många fall handlar den där 80 %:en om att ta hand om barn för att få vardagen att gå ihop. Då tycker jag att du tänker fel.
Handlar det om ett medvetet val att få 20 % mer fritid i utbyte mot en 20 % lägre lön, så borde den stå för det själv.

Barn gör snabbt allt mer komplicerat!

Absolut. Det jag menade var om tjejen medvetet valt att jobba 80% för att få mer fritid. Eller om tjejen tagit ett skitjobb och nöjt sig där för att hon inte orkar plugga mer. Medans killen i förhållandet valde att plugga 6 år till och sen jobbat hårt för att ta sig dit han är, för mig är det inte helt självklart att tjejen ska ha del av hälften av killens lön då.

Absolut. Det jag menade var om killen medvetet valt att jobba 80% för att få mer fritid. Eller om killen tagit ett skitjobb och nöjt sig där för att han inte orkar plugga mer. Medans tjejen i förhållandet valde att plugga 6 år till och sen jobbat hårt för att ta sig dit hon är, för mig är det inte helt självklart att killen ska ha del av hälften av tjejens lön då.

Skrev 2 identiska versioner men med man/kvinna i omkastad situation. Lite roligt är att jag reagerar annorlunda själv på de olika texterna

Permalänk
Medlem

Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus
Gemensamt konto med autogiro och två kort. varje månad så fyller vi upp till 50k enligt principen "lika mycket kvar av inkomsterna".

Om den ena av er äger boendet till 100 %, hur har ni löst det med gemensamma utgifter för boendet?
Förmodligen hade underhåll/räntor setts som gemensamma utgifter och amorteringar/värdehöjande åtgärder betalats av ägaren.

Har ni något gemensamt sparande?
Ett mindre räntesparande. Vi äger bostaden 50/50 och har inga lån. Av skatteskäl vill vi inte slå ihop aktieportföljer och liknande.

Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?
I stort sett allt.

Permalänk
Medlem

--------------------------
Hur löser ni gemensamma utgifter? Typ mat, eller andra gemensamma inköp till lägenhet/hus osv
--------------------------
Vi har ett varsitt kreditkort kopplat till samma konto. Gör samtliga gemensamma inköp på dessa.

När lönen kommer betalar vi av alla gemensamma räkningar (inkl kreditkort) och pengarna som blir kvar delar vi 50/50 som hamnar på varsitt sparkonto. Ena parten tjänar betydligt mer, men då vi är en familj med barn så kvittar det för oss vem som tjänar vad.

Vi äger boendet 50/50.
----------------------------------
Har ni något gemensamt sparande?
----------------------------------
Sparkonto för barn samt huskonto för oförutsedda kostnader.

-----------------------
Hur mycket vet ni om varandras ekonomi?
-----------------------
Typ allt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuppe:

Känns som att man jämför lön, tjänar man 60/40 så betalar man hyra och mat 60/40 också.
Sen äter ju killar mer än tjejer, så de ska ju självklart betala mer.

Nej.

Maten, ja kanske om man inte har en sjöelefant som sambo

Permalänk
Medlem

hmm frugans lön går in på mitt konto som hon har ett visa kort till,
Med andra ord delar vi på allt och kommer fortsätta göra så (åtminstone så länge jag tjänar mer en henne (hennes ord inte mina)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zkin:

Nej.

Maten, ja kanske om man inte har en sjöelefant som sambo

Om man räknar in allt som köps på ica etc som mat kostar kvinnor mer i annat så det går jämnt upp.

Nu är jag inte sambo längre, men vi använde kreditkort till mat, möbler etc och delade på det och alla gemensamma räkningar (boende osv) i slutet på varje månad.
Mobil, bil och liknande tog vi var för sig.

Gjorde likadant under föräldraledigheten, den som jobbade tog kanske kostnaden för något extra, men inte löpande kostnader.

Nu när vi inte är sambos längre delas mycket av kostnaderna för dottern fortfarande 50/50.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om man räknar in allt som köps på ica etc som mat kostar kvinnor mer i annat så det går jämnt upp.

Nu är jag inte sambo längre, men vi använde kreditkort till mat, möbler etc och delade på det och alla gemensamma räkningar (boende osv) i slutet på varje månad.
Mobil, bil och liknande tog vi var för sig.

Gjorde likadant under föräldraledigheten, den som jobbade tog kanske kostnaden för något extra, men inte löpande kostnader.

Nu när vi inte är sambos längre delas mycket av kostnaderna för dottern fortfarande 50/50.

Så har vi delat upp det också förutom att vi använder inte kreditkort.

Skulle nog säga att i teorin delar vi allt 50/50 men i praktiken så är det annorlunda.

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

[/ul]nej det är inte alls självklart
om du har lånat 2.000.000 kr och betalar 5000kr/mån i ränta säg i 5år alltså totalt 300.000kr så har i ditt fall din sambo stått för 150.000kr av dessa. Ponera att du nu säljer lägenheten för 2.500.000kr. Då är allt annat än att din sambo får halva vinsten på beloppet överstigande 2.000.000kr galenskap. Det är som att du agerar hyresvärd ut halva lägenheten till din sambo, vem fasen går med på att bo så? Jag skulle inte göra det iallafall. Du gör bostadskarriär medan din sambo är fast i hyrträsket och bara har utgifter.

Mycket mer fair då att man antingen betalar lika och delar lika på ev. vinst. alternativt att du tar hela räntan och hela vinsten vid försäljning och din sambo kan då istället spara på annat sätt, madrassen eller börsen, vad hen väljer.

jag äger en bostadsrätt som jag köpte för 4,5 år sedan för 560 000kr idag vid en försäljning skulle jag få ut ca 1,1-1,3 MSEK för den, alltså drygt 100% mer än vad jag gav för den. Jag äger lägenheten till 100%, hade min tjej hypotetiskt bott hos mig (vi bor i hennes hyresrätt för tillfället och letar gemensam bostadsrätt) så hade det mest rättvisa varit att hon betalade halva min avgift och inget mer.

Hade situationen varit den omvända hade jag aldrig flyttat in i hennes bostadsrätt och betalat ränta om jag inte hade fått del av vinsten sedan. Sitter ena parten och betalar halva räntan medan hen inte får något vid en försäljning tjänar ju ägaren på att ha en sambo boende hos sig (man betalar bara halva räntekostanden men tar hela vinsten) medan den inflyttade parten enbart förlorar pengar, den som går med på det är lurad big time.

Säg att du hade köpt en lägenhet för 2.000.000 kr för ett antal år sedan. Du har lån på hela beloppet. Räntan kostar 2500/månad. Avgiften är på 0 kr där det ingår både bredband och allt annat driftsmässigt för det är en gammal förening i en större stad. Vad ska din sambo betala i hyra per månad tycker du? 0kr?

Vi låtsas att bostadskraschen har inträffat när ni ska sälja och lägenheten är bara värd 1.000.000 kr. Hur skulle du se på saken då?

Som du ser är det inte lika enkelt och självklart som du tycks tro...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌