Skickade efter från USA men behövde ej betala moms?

Permalänk
Medlem

Skickade efter från USA men behövde ej betala moms?

Hej,

Fick nyligen hem ett paket med elektronik jag beställt hem från USA. Den totala summan gick på ungefär 900:-
När jag skulle hämta ut paketet var jag beredd på att betala moms + deklarations avgift, men till min förvåning så frågade dom i aldrig efter det.

Känner mig lite nojjig nu att det kanske har varit något jag missat, en faktura eller så som jag missat. Men kan ej finna någon sådan i paketet.

Är det något jag bör göra nu, eller kan jag bara släppa det och glatt hoppa iväg med mina sparade pengar?

Tack på förhand
Mvh Andreas

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

@Pumpkill:
Den har gått genom tullen utan att kollas, Så du får anmäla själv till tullverket eller vem som nu ska ha pengar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

@Pumpkill:
Den har gått genom tullen utan att kollas, Så du får anmäla själv till tullverket eller vem som nu ska ha pengar

hmm, okej. Kan det hända något om jag inte betalar?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

Vissa fraktbolag efterfakturerar. Kommer inte ihåg vad jag köpte och via vilket fraktbolag men iaf ca 2-3 veckor efter leverans av mitt paket damp det ner en faktura för tull/moms.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Avstängd

Inte säker men det är fri tull och mons så läge summan är under 1500 kronor om jag inte miss fel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Inte säker men det är fri tull och mons så läge summan är under 1500 kronor om jag inte miss fel.

Nej, moms ska alltid betalas - ovsett värde.

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Vissa fraktbolag efterfakturerar. Kommer inte ihåg vad jag köpte och via vilket fraktbolag men iaf ca 2-3 veckor efter leverans av mitt paket damp det ner en faktura för tull/moms.

ahh, okej. Det var postnord som hanterade mitt paket. Får väl se vad som händer.

Skrivet av superegg:

Inte säker men det är fri tull och mons så läge summan är under 1500 kronor om jag inte miss fel.

Så vitt jag vet är det som du säger ingen tullavgift om summan är under 1500, men moms ska man nog få betala oavsett summa. Men precis som du är jag inte heller helt säker

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

Har inte varit med om att det inte varit cash-on-delivery när paketet levererats med Posten.

Ringa och anmäla att du vill betala tull och moms? Tänk såhär istället: 99% av allt huggs av Tullen och vi har bland den högsta momsen i världen. Om saker ibland slinker igenom så kan man bara bli lite glad.

För mig tenderar gränsen att gå vid 300/400kr men med fraktbolag brukar det alltid bli tull+moms... eller kanske bara moms då, eftersom Tullverket skriver som ni skrivit ovan: under 1500sek totalt värde så inte tullavgift, moms alltid.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Har inte varit med om att det inte varit cash-on-delivery när paketet levererats med Posten.

Ringa och anmäla att du vill betala tull och moms? Tänk såhär istället: 99% av allt huggs av Tullen och vi har bland den högsta momsen i världen. Om saker ibland slinker igenom så kan man bara bli lite glad.

För mig tenderar gränsen att gå vid 300/400kr men med fraktbolag brukar det alltid bli tull+moms.

Jasså. Då kanske jag bara var riktigt lyckligt lottad och slank igenom tullen, inget man klagar på direkt haha.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus B450i Strix | Trident Z Neo 3600mhz cl16 | EVGA 3080 | Lian Li TU150 |

Permalänk
Medlem

Jag har beställt 2 stycken gånger från USA från en till verkare av E-Juicer, båda paketen hade värde runt 2000:- och dom gick igenom tullen varav ena paketet blev sökt men jag har aldrig behövt betala extra för dom, inte fått hem någon efterfaktura eller något heller. Smila och var glad, troligen slipper du momsen.

Permalänk

Postnord efterfakturerar inte utan tar alltid betald för extra avgifter När du hämtar ut ditt paket.
Betalar du inte får du inget paket.

Ditt paket har av någon anledning slunkit igenom utan extra kostnad. Bjud någon på en glass för pengarna och var glad.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Information Technology Agreement. Massa informationsteknologi som går tullfritt.
Kolla på Attachment B för lista.

Permalänk
Avstängd

Beställer i stort sätt allt utanför EU när jag handlar saker online och ibland slinker det igenom. Det bör inte vara något att oroa dig för. Men om det skulle vara ett företag det rör sig om så bör du omgående kontakta de som stått för frakten.

Vet även att man via UPS kan betala tull och moms i frakten och då förtullas paketet i nederländerna innan det går vidare till Sverige. Har fungerat utmärkt för mig.