VPN hastighetstest - Högre hastighet med VPN?

Permalänk
Medlem

VPN hastighetstest - Högre hastighet med VPN?

Var bara tvungen att höra om någon annan upplevt samma sak.
Införskaffade VPN via pureVPN och körde hastighetstest via speed test och bredbandskollen.
Blev något förvånad när båda testen visade högre hastighet än vad jag har normalt, sitter på 100/100 via BB2 men hade 170 ner på båda via VPN och 170 resp 90 upp.
Visserligen sitter jag på ett gigabit intranät innan accesspunkten till internet, men det verkar lite sjukt att ha snabbare hastighet med VPN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Var bara tvungen att höra om någon annan upplevt samma sak.
Införskaffade VPN via pureVPN och körde hastighetstest via speed test och bredbandskollen.
Blev något förvånad när båda testen visade högre hastighet än vad jag har normalt, sitter på 100/100 via BB2 men hade 170 ner på båda via VPN och 170 resp 90 upp.
Visserligen sitter jag på ett gigabit intranät innan accesspunkten till internet, men det verkar lite sjukt att ha snabbare hastighet med VPN.

Det är ju orimligt. Det enda som jag kommer på är att antingen visar testet fel (testa bredbandskollen.se ?) eller så kringår du bandbreddsprofilerna för QoS via VPN. Jag tror testet visar fel.

Hmpf. Om bandbredden faktiskt stryps på L3 så kommer du ju runt det, om någon vet hur BB2 har typ packetlogic-maskiner så har vi ju svar på det (då är det inte på L2 längre vad jag minns)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Testa att ladda ner något från en stabil sida exempelvis drivrutiner från nvidia eller liknande. Måste ju vara lite storlek på filen också för att det ska märkas. Eller iso-fil från microsoft borde väl vara ett rätt bra test också. Du kan ju prova med och utan vpn på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Testa att ladda ner något från en stabil sida exempelvis drivrutiner från nvidia eller liknande. Måste ju vara lite storlek på filen också för att det ska märkas. Eller iso-fil från microsoft borde väl vara ett rätt bra test också. Du kan ju prova med och utan vpn på.

Här har du så du kan testa mot just en ISO-fil från en svensk sida:
ftp://ftp.sunet.se/pub/debian-cd/current/amd64/iso-cd/

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

ovh.net bra att testa emot om man vill testa faktiska filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det är ju orimligt. Det enda som jag kommer på är att antingen visar testet fel (testa bredbandskollen.se ?) eller så kringår du bandbreddsprofilerna för QoS via VPN. Jag tror testet visar fel.

Hmpf. Om bandbredden faktiskt stryps på L3 så kommer du ju runt det, om någon vet hur BB2 har typ packetlogic-maskiner så har vi ju svar på det (då är det inte på L2 längre vad jag minns)

Jo det var väl lite det jag var inne på också att det borde inte gå, men jag vet inte hur BB2 kontrollerar bandbredden och om det är möjligt att gå runt denna med VPN, bredbandskollen.se visar även den högre med VPN aktivt.
Vet inte heller om det spelar någon roll att jag sitter på ett gigabit intranät (MKB net i Malmö) som man kommer åt utan ISP.
Sen funkar inte heller hastighetstesten som är dedikerad till MKB net när jag har VPN aktivt.

Skrivet av Svantesson666:

Testa att ladda ner något från en stabil sida exempelvis drivrutiner från nvidia eller liknande. Måste ju vara lite storlek på filen också för att det ska märkas. Eller iso-fil från microsoft borde väl vara ett rätt bra test också. Du kan ju prova med och utan vpn på.

Skall testa detta imorgon när jag kommer hem från jobb, har endast testat torrent med VPN och där tyckte jag hastigheten låg normalt.

Skrivet av Gurk:

Här har du så du kan testa mot just en ISO-fil från en svensk sida:
ftp://ftp.sunet.se/pub/debian-cd/current/amd64/iso-cd/

Tack, skall testa imorgon att dra hem en fil.

Permalänk
Medlem

Du kommer att uppleva en högre throughput i båda riktningarna med kompression över länken (comp-lzo i OpenVPN). Fördelen är att strömmar som är lätta att komprimera kan föras över kvickare medan nackdelen med komprimering över länken gör sig tydlig när du väl försöker skicka eller ta emot komprimerad data då det går åt en hel del CPU.

Nu vet jag inte hur implementationen ser ut för PureVPN, men OpenVPN är en enda process som tar upp en tråd, så man vill ha en kraftig kärna om det är 100+ Mbit/s som gäller.

Överföringar av binärer eller media som redan är komprimerat drar ingen nytta av kompression påslaget, så i sådana scenarion bör du ha det avslaget.

Permalänk
Medlem

Har testat ladda ner filer nu, både från Sverige och utomlands, och det är som jag och övriga trodde en felvisning både på bredbandskollen och speed test.
Men jag måste säga att jag är positivt överraskad ändå eftersom jag kom upp i min max hastighet både från Sverige och utomlands även om hastigheten inte är lika stabil via VPN

Blir dock konfunderad hur bredbandskollen kan visa 200/200 i sin test som den gjorde idag via VPN.

Permalänk
Medlem

@macallan
Å andra sidan... jag är villig att böja mig för @nklnu ?Bra kompression över VPN-förbindelsen kan ge det du beskriver... (fast inte *så* bra hade varit min spontana gissning)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

@macallan
Å andra sidan... jag är villig att böja mig för @nklnu ?Bra kompression över VPN-förbindelsen kan ge det du beskriver... (fast inte *så* bra hade varit min spontana gissning)

Kan säkert vara så, men oavsett så är jag nöjd eftersom den faktiska hastigheten på filer motsvarar min uppkoppling om än lite mer toppar och dalar.