Permalänk
Medlem

Passmark, sjukt låg poäng?

Tja.

Testkörde Passmark, http://www.passmark.com/products/pt.htm

Och får rejält dålig poäng under CPU > Floating point math. (~2450)
Någon som har lust att bencha och återkomma?

Ingen temp/throttling problem.

Fattar inte... en i3 får högre poäng...

Permalänk
Medlem

Och hur beter sig datorn under användning? Är det här något som du uppmärksammat i spel att du får låga fps?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

@Falcon: Fick 9229 i samma test med en 4790k på 4.6GHz. Då har jag film igång och browsar en hel del under tiden.
Låter konstigt att du får så låga poäng.
Körde en rerun och fick 9850 poäng, så poängen verkar hoppa en hel del.

Har du kollat HW-monitor om alla kärnor används till 100?

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Slarre:

@Falcon: Fick 9229 i samma test med en 4790k på 4.6GHz. Då har jag film igång och browsar en hel del under tiden.
Låter konstigt att du får så låga poäng.
Körde en rerun och fick 9850 poäng, så poängen verkar hoppa en hel del.

Har du kollat HW-monitor om alla kärnor används till 100?

Tack för din input.
Ja de ligger på 100%.

Skrivet av Fenerim:

Tack för input.

Någon med en 6600/6700 vore intressant att se.

Permalänk
Skrivet av Falcon:

Tack för din input.
Ja de ligger på 100%.

Tack för input.

Någon med en 6600/6700 vore intressant att se.

6700k@4600

http://imgur.com/a/gWt0Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tja.

Testkörde Passmark, http://www.passmark.com/products/pt.htm

Och får rejält dålig poäng under CPU > Floating point math. (~2450)
Någon som har lust att bencha och återkomma?

Ingen temp/throttling problem.

Fattar inte... en i3 får högre poäng...

Jag får CPU Mark: 19554 på min 6900K @ 4.1
FPU: 17858

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av highspeed:
Skrivet av Tea42BBS:

Jag får CPU Mark: 19554 på min 6900K @ 4.1
FPU: 17858

// LZ

Tack för er input.
Någon som förstår varför jag får så låg score?
Spelar ingen roll om jag kör stock eller oc @ 4.6, jag får runt 2300-2500 poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Tack för er input.
Någon som förstår varför jag får så låg score?
Spelar ingen roll om jag kör stock eller oc @ 4.6, jag får runt 2300-2500 poäng.

du kan inte ha fjord ngn mysko inställning så att du bara kör 1 core? Eller att du ställt in passmark att bara köra 1 thread?

Du har väl 4 cores + HT? == 8 logiska processorer i när du kollar cpu i performance monitor, har du det?

Kör du senaste BIOS?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

du kan inte ha fjord ngn mysko inställning så att du bara kör 1 core? Eller att du ställt in passmark att bara köra 1 thread?

Du har väl 4 cores + HT? == 8 logiska processorer i när du kollar cpu i performance monitor, har du det?

Kör du senaste BIOS?

// LZ

Senaste bios, japp.
HT har jag inte eftersom jag "bara" har en 6600k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Senaste bios, japp.
HT har jag inte eftersom jag "bara" har en 6600k.

I själva passmark finns det även preferences där det ser ut som att du kan välja hur många processorkärnor som CPU-testerna ska köras på, kan du gå in där och kolla så du använder alla 4 kärnor?

Är det så att du får dåliga poäng på alla CPU-tester eller är det enbart floating point math du får kasst resultat på?
Kan du lägga upp en screenshot på dina resultat om du kör alla CPU-tester?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

I själva passmark finns det även preferences där det ser ut som att du kan välja hur många processorkärnor som CPU-testerna ska köras på, kan du gå in där och kolla så du använder alla 4 kärnor?

Är det så att du får dåliga poäng på alla CPU-tester eller är det enbart floating point math du får kasst resultat på?
Kan du lägga upp en screenshot på dina resultat om du kör alla CPU-tester?

Ja, alla fyra går 100%.

Permalänk

Skriv på deras egna forum, såg gammal tråd där admin var rätt aktiv att hitta fel på andras problem. Någon låga score var pga minnet, kör du XMP eller satt dit egna inställningar?

Permalänk
Medlem

@Falcon: Passmark verkar ha problem med Xbox DVR i Windows 10, dock så är det GPU relaterat så borde inte ställa till problem med ett CPU test. Men kan vara värt o testa att stänga av funktionen ändå? Disabling Xbox DVR in Windows 10

Edit: Eller så minns jag fel och det va Geforce Experience share grej som orsakade problem. Prova stäng av den också

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

När man googlar detta problem så hittar man gamla trådar som indikerar att just DirectX var inne o satte om FPU register i CPU:n. Så att stänga av så mycket saker som möjligt runt om kan vara smart, så som Geforce experience share/video recorder och alla andra små saker som puttrar på i bakgrunden.

Är detta du?

http://www.passmark.com/forum/performancetest/36089-very-low-...

Beskriver ditt problem Passmark Admin säger att man skall testköra utan överklockning

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

När man googlar detta problem så hittar man gamla trådar som indikerar att just DirectX var inne o satte om FPU register i CPU:n. Så att stänga av så mycket saker som möjligt runt om kan vara smart, så som Geforce experience share/video recorder och alla andra små saker som puttrar på i bakgrunden.

Är detta du?

http://www.passmark.com/forum/performancetest/36089-very-low-...

Beskriver ditt problem Passmark Admin säger att man skall testköra utan överklockning

// LZ

Jag har testat allt möjligt.
Får inte rätt på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Är det här något som du uppmärksammat i spel att du får låga fps?

Nä inga problem så sätt. Men jag försöker förstå varför det blir så, verkar ju inte vara en bugg i programmet eftersom i stort sett alla får den poäng de bör ha. Därför börjar jag undra om det är något med hårdvaran...

Skrivet av highspeed:

Skriv på deras egna forum, såg gammal tråd där admin var rätt aktiv att hitta fel på andras problem. Någon låga score var pga minnet, kör du XMP eller satt dit egna inställningar?

Yes, har skrivit där redan. Admin var rätt hjälpsam, absolut. Men någon slutsats kom vi aldrig fram till.
Har testat:

  • Utan oc.

  • Optimized default.

  • Med och utan XMP.

  • Minnena i både 2133, 3000 och 3333.

  • Fast spänning, auto och adaptive.

  • Inga temp problem eller throttle, kollat med HW-monitor.

@davidthedoom Påkallar din uppmärksamhet, då du verkar rätt haj på sånt här. Hoppas någon kan hjälpa mig.

Permalänk

Hur funkar datorn i övrigt? Spel osv?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasse12345:

Hur funkar datorn i övrigt? Spel osv?

Utmärkt.
Men jag ogillar skarpt att jag får en så låg poäng.
Verkar inte vara någon bugg eller fel i mjukvaran heller eftersom de flesta andra verkar få en korrekt poäng.
Därför går mina tankar kring att det är något med hårdvaran, trots allt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Falcon: Låter som att du har klockat något högt på processorn. Har sett liknande bekymmer där en CPU får sämre resultat av något högre frekvenser. Tänk på att du har en koppling mot Cache och även Ram-minne som lirar.

Skulle säga, kör en reset på alla överklockningar och kör från start. Skaffa en base-line och arbeta dig uppåt med benchmarks på varje nivå. Du kan även arbeta med ring-freq/Cache-freq som påverkar resultaten med.

Många gånger ser man detta problemet då poängen varierar rätt kraftigt (10-20%) mellan direkt efter boot och en kvart in senare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin