Tog bort systemadministratör på datorn - kommer inte längre in

Permalänk
Medlem

Tog bort systemadministratör på datorn - kommer inte längre in

Hej,

Som rubriken lyder så tog jag bort systemadministratör på datorn och kan inte längre komma in. Datorn tillhör ett företag jag jobbar på. Mitt användarnamn och lösenord fungerar inte längre. Någon som har någon lösning på detta problem (förutom att gå till systemadministratören på företaget för att lösa det)?

Permalänk
Medlem

@asas: Är datorn domänansluten? Om så, du har inte glömt domänen i användarnamnet; domän\användare alt. användare@domän?
Mig veterligen ska det gå bra att ta bort den lokala systemadministratören.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse:
Den är domönansluten men kommer inte längre in via mitt användarnamn och lösenord som jag gjorde innan denna ändring.

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse:
Eller vet inte längre vad domänen hete om du menar att jag ska skriva dess namn/mitt användarnamn. Går det inte att återställa inställningar tillbaka som de var för en timme sedan på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asas:

@Dr.Mabuse:
Den är domönansluten men kommer inte längre in via mitt användarnamn och lösenord som jag gjorde innan denna ändring.

När du säger användarnamn , är det domänanvändaren du pratar om eller har du skapat en lokal användare ?

Nu kan du som användare inte skapa en domänanvändare även om du har administatörsrättigheter på din dator men jag måste fråga för du verkar inte veta vad du gör

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

@asas: Det beror lite på vilket OS du har, men vanligen borde du se domänen under inloggningsrutan eller intill ditt användarnamn. Är det i stället ett datornamn du ser så är det då fel. Man kan rensa/backa så brukar domänen synas.
Du skulle också kunna försöka med en systemåterställning till tidpunkten innan du klantade dig

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@mr_sQuinty: Det är ett domänanvändarnamn ingen lokal användare. Du har rätt jag vet faktiskt inte vad jag gör haha. Saken var den att jag inte kom in på flashback och ville kunna göra det. Följde instruktionerna här: https://m.sweclockers.com/forum/trad/1390853-ta-bort-systemad...
och kommer inte längre in på datorn via mitt vanliga inlogg.

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Haha försökte det med att trycka på ESC och därefter systeme restore men verkar inte kunna göra det i och med att jag inte är systemadministration. Kommer bara till inloggningsskärmen om jag klickar där.

Permalänk
Medlem

@asas: OK, då gissar jag att du har Win10. Pröva detta: http://www.howtogeek.com/222262/how-to-reset-your-forgotten-p...

Fungerar inte ovan får du nog krypa till korset och be IT-adv. om hjälp. Får man fråga varför du gjort dylika sak?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Kunde inte komma in på flashback så tänkte att jag kanske kunde trixa med det genom att ta bort systemadministrator (dum som jag är). Har Windows 7 (glömde till och med skriva det i inlägget😩).

Permalänk
Medlem

Du har alltså tagit ur datorn från ditt företags AD-domän? Snyggt jobbat. Kontakta IT-administratören, han är säkert jätteglad över att du missbrukar dina lokala administratörsrättigheter till sånt för att kunna gå runt hans webbfilter.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

@knewt: räcker det inte om jag får reda på domännamnet via en kollega och därefter skriver in det domännamn/mitt användarnamn?

Permalänk
Medlem

@noob: Vafan! Då gjorde jag allt detta i onödan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av asas:

@k3x: räcker det inte om jag får reda på domännamnet via en kollega och därefter skriver in det domännamn/mitt användarnamn?

Om ditt konto har rättigheter att joina domänen igen så borde det funka. Risken är dock att datorobjektet hamnar i fel OU och att allt inte fungerar som det ska, och administratören ändå måste flytta objektet för att få igång allt igen. Men kör på..

Edit: Glöm det jag skrev ovan, nej det räcker inte. Du behöver använda ett lokalt användarkonto för att överhuvudtaget logga in på datorn i det läget du hamnat i nu, och förmodligen har du inte tillgång till det. Eftersom datorn inte längre är medlem i domänen kan du inte logga in på den med ett domänkonto.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

@knewt: Tror du IT-teknikern på företaget kan fixa detta utan att mina filer på datorn försvinner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asas:

@k3x: Tror du IT-teknikern på företaget kan fixa detta utan att mina filer på datorn försvinner?

Ja

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk

Efter att ha läst igenom detta och studerar just det din IT-tekniker jobbar med, kan jag bara känna ojojoj. Vilken tabbe.

Men för att inte klanka ner på dig mer, det löser sig om du bara är snäll och förklarar vad du gjort för teknikern/support. Inga filer ska vara borta. Men om du kan ta reda på vad de gillar på avdelningen rekommenderar jag dig att ta med något att bjuda på

Permalänk
Medlem

@diddedraker: Är det svårt att fixa alltså? Riktigt misstag nu i efterhand faktiskt. Tror du jag kan lösa det själv genom att skriva in domännamnet?

Permalänk
Medlem

@diddedraker: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-se...

Kan detta funka? 😉 Har nog egentligen gjort nog med skada.

Permalänk

Tips: gör inget mer och låt någon som är ansvarig för domän att göra resten.
Det är inte svårt för de som har kontroll över domänen, men något man inte förvänta sig att behöva göra
Lite bråkigt kan det bli, men inget du kan göra utan domänadminrättigheter. Du kan alltså inte få in datorn i domänen igen utan att du har dessa uppgifter.

Skulle din dator vara med i domänen fortfarande kan du alltid logga in med domän\användare om du är uppkopplad på domännätet. Men det verkar inte vara så i detta fall?

Annars är det en härlig måndagsuppgift för teknikern

Permalänk
Medlem

@diddedraker: Verkar inte som att jag längre är uppkopplad till domänen. Tror du det går att lösa visa telefon? 😊😊 I vart fall tack till dig och alla som tatt sig tid att svara 😀

Permalänk

Om vi säger såhär; det går inte att lösa kvart i 12 en söndag.
Skulle snarare be dig lämna över datorn och lösa det på så sätt imorgon om du är möjligt.
Att göra det själv kan bara skapa mer problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asas:

@k3x: Tror du IT-teknikern på företaget kan fixa detta utan att mina filer på datorn försvinner?

Förutsatt att han vet vad han gör Hur kommer det sig att du har adminrättigheter i domänen? Var försiktig med att använda restorefunktioner i domäner. Beroende å situationen så kan det bli mera problem. om du tar bort en klient i en domän så kan du joina den igen bara så kommer allt se ut som innan.
Du kan inte ta ur datorn ur domänen utan att vara admin i domänen. om du tagit bort din lokala adminanvändare på din klient så kan någon med domänadmin lägga till en användare åt dig igen utan problem.

Är inte riktigt med på vad du har gjort heller Som sagt du kan inte ta bort någon utan att vara admin/lokalt eller domänen.

Skrivet av asas:

@diddedraker: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_8-se...

Kan detta funka? 😉 Har nog egentligen gjort nog med skada.

Eftersom du inte har en aning om vad du gör så Gör ingenting mer. Du kommer troligen bara förvärra det. Det bästa är att inte rör något och sedan berätta för IT-ansvarige vad du har gjort. Berätta allt ljug inte. Det blir lättare för honom/henne att hjälpa dig om du inte ljuger.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asas:

@mr_sQuinty: Det är ett domänanvändarnamn ingen lokal användare. Du har rätt jag vet faktiskt inte vad jag gör haha. Saken var den att jag inte kom in på flashback och ville kunna göra det. Följde instruktionerna här: https://m.sweclockers.com/forum/trad/1390853-ta-bort-systemad...
och kommer inte längre in på datorn via mitt vanliga inlogg.

Gör som sagts tidigare ingenting mer... bit i det sura äpplet och erkänn dina synder...

Hade du varit en av mina användare (jag är den där systemadministratören på ett större företag) så hade jag tagit av dej adminbehörigheterna du en gång hade...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av asas:

@diddedraker: Verkar inte som att jag längre är uppkopplad till domänen. Tror du det går att lösa visa telefon? 😊😊 I vart fall tack till dig och alla som tatt sig tid att svara 😀

Glöm inte tårta! Underskatta aldrig kraften i en välriktad tårta!

Permalänk
Medlem

@asas: Fick du behålla jobbet...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@asas: Fick du behålla jobbet...?

Det borde han få göra. Krävs mer än sådär. Alla gör ju tabbar ibland. Även om orsaken till det i detta fall var rätt dum. Men IT-ansvarig lär nog begränsa TS i fortsättningen

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Hehe...han fick nog inga behörigheter alls efter detta

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Hehe...han fick nog inga behörigheter alls efter detta

Sorry för sen update. Lär nog lösa sig snart, inte fått datorn tillbaka än. Tror nog de behöver mig på jobbat så en sådan här sak gör nog inte så mycket

Skickades från m.sweclockers.com