Permalänk
Inaktiv

Är detta möjligt? (Gmail)

Hej,

Jag vill nämligen skapa nytt gmail konto, och då jag redan tidigare haft ett antal Gmailkonton samt tagit bort dessa så kan jag numera inte använda samma namn som tidigare. Jag är inte den typen som kan använda Email som crazycat1957, utan måste alltid ha något i stil med mitt efternamn.förnamn, mer pga framtiden, och när det kommit till jobb osv.

Min fråga lyder, kan man på något sätt kontakta Google, och be dem ta bort de gamla namnen från systemet? (dvs de konton som man redan har tagit bort, men som ändå sitter kvar i Googles system) Så att man återigen kan skapa Gmail med det namnet igen?

Tack.

Permalänk
Medlem

Försökte göra en mer seriös mail till mig för ett tag sen och testade alla möjliga kombinationer. Det gick sådär. Så skapade en outlook mail istället med mitt för och efternamn och utan massa extra krumelurer, det gick fint

Permalänk
Medlem

Bl.a därför jag är glad över att ha ett ovanligt efternamn. Å andra sidan är man väldigt enkel att hitta då det finns knappt ett dussin personer i Sverige med samma efternamn...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bluesky1:

Försökte göra en mer seriös mail till mig för ett tag sen och testade alla möjliga kombinationer. Det gick sådär. Så skapade en outlook mail istället med mitt för och efternamn och utan massa extra krumelurer, det gick fint

Outlook är uteslutet då jag nämligen skall köpa android telefon snart, och det är därför som jag har just detta problem.

Skrivet av Friterad:

Bl.a därför jag är glad över att ha ett ovanligt efternamn. Å andra sidan är man väldigt enkel att hitta då det finns knappt ett dussin personer i Sverige med samma efternamn...

Samma här, jag är den enda av att ha mitt efternamn här i Sverige, men problemet är att jag redan använt de flesta seriösa kombinationerna så som förnamn.efternamn och efternamn.förnamn.

Som sagt, någon som testat att skriva till Google, och be dem rensa?

Permalänk
Medlem

Varför är Outlook och Android uteslutet?
Jag kör den kombon med min jobbtelefon (Android) och det fungerar utmärkt.

Skrivet av Dejch:

Outlook är uteslutet då jag nämligen skall köpa android telefon snart, och det är därför som jag har just detta problem.
Samma här, jag är den enda av att ha mitt efternamn här i Sverige, men problemet är att jag redan använt de flesta seriösa kombinationerna så som förnamn.efternamn och efternamn.förnamn.

Som sagt, någon som testat att skriva till Google, och be dem rensa?

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Outlook är uteslutet då jag nämligen skall köpa android telefon snart, och det är därför som jag har just detta problem.

Vad är det för fel på Outlook appen då? Själv aldrig använt den, så vet ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Outlook är uteslutet då jag nämligen skall köpa android telefon snart, och det är därför som jag har just detta problem.
Samma här, jag är den enda av att ha mitt efternamn här i Sverige, men problemet är att jag redan använt de flesta seriösa kombinationerna så som förnamn.efternamn och efternamn.förnamn.

Som sagt, någon som testat att skriva till Google, och be dem rensa?

Det går inte att kanske aktivera konton igen som man "tagit bort"? Om dom verkligen var helt borttagna så vore det mer logiskt att dessa adresser skulle bli användbara igen för nya användare.

Permalänk
Medlem

Skaffa protonmail.com istället. Säker emailtjänst i som inte läser dina mail
Det är gratis. Dom har en utmärkt android app. Jag har ett googlekonto för min androidtelefon men använder protonmail kontot för mailen.

Permalänk
Inaktiv

Vet inte om jag varit tydlig nog, men jag skall skapa ett nytt gmail av en enda anledning och det är pga nytt telefonköp, och för att kunna använda googles tjänster så som playstore, youtube osv osv, så krävs det att man skapar ett Gmailkonto, och man kan alltså inte använda sitt Outlook konto eller icloud eller annat, så jag förstår inte riktigt varför ni talar om att kombinera andra tjänster osv osv ?

Permalänk
Avstängd

för.efternamn.telefon@gmail.com

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Skaffa en egen domän och gör ett Google apps konto

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Hej,

Jag vill nämligen skapa nytt gmail konto, och då jag redan tidigare haft ett antal Gmailkonton samt tagit bort dessa så kan jag numera inte använda samma namn som tidigare. Jag är inte den typen som kan använda Email som crazycat1957, utan måste alltid ha något i stil med mitt efternamn.förnamn, mer pga framtiden, och när det kommit till jobb osv.

Min fråga lyder, kan man på något sätt kontakta Google, och be dem ta bort de gamla namnen från systemet? (dvs de konton som man redan har tagit bort, men som ändå sitter kvar i Googles system) Så att man återigen kan skapa Gmail med det namnet igen?

Tack.

Skrivet av mini-ryttge:

Skaffa en egen domän och gör ett Google apps konto

Håller med ovan talare. Så gjorde jag och kan inte vara mer nöjd

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av Dejch:

Vet inte om jag varit tydlig nog, men jag skall skapa ett nytt gmail av en enda anledning och det är pga nytt telefonköp, och för att kunna använda googles tjänster så som playstore, youtube osv osv, så krävs det att man skapar ett Gmailkonto, och man kan alltså inte använda sitt Outlook konto eller icloud eller annat, så jag förstår inte riktigt varför ni talar om att kombinera andra tjänster osv osv ?

I din situation skulle jag skapa ett epost-konto hos en annan leverantör (Protonmail som nämndes ovan, eller Outlook) och använda det för epost, samt skapa ett Google-konto för Googles tjänster. Google är i grund och botten ett företag som livnär sig på reklam, och de läser din epost för att skapa en persona och anpassa sin reklam för dig. Mina 2 ören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Vet inte om jag varit tydlig nog, men jag skall skapa ett nytt gmail av en enda anledning och det är pga nytt telefonköp, och för att kunna använda googles tjänster så som playstore, youtube osv osv, så krävs det att man skapar ett Gmailkonto, och man kan alltså inte använda sitt Outlook konto eller icloud eller annat, så jag förstår inte riktigt varför ni talar om att kombinera andra tjänster osv osv ?

Du har tyvärr fel.

Man kan använda vilken e-postadress som helt för att skapa ett Google-account med tillgång till alla tjänster just förutom mail.

Jag har min egen domän som ett Google Account. Fördelen är att Google inte har något som helst att göra med min mail.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mini-ryttge:

Skaffa en egen domän och gör ett Google apps konto

Vill du berätta lite mer om detta alternativet?

Om jag skapar egen domän hur skulle då min epost se ut? Efternamn@efternamn.se ?

Använder jag då domän leverantörens client, när jag vill öppna mina email?

Men frågan kvarstår, när jag skapar ett nytt gmailkonto, måste det inte vara hos dem? Jag kan tex inte bara skriva Gunnar.eriksson@outlook.com och så har jag ett playstore konto, utan det måste vara ett gmail antar jag ?

Tack så mycket,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Vill du berätta lite mer om detta alternativet?

Om jag skapar egen domän hur skulle då min epost se ut? Efternamn@efternamn.se ?

Använder jag då domän leverantörens client, när jag vill öppna mina email?

Men frågan kvarstår, när jag skapar ett nytt gmailkonto, måste det inte vara hos dem? Jag kan tex inte bara skriva Gunnar.eriksson@outlook.com och så har jag ett playstore konto, utan det måste vara ett gmail antar jag ?

Tack så mycket,

Nej det måste inte vara en gmail för att du skall komma åt playstore..
Gmail är bara en av de många tjänsterna som finns från Google. Det är inte nödvändigt för ett Google-konto.

I mitt eget fall har jag min domän hos Citynetwork och öppnar mailen där på webben eller i mobil/mailklient på datorn.
Finns andra leverantörer också som Binero, Loopia och One.com.

Vill du komma undan gratis väljer du andra gratis-tjänster så som Outlook.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

Nej det måste inte vara en gmail för att du skall komma åt playstore..
Gmail är bara en av de många tjänsterna som finns från Google. Det är inte nödvändigt för ett Google-konto.

http://dl.dropbox.com/s/jjjr1b9tl77xl9a/Screen%20Shot%202016-10-08%20at%2020.07.44.png?dl=0

I mitt eget fall har jag min domän hos Citynetwork och öppnar mailen där på webben eller i mobil/mailklient på datorn.
Finns andra leverantörer också som Binero, Loopia och One.com.

Vill du komma undan gratis väljer du andra gratis-tjänster så som Outlook.

Hm konstigt,

Jag får inte fram det alternativet när jag skall skapa ett konto? Har testat rensa browser historiken också, men får aldrig fram den fliken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Vill du berätta lite mer om detta alternativet?

Om jag skapar egen domän hur skulle då min epost se ut? Efternamn@efternamn.se ?

Använder jag då domän leverantörens client, när jag vill öppna mina email?

Men frågan kvarstår, när jag skapar ett nytt gmailkonto, måste det inte vara hos dem? Jag kan tex inte bara skriva Gunnar.eriksson@outlook.com och så har jag ett playstore konto, utan det måste vara ett gmail antar jag ?

Tack så mycket,

du får köpa ett domännamn, kostar ca strax under 100kr per år.

Sedan kan du köpa en mail tjänst och använda ditt domännamn. Google apps kostar ca 30kr per månad för de billigaste, likaså med office365.

du får då, vadduvill@domännamn.com

sweclockers.com är ett domännamn, så sweclockers kan göra så många mailadresser de vill som slutar på @anon38900.com

Ser ut som de använder google apps.

http://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=mx%3asweklockers.c...

Det finns flera olika registrarer men du kan söka på det domännamn du vill ha på t.ex.

se.godaddy.com

www.one.com

www.loopia.se

Har fördelen att det ser lite proffsigare ut, speciellt om du kan norpa ditt efternamn så det blir förnamn@efternamn.com eller .se eller vad du nu väljer.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

du får köpa ett domännamn, kostar ca strax under 100kr per år.

Sedan kan du köpa en mail tjänst och använda ditt domännamn. Google apps kostar ca 30kr per månad för de billigaste, likaså med office365.

du får då, vadduvill@domännamn.com

sweclockers.com är ett domännamn, så sweclockers kan göra så många mailadresser de vill som slutar på @sweclockers.com

Ser ut som de använder google apps.

http://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx?action=mx%3asweklockers.c...

Det finns flera olika registrarer men du kan söka på det domännamn du vill ha på t.ex.

se.godaddy.com

www.one.com

www.loopia.se

Har fördelen att det ser lite proffsigare ut, speciellt om du kan norpa ditt efternamn så det blir förnamn@efternamn.com eller .se eller vad du nu väljer.

Jag vill slänga in Protonmail som alternativ här. Säker email (krypterad by default), privat och kostar dig ca 35 kr/månad (beroende på eurokurs) och du får då använda din egna domän med upp till 5 adresser (på samma konto, multi-användarkonton är på väg till sommaren). Sen kan du göra ett googlekonto med den, eller någon annan adress . Totalt kommer det kosta dig ca 500 kr per år med en sådan setup. Dyrare än gmail men privat, samt att ett domännamn är nice att ha! Går att använda till en hel del nyttigt