polisen släpper ut folk ur häktet vårdslöst!

Permalänk
Medlem

Curlingbarn ska inte dricka på fyllan. Migrationsverket har varnat för att de tar dåliga beslut!

Permalänk

Tyvärr är inte polisbrickan ett bevis på att man har att göra med en bra människa eller ens en mentalt frisk sådan.

En kompis som jag umgicks med i tonåren fick en polis som styvpappa. En polis som tyckte om att bygga kropp genom träning sen så testade han den styrkan genom att misshandla min vän.

Själv så har jag blivit utsatt av att en polis satt och ljög ihop en påhittad historia rakt upp och ner i rättssalen. Där och då försvann mitt förtroende för polisen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Kunde han inte ringa mamma från polisstationen?

Både mamma, pappa, familjen och de flesta vänner bor 100 mil ifrån min kompis då han är nyutflyttat.

Skrivet av Shoppey:

Nånting allvarligt gick snett efter 80 talet....

Klart som fanken att han ska åka ut i vad han kom in i för kläder...

Kan man inte ska man inte... PUNKT.. Ingen rättighet att dricka sig oredig och bete sig hur som helst.. Hoppas jackan försvann..

det stora problemet var ju inte att (jackan försvann) utan att han kunde varken komma in i sitt hus på något sätt och att han fick gå ute i kylan, som rent av kan vara farligt, än värre när man inte är klar i bollen. Att jag ens kunde svara kl 6 på en söndag är rätt underligt.

Hamna i fyllecellen förtjänade han nog, problemet var ju det som hände efter, man ska ju se till att man inte försätter folk i onödig fara. nu är det ju några minus här uppe i norr men om något liknande sker om en månad eller senare så blir det 15-35. Då klarar man inte sig särskillt länge i en skorta av siden. (Det är ju nästan som att uppmana till inbrott i så fall)

i annat fall har man någon rättigheter i ett sånt här fall, eller ska man bara be till gud och hoppas på det bästa?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TrapTard:

Både mamma, pappa, familjen och de flesta vänner bor 100 mil ifrån min kompis då han är nyutflyttat.

det stora problemet var ju inte att (jackan försvann) utan att han kunde varken komma in i sitt hus på något sätt och att han fick gå ute i kylan, som rent av kan vara farligt, än värre när man inte är klar i bollen. Att jag ens kunde svara kl 6 på en söndag är rätt underligt.

Hamna i fyllecellen förtjänade han nog, problemet var ju det som hände efter, man ska ju se till att man inte försätter folk i onödig fara. nu är det ju några minus här uppe i norr men om något liknande sker om en månad eller senare så blir det 15-35. Då klarar man inte sig särskillt länge i en skorta av siden. (Det är ju nästan som att uppmana till inbrott i så fall)

i annat fall har man någon rättigheter i ett sånt här fall, eller ska man bara be till gud och hoppas på det bästa?

Åter igen. Det var inte om en månad, det var nu. Det är ingen sak att gå sju kilometer utan jacka.
Om du slutar bete dig så illa att du måste bäras från platsen kan du sätta på dig jackan och lämna lokalen för egen maskin.

Permalänk
Medlem

Det är knappast statens problem vad din kompis gör efter att han lämnat stationen. Ordet rättighet passar in här lika mycket som folk som reser till sina diktaturländer och förväntar sig att staten ska bekosta specialchartrad hemresa när skiten träffar fläkten.

Permalänk
Medlem

Detta är standard. Ses som en "läxa" av polisen. Det är ditt straff att du tvingade de att jobba. Du har oftast inge rättigheter. I många fall är det inte ens rapporterat att du satt i fyllecell.

Här i trakterna brukar de plocka random ungdomar, behöver inte ens vara nåt brott involverat, räcker att de inte gillar dig. Kör ut de i skogen, tar deras jacka, mobil, plånbok och liknande och sedan köra därifrån. Har själv blivit dumpad så ofta i skogen att jag grävde ner en väska med grejjer. Pengar, reservmobil, en varm jacka etc.

Fanns en 17 åring som höll på att frysa ihjäl nåt år sen. Kankse funkar bra en sommar, men -15 och snö...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Detta är standard. Ses som en "läxa" av polisen. Det är ditt straff att du tvingade de att jobba. Du har oftast inge rättigheter. I många fall är det inte ens rapporterat att du satt i fyllecell.

Här i trakterna brukar de plocka random ungdomar, behöver inte ens vara nåt brott involverat, räcker att de inte gillar dig. Kör ut de i skogen, tar deras jacka, mobil, plånbok och liknande och sedan köra därifrån. Har själv blivit dumpad så ofta i skogen att jag grävde ner en väska med grejjer. Pengar, reservmobil, en varm jacka etc.

Fanns en 17 åring som höll på att frysa ihjäl nåt år sen. Kankse funkar bra en sommar, men -15 och snö...

Tomten finns på riktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Detta är standard. Ses som en "läxa" av polisen. Det är ditt straff att du tvingade de att jobba. Du har oftast inge rättigheter. I många fall är det inte ens rapporterat att du satt i fyllecell.

Här i trakterna brukar de plocka random ungdomar, behöver inte ens vara nåt brott involverat, räcker att de inte gillar dig. Kör ut de i skogen, tar deras jacka, mobil, plånbok och liknande och sedan köra därifrån. Har själv blivit dumpad så ofta i skogen att jag grävde ner en väska med grejjer. Pengar, reservmobil, en varm jacka etc.

Fanns en 17 åring som höll på att frysa ihjäl nåt år sen. Kankse funkar bra en sommar, men -15 och snö...

Bor du möjligen i Nordkorea?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Bor du möjligen i Nordkorea?

Låter som en vanlig förort. Gäller nog att inte ha fel umgänge eller fel utseende. Det är standard inom polisen att köra folk till avlägsna platser och släppa av dem, långt ifrån busstationer och andra kommunikationer, utan att de vet att de kan ta sig hem eller kan betala för en taxi. Folk vet ofta inte ens var de är när de släpps av. Vid slagsmål mellan olika fotbollshuliganer eller demonstranter som begår upplopp, eller deltar i tillställningar som riskerar att urarta i kravaller blir ju bussade till mer eller mindre avlägsna platser av polisen för att de ska kunna få kontroll över situationen, snarare än att de arresterar hundratals efter de drabbat samman eller drabbat samman igen. Det finns regler för sådant, men det handlar nog mest om frihetsberövandet i sig och polisens egna uppföranderegler, det är ju ändå en vanlig åtgärd de gör mot personer som inte är misstänkta för brott eller ens något som faller inom LoB. Men att få polis dömd för tjänstefel är inte lätt.

Det är ju inte ovanligt att polisen bär ut psyksjuka från psykakuten och lämnar de på gatan trotts att de är helt oförmögna att ta hand om sig själva. Alternativt att sjukhusen ber polisen ta hand om personerna, som de absolut inte är lämpade för eller har någon lust att göra. Det händer mycket lustigt i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Låter som en vanlig förort. Gäller nog att inte ha fel umgänge eller fel utseende. Det är standard inom polisen att köra folk till avlägsna platser och släppa av dem, långt ifrån busstationer och andra kommunikationer, utan att de vet att de kan ta sig hem eller kan betala för en taxi. Folk vet ofta inte ens var de är när de släpps av. Vid slagsmål mellan olika fotbollshuliganer eller demonstranter som begår upplopp, eller deltar i tillställningar som riskerar att urarta i kravaller blir ju bussade till mer eller mindre avlägsna platser av polisen för att de ska kunna få kontroll över situationen, snarare än att de arresterar hundratals efter de drabbat samman eller drabbat samman igen. Det finns regler för sådant, men det handlar nog mest om frihetsberövandet i sig och polisens egna uppföranderegler, det är ju ändå en vanlig åtgärd de gör mot personer som inte är misstänkta för brott eller ens något som faller inom LoB. Men att få polis dömd för tjänstefel är inte lätt.

Det är ju inte ovanligt att polisen bär ut psyksjuka från psykakuten och lämnar de på gatan trotts att de är helt oförmögna att ta hand om sig själva. Alternativt att sjukhusen ber polisen ta hand om personerna, som de absolut inte är lämpade för eller har någon lust att göra. Det händer mycket lustigt i samhället.

Låter som du inte har så mycket egen erfarenhet, jag har själv umgåtts med skumma folk hela livet, har själv blivit stoppad utan anledning och dylikt, och tagen till station för drogtest säkert 5-6 gånger innan dom började förstå att jag inte knarkar (alla gångerna visade givetvis negativt) ett tag träffade jag på polisen nästan dagligen, inte en gång har jag mätt någon otrevlig polis (fattar givetvis att dessa existerar) har väldigt svårt att se att detta är regel snarare än undantag, låter som ni båda inte har nån egen erfarenhet utan lyssnar på era "coola" vänmer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Förhoppningsvis har han lärt sig något så att samma situation inte uppstår igen.

Menar du att han förhoppningsvis inte är hjärnskadad? Ja det får vi hoppas.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Har samma upplevelse fast fick allergisk reaktion på en fest. Ambulansen hämta mig. Inga kläder fick jag med mig. In på sjukan och fick såna allergipiller. Fick vara där några timmar till jag kunde andas och allt var under kontroll. Hade druckit 2 öl som jag inte tåler tydligen... Men fick iaf ringa men ingen orka /kunde hämta mig så fråga om nån skulle in mot stan och då var det nej och inte vårat problem men här kan du inte vara iaf. Blev att gå tillbaks till festen i 25 minus. Var bara några kilometer men minnesvärt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är knappast statens problem vad din kompis gör efter att han lämnat stationen. Ordet rättighet passar in här lika mycket som folk som reser till sina diktaturländer och förväntar sig att staten ska bekosta specialchartrad hemresa när skiten träffar fläkten.

Tanken med polisen, som jag har förstått det iallafall, är ju att lösa problem och på så sätt skapa färre problem. Inte skapa ilska,hat och ännu fler problem. Det är ingen slump att usa har flest antal fångar och har en stadigt ökande antal."visserligen kan jag släcka en eld med dynamit" men det skulle ju inte göra saken bättre i de flesta fallen. Saken är det att det blir statens problem i slutendan, situationer som dessa får konsekvenser precis som att använda fossila bränslen ökar växthuseffekten(som inte går att motbevisa med en snöboll).

man kan inte ha problemlösning i bara ett steg, utan konsekvenser, konsekvenser, konsekvenser är bara så viktiga, tråkigt nog förstår de flesta inte det. utan man måste se till att de handlingar som görs inte bara löser det akuta problemet utan inte ger upphov till värre problem, låt säga att min kompis är lite av en ostabil person och bestämmer sig att blåsa huvet av alla på stationen med en fullt laddad k-pist pga att han har blivit behandlad som skit. inget i världen är svart på vitt utan all är bara en stor jävla gråzon

Vet ju att demokrati och liknande styrelsesätt även fast de kan ses som ideala, inte fungerar i längden ("alla är idioter" där man kan förkorta bort de som faktist inte är det) men lite bättre än såhär kan man iallafall åstakomma.

Permalänk
Medlem

Ditt resonemang är så långsökt att det inte är någon ide att svara på. Hälsa din kompis att han ska låta bli att dricka sig redlöst berusad och tjafsa med andra personer så ordnar det sig nog. Klarar han inte av det så får han söka hjälp så vi slipper se honom med en K-pist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrapTard:

Tanken med polisen, som jag har förstått det iallafall, är ju att lösa problem och på så sätt skapa färre problem. Inte skapa ilska,hat och ännu fler problem. Det är ingen slump att usa har flest antal fångar och har en stadigt ökande antal."visserligen kan jag släcka en eld med dynamit" men det skulle ju inte göra saken bättre i de flesta fallen. Saken är det att det blir statens problem i slutendan, situationer som dessa får konsekvenser precis som att använda fossila bränslen ökar växthuseffekten(som inte går att motbevisa med en snöboll).

man kan inte ha problemlösning i bara ett steg, utan konsekvenser, konsekvenser, konsekvenser är bara så viktiga, tråkigt nog förstår de flesta inte det. utan man måste se till att de handlingar som görs inte bara löser det akuta problemet utan inte ger upphov till värre problem, låt säga att min kompis är lite av en ostabil person och bestämmer sig att blåsa huvet av alla på stationen med en fullt laddad k-pist pga att han har blivit behandlad som skit. inget i världen är svart på vitt utan all är bara en stor jävla gråzon

Vet ju att demokrati och liknande styrelsesätt även fast de kan ses som ideala, inte fungerar i längden ("alla är idioter" där man kan förkorta bort de som faktist inte är det) men lite bättre än såhär kan man iallafall åstakomma.

Det är frågan om en vårdlag, inte häktning, så egentligen är frågan fel ställd.

Sen kan det väl orimligen vara polisens sak att se till att folk inte fryser? Ska de gå runt på stan och ge jackor och filtar då också till tiggare och hemlösa? Någonstans måste man faktiskt inse att man är vuxen och får ta konsekvensen av sitt handlande.

Tänk annars hur det kan bli. En fylla kan vara billigare än en ny jacka, och då är det ju bara supa ner sig när det är kallt, hamna i fyllecell, och sen får man kläder av polisen. Det känns inte rättvist mot skattebetalarna. Alternativet då, att de skulle kört hem honom... Känns också helt absurt. Polisen är väl ingen taxiservice heller?

Om man tycker att polisen behandlar en felaktigt när man har kontakt med polisen så är det enkelt löst: Låt bli att bete dig på ett sätt som gör att du får med polisen att göra, så slipper du behandlas av dem.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrapTard:

Tanken med polisen, som jag har förstått det iallafall, är ju att lösa problem och på så sätt skapa färre problem. Inte skapa ilska,hat och ännu fler problem. Det är ingen slump att usa har flest antal fångar och har en stadigt ökande antal."visserligen kan jag släcka en eld med dynamit" men det skulle ju inte göra saken bättre i de flesta fallen. Saken är det att det blir statens problem i slutendan, situationer som dessa får konsekvenser precis som att använda fossila bränslen ökar växthuseffekten(som inte går att motbevisa med en snöboll).

man kan inte ha problemlösning i bara ett steg, utan konsekvenser, konsekvenser, konsekvenser är bara så viktiga, tråkigt nog förstår de flesta inte det. utan man måste se till att de handlingar som görs inte bara löser det akuta problemet utan inte ger upphov till värre problem, låt säga att min kompis är lite av en ostabil person och bestämmer sig att blåsa huvet av alla på stationen med en fullt laddad k-pist pga att han har blivit behandlad som skit. inget i världen är svart på vitt utan all är bara en stor jävla gråzon

Vet ju att demokrati och liknande styrelsesätt även fast de kan ses som ideala, inte fungerar i längden ("alla är idioter" där man kan förkorta bort de som faktist inte är det) men lite bättre än såhär kan man iallafall åstakomma.

Ditt exempel är lite extremt. Riktigt så extremt behövs inte för att tydligöra polisens uppgift.
Polisens uppgift är inte att straffa, det gör andra instanser. Det finns böter och frihetsberövande t e x. Att utöva olika sorters grov eller för den delen mild misshandel är inte polisens uppgift.

Polisen kan inte ställas till svars för andras handlingar heller. Så om personen är en instabil människa och begår brott är det fortfarande dennes ansvar. Men generellt bör Polisen vara noga med att bibehålla respekten och inte bidra till att försämra attityden gentemot dem. Alla poliser borde inse att allt de gör kan ge konsekvenser för någon helt annan polis i en annan del av landet. Att vissa individer inte kan skilja polis från polis, utan ser dem som en grupp, är ett faktum som de måste förhålla sig till.

Drar man det extremt åt andra hållet så kan vi tänka oss att någon blir felaktigt omhändertagen/misstänkt och får ett godtyckligt straff av den enskilde polisen, som tycker sig ha rätt till det - och personen är psykiskt instabil och tar livet av sig själv.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrapTard:

Här i helgen så åkte min kompis in i häktet på anledningen att han varit för full. Inga konstigheter än så länge. Snackade men snubben om vad som egentligen hade hänt. Det visade sig att han hade inte hade fått vara kvar på studentklubben för att han hade varit för full och hade blivit lite ful i munnen mot vakten dvs han hade förolämpat vakten.

Polis och väktare har ett mycket nära samarbete.
Käftar man emot vakten och de tillkallar polis så kan man i 9 av 10 fall räkna med fyllecell / annan åtgärd.
Polisen har mer eller mindre redan bestämt sig när de åker ut på larmet.

Polis får bara hålla kvar vederbörande max 8 timmar. Oftast släpps man efter 6.
Man har rätt till betald återresa, med kollektiva medel! (om cellen är på annan kommun än hemkommunen)

Att bli frisläppt på det vis som du beskriver visar bara hur vissa poliser arbetar, rötägg finns överallt.

Har själv varit i cell flera gånger. Aldrig haft minnesluckor så minns varje omhändertagande mycket väl.
Särskilt en; både min bror och mamma var vid platsen, båda två helt nyktra.
Ändå får jag klovar på mig och inskickad i bilen.

Och enligt lagen står det:
2 § Vid omhändertagande skall tillses att åtgärden ej orsakar den omhändertagne större olägenhet än som är oundviklig med hänsyn till åtgärdens syfte eller väcker onödig uppmärksamhet.

Ett exempel på att polis redan bestämt sig när de får larmet.

Fanns överhuvudtaget ingen anledning att använda LOB i det fallet.
Tyvärr hann jag inte sätta mig i morsans bil innan poliserna sprang fram.

Lagen är från 70-talet och saknar helt rättssäkerhet.
Polis får inte enligt lagen göra tester och det krävs ingen som helst bevisning.

Men det kan göra livet jävligt surt för den som drabbas och felaktig LOB-användning existerar i hög grad.
Har man otur så kan körkortet dras in.
Och då snackar vi inte om rattfylla.

Ytterligare en lag som är förlegad och rättsvidrig, liksom TV-licensen...

Permalänk
Medlem

Det händer att polisen slänger ut folk utan varken pengar eller kläder men oftast så ser de till att det sker utan fara för personen. Tror även det kan vara en del i att de vill lära de en läxa, Däremot är det ibland lite väl onödigt har bekanta som blivit omhändertagna och sedan hamnat i en annan stad 3-4 mil bort utan pengar eller fått ringa ett samtal som sedan haft tur att få åka buss gratis. Har även en bekant som hamnade i fyllecell p.g.a att han vägrade gå till den plats han var anvisad när våran skjuts stod ca 5 meter bort just bakom polisbilen.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sen kan det väl orimligen vara polisens sak att se till att folk inte fryser?

Frihetsberövar polis någon och vederbörande säger sig ha en jacka liggandes inne på krogen, så är det i mina ögon glasklart att tillhörigheter ska med till stationen, inget snack om saken.

Och har de ändå missat det så ska de åtminstone inte sätta folk utanför stationen i 5c med endast en skjorta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ditt resonemang är så långsökt att det inte är någon ide att svara på. Hälsa din kompis att han ska låta bli att dricka sig redlöst berusad och tjafsa med andra personer så ordnar det sig nog. Klarar han inte av det så får han söka hjälp så vi slipper se honom med en K-pist.

låt säga att detta görs med 50 personer per år per polisstation. så kommer troligen en del av dessa personer vara lite ostabila människor(att de ens kom dit från början är ju inte ett tecken på en person med bästa förutsättningarna) visserligen var detta ett sådär milt fall i jämförelse med vad som kan hända.

Men varför kastar folk sten på polisen och bränner deras bilar osv. Tror inte det är för att dem alltid gör helt rätt för sig iallafall (karma är inte helt fel att tro på) en del i tråden tycker ju också att de blivit lite för grovt behandlade för deras situation, det leder ju inte alltid att man gör något tillbaka, om man säger att det är ca en promilles chans att en person som blivit "felaktigt behandlad" i sin fyllecells historia faktist gör något tillbaka mot polisen så blir det ganska många som gör något. vi är nio miljonerish i detta land, man kan inte alltid sluta tänka för att saker och ting inte har direkta konsekvenser. om man gör saker på en nationell nivå på ungefär samma sätt så får man se till att det görs på ett bra sätt iallafall inte bara i vissa fall.

bara det att jag stör mig på detta visar ju att det sättet polisen behandlar fyllon ibland är fel. som att det finns poliser som kan utsätta folk för farliga situationer finns på flera ställen i landet, så finns det säkerligen en del våldtäcksmän, mördare och knäppare saker ibland dem. vill jag betala dem med mina skattepengar för att låtsas göra ett bra jobb? (en retorisk fråga, mitt svar är nej) bästa yrket att hålla på med om man gör brott, är just att jobba som polis. typ som serien dexter visar rätt tydligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Frihetsberövar polis någon och vederbörande säger sig ha en jacka liggandes inne på krogen, så är det i mina ögon glasklart att tillhörigheter ska med till stationen, inget snack om saken.

Och har de ändå missat det så ska de åtminstone inte sätta folk utanför stationen i 5c med endast en skjorta.

Det skapar ju massa extra administration både för personalen på krogen och för polisen. Det känns inte rimligt, och jag tror inte det finns krav i lagen heller att de måste se till att folk får med sig tillhörigheter utan det får man ansvara för själv.

Kan man inte hantera rusdrycker så skall man inte dricka, punkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag med vänner har blivit så inåthelvetes fulla många kvällar, studenten är ett klockrent exempel på sånt, MEN, vi tänker. Om du tänker dricka mycket eller du hamnar i en situation när du dricker mycket så får man faktiskt tänka lite extra. Inte käfta i onödan med varken vanliga civila, eller ordningsvakter/poliser. Gör man det blir det konsekvenser, logiskt tänkande.

Slå någon på käften - du blir slagen tillbaka.
Käfta med en vakt - fyllecell (ofta)

Däremot så hanterar vakter och poliser ärenden fel ibland. T.ex. en krogkväll med ett par kompisar, en polaren blev drogad (på något sätt), hade druckit en öl. Han somnade på bordet på krogen och vakten slängde ut honom. Där försökte jag förklara att han blivit drogad, druckint en bärs och verkligen inte är för full, men han blev utslängd ändå. Dåligt bemötande då han hade kunnat fått sin jacka och lite vatten, kanske en koll hur han mår, men de antog direkt att det var för mycket alkohol. Förståeligt, men tråkigt bemötande.

TL;DR, din kompis får skylla sig själv.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Frihetsberövar polis någon och vederbörande säger sig ha en jacka liggandes inne på krogen, så är det i mina ögon glasklart att tillhörigheter ska med till stationen, inget snack om saken.

Och har de ändå missat det så ska de åtminstone inte sätta folk utanför stationen i 5c med endast en skjorta.

Ja det är nog ganska lätt att tänka så med alla fakta på hand. Men jag kan tänka mig att i princip varje ingripande av denna typ följs av efterföljande diskussioner om varför dom inte bör göra som dom gör och varför man inte kan åka till stationen osv. Någonstans sätter dom ned foten och handlar för att kunna frigöra sig inför nästa tjaffs eller ingripande. Det är tyvärr andra som negligeras om man ska lyssna klart på en person som är väldigt onykter och för en kanske ganska osammanhängande monolog om allas jäklighet (ingen vet ju exakt hur detta gick till dock, det är spekulationer utifrån vad jag sett hända i många andra fall).

Om polisen inte varit där. Hade han då själv fått klampa in igen och hämta ut jackan? Tror att ordningsvakterna nog hade hindrat honom från det iom att dom inte ville riskera att han startar något tjaffs inne på ställen i det tillståndet han var i.

Är det väldigt kallt ute så utsätter man sig för en stor risk om man dricker till den gräns att man själv inte riktigt kan hantera eventuella problem som uppstår. Det är tyvärr vanligt att onyktra personer förfryser på promenader hem, utan någon inverkan utifrån.

Precis som många skrivit i denna diskussionen så finns det nog så väl bra som mindre bra poliser. Kanske gjorde dessa poliser ett ingripande med dålig fingertoppskänsla (svårt att veta utan att se/höra). Men jag tycker inte att det fråntar ansvaret från den drabbade. Det är riskfyllt att sätta sig i en situation lik den som personen i fråga gjort. Polisen kanske räddade honom genom att hämta upp honom och lägga honom i en cell istället för att han gjorde ett försök att ta sig hem och istället somnade i någon mörk gränd.

Allt är inte svart eller vitt och en dålig polis gör inte en dålig poliskår. Lite förtroende får man ge dom, och de gånger jag varit i kontakt med poliser så har jag själv alltid blivit väl behandlad i alla fall.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Låter som du inte har så mycket egen erfarenhet, jag har själv umgåtts med skumma folk hela livet, har själv blivit stoppad utan anledning och dylikt, och tagen till station för drogtest säkert 5-6 gånger innan dom började förstå att jag inte knarkar (alla gångerna visade givetvis negativt) ett tag träffade jag på polisen nästan dagligen, inte en gång har jag mätt någon otrevlig polis (fattar givetvis att dessa existerar) har väldigt svårt att se att detta är regel snarare än undantag, låter som ni båda inte har nån egen erfarenhet utan lyssnar på era "coola" vänmer

Jag har inga sådana vänner och bor inte där detta är vanligt, men det är en vanlig metod polisen använder sig av. De vill av någon anledning avhysa folk från någon plats och då kör de iväg med folk oavsett om det egentligen finns några misstankar eller inte. Polisen behöver inte vara ett dugg otrevlig, men någon som är oskyldig och sveps med i sådana åtgärder bör ta det hela med ro. Vad det gäller den andra som skrev får du nog vända dig direkt till honom istället för att klumpa ihop mig med det.

Finns rättsfall där domstol kommit fram till att det var frihetsberövande utan stöd i lagen att bussa iväg demonstranter "för långt", där de samtidigt friat polisen för tjänstefel. Finns gott om fall där enskilda individer plockas upp och körs ut till avlägsna platser av oklar anledning, men du kan glömma att få någon upprättelse även om de gjort fel och agerat utan stöd i lagen. Det är möjligt att få ersättning för frihetsberövande, men då måste det troligen handla om mer än timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det skapar ju massa extra administration både för personalen på krogen och för polisen. Det känns inte rimligt, och jag tror inte det finns krav i lagen heller att de måste se till att folk får med sig tillhörigheter utan det får man ansvara för själv.

Kan man inte hantera rusdrycker så skall man inte dricka, punkt.

Du såg inte lag citeringen ovan?

Skrivet av Lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m:

2 § Vid omhändertagande skall tillses att åtgärden ej orsakar den omhändertagne större olägenhet än som är oundviklig med hänsyn till åtgärdens syfte eller väcker onödig uppmärksamhet.

Det är "undvikligt" att orsaka denna olägenhet för den omhändertagne så jo de har faktiskt en laga skyldighet göra en ansträngning, även ordningsvakter (dvs de flesta dörrvakter) har detta kravet.

Skrivet av Lag (1976:511) om omhändertagande av berusade personer m.m:

10 § Vad som gäller för en polisman enligt denna lag gäller i
tillämpliga delar också för en ordningsvakt, om inte annat framgår av
hans förordnande.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrapTard:

Min kompis informerar vart han bor till polisen innan han blir utskyfflad ur stationen. Svaret han fick av konstapeln var -Det är långt. Så historen slutade med att min kompis fick gå de där 7 kilometrarna i endast skorta(då jag är bor 500m ifrån honom så fick han bo hos mig tills hans rumskamrat kom tillbaka från sin flickvän).

Det är ytterst intressant hur han informerar polisen om detta. Sa han något i stil med: "Jag bor sju kilometer härifrån", och därför tyckte att polisen borde erbjuda honom skjuts hem eller dylikt. Varpå han får svar "Det var långt", och alltså inte blir erbjuden något. Eller sa han kanske något i stil med: "Jag bor sju kilometer bort och min mobil ligger kvar i jackfickan. Kan jag låna en telefon och ringa en taxi?". Varpå han får svaret "Det var långt".

Gjorde han något i stil med alternativ ett, så förstår jag inte riktigt syftet med denna tråd.
Gjorde han något i stil med alternativ två, så är tråden såklart mer relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrapTard:

Tanken med polisen, som jag har förstått det iallafall, är ju att lösa problem och på så sätt skapa färre problem. Inte skapa ilska,hat och ännu fler problem. Det är ingen slump att usa har flest antal fångar och har en stadigt ökande antal."visserligen kan jag släcka en eld med dynamit" men det skulle ju inte göra saken bättre i de flesta fallen. Saken är det att det blir statens problem i slutendan, situationer som dessa får konsekvenser precis som att använda fossila bränslen ökar växthuseffekten(som inte går att motbevisa med en snöboll).

man kan inte ha problemlösning i bara ett steg, utan konsekvenser, konsekvenser, konsekvenser är bara så viktiga, tråkigt nog förstår de flesta inte det. utan man måste se till att de handlingar som görs inte bara löser det akuta problemet utan inte ger upphov till värre problem, låt säga att min kompis är lite av en ostabil person och bestämmer sig att blåsa huvet av alla på stationen med en fullt laddad k-pist pga att han har blivit behandlad som skit. inget i världen är svart på vitt utan all är bara en stor jävla gråzon

Vet ju att demokrati och liknande styrelsesätt även fast de kan ses som ideala, inte fungerar i längden ("alla är idioter" där man kan förkorta bort de som faktist inte är det) men lite bättre än såhär kan man iallafall åstakomma.

Visst har du en bra poäng men det intressanta är att det fungerar tvärt om också. Sannolikheten är ungefär lika stor att dessa poliser under en längre tid försökt vara snälla och hjälpsamma men trots det fått skit av folk som din kompis trots att dom gjort dom där extra sakerna som att köra hem honom vare sig det var före eller efter fyllecell men framförallt från samhället för att dom gör det istället för att utreda någons brott (sen att det troligen inte är samma personer som borde göra båda saker är för många irrelevanta).
Elaka poliser skapar elaka individer men både elaka individer och andra individer i samhället skapar elaka poliser.

Visst finns det poliser som från början aldrig borde blivit poliser precis som det finns folk som inte borde valt ett visst yrke i alla yrken.

Permalänk
Medlem

Vad man kan ta lärdom av denna historien är att bo för fan inte i norrland om du vill överleva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Du såg inte lag citeringen ovan?
Det är "undvikligt" att orsaka denna olägenhet för den omhändertagne så jo de har faktiskt en laga skyldighet göra en ansträngning, även ordningsvakter (dvs de flesta dörrvakter) har detta kravet.

Då har de väl förmodligen gjort bedömningen att så inte är fallet här. Det kan ju vara så att de bedömt att han tänkt smita om han får gå och hämta jackan t. ex. Min gissning är lika god som din.

Folk som är så berusade att de behöver omhändertagande brukar varken vara trevliga eller pålitliga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Aldrig suttit i fyllecell, men liknande.
Jag fick tillbaks mina skor, bälte, mobil och andra värdesaker i gott skick.
Dom var till och med trevliga och sa hejdå när jag gick med en cigg i käften som advokaten hade gett mig.

Gäller att hålla koll på sina rättigheter, man har inte enbart skyldigheter i vårt rättssamhälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable