polisen släpper ut folk ur häktet vårdslöst!

Permalänk
Medlem

polisen släpper ut folk ur häktet vårdslöst!

Här i helgen så åkte min kompis in i häktet på anledningen att han varit för full. Inga konstigheter än så länge. Snackade men snubben om vad som egentligen hade hänt. Det visade sig att han hade inte hade fått vara kvar på studentklubben för att han hade varit för full och hade blivit lite ful i munnen mot vakten dvs han hade förolämpat vakten. polisen blev sedan dit kallad och så blev han gripen, en sådan vanlig ned på marken, klovar osv. Men här är det som gör grejen lite konstig, min kompis hade glömt sin dyra jacka(3k ca) inne på puben med hemnycklarna i, denna som han absolut inte fick ta med sig. Så min kompis åker till stationen i endast skorta, får veta att han varit för full och får därför sova på häktet.

Han blir sedan släppt från häktet ca kl 6 på morgonen, när man bor i lapplands norra delar så är det rätt kallt kl 6(några minus grader bara)
snubben blir släppt med endast sin skorta, puben har stängt på söndagar så han kan ju inte hämta sina nycklar. både puben och hans hem ligger ca 7 kilometer från stationen. Min kompis informerar vart han bor till polisen innan han blir utskyfflad ur stationen. Svaret han fick av konstapeln var -Det är långt. Så historen slutade med att min kompis fick gå de där 7 kilometrarna i endast skorta(då jag är bor 500m ifrån honom så fick han bo hos mig tills hans rumskamrat kom tillbaka från sin flickvän).

Om man sig samma historia fast om en eller 2 månader så blir der ca 30 minus och risken är att man fryser ihjäl om man inte han någon slags eskimå skjorta. vore man inte ha någon checklista enligt protokoll på stationen som ser till att man kan försäkra sig om att personen som blivit forserad ifrån sin ursprungliga plats, har en shysst chans att komma tillbaka utan problem.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis har han lärt sig något så att samma situation inte uppstår igen.

Permalänk
Inaktiv

Polisen har inte resurser for att köra han runt staden...

Permalänk
Medlem

Du kan ju hälsa honom att det är för jävligt att jag som skattebetalare ska stå för notan för någon lallare som inte kan hantera fyllan. Han fick ju till och med skjuts till häktet.

Permalänk
Medlem

Inte häkte utan FYLLECELL! blir man häktad får man komma till rätten från cellen bli dömd till att bli häktad utav en domare! bli inlåst!

Fyllecell polisen tar dig du får sitta av dig fyllan släppt senare! stor skillnad!

Man kan alltid be om taxipengar eller att polisen skjutsar dig det finns nån sån grej! säger dem nej kan man hänvisa just till det.

Men Polisen idag skiter i vilket tyvärr! dem har varken lust eller pengar eller nån medmänsklighet att varken bry sig om du fryser ihjäl eller va fan annat!

Det finns dock en och annan Polis som är bra dem "äldre" dem nya ungtupparna är mest dryga!

Permalänk
Medlem

låter som han fåt vad han fötjänat... Polisen är väl inget taxibolag heller.. vet folk som fått sova på stationen och blivit utsläppt utan skor mitt i vintern.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Han lärde sig i.a.f. att inte bråka med vakterna igen

Vad skulle polisen ha gjort annars då? Ska de behöva köra hem alla de griper?
Frågan är ju även om han inte fick ta med sig sin jacka eller om han helt enkelt var för full för att komma ihåg att ta med den?

Skrivet av 120hz:

Inte häkte utan FYLLECELL! blir man häktad får man komma till rätten från cellen bli dömd till att bli häktad utav en domare! bli inlåst!

Fyllecell polisen tar dig du får sitta av dig fyllan släppt senare! stor skillnad!

Man kan alltid be om taxipengar eller att polisen skjutsar dig det finns nån sån grej! säger dem nej kan man hänvisa just till det.

Men Polisen idag skiter i vilket tyvärr! dem har varken lust eller pengar eller nån medmänsklighet att varken bry sig om du fryser ihjäl eller va fan annat!

Det finns dock en och annan Polis som är bra dem "äldre" dem nya ungtupparna är mest dryga!

Du behöver inte använda utropstecken efter varje mening heller för den delen.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

Sånt som händer när man tar droger.
Han får ta lärdom till nästa gång och dricka mindre och inte va så uppkäftig så löser det sig nog

Permalänk
Medlem

Nån form av ordning får det iaf vara såvida man inte är "stamkund" på fyllecellen. Sedan vet jag inte vad för skylldigheter de har. Men klockan 6 en söndagsmorgon låter tidigt, de borde se till att man ringer någon som hämtar eller taxi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrapTard:

Här i helgen så åkte min kompis in i häktet på anledningen att han varit för full. Inga konstigheter än så länge.

Nog för att jag läste hela inlägget, men skrattade högt efter första meningen. Du tycker alltså det är helt normalt att åka in i häktet pga överdriven fylla? Wow. För övrigt har jag 0 sympati för din polare, säger som innan, hoppas han lärde sig nått och sköter sig i fortsättningen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Som tidigare påpekats så har din vän inte varit häktad. Han kan gott betala sin egen taxiresa efter att ha sovit i fyllecell, eller menar du på allvar att polisen ska agera taxi åt din vän som har suttit i fyllecell?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TrapTard:

Du fattar väl att polisen gör en bedömning från fall till fall?
De släpper folk först när de tycker att de är så pass nyktra att de kan bete sig.
Att det ibland är 30gr kallt spelar väl ingen roll? Det var ju inte det nu.
Har själv bott norrut i en liten köping där man vet vad alla heter i andranamn.
Snuten vet väl att han får våldsgästa någon bekant och göra bort sig.
Så kanske han lär sig.
Om han brukar bete sig såpass att polisen måste gripa in kanske han ska gömma extranycklar någonstans?
Eller skriva sin hemadress på en femhundring som han syr in i fodret på alla kläder?
Eller dricka mindre?

Permalänk
Medlem

Beter man sig som ett as ska man bli behandlad som ett. Enkelt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

Han blev varken gripen eller satt i häktet. Han blev omhändertagen för fylla och det går under SOL.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Man kan alltid be om taxipengar eller att polisen skjutsar dig det finns nån sån grej! säger dem nej kan man hänvisa just till det.

Ursäkta mig men... va? Man kan be polisen om att få taxipengar? Eller att be dom köra en gratis, för att det står i lagen? Citat tack, för det var det mest skrattretande jag hört på länge.

Skrivet av 120hz:

Men Polisen idag skiter i vilket tyvärr! dem har varken lust eller pengar eller nån medmänsklighet att varken bry sig om du fryser ihjäl eller va fan annat!

Är det så konstigt? Polisen är inte mamma och pappa. Skulle inte heller bry mig om nån som inte kan hantera alkohol så till den grad att denne måste sova över hos polisen.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag kan berätta en motsatt historia, som utspelade sig en gång i Gävle för länge sedan.

Miin flickvän hade börjat plugga i Gävle och jag var där och hälsade på henne. En studentkompis till oss båda från Uppsala, vi kan kalla honom för Helge för jag kommer inte längre ihåg vad han hette, hade också börjat plugga där.

Jag och tjejen var ute och festade på natten och någonstans under natten gick det upp för mig att min flickvän och Helge hade ”ihop det”.

Kort stubin och ett ursinnigt vredesmod som jag hade på den tiden, kombinerat med alkohol, så gick jag igång på alla fyrtio cylindrar. Som tur var fanns inte Helge närvarande där vi var, men jag lovade mig själv att jag skulle finna den djäveln och ge honom rejält med spö (normalt kan man tycka att det är tjejen man borde bli arg på – det är ju hon som bedragit dig – men nu kände jag ju killen så då blir det personligt åt det hållet också).

Men så fick jag en klar tanke mitt ibland alltihop och det är att om jag nu gör mig så olycklig att jag inte både är bedragen och dessutom misshandlar någon, så blir jag ju dubbelt lidande. Denna tanke slog mig när jag såg en polis. Jag förklarade att jag var på väg att göra det jag ämnade göra och sade åt honom att de borde låsa in mig.

Det gjorde de

Och på morgonen väckte de mig i häktet med en kopp kaffe och såg till att jag kom med tåget till Uppsala. De tyckte väl att det var rätt nice att kunna förebygga ett brott, snarare än att torka upp resterna efter ett.

Jag träffade Helge på en krog i Stockholm typ tio år senare. Han blev alldeles vit i ansiktet och trodde att hans sista stund hade kommit. Men vid det laget hade det gått över och jag brydde mig inte längre.

Ingen misshandlad och jag har sluppit fängelse. Tack vare den snälla polisen i Gävle.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Inaktiv

Be han ringa socialen efter nästa fyllecell. Innan 1863 så förblev kvinnor omyndiga.

Permalänk
Medlem

@Marticus:

Jag skrev inte står i lagen! utan man kan BE om det! eftersom polisen körde dig till finkan så har du rätt att bli skjutsad hem eller få nån sorts ersättning att ta dig hem om du icke har pengar osv att ta dig hem för!
Om Polisen är schyst så får du givetvis skjuts...

Läs rätt! och man behöver inte vara dryg!

Permalänk
Inaktiv

Kunde han inte ringa mamma från polisstationen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

@Marticus:

Jag skrev inte står i lagen! utan man kan BE om det! eftersom polisen körde dig till finkan så har du rätt att bli skjutsad hem eller få nån sorts ersättning att ta dig hem om du icke har pengar osv att ta dig hem för!
Om Polisen är schyst så får du givetvis skjuts...

Läs rätt! och man behöver inte vara dryg!

som sagt, citera lagen tack. sen e inte jag dryg, det är du som är lättförolämpad.

EDIT: läste fel. Men om det inte står i lagen, och dom nekar dig, vad är problemet?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk

Vet en person som blev inlåst för att ha druckit en folköl på allmän plats så man behöver inte ha varit "ett as" heller.
Sen är det ju inte polisens sak att skjutsa hem dig, men dom borde låtit dig få ringa efter skjuts och ev stannat kvar inne o väntat om det var kallt.

Permalänk
Medlem

I stort sett samma sak har hänt mig med. Men istället för att gnälla om det så betalade jag taxi hem och fick ringa hyresvärden om att få dörren upplåst. Och eftersom det var helg skötte securitas det så det kostade ytterligare 300 kr. Kan man inte bete sig på fyllan får man skylla sig själv.

Permalänk
Medlem

Nånting allvarligt gick snett efter 80 talet....

Klart som fanken att han ska åka ut i vad han kom in i för kläder...

Kan man inte ska man inte... PUNKT.. Ingen rättighet att dricka sig oredig och bete sig hur som helst.. Hoppas jackan försvann..

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

I stort sett samma sak har hänt mig med. Men istället för att gnälla om det så betalade jag taxi hem och fick ringa hyresvärden om att få dörren upplåst. Och eftersom det var helg skötte securitas det så det kostade ytterligare 300 kr. Kan man inte bete sig på fyllan får man skylla sig själv.

Det kan faktiskt vara så att man inte har plånboken kvar åxå,då kan man inte åka taxi, man kan ju ha haft telefon o bankkort i jackan som blev kvar.

Permalänk
Medlem

Är huvudet dumt får kroppen (och plåboken) lida.

Har absolut noll sympati för personer som inte kan hantera sitt spritintag och som sedan blir bråkiga.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv

Oväntad respons i forumet tycker jag.

Nå från en berättelse från gärningspersonen så är det inte alltid hela sanningen. Detta med att polisen hämtar din polare till fyllecell istället för att vakten bara kastar ut honom är mycket märkligt. Och TS skrev själv att hans polare var stor i mun emot vakten antyder om att TS polare var en problemskapare. Detta kan förklara polisens snabba åtgärder.

Citat:min kompis hade glömt sin dyra jacka(3k ca) inne på puben med hemnycklarna i, denna som han absolut inte fick ta med sig. Bestäm dig, hade din polare glömt jackan, eller sa din polare åt polisen när han greps att han hade kvar sin jacka med hemnycklarna i, men att polisen bara struntade i detta och körde iväg med honom.

Angående sträckan 7 km, skrev du fel och menade 7 mil? Problemet här var att din polare ej hade husnycklar och jag tycker att det är polisen ansvar att se till så att de som dem släpper ut får en chans att ordna upp transporter, ringa folk som kan hjälpa dem etc. Jag har hört flera gånger att polisen missköter detta och jag tycker det är dåligt.
Alltså släpp ut folk kl 10:00 istället för 06:00, låt de dessutom låna telefon och ringa.

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Är huvudet dumt får kroppen (och plåboken) lida.

Har absolut noll sympati för personer som inte kan hantera sitt spritintag och som sedan blir bråkiga.

Ja,bråkstakar kan skylla sig själva,sen vet jag inte till vilket pris,tycker helt klart att även dessa ska få en chans att ringa nån och ev vänta inomhus till någon kan hämta dom, även om det får bli i cellen.

Men igen, du kan bli inlåst för att ha druckit på allmän plats utan att vara berusad, eller för att ha kissat på allmän plats (buske,träd osv) och lukta lite öl åxå,så inte helt rätt att säga att alla som blir inlåsta får skylla sig själva heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrapTard:

Snackade men snubben om vad som egentligen hade hänt.

Om du inte var där så tar du för givet vad "snubben" säger är sant. Men sanning är den att de flesta som återberättar någonting ljuger eller överdriver till viss del, särskilt på detaljer.

Skrivet av TrapTard:

Det visade sig att han hade inte hade fått vara kvar på studentklubben för att han hade varit för full och hade blivit lite ful i munnen mot vakten dvs han hade förolämpat vakten. polisen blev sedan dit kallad och så blev han gripen, en sådan vanlig ned på marken, klovar osv. Men här är det som gör grejen lite konstig, min kompis hade glömt sin dyra jacka(3k ca) inne på puben med hemnycklarna i, denna som han absolut inte fick ta med sig.

Lite ful i munnen är nog en under drift, baserat på mina egna erfarenheter så trycker inte polisen ner en person på marken helt utan vidare, din kompis var troligtvis väldigt stökig och uppfattades säkert som våldsam, kanske även verbala mord hot osv. Han var säkert helt respektlös mot polis dessutom, om du visar respekt mot andra så får du oftast respekt tillbaka, vilket är nog den största anledningen till varför polisen inte brydde sig om jackan på puben.

I helhet så borde din kompis eller "snubben" ta det hela som en läxa eller lärdom, kanske lära sig att uppföra sig bättre, även om han är full.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shoppey:

Nånting allvarligt gick snett efter 80 talet....

Klart som fanken att han ska åka ut i vad han kom in i för kläder...

Kan man inte ska man inte... PUNKT.. Ingen rättighet att dricka sig oredig och bete sig hur som helst.. Hoppas jackan försvann..

Syftar du på polisen eller TS polare? Så var inte folk bättre förr när det gäller supande, folk åkte i fylleceller då också, men inga liknande historier som att de blev utslängda kl 06:00 utan nycklar av allt hörde man. TS polare är som sagt ej första personen, då det finns många med liknande berättelse.

Något märkligt har däremot hänt med vår poliskår, de har ej tid med vardagsbrott längre, varvid jag blev lite förvånad att ens TS polare blev gripen. Inte ens när folk påstår sig bli beskjutna anser alltid polisen att de behöver rycka ut: http://norran.se/nyheter/blaljus-nyheter/flickor-beskots-poli...

Men ordningsvakten som TS polare bråkade med var säkert sovrumskamrat med någon högt uppsatt polis i länet.

*edit*

Jag anser att grundproblemet med polisen i första hand är en extremt inkompetent polischef, sedan underbemanning, sist våra politiker.
Detta med att ej slänga ut folk ifrån fyllecellen hur som helst så får man nog lösa de 3 sakerna ovanför, så att polisen har resurser att kunna göra något åt saken.

Permalänk

Delvis OT
När jag var ung och vild på 80talet så lyckades jag med den stora bedriften att hamna i fyllecell 2grr på samma midsommarhelg av samma poliser, visserligen i/på Borgholm så utbudet av poliser och fyllecell var ju ganska begränsat DU IGEN! sa de bara och suckade.

Nåja där fyllet går in går vettet ut....Har ej suttit i fyllecell sedan dess