Hjälp med mitt första serverbygge

Permalänk
Medlem

Hjälp med mitt första serverbygge

Så jag bygger en serverdator för att lära mig mer om hur servrar fungerar. Datorn jag bygger kommer att användas för att hålla uppe spelservrar (minecraft tex) för mig och vänner. Jag har lite kvarliggande delar från en gammal dator som jag tänker kan användas som start

Delar som jag har:
RAM: 2x8 gb ddr3 corsair
Nätagg: Plexgear PS-500 (500w)
Chassi
Hårddisk: Potentiellt en 500gb HDD
OS

För resten av delarna som jag inte har är budgeten ca 1000 kr (+- 200).

Ljudnivån på datorn kommer inte att vara ett problem.

Min fråga är vad jag ska tänka på när jag letar efter delar eftersom jag själv är ganska oerfaren.

Permalänk
Medlem

har du ett moderkort? nya/begagnade saker?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

En server utnyttjas av flera olika användare samtidigt, eller stora tunga beräkningar av något under lång tid (tänk cpu-utnyttjande 100% under många månaders tid konstant) - så därför, hårddiskar, moderkort, cpu och nätverkskort ska klara av många simultana/parallella saker samtidigt. Många kärnor, SAS-diskar, minnen med ECC, bra OS som fixar motsvarande, moderkort med stöd i drivrutiner för sådan hårdvara.

Men, det kanske inte är det du tänker på när du säjer minecraft osv?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@Gurk: Nej jag tänkte endast hålla uppe lite små roliga saker för mig och mina kompisar, som en minecraft server och kanske en steampeak server. Den största anledningen att jag bygger servern är att jag inte längre vill hålla servrarna på min egen dator som endast är på när jag är hemma. Så med serverdator menar jag en dator som kör en server och inte så mycket mer, men tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Du kommer inte behöva något monster för att köra minecraft och lite småsaker på. Ifall du håller det inom rimlighetens gränser. Intel är bättre än AMD (imho) då intel inte går lika varmt. I3/I5 är dessutom relativt strömsnåla.

Mina första servrar var alltid avlagda "äldre" datorer, du kan ju alltid höra dig för om någon råkar ha ett gammalt moderkort liggande :).

Jag antar då att du har 2-8 kompisar som ska sitta på TS samt lira lite minecraft. Du kommer inte behöva några serverdelar (även om sådant alltid är kul att ha så länge lasten är låg. En sak som kan vara viktigt att tänka på är dock stabilitet, ta två hårddiskar så du kan köra RAID eller fakeRAID.

Visa signatur

One shall not shout when there is a forum!