Hur man kopplar in ett surroundsystem (guide)

Permalänk
Hedersmedlem

Hur man kopplar in ett surroundsystem (guide)

Här kommer en snabbguide i hur man kopplar ihop ett 5.1 högtalarasystem med sitt 5.1-enablade ljudkort. Jag använder Soundblaster Audigy som modell, tror de flesta fungerar på liknande sätt. Ni som har andra system kan ju gärna fylla i beskrivningar.

Du behöver

* Ett 5.1-enablat ljudkort
* En surroundförstärkare som tar in 6 analoga kanaler
* Sex högtalare (2 front, 2 rear, 1 center, 1 sub)
* Tre 3.5 mm tele --> RCA-kablar (se "koppla analogt") ELLER 1 optisk kabel (se "koppla digitalt")

Koppla analogt

Det här är det mest idiotsäkra sättet att alltid få surround, både i spel och filmer, eftersom ljudkortet självt agerar 5.1-mixer. Nackdelen är att det kan brusa lite grann, och att du offrar den digitala utgången. Dessutom har du ingen användning för din dyra och fina surrounddekoder, eftersom ljudkoret tar hand om detta.

1 Koppla in högtalarna till förstärkaren. Var noga med att rätt ledare går till rätt ingång, du får inte råka koppla röd till svart eller tvärtom. Då får du fasfel och ljudet kommer låta "ihåligt" och ganska obehagligt.

2 Starta upp datorn och kicka igång en mp3:a.

3 Koppla Line Out 1 till Front Left / Right. Slå på förstärkaren och dra upp volymen. Nu ska du höra musik.

4 Koppla Line Out 2 till Rear Left / Right. Dra upp surroundmixern och panorera musiken till de bakre högtalarna. Om detta inte funkar, testa att köra ett speaker test.

5 Om du har ljud i alla fyra högtalarna, koppla nu digital out (detta kan heta nåt annat på andra ljudkort, mig veterligen är detta en lösning som Creative är ensamma om; att använda digital out både som optisk utgång och vanlig analog ledare) till Center / sub och kicka igång t.ex. en DVD eller en AC3-ström. Får du nu ljud i alla högtalare har du gjort rätt.

Koppla digitalt

Det här är en sämre lösning såvida du inte har ett ljudkort som klarar av att encoda AC3-strömmar. Observera att många ljudkort kan DE-coda AC3, endast ett fåtal (t.ex. nVidias nForce-chip) kan EN-coda. Om kortet inte kan det offrar du surroundljudet i spel, men får en smidigare överföring om du har en dyr och bra surroundförstärkare.

1 Koppla optisk out på ljudkortet till optisk in på förstärkaren. Spela upp en DVD-film eller en AC3-ström. Låter det nu i alla sex högtalarna så funkar det.

Viktigt! De flesta surroundförstärkare har möjligheten att "surroundifiera" en vanlig stereoström, t.ex. genom Dolby ProLogic. Det finns oftast en symbol på förstärkarens display som talar om vilken form av data som kommer in genom digitalingången; står det t.ex. "Dolby Digital", "dts", "5.1" eller "AC3" så funkar det. Står det "virtual surround", "pro logic" eller annat så får förstärkaren enbart in två kanaler, och då har du bara "fake-surround".

Om det inte funkar

* Kolla högtalarkonfigurationen

Öppna kontrollpanelen, klicka på "sound and audio devices". Välj fliken "audio". Klicka på "advanced". Du får nu upp fliken "speakers". Se till att du har ställt in "5.1 speakers", normalt står den på "desktop speakers".

edit: Stavning
edit2: Börjat på en "troubleshooting"-sektion

Permalänk
Medlem

Vitsen med S/PDIF m.m

Denna guide rätar ut en del frågetecken som jag haft, men inte riktigt alla. Jag ställer därför några dummar frågor.

Jag har ljudkretsar på mitt moderkort från C-Media som stöder 6-kanaligt ljud och har in/utgångar som kallas S/PDIF. Vad är egentligen som är bra med S/PDIF? Stödjer endast vissa högtalarsystem detta för övrigt?

Jag funderar på att köpa ett billigare surroundsystem , t ex Creative Inspire 5100 5.1. Är detta ett olämpligt system för mig, eller utnyttjar det mitt ljudkort till fullo? Bör jag kanske sluta snåla och istället satsa på t ex Logitech Z-560 istället? Det känns dock lite dyrt eftersom jag inte har så höga krav - jag vill ha hyfsat "inlevelsefullt" ljud i filmer och bra ljud för musik.

Permalänk

borde inte denna hamna i någon slags FAQ ??

Visa signatur

Hellre död än röd

Permalänk
Medlem

Teetow:

Ehh.......tycker du ska läsa på lite mer innan du skriver, speciellt när det gäller dom digitala inkopplingarna.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Hedersmedlem

Hogan: Jaha, tack för den uppmaningen. Vad sägs om att tala om VAD jag missat?

Permalänk
Medlem

några frågor:

har audigy 2 & logitech z-680 5.1 system, kör inte spdif..

1.När jag kör surroundtest kommer det bara ljud ur "front left/right + rear left/right.. inget ur sub eller front. jag har den externa logitech dekodern inställd på 6 channel direct. ska det vara så?
Edit: Fixat, en kabel satt fel. doh..

2.I ex. surroundspeaker setting står det att jag har ett sb audigy [D000], på tomshardware finns det bilder under recensionen där det står sb audigy [C800]? Hur kommer det sig?

3.Kör jag divx film med ac3 ljud och kör i "6 channel direct" får jag inget ljud ur centern heller... för att få surround med centern kör jag med "dolby pro logic II" med logitech dekodern. Känns som jag skulle vilja få till det annorlunda...

Hoppas jag var tillräckligt tydlig, tacksam för svar.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

För att få ut 5.1 ljud digitalt, MÅSTE man använda en optisk kabel? Jag har kopplat Inspire 5500 till nForce2 soundstorm via en coaxial kabel. Har dock bara två högtalare inkopplade för tillfället så jag vet inte, men jag bör väl ändå få ut 5.1 ljud?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Hedersmedlem

pi: 2: Det där är bara nåt slags löpnummer, det ändras varje gång man installerar. Det spelar ingen roll vad jag har märkt.

De övriga frågorna lämnar jag till nån som anser sig kunna mer om digitala inkopplingar.

Permalänk

Men Teetow, detta står väl i ljudkortets manual, och med bilder och allt.
Det är inget revolutionerande du kommer med, kanske lite överflödigt.
Din förra guide var bra men det saknas något nytt som inte är sagt i de senaste veckornas trådar. Vilka högtalara ska jag köpa (ekonomiskt) till ett audiophile 24/96kort? Går det att köra till en början med de "gammla" soundworks högtalarna tills man har en 3000-10 000 till ett par pro med ett medelgott resultat?. Kan man få ett allmänt neutraltljud(studiohögtalarens ide är att ge ett genomsnittligt ljud av de vanligaste stereoanlägningarna och inte för att låta "bra")eller med ett par hörlurar? Isåfall med vilka? Är audiophiles drivrutiner på disketter? eller är det bara snack eller historia?
Teetow framförallt kanske vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pi
några frågor:

...
2.I ex. surroundspeaker setting står det att jag har ett sb audigy [D000], på tomshardware finns det bilder under recensionen där det står sb audigy [C800]? Hur kommer det sig?
...
Hoppas jag var tillräckligt tydlig, tacksam för svar.

Minnesadressen som kortet använder. Beror på moderkort, vilken kortplats kortet sitter i mm mm.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller gnäller Sundström ALLTID på Teetows inlägg?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Är det bara jag, eller gnäller Sundström ALLTID på Teetows inlägg?

Det är bara du, konstuktiv kritik är aldrig fel, gnäll är det inte, har stor respekt för hans kunnande.
Det finns lika många sätt att säga en sak som det finns mäniskor,jag har mitt sätt, du ditt ,med då, vilket är det korrekta?
Lite Nitsche filosofi

majoriteten har alltid fel, du vet bäst själv vad som gäller, därför är det bäst att vara tyst. De kommer aldrig att fatta då de haralltid fel.
Teetow vet att jag inte gnäller, är bara förvirrad och försöker att smälta informationen. Blev faktiskt rörd av denna anklagelse, här så kör man shyssta stilen hela kvällen, men fan, en typ kan alltid märka en för något som jag diskuterar, inte med honom, utan någon annan. Håll dig till dina inlägg, och jag till mina. Jag har aldrig tilltalat dig.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skrev den här guiden av flera anledningar:

* Folk bryr sig sällan om manualer, delvis eftersom manualer oftast suger
* Allt står inte i manualer
* Det är ganska kul att skriva guider

Ett par personer verkade tycka att det hjälpte, så what's the problem?

Dina andra frågor är lite off-topic, dessutom är jag (som sagt) ingen högtalarexpert. Diskussionen om studiohögtalare är en maskburk jag har slutat öppna, jag kör stenhårt på "det du gillar ska du köpa".

M-audios drivrutiner finns på nätet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundström
Det är bara du, konstuktiv kritik är aldrig fel, gnäll är det inte, har stor respekt för hans kunnande.
Det finns lika många sätt att säga en sak som det finns mäniskor,jag har mitt sätt, du ditt ,med då, vilket är det korrekta?
Lite Nitsche filosofi

majoriteten har alltid fel, du vet bäst själv vad som gäller, därför är det bäst att vara tyst. De kommer aldrig att fatta då de haralltid fel.
Teetow vet att jag inte gnäller, är bara förvirrad och försöker att smälta informationen. Blev faktiskt rörd av denna anklagelse, här så kör man shyssta stilen hela kvällen, men fan, en typ kan alltid märka en för något som jag diskuterar, inte med honom, utan någon annan. Håll dig till dina inlägg, och jag till mina. Jag har aldrig tilltalat dig.

Jag kan inte göra annat än hålla med dig när du säger "De kommer aldrig att fatta då de har alltid fel".

/slut OT

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yago
För att få ut 5.1 ljud digitalt, MÅSTE man använda en optisk kabel? Jag har kopplat Inspire 5500 till nForce2 soundstorm via en coaxial kabel. Har dock bara två högtalare inkopplade för tillfället så jag vet inte, men jag bör väl ändå få ut 5.1 ljud?

Nej Yago, man behöver ej använda optiska ledare för att få 5.1, det går lika bra med koax, bara ett annat sätt att överföra samma "digitala-signal". Den ena bär modulerat ljus, den andra modulerad elektrisk signal i koppar. Det som spelar roll vid inkoppling av ljud digitalt är sändare resp. mottagares möjlighet att avkoda det hela rätt. En digital 5.1-signal måste in i en därför avsedd avkodare för att genereras rätt i högtalarna, dvs plocka ner bitströmmen i diskreta kanaler. Alternativet är att flytta avkodningen till ljudkällan och därifrån överföra de olika kanalerna separat, mao resulterar detta i 6 separata ledare till förstärkaren.

EDIT: 5.1 beskriver förhållandet mellan de olika ljudkanalerna. HF, VF, HB, VB, center och LFE, som du kör med bara 2 högtalare inkopplade är mao inte 5.1 utan 2-kanal stereo. /EDIT

// rätta mig gärna...

Visa signatur

| Barton2500+@12.5x166 | Asus A7N8Xdeluxe | 1024 MB PC3200 | GF6800 | 80 + 80 GB Maxtor |

Permalänk
Medlem

Tetow låter det inte bättre att skriva Ljudkort med stöd för 5.1 eller med utgångar för 5.1ljud? Samt förstärkare med diskreta ingångar för 5.1ljud?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eran
Nej Yago, man behöver ej använda optiska ledare för att få 5.1, det går lika bra med koax, bara ett annat sätt att överföra samma "digitala-signal".

Alright. Tack så mycket för svaret

Angående:

Citat:

EDIT: 5.1 beskriver förhållandet mellan de olika ljudkanalerna. HF, VF, HB, VB, center och LFE, som du kör med bara 2 högtalare inkopplade är mao inte 5.1 utan 2-kanal stereo. /EDIT

Jag menade att jag har två av fem högtalare inkopplade för tillfälllet, så att jag endast nyttjar 2.1, men undrade ifall jag kommer få ut surround ljud när jag kopplar in resten av högtalarna. Men du svarade på den frågan, tack så mycket.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Hedersmedlem

Bump p.g.a. update, börjar dyka upp en del frågor på detta ämne.

Permalänk
Medlem

Klarar Audigy 2 av att EN-coda AC3 strömmar?
Jag vill köra spel och film digitalt till min AVR och få surround. Funkar det?

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Hedersmedlem

Näpp. De flesta consumerkort (inkl. Audigy-serien) kan bara vidarebefodra en färdigencodad AC3:a, om ens det.

Permalänk
Medlem

Ok, men hur blir det då med surround i spel med Audigy? Går det bara att skicka det till extern 5.1 in i förstärkaren, och låta kortet sköta uppdelningen?
Finns det inget sätt att skicka hela altet digitalt och ändå få surround i spel?
Filmer är ju lugnt eftersom att de är i AC3 redan. Och kodningen sköter ju AVR:en.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Hedersmedlem

Nej. Ska du ha realtidssurround måste du koppla analogt om du har ett Audigy (m.fl.)

Vissa moderkort med nVidia's Soundstorm-chip klarar att encoda AC3.

Permalänk
Medlem

Vilket ljudkort rekomenderar du om man ska ha ett som funkar bra i spel och till film? Jag vill kunna skicka signalen digitalt till min AVR.

Jag har ett Zoltrix Nightingale Pro nu. Jag kör via digital ut, och det funkar ganska bra. Nackdelen med det kortet är att det laggar i en del spel. Jag antar att det beror på att kortet inte har någon egen processor, utan belastar datorns CPU istället.

Visa signatur

Sony Bravia 40W2000 | ASUS A8N5X | AMD X2 3800 | Corsair TWINX2048-3200C2 v1.2 | Gigabyte X1650 Pro Silentpipe II | Black DIGN 3E HTPC Case | Mac OS X 10.4.8

Permalänk
Medlem

Fin guide!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Macen: Uj, det kortet hade jag inte ens hört talas om. Om du är sugen på ett nytt kanske det kan vara en idé att läsa min ljudkortsguide?

Pointman: Tackar

Permalänk
Medlem

tack nu funkar allt som det ska

Permalänk
Medlem

eller inte... när jag kopllar från mitt soundblaster live 5.1 via koaxialkabel (med 3.5mm plugg) så vill inte min receiver fatta att det är en 5.1 dolby digital ström...det vill bara ställa in sig på prologic (kör en dvdfilm)... några tips?

Permalänk
Hedersmedlem

Slagit på "digital output only"? Tror du hittar det bakom "advanced"-knappen i windowsmixern. Läste nånstans att man måste göra det för att kunna tratta igenom AC3:an.

Och är du 100% säker på att DVD:n är 5.1? Ibland fuskar dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macen

Jag har ett Zoltrix Nightingale Pro nu. Jag kör via digital ut, och det funkar ganska bra. Nackdelen med det kortet är att det laggar i en del spel. Jag antar att det beror på att kortet inte har någon egen processor, utan belastar datorns CPU istället.

Zoltrix Nightingale Pro är ett bra och mycket prisvärt kort, om man bara ska köra digitalt ut från en färdig digital ström. Analoga ljudet är dock inte så mycket att hurra över. Bästa för dig vore nog annars om du behöll Zoltrix Nightingale Pro kortet och dessutom satte i ett mer spel-anpassat ljudkort. Då skulle du nog få bästa ljud / prestanda från digital källa, och från spel...

Permalänk
Medlem

Även om man nu inte vill köra 5.1 eller kanske inte använder det så ofta så borde det ju ändå bli bättre ljud eller iaf minimera risken för störningar om man kör digitalt från pc till förstärkaren via optisk kabel eller har jag fel?

Jag ska nämligen köpa ny kabel mellan datorn och förstärkaren och då vore det kanske vettigt att köpa en optisk?