Hur man kopplar in ett surroundsystem (guide)

Permalänk
Hedersmedlem

Optiskt är alltid trevligt, men det kan ställa till hel del problem, förutom att man inte får realtidssurround från alla ljudkort.

T.ex. kanske inte din förstärkare hanterar den sample rate ljudkortet skickar ut. På Creatives kort är t.ex. sample raten 48 "kHz", vilket inte riktigt är standard i digitala sammanhang. Om då din förstärkare bara hanterar 44.1 kHz kommer det bli tyst.

Permalänk
Medlem

Jag är iofs inte ute efter surround från datorn utan mest rent och klart ljud till stereon och det borde ju vara bättre med optisk eftersom det är digitalt.

Förstärkaren är nyinköpt igår och är en ny modell så den borde ju klara av 44 eller 48 khz tycker man.

Iofs tror jag mitt Soundstorm skickar ut 44khz så då borde det ju vara lugnt iaf?

Permalänk
Medlem

Hmm, det verkar som att mitt moderkort (Asus A7N8X Deluxe) inte har någon optisk utgång, men däremot en coaxial, det borde man väl också kunna koppla in via förstärkaren?

Kan någon bekräfta att mitt moderkort inte har optisk utgång, för jag har för mig att jag har sett att det ska ha det.

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar vara vanligare med coax än med optisk, men det finns konverterare att köpa billigt.

Permalänk

med mina surround hötalare 6.1 då ibland kan det brusa och panga till i suben rätt ofta. Vad ska jag göra mot det?

Visa signatur

See you, space cowboy.

Permalänk
Medlem

Kan man inte köra med coax direkt från datorn till förstärkaren då?
Och var kan man hitta konverter?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Brukar vara vanligare med coax än med optisk, men det finns konverterare att köpa billigt.

Permalänk
Medlem

Jag har ett A7N8X dlx och skulle vilja koppla den till en Yamaha RX-V440RDS. Då jag ska lägga ner en hel del pengar på högtalarsystem jag skulle då förstås föredra att det är 5.1 fortfarande och så bra ljud som möjligt. Kan jag bara köra på S/PDIF utgången och koppla den till optical input (markerat på bilden)

Om inte det fungerar, hur ska jag göra då?

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Hedersmedlem

Såhär, va.

I princip alla ljudkort med digital ut kan ta en färdigencodad AC3:a (från t.ex. en DVD-film) och skicka den till t.ex. en surroundförstärkare som decodar signalen till surroundljud. Så, inga problem där.

Vissa ljudkort (såvitt jag vet är det bara nVidias nForce-chip än så länge) kan dock ta realtidsgenererat surroundljud från t.ex. spel, encoda dem och skicka ut på samma sätt som beskrivits ovan. Har du alltså ett sådant ljudkort kan du köra digitalt hela vägen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt utmärkt med sånna här guider, även om det inte alltid är de mest komplicerade ämnena eller om det redan finns en massa guider/manualer osv så är det ju bättre än ingen guide alls

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
På Creatives kort är t.ex. sample raten 48 "kHz", vilket inte riktigt är standard i digitala sammanhang. Om då din förstärkare bara hanterar 44.1 kHz kommer det bli tyst.

Nejdå. Det går att ställa in 44.1, 48 eller 96 kHz Digital Output i Device Controls, iaf på mitt Audigy.

Trevligt med en guide, många frågar om detta.

Permalänk
Medlem

Jag har EXAKT samma grejer som du, dvs en 440 och ett A7N8X Dlx, och jag shoppade en coaxialkabel som jag kopplade till förstärken via S/PDIF.
Alltså, optisk utgång finns inte på ljudkortet, däremot finns coaxial, och det är den du har markerat på bilden också.
Det funkar klockrent för mig och ljudet blev väldigt bra.
Förstärkaren känner av automatiskt att du kör S/PDIF och ställer om till Digitalt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazydog
Jag har ett A7N8X dlx och skulle vilja koppla den till en Yamaha RX-V440RDS. Då jag ska lägga ner en hel del pengar på högtalarsystem jag skulle då förstås föredra att det är 5.1 fortfarande och så bra ljud som möjligt. Kan jag bara köra på S/PDIF utgången och koppla den till optical input (markerat på bilden)
http://www.angelfire.com/bug/crazydog/optical_input.jpg

Om inte det fungerar, hur ska jag göra då?

Permalänk
Medlem

Yees vad underbart!!! ))
Tack tack och åter tack e2zippo, nu ska det beställas =P

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-