trasig ssd? Återställa på något sätt?

Permalänk
Medlem

trasig ssd? Återställa på något sätt?

Min syster kom förbi med sin bärbara dator för den inte gick att komma in i windows med.

Jag felsöker en stund och kommer fram till att det är ssd disken som troligen lagt av.
Det knepiga är att det låter som en ide disk... ungefär som det skulle vara rörliga delar i den.

Jag skruvade ur den ur bärbara datorn och kopplade in i min stationära och den dyker inte upp i bios och den fortsätter låta.
Disken dyker inte upp i varken bios eller windows.

Som vanligt så är det massa saker hon vill komma åt på hårddisken... Är det någon som har något förslag?

Permalänk
Medlem

Säker på att det inte är en SSHD som sitter i den. Det är juh en hybrid och har både en ssd del och en vanlig HD del i sig.

Permalänk
Avstängd

Är kanterna av metall på disken är de nog en sshd/vanlig disk men är de mer plastiga som ett hölje eller tunmetall är det nog ssd.

Har du provat googla på namnet på disken?Provat olika sataportar i din stationära ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

Säker på att det inte är en SSHD som sitter i den. Det är juh en hybrid och har både en ssd del och en vanlig HD del i sig.

@Raz0r-X:

Ganska vanligt på laptops för att få mera lagringsutrymme samt "prestanda". Står nog på disken, ev så söker du på S/N på tillverkarens hemsida. Ev kollar du på info om laptopen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raz0r-X:

Min syster kom förbi med sin bärbara dator för den inte gick att komma in i windows med.

Jag felsöker en stund och kommer fram till att det är ssd disken som troligen lagt av.
Det knepiga är att det låter som en ide disk... ungefär som det skulle vara rörliga delar i den.

Jag skruvade ur den ur bärbara datorn och kopplade in i min stationära och den dyker inte upp i bios och den fortsätter låta.
Disken dyker inte upp i varken bios eller windows.

Som vanligt så är det massa saker hon vill komma åt på hårddisken... Är det någon som har något förslag?

Ja låter den över huvud taget är det ju garanterat ingen ssd, har du bilder på disken? Har hon tappat datorn eller spillt vatten eller dylikt eller dog den bara helt sonika?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Rekordmedlem

En ssd kan alstra ljud snarlikt spoltjut (men de låter inte som en hdd) kolla vad enheten heter och sök upp namnet på tillverkarens hemsida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är jag som varit borta från datorbranschen för länge
Inser ju nu att det är en gammal ide disk... Så det är därför det låter haha. Vart nog lurad av storleken på hårddisken bara.

Den liksom tuggar för att komma igång hela tiden tills efter 20 min så slutar den låta och då händer inget mer.

Gick in i disk management och där kan jag inte göra nåt med disken men den är iaf synlig. Men är helt kört att göra något med den.
Japp provat olika sataportar i min dator... men ingen skillnad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Raz0r-X:

Det är jag som varit borta från datorbranschen för länge
Inser ju nu att det är en gammal ide disk... Så det är därför det låter haha. Vart nog lurad av storleken på hårddisken bara.

Den liksom tuggar för att komma igång hela tiden tills efter 20 min så slutar den låta och då händer inget mer.

Gick in i disk management och där kan jag inte göra nåt med disken men den är iaf synlig. Men är helt kört att göra något med den.
Japp provat olika sataportar i min dator... men ingen skillnad.

Är det en ide disk kan du inte ansluta den till sata för de använder olika kontakter, hursomhelst så är den ju känsligt för stötar så laptopdiskar går sönder oftare än de i stationära, är det nått viktigt på disken så går det att lämna den till ett recoveryföretag för att få ut datan annars så skrota den och ersätt den med en ny lagringsenhet och installera om datorn

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.