Hjälp mig att uppgradera min dator.

Permalänk

Hjälp mig att uppgradera min dator.

Jag skulle behöva hjälp med att uppgradera mitt grafikkort och processor.

Mina specifikationer just nu är:
Moderkort: ASUS P5N7A-VM https://www.asus.com/se/Motherboards/P5N7AVM/specifications/
Grafikkort: Nvidia GeForce GT 620
Processor: Intel Core 2 Duo E6750
Ram: 4 GB
Nätaggregat: 450 watt.

Skriv om ni vill veta något mer.

Skrev fel på en del.
Permalänk
Hedersmedlem

Dator köpt färdigbyggd eller?

Det känns inte värt, knappt ens möjligt, att uppgradera den.

Är det en färdigbyggd så gissar jag att PSU är av dålig kvalitet och dessutom riktigt gammal baserat på plattformen i datorn. Den behöver förmodligen bytas om du ska byta grafikkort.
Att endast säga "450W" ger oss ingenting, du måste ge märke och modell.

Byter du processorn behöver du byta moderkort också och dessutom RAM om det är DDR2 du sitter på.

Chassit går kanske att behålla men det är också möjligt - återigen om det är en färdigbyggd - att den har någon konstig formfaktor så att nya delar inte får plats. Om de får det måste du se hur stort grafikkort som faktiskt får plats i den och hur kylningen i chassit ser ut så att dina nya grejor kan andas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beroende på din budget så är ju Intels Skylake 6700 och z170 moderkort av någon form samt ddr4 som funkar med moderkortet en bra början.

Körde själv på MSI 1070 grafikkort och soundblaster rx ljudkort som lyfter ljudet avsevärt.

Chassit som kanske inte många väljer var ett Corsair 330 blackout med en inbyggd fläktkontroll i fronten samt att det är ett ljuddämpat chassi.

Med endast 2 fläktar som jobbar så blir det en väldigt tyst konfiguration samt att du kan öka fläkthastigheten i 3 steg efter behov.

Denna setup gick på ca:16000:- men går ju att krympa om man väljer billigare komponenter som I5 och billigare grafikkort samt nätdel med mindre effekt.

Körde på Corsair 750I som är väldigt tyst och drar igång fläkten först vid en effekt av 300W

Att tillägga är väl att jag beställde ifrån inet och lät dom bygga datorn då du får garanti på grejerna.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 | Be Quiet Pure Rock | MSI Z170 Krait Gaming 3X | Kingston HyperX 16Gb 2133 Cl 13 | MSI Geforce GTX 1070 8Gb Gaming X | Samsung 870 Evo 1TB | Corsair RM 750I 750W | Corsair Carbide 330R Blackout | Asus DVD RW DRW-24F1St | Creative Soundblaster RX |