Antivirus för mindre företag

Permalänk

Antivirus för mindre företag

Tidigare har vi kört AVG gratisversionen och senare Microsofts egna Security Essentials och det har funkat hyfsat, men nu har en av firmaägarna själv lyckats bevisa att det inte är tillräckligt. Så jag har börjat gå igenom spaltmeter med recensioner, tester och dylikt för att kunna bilda mig en uppfattning om vad som funkar bra till ett mindre företag (15 klienter, 3 servrar och 5 terminaler).

Bitdefender verkar vara rätt så uppskattat och finns med licens för 3 år på Dustin för 400 slantar.
Eset har stöd för både Windows och Linux, vilket kan vara en fördel för oss då en av servrarna samt terminalerna kör Linux.
Kaspersky har fått bra resultat i testerna men är betydligt dyrare.
Panda har också fått bra men då får jag leta någon annan återförsäljare då Dustin inte säljer Panda.

Men så stöter jag på det här påståendet: #16055380
Hur stort problem är det egentligen?
Med detta är det väl bara F-secure och F-prot man kan lita på typ.

Andra förslag när det gäller antivirus/säkerhetsprogram för företag?

Permalänk
Avstängd

Skulle våga säga att M$ Security essentials tillsammans med Exempelvis Malwarebytes är bättre och billigare. Många antivirus program plockar inte upp Malwarez och det är på så sätt som Trojaner och dylikt kommer in på maskiner. Om inte så Panda COP kan vara något, DU kan själv kontakta Panda om du vill köpa istället för att gå via ÅF.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Företaget jag jobbar åt använder Panda antivirus åt våra kunder, snabbt, enkelt och inget trassel.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Satsa på en lösning där programmen på klienterna kan övervakas/administreras/hanteras via nätet. F-secure, Webroot, Kaspersky och Sophos har sådana lösningar, och förmodligen fler vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Tidigare har vi kört AVG gratisversionen och senare Microsofts egna Security Essentials och det har funkat hyfsat, men nu har en av firmaägarna själv lyckats bevisa att det inte är tillräckligt. Så jag har börjat gå igenom spaltmeter med recensioner, tester och dylikt för att kunna bilda mig en uppfattning om vad som funkar bra till ett mindre företag (15 klienter, 3 servrar och 5 terminaler).

Bitdefender verkar vara rätt så uppskattat och finns med licens för 3 år på Dustin för 400 slantar.
Eset har stöd för både Windows och Linux, vilket kan vara en fördel för oss då en av servrarna samt terminalerna kör Linux.
Kaspersky har fått bra resultat i testerna men är betydligt dyrare.
Panda har också fått bra men då får jag leta någon annan återförsäljare då Dustin inte säljer Panda.

Men så stöter jag på det här påståendet: #16055380
Hur stort problem är det egentligen?
Med detta är det väl bara F-secure och F-prot man kan lita på typ.

Andra förslag när det gäller antivirus/säkerhetsprogram för företag?

Du kan gå direkt via Panda, det funkar.
Det finns hur mycket som helst ute, det ena bättre än det andra.
Jag hade nog valt Panda.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Titta efter Endpoint Security system från någon utav de större företagen så är hela kedjan skyddad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Tidigare har vi kört AVG gratisversionen och senare Microsofts egna Security Essentials och det har funkat hyfsat, men nu har en av firmaägarna själv lyckats bevisa att det inte är tillräckligt. Så jag har börjat gå igenom spaltmeter med recensioner, tester och dylikt för att kunna bilda mig en uppfattning om vad som funkar bra till ett mindre företag (15 klienter, 3 servrar och 5 terminaler).

Bitdefender verkar vara rätt så uppskattat och finns med licens för 3 år på Dustin för 400 slantar.
Eset har stöd för både Windows och Linux, vilket kan vara en fördel för oss då en av servrarna samt terminalerna kör Linux.
Kaspersky har fått bra resultat i testerna men är betydligt dyrare.
Panda har också fått bra men då får jag leta någon annan återförsäljare då Dustin inte säljer Panda.

Men så stöter jag på det här påståendet: #16055380
Hur stort problem är det egentligen?
Med detta är det väl bara F-secure och F-prot man kan lita på typ.

Andra förslag när det gäller antivirus/säkerhetsprogram för företag?

För mer utförliga svar och bra hjälp rekommenderar jag dig att besöka och ställa samma fråga på:
Wilders Security
och/eller
Malwaretips

Lycka till!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Skulle våga säga att M$ Security essentials tillsammans med Exempelvis Malwarebytes är bättre och billigare. Många antivirus program plockar inte upp Malwarez och det är på så sätt som Trojaner och dylikt kommer in på maskiner. Om inte så Panda COP kan vara något, DU kan själv kontakta Panda om du vill köpa istället för att gå via ÅF.

M$ har själva sagt att SE inte är tillräckligt. Det är bara en grund som behöver bättre skydd. Malwarebytes är bra i kombination med ett riktigt antivirus (inte M$ SE)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk

@Squall Leonhart:
spelar knappt ingen roll klickar man på filen som gör att datorn krypteras med tex: Ransomware så kanske det står en ruta från Norton/eset/AVG/avast" godkänner du att program X körs" trycker man ja så är det inte antiviruset som behöver uppdateras utan Chefens kunskaper om Virus & trojaner.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Mjo, men har det gått så långt i kedjan och det ändå klickas på "godkänn" så har åtminstone jag och datorns säkerhet gjort mitt. Nu är säkerheten lite som den är i och med att vi nedgraderat till MS egna så jag vill ändå förstärka den biten även om det inte går att idiotsäkra.

Permalänk
Skrivet av Squall Leonhart:

Mjo, men har det gått så långt i kedjan och det ändå klickas på "godkänn" så har åtminstone jag och datorns säkerhet gjort mitt. Nu är säkerheten lite som den är i och med att vi nedgraderat till MS egna så jag vill ändå förstärka den biten även om det inte går att idiotsäkra.

installera Linux på den datorn så går det om man vill att köra exe filer men blir svårare om man inte har så mycket kunskap. lite kul är det om man kör linux och rutan i webläsaren kommer upp ditt Windows har krashat "klicka här"

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

BLA BLA BLA, Jorden är platt.. 2013 är över..

--"We are committed to protecting our customers, and our Microsoft antimalware solutions provide strong, comprehensive defence against malicious code and attacks. We believe in these products and are proud of the protection capabilities we provide to well over 150 million computers worldwide."

Skrivet av ReverenD:

M$ har själva sagt att SE inte är tillräckligt. Det är bara en grund som behöver bättre skydd. Malwarebytes är bra i kombination med ett riktigt antivirus (inte M$ SE)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

BLA BLA BLA, Jorden är platt.. 2013 är över..

--"We are committed to protecting our customers, and our Microsoft antimalware solutions provide strong, comprehensive defence against malicious code and attacks. We believe in these products and are proud of the protection capabilities we provide to well over 150 million computers worldwide."

så du tycker att man skall rekommendera SE?
Är du full?
2015 fick de 0 i betyg av av-test.org
Microsoft har förvisso förbättrat skyddet sedan dess och ger hyfsat skydd för maskiner som underhålls och uppdateras regelbundet. Men att rekommendera SE till ett företag är ju bara för korkat.
Så tulla inte på spriten innan helgen börjat, det är bara torsdag än, håll ut..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Skrivet av Grönahunden:

installera Linux på den datorn så går det om man vill att köra exe filer men blir svårare om man inte har så mycket kunskap. lite kul är det om man kör linux och rutan i webläsaren kommer upp ditt Windows har krashat "klicka här"

Det har faktiskt varit en seriös tanke, men vi har två program (Visma SPCS och Pagero Autogiro Pro) som jag inte lyckats få att funka i Linux. Sistnämnda fick stöd för Windows 7 och 2008 R2 för bara 2-3 år sedan så där misstänker jag att deras webblösningar har blivit prioriterade och kanske kan funka istället.

Gällande utseendet på varningsrutor så reagerar han inte på rutor som är designade efter XP eller 7:an med Aero (vi har klassiskt läge på samtliga klienter) så det skulle inte spela någon roll om rutorna liknande klassiskt Mac OS från 84.

Permalänk
Skrivet av Squall Leonhart:

Det har faktiskt varit en seriös tanke, men vi har två program (Visma SPCS och Pagero Autogiro Pro) som jag inte lyckats få att funka i Linux. Sistnämnda fick stöd för Windows 7 och 2008 R2 för bara 2-3 år sedan så där misstänker jag att deras webblösningar har blivit prioriterade och kanske kan funka istället.

Gällande utseendet på varningsrutor så reagerar han inte på rutor som är designade efter XP eller 7:an med Aero (vi har klassiskt läge på samtliga klienter) så det skulle inte spela någon roll om rutorna liknande klassiskt Mac OS från 84.

vadå så om rutorna är annorlunda så är det avgörande om han klickar ja/nej
2 konton i windows och hans konto är inte admin utan vanligt "user" det brukar man ju har för barn och andra som inte vet hur världen funkar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Jag menade att designen på exempelvis uppmaningsrutor om att datorn skulle vara utsatt är inte något min chef lägger märke till. Han skulle kunna sitta med XFCE som skrivbordsmiljö och få upp en ruta likt Windows XP utan att reagera på att det inte liknar det han sitter med. Den biten är dock inget problem, däremot var han lite snabb med att klicka på en länk i en "faktura från Telia" via E-post trots att företagets alla fakturor kommer per snigelpost i pappersform och ligger inte på 931 kronor.

Alla användare på företaget är vanliga användare utan några rättigheter. Det finns bara ett undantag och det är en dator där det krävs en lokal administratör för att kunna köra Pagero Autogiro Pro. Givetvis ett problem men det är inget jag kan göra något åt då programmet är uppbyggt på ett sådant sätt att en viss exe-fil måste köras vid uppstart som vanliga användare inte har behörighet till. Inte ens Pageros supportpersonal kunde lösa den biten så det var bara att gilla läget.

Mig veterligen behöver man dock inte vara administratör för att kunna dra på sig virus. =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Andra förslag när det gäller antivirus/säkerhetsprogram för företag?

MSE rekommenderas av säkerhetsforskarna Joxean Koret och Tavis Ormandy, så det kan ni nog behålla. Har ni ett vilddjur på företaget som kör precis vad som helst som utomstående skickar till honom får ni kanske använda Applocker, även om det är lite krångligt. Slå också av all exekvering av makron i Office, det är en vanlig väg in annars.

Vad gäller "Teliafakturan" luras offret att köra ett illvilligt javascript, enligt Cert-se Bluffmejl med Telia som avsändare. I så fall kan det vara idé att:
* Slå på visning av filändelser om det inte redan är gjort, så att man ser vad det är för typ av fil man klickar på
* Ändra så Javascript öppnas i Notepad som förvalt alternativ, istället för att köras i Windows Script Host
* Inaktivera WSH Disabling Windows Script Host

Permalänk
Medlem

Ett någorlunda seriöst företag som satsar på it-säkerheten befattar sig inte med t.ex. MSE.

Vårt företag har i år övergått till Kaspersky ifrån att tidigare använt Symantec.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Ett någorlunda seriöst företag som satsar på it-säkerheten befattar sig inte med t.ex. MSE.

Vårt företag har i år övergått till Kaspersky ifrån att tidigare använt Symantec.

ja har sett både datorer med Kaspersky och norton internet security låsta med Ransomware,

vissa personer har uppfattningen att har man köpt AV så är det som en kondom du kan klicka på vad som helst din köpta kondom skyddar dig.

är det 0-Day så är det väldigt få antivirus som klarar av att blockera dom, istället för svartlista trojaner&virus så borde man vitlista dom program som man använder. (fast det går väl inte med Windows?)

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Panda hade vi på mitt förra jobb till alla våra kunder. Sällan problem. webroot verkar trevligt också. Tar mindre resurser. Dock är jag lite anti till molnbaserade AVs men måste ju prova. Kör även panda här hemma på mina burkar, utom på en laptop som jag provar webroot på. Webmanagern till AVt är väldigt enkelt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja har sett både datorer med Kaspersky och norton internet security låsta med Ransomware,

vissa personer har uppfattningen att har man köpt AV så är det som en kondom du kan klicka på vad som helst din köpta kondom skyddar dig.

är det 0-Day så är det väldigt få antivirus som klarar av att blockera dom, istället för svartlista trojaner&virus så borde man vitlista dom program som man använder. (fast det går väl inte med Windows?)

Gissar på att företag som Symantec inte hade någon vettig lösning på ransomware när det dök upp på tapeten. Medan idag har dem stora företagen en lösning på problemet, till exempel ESET som jag själv använder har sin ransomware lösning inbäddat med hjälp utav exploit blocker och den smarta brandväggen. Mycket blir löst utöver en längre tid. Det viktiga är att ha något som fungerar utmärkt utifrån ens egna preferenser. Sedan finns det dem som anser att visa program är som rena Berlinmuren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

är det 0-Day så är det väldigt få antivirus som klarar av att blockera dom, istället för svartlista trojaner&virus så borde man vitlista dom program som man använder. (fast det går väl inte med Windows?)

Applocker är vitlistning, så det går på de utgåvor där det ingår (Ultimate, Enterprise, Education).

Skrivet av Squall Leonhart:

Panda har också fått bra men då får jag leta någon annan återförsäljare då Dustin inte säljer Panda.

Se upp med Panda, det är ett av de sämre alternativen när det gäller self-protection med DEP & ASLR.

Self-Protection for Antivirus Software
Use of DEP & ASLR in Consumer Antivirus Software (png)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

ja har sett både datorer med Kaspersky och norton internet security låsta med Ransomware,

vissa personer har uppfattningen att har man köpt AV så är det som en kondom du kan klicka på vad som helst din köpta kondom skyddar dig.

är det 0-Day så är det väldigt få antivirus som klarar av att blockera dom, istället för svartlista trojaner&virus så borde man vitlista dom program som man använder. (fast det går väl inte med Windows?)

Fördelen med ett betalprogram är att du kan ställa betydligt högre krav jämfört med motsvarande gratisversion.

Att det sedan inte finns några hundraprocentiga skydd är en helt annan sak. Dessutom en omöjlighet för övrigt.

Permalänk
Skrivet av Kaine_Uro:

Fördelen med ett betalprogram är att du kan ställa betydligt högre krav jämfört med motsvarande gratisversion.

Att det sedan inte finns några hundraprocentiga skydd är en helt annan sak. Dessutom en omöjlighet för övrigt.

såklart jag vet att det är en omöjlighet till100% skydd men är väl med om det nån gång i månaden att kund frågar vilket AV ska jag köpa så jag kan trycka på vad som helst utan att behöva oroa mig,
ibland blir dom lite ställda när man förklarar att det är inte AV som då behöver uppdateras utan deras kunskaper, och att inte trycka på en länk bara för att nån säger att dom ska göra det för annars "går datorn sönder/kan inte spela upp videon osv...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Jag menade att designen på exempelvis uppmaningsrutor om att datorn skulle vara utsatt är inte något min chef lägger märke till. Han skulle kunna sitta med XFCE som skrivbordsmiljö och få upp en ruta likt Windows XP utan att reagera på att det inte liknar det han sitter med. Den biten är dock inget problem, däremot var han lite snabb med att klicka på en länk i en "faktura från Telia" via E-post trots att företagets alla fakturor kommer per snigelpost i pappersform och ligger inte på 931 kronor.

Alla användare på företaget är vanliga användare utan några rättigheter. Det finns bara ett undantag och det är en dator där det krävs en lokal administratör för att kunna köra Pagero Autogiro Pro. Givetvis ett problem men det är inget jag kan göra något åt då programmet är uppbyggt på ett sådant sätt att en viss exe-fil måste köras vid uppstart som vanliga användare inte har behörighet till. Inte ens Pageros supportpersonal kunde lösa den biten så det var bara att gilla läget.

Mig veterligen behöver man dock inte vara administratör för att kunna dra på sig virus. =/

Verkar som att chefen skulle behöva Microsofts Advanced Threat Protection.

https://products.office.com/en-us/exchange/online-email-threa...

Den skyddar mailen från skadliga länkar och bifogade filer. Kräver dock Office365 eller Exchange Online.

Alla misstänkta filer öppnas först på Microsofts servrar i deras "detonate chamber" och länkar skrivs om och körs från Microsoft servrar.

Då slipper man t ex ransomeware i mailen. Annars ska man minst ha någon endpoint security från dem kända säkerhetsföretaget så man har koll på sina klienter och kan få larm. Vill man vara helt säker kör man Microsoft applocker med vitlistning. Kräver dock Enterprise.

Sen är ju utbildning nog den bästa investeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squall Leonhart:

Tidigare har vi kört AVG gratisversionen och senare Microsofts egna Security Essentials och det har funkat hyfsat, men nu har en av firmaägarna själv lyckats bevisa att det inte är tillräckligt. Så jag har börjat gå igenom spaltmeter med recensioner, tester och dylikt för att kunna bilda mig en uppfattning om vad som funkar bra till ett mindre företag (15 klienter, 3 servrar och 5 terminaler).

Bitdefender verkar vara rätt så uppskattat och finns med licens för 3 år på Dustin för 400 slantar.
Eset har stöd för både Windows och Linux, vilket kan vara en fördel för oss då en av servrarna samt terminalerna kör Linux.
Kaspersky har fått bra resultat i testerna men är betydligt dyrare.
Panda har också fått bra men då får jag leta någon annan återförsäljare då Dustin inte säljer Panda.

Men så stöter jag på det här påståendet: #16055380
Hur stort problem är det egentligen?
Med detta är det väl bara F-secure och F-prot man kan lita på typ.

Andra förslag när det gäller antivirus/säkerhetsprogram för företag?

om du inte har fått tag på en ÅF av panda så säg till så kan jag fixa så du får kontakt med mitt gamla jobb som kör Panda på alla deras kunder samt själva. Jag har haft det på mina burkar här hemma, ska dock testa webroot nästa gång. Nyfiken på lite nya saker Kör det på min laptop nu och det verkar väl ok hittills. Men PMa mig o du behöver en Åf.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Med tanke på vad som skrevs om ursprungslandet och dess betydelse så vill jag nämna WeCloud. Det funkar bra. Vidare kan jag nämna att Panda är spanskt om jag minns rätt. Skulle rekommendera någon av dessa.

Det som nämdes med detonation chamber så finns det ett flera brandväggar som gör detta (även med antivirus, antispam, osv). Ledaren där är Checkpoint men då har man Israel som ursprungsland. Det ersätter så klart inte klientskydd men det är att föredra att skit kanske inte ens behöver utmana klientskyddet/användaren. Checkpoint har även ett fullskaligt klientskydd (Endpoint Security) men de är inte billiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av rocky08:

Sen är ju utbildning nog den bästa investeringen.

Hehe, skulle jag lägga fram det förslaget skulle jag få en föreläsning på hur dåligt det hade varit. Dels består drygt 80% av personalstyrkan av behovs-/ och timanställda och dels har vi två chefer/firmaägare som anser sig "ha varit med så länge" att de redan kan allt och hellre lägger ner tid på att dumförklara varandra.

-------------------------------------

Det blev ESET Endpoint Security varav några Windows File Server-licenser.

Permalänk
Skrivet av Squall Leonhart:

Hehe, skulle jag lägga fram det förslaget skulle jag få en föreläsning på hur dåligt det hade varit. Dels består drygt 80% av personalstyrkan av behovs-/ och timanställda och dels har vi två chefer/firmaägare som anser sig "ha varit med så länge" att de redan kan allt och hellre lägger ner tid på att dumförklara varandra.

-------------------------------------

Det blev ESET Endpoint Security varav några Windows File Server-licenser.

fast det var väl chefen/firmaägare som gjorde felet å klickade på länken från början... ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Exakt, men det är inget man erkänner sådär. Istället pratar man om att byta "mailhanterare" eller vad "VI" kan göra för att det inte ska hända igen.
Så för min del installerar jag ESET, sen om han ställer till något igen så får han nöja sig med en miniräknare och pappersbokföring.