Behöver en ny plexserver

Permalänk
Medlem

Behöver en ny plexserver

Mina tvillingtjejer förstörde min Synology DS214Play igår så ska köpa en ny, ganska nöjd att den blev förstörd så jag har en anledning att säga åt damen varför en ny behövs , min DS214PLAY var mycket klen och hade inte många slots för hårddiskar.

Servern ska mest användas till Plex och transcoda minst 3-4st streams samtidigt i 1080p.
Moderkort och cpu vet jag inte riktigt vad som är bäst.
Vad för diskar ska man köpa? Behöver typ 20tb.

Spelar ingen roll om jag bygger själv eller köpa saker ifrån ebay, vill ha mest för pengarna som man kan få.

Totalt med diskar högst 25k men helst mycket billigare än så.

Gillar att läsa och kolla upp såna här saker men har tyvärr tok för lite tid nu för sånt så hoppas någon trevlig herre kan hjälpa till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

Mina tvillingtjejer förstörde min Synology DS214Play igår så ska köpa en ny, ganska nöjd att den blev förstörd så jag har en anledning att säga åt damen varför en ny behövs , min DS214PLAY var mycket klen och hade inte många slots för hårddiskar.

Servern ska mest användas till Plex och transcoda minst 3-4st streams samtidigt i 1080p.
Moderkort och cpu vet jag inte riktigt vad som är bäst.
Vad för diskar ska man köpa? Behöver typ 20tb.

Spelar ingen roll om jag bygger själv eller köpa saker ifrån ebay, vill ha mest för pengarna som man kan få.

Totalt med diskar högst 25k men helst mycket billigare än så.

Gillar att läsa och kolla upp såna här saker men har tyvärr tok för lite tid nu för sånt så hoppas någon trevlig herre kan hjälpa till!

Hur mycket plats får det ta och hur mycket får den låta?

Permalänk
Medlem

@wRRM: kan ha den i källaren eller i vardagsrummet, mer bök (Borra och sånt) dock om jag har den i källaren men är öppen för det. Så kan vara rätt stor och låta om men vill helst ha så tyst som möjligt.

Permalänk
Medlem

jag har 3st 8tb wd reds i min nas. ska du ha 20tb (antar att du använder raid5?) så kommer du behöva köpa 4st iaf. det blir 14000kr för alla hårddiskarna iaf. kör du raid0 krävs dock "bara" 11000kr
jag kör som så att jag har en nas som skickar till genom smb till min spelserver som transcodar det jag ser. kändes säkrare med allt bök som krävs om man gör allt själv.
men 2st e5 2670 (om nu plex fixar 2cpus) borde vara en rätt billig och bra start.
här har du några trådar som pratar om plex och e5 2670
https://www.reddit.com/r/PleX/comments/3ncth3/plex_server_bas...
https://www.reddit.com/r/PleX/comments/4dmddn/xeon_e52670_pre...

2st e5 2670 ger ~25000 i passmark, det krävs ~2000-2500 för en 1080p transcode. min g3258 får problem när det kommer till 20gb blurays och den har passmark på 3975, dock körs det en spelserver samtidigt. så 20-50% cpu går väl till den. kan vara ramproblem också, men där har du ett hum om vad du behöver iaf

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Blev:
Chenbro RM13704 1u
Intel S2600CP2J
2 x E5-2670
128GB RAM
Intel X520-DA1

För 6500:- inkl frakt och tullavgifter.
Tyvärr fick man betala tullen direkt, många paket som smiter igenom annars

Är bara diskar och bestämma vilket os man ska köra nu.

Permalänk
Medlem

Smutt maskin! Lägg till ~2000/året i elkostnader med

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

Mina tvillingtjejer förstörde min Synology DS214Play igår så ska köpa en ny, ganska nöjd att den blev förstörd så jag har en anledning att säga åt damen varför en ny behövs , min DS214PLAY var mycket klen och hade inte många slots för hårddiskar.

Servern ska mest användas till Plex och transcoda minst 3-4st streams samtidigt i 1080p.
Moderkort och cpu vet jag inte riktigt vad som är bäst.
Vad för diskar ska man köpa? Behöver typ 20tb.

Spelar ingen roll om jag bygger själv eller köpa saker ifrån ebay, vill ha mest för pengarna som man kan få.

Totalt med diskar högst 25k men helst mycket billigare än så.

Gillar att läsa och kolla upp såna här saker men har tyvärr tok för lite tid nu för sånt så hoppas någon trevlig herre kan hjälpa till!

Kolla min signatur, köp ungefär samma fast givetvis med nyare MK, CPU, Minne och raidcontroller om du vill ha det.
Funkar finfint

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Smutt maskin! Lägg till ~2000/året i elkostnader med

Bor man i hus redan så är det inga problem med lite 2k extra el i kostnad, så inga problem det

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Kolla min signatur, köp ungefär samma fast givetvis med nyare MK, CPU, Minne och raidcontroller om du vill ha det.
Funkar finfint

Redan köpt en server, kommer mellan 26sep-6okt, ska bestämma os och köpa diskar, lutar åt windows 2012 server, var billigt att köpa på ebay samt tittat på 8tb x4 wd red, verkar vara hyffsade diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

Bor man i hus redan så är det inga problem med lite 2k extra el i kostnad, så inga problem det

Hehe det är en fördel!!

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

Blev:
Chenbro RM13704 1u
Intel S2600CP2J
2 x E5-2670
128GB RAM
Intel X520-DA1

För 6500:- inkl frakt och tullavgifter.
Tyvärr fick man betala tullen direkt, många paket som smiter igenom annars

Är bara diskar och bestämma vilket os man ska köra nu.

Jag kör FreeNAS på min server som rullar Plex och jag är halvnöjd. ZFS är ju väldigt fint på pappret, men jag nyttjar liksom inte fördelarna med filsystemet i alla fall. Att FreeNAS har ett GUI är ju nice, tills man vill börja göra saker som inte är triviala att göra i detta GUI och måste börja leta i terminalen ändå - bara för att inse att det inte går att ändra inställningar via terminalen om man vill att de ska finnas kvar efter en reboot. FreeNAS har även plugins (plex däribland) men på de tre försöken jag har gjort har jag aldrig lyckats uppdatera plex utan problem. (Numera kör jag plex i ett FreeBSD jail och har hand om allt själv.)

Hade jag varit du hade jag gått för Ubuntu Server och kört ZFS. ZFS ska vara ett överlägset FS även om man inte snapshottar osv tack vare nyttjandet av ECC och liknande.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag kör FreeNAS på min server som rullar Plex och jag är halvnöjd. ZFS är ju väldigt fint på pappret, men jag nyttjar liksom inte fördelarna med filsystemet i alla fall. Att FreeNAS har ett GUI är ju nice, tills man vill börja göra saker som inte är triviala att göra i detta GUI och måste börja leta i terminalen ändå - bara för att inse att det inte går att ändra inställningar via terminalen om man vill att de ska finnas kvar efter en reboot. FreeNAS har även plugins (plex däribland) men på de tre försöken jag har gjort har jag aldrig lyckats uppdatera plex utan problem. (Numera kör jag plex i ett FreeBSD jail och har hand om allt själv.)

Hade jag varit du hade jag gått för Ubuntu Server och kört ZFS. ZFS ska vara ett överlägset FS även om man inte snapshottar osv tack vare nyttjandet av ECC och liknande.

Var inne på att installera Ubuntu först men läste några trådar på reddit i homelab eller i plex som skrev dåligt om ubuntu, ska kolla upp mer om det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

Var inne på att installera Ubuntu först men läste några trådar på reddit i homelab eller i plex som skrev dåligt om ubuntu, ska kolla upp mer om det nu.

Jaså? Du får gärna dela med dig av den posten om du kan hitta den! Jag överväger att migrera min pool till Ubuntu Server.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Kör Proxmox(eller något helt open source) i botten sen allt annat på VM's, typ Plex

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

Var inne på att installera Ubuntu först men läste några trådar på reddit i homelab eller i plex som skrev dåligt om ubuntu, ska kolla upp mer om det nu.

Va det specifikt Plex och Ubuntu som det skrevs negativt om?

Jag har personligen min Plex server på en Ubuntu Server och det fungerar prima

Du funderar inte på att köra någon typ av VM i botten?

Permalänk
Medlem

Hur stabilt är ZFS i Linux nu för tiden? Är det 100% pålitligt för produktion? Jag kör freenas också med plexplugin. Fungera det lilla jag testat det. Har inte plats att ha det framme just nu. Valde freenas just för ZFS samt smidigt OS att köra på ett usb/SDkort

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Hur stabilt är ZFS i Linux nu för tiden? Är det 100% pålitligt för produktion? Jag kör freenas också med plexplugin. Fungera det lilla jag testat det. Har inte plats att ha det framme just nu. Valde freenas just för ZFS samt smidigt OS att köra på ett usb/SDkort

llnl kör 55 petabyte+ på det även om dom främst använder det som OST under lustre

ubuntu ser det som stabilt nog att ha som första val från och med nu/nyss har jag för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av aluser:

llnl kör 55 petabyte+ på det även om dom främst använder det som OST under lustre

ubuntu ser det som stabilt nog att ha som första val från och med nu/nyss har jag för mig

Okej om det är med som första val för dem så bör det väl vara stabilt nog för att använda hemma. Får väl labba lite med det. Nackdelen e väl att det kräver lite mer än freenas och man får ett snyggt webgui. Fast det borde väl finnas stöd för det i webmin? Får undersökas lite.

Edit: I dagsläget verkar det inte finnas någon zfs modul till webmin. Hittade något projekt som en snubbe körde igång. Men har inte blivit uppdaterat på 10 månader. Var lite synd, hade varit smidigt.
https://github.com/jonmatifa/zfsmanager

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Okej om det är med som första val för dem så bör det väl vara stabilt nog för att använda hemma. Får väl labba lite med det. Nackdelen e väl att det kräver lite mer än freenas och man får ett snyggt webgui. Fast det borde väl finnas stöd för det i webmin? Får undersökas lite.

Edit: I dagsläget verkar det inte finnas någon zfs modul till webmin. Hittade något projekt som en snubbe körde igång. Men har inte blivit uppdaterat på 10 månader. Var lite synd, hade varit smidigt.
https://github.com/jonmatifa/zfsmanager

Du kan ju köra exempelvis OMV som har ZFS modul.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@moron:
Jag har det redan i freenas. Eller menade du att jag skulel köra omv i ubuntu? Trodde omv var som freenas?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Jag kör ubuntu server och plex, funkar jättebra. Lätt att hitta resurser på hur man åstadkommer saker också.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Ja OMV är iprincip som Freenas, men du kan köra det på Ubuntu/Debian, och därmed ZoL.

Trodde det var det som var kruxet

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@fragwolf: Ja OMV är iprincip som Freenas, men du kan köra det på Ubuntu/Debian, och därmed ZoL.

Trodde det var det som var kruxet

Nja inget som är problem egentligen. Hade bara varit smidigt om det funnits en ZFS plugin till webmin eftersom man kan styra så mycket annat där igenom så hade det varit smidigt att få allt på ett ställe. Om jag skulle gått över från freenas/zfs/plex till ubuntu/zfs/plex istället. Därför jag valde freenas för man har allt i ett där välbakat

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Ah alright. Jag förstår dock inte riktigt "problemet" med att inte ha ett interface för zfs i webmin. Du behöver inte administrera det - skapa dina pooler, sätt upp ett cronjob för scrub, sen är det klart.

Allt annat är vanliga storage prylar, som du kan ha via webmin (om du gillar det...).

För mig är det inte riktigt en jämförelse Freenas/OMV för jag vill inte ha FreeBSD. Om jag skulle byta för att komma till en ännu stabilare ZFS skulle jag tillbaka till nån Illumos-variant.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@fragwolf: Ah alright. Jag förstår dock inte riktigt "problemet" med att inte ha ett interface för zfs i webmin. Du behöver inte administrera det - skapa dina pooler, sätt upp ett cronjob för scrub, sen är det klart.

Allt annat är vanliga storage prylar, som du kan ha via webmin (om du gillar det...).

För mig är det inte riktigt en jämförelse Freenas/OMV för jag vill inte ha FreeBSD. Om jag skulle byta för att komma till en ännu stabilare ZFS skulle jag tillbaka till nån Illumos-variant.

Nä men när man sätter upp det och sedan när man ska byta diskar och där man kan se status. Smidigare med en websida när man ändå kollar lite annat på servern så kan man samtidigt se statusen för zfs tänkte jag. Funkar ju att ssha in på servern också. Men bara "tänkte" gott att ha det på samma ställe.

Njae bara tänkte om du hade några synpunkter på varför man ska ha omv/freenas eller ubuntu. För mig spelar det ingen roll. Kör ju st nu freenas för det är smidigt och enkelt. Finns ingen orsak att börja krångla till det om man bara är ute efter en NAS med plex.

Kollade lite på OMV och det verkar rätt likt freenas även där stöd för zfs. Som jag nämnde innan, enda orsaken jag valde freenas över ubuntu var för det är smidigt att installera freenas på ett SDkort som sitter i servern alt. usbminne. Har inte provat Ubuntu från det men med tanke på hur livecd fungerar så föredrar jag något "enkelt". Inbillar mig att det drar mindre resurser än en ubuntuinstallation. Kan ju dock ha fel.

@poza: hur går det för dig?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Nä men när man sätter upp det och sedan när man ska byta diskar och där man kan se status. Smidigare med en websida när man ändå kollar lite annat på servern så kan man samtidigt se statusen för zfs tänkte jag. Funkar ju att ssha in på servern också. Men bara "tänkte" gott att ha det på samma ställe.

Njae bara tänkte om du hade några synpunkter på varför man ska ha omv/freenas eller ubuntu. För mig spelar det ingen roll. Kör ju st nu freenas för det är smidigt och enkelt. Finns ingen orsak att börja krångla till det om man bara är ute efter en NAS med plex.

Kollade lite på OMV och det verkar rätt likt freenas även där stöd för zfs. Som jag nämnde innan, enda orsaken jag valde freenas över ubuntu var för det är smidigt att installera freenas på ett SDkort som sitter i servern alt. usbminne. Har inte provat Ubuntu från det men med tanke på hur livecd fungerar så föredrar jag något "enkelt". Inbillar mig att det drar mindre resurser än en ubuntuinstallation. Kan ju dock ha fel.

@poza: hur går det för dig?

Har inte haft tid att rodda omkring så mycket, wd red 8tb har ju gått upp typ 400-500kr senaste veckan så inte besällt några hårddiskar ännu, får se vad det blir

Servern kommer mellan 26september-6oktober så har några dagar kvar, står mellan Ubuntu och Windows Server 2012 r2 (finns billigt på ebay),vill ha något enkelt och smidigt men kan ändra mig till annat också ;), är bara Plex vad jag vet i nu läget jag ska köra, men kommer kanske upp något annat.

Borrat hål ned till källaren där servern ska stå, måste köpa kabel och dra ned och klämma kontakter men det tar inte så lång tid.

Permalänk

Kan inte säga så mycket om windows som servermiljö för plex, men jag använder debian hemma och har _aldrig_ haft nåt problem med det.

Kör du windows i övrigt kan det vara smidigt med remote desktop, men annars är det mycket trevligare med en riktig terminal -- extremt mycket mer effektivt att administrera med i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poza:

Har inte haft tid att rodda omkring så mycket, wd red 8tb har ju gått upp typ 400-500kr senaste veckan så inte besällt några hårddiskar ännu, får se vad det blir

Servern kommer mellan 26september-6oktober så har några dagar kvar, står mellan Ubuntu och Windows Server 2012 r2 (finns billigt på ebay),vill ha något enkelt och smidigt men kan ändra mig till annat också ;), är bara Plex vad jag vet i nu läget jag ska köra, men kommer kanske upp något annat.

Borrat hål ned till källaren där servern ska stå, måste köpa kabel och dra ned och klämma kontakter men det tar inte så lång tid.

Jag hade nog provat Ubuntu först. Och om det fungerar bra så kör på det. Om du får problem så prova windows i andra hand. Misstänker att de licenserna du köper där inte är original?

Visa signatur

.

Permalänk
Avstängd

Själv kör jag med Centos 7 i botten på en microserver Gen8 med ett ibm m1015 flashat till IT-firmware med zfs 4x8TB WD red. Sen använder jag KVM som virtuallisering där bl.a Plex, sabnzbd å lite annat ligger. Kunde inte varit mer nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jag hade nog provat Ubuntu först. Och om det fungerar bra så kör på det. Om du får problem så prova windows i andra hand. Misstänker att de licenserna du köper där inte är original?

Jo de ska vara original. Men blir nog Ubuntu iaf.