Plex- server hittas inte

Permalänk

Plex- server hittas inte

Hej,
Fått ett störigt problem med plex på halsen.

En vacker dag när jag startade PLex theater så står det "search" utan att nått händer. Dvs den verkar inte hitta servern. Har inte gjort några ändringar etc. Testat installera om plex server, men damma problem. Inga mobila enheter hittar serven heller.

Googlat runt lite men inte hittat någon lösning...

Någon som har nått tips?

Permalänk
Medlem
  1. Gå till serverinställningarna för din Plex-server genom webbläsaren och klicka sedan på "Show advanced" till höger i innehållet. Klicka sedan på "Remote Access" i vänstermenyn. Ändra porten.

  2. Kolla så att porten till din Plex-server är öppen i din router

  3. Vart ligger felet i "Server Mapping"?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Inaktiv

@Brannigan:
Om du inte löst det redan:
En av de senare serveruppdateringarna "höjdes säkerheten": så för vissa lokala klienter "utan egen inloggning" (t.ex. LGs medialink) behöver man lägga till klienternas IP på servern: under avancerade inställningar -"Nätverk" (för att få Medialink att funka fick jag tom ta med nätmasken (IP/Nätmask)).

I övrigt som @Airikr sa

Permalänk
Skrivet av Airikr:
  1. Gå till serverinställningarna för din Plex-server genom webbläsaren och klicka sedan på "Show advanced" till höger i innehållet. Klicka sedan på "Remote Access" i vänstermenyn. Ändra porten.

  2. Kolla så att porten till din Plex-server är öppen i din router

  3. Vart ligger felet i "Server Mapping"?

Skrivet av anon257891:

@Brannigan:
Om du inte löst det redan:
En av de senare serveruppdateringarna "höjdes säkerheten": så för vissa lokala klienter "utan egen inloggning" (t.ex. LGs medialink) behöver man lägga till klienternas IP på servern: under avancerade inställningar -"Nätverk" (för att få Medialink att funka fick jag tom ta med nätmasken (IP/Nätmask)).

I övrigt som @Airikr sa

Tack för tipsen, skall kolla detta. Jag installerade en äldre version och då fungerade det, men när jag testade uppdatera plex var jag tillbaka på ruta ett igen..
Tack för hjälpen båda!

Permalänk
Skrivet av Airikr:
  1. Gå till serverinställningarna för din Plex-server genom webbläsaren och klicka sedan på "Show advanced" till höger i innehållet. Klicka sedan på "Remote Access" i vänstermenyn. Ändra porten.

  2. Kolla så att porten till din Plex-server är öppen i din router

  3. Vart ligger felet i "Server Mapping"?

Har nu öppnat porten (32400) i min router genom att följa denna länk https://portforward.com/asus/rt-n56u/ och kollat på denna länk https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201543147-What-netw...- , dock är det fortsatt samma sak..
När du skriver ändra porten, menar du att den inte skall vara 32400? och vad menar du med "vart ligger felet i Server mapping"?

Tack för att ni tagit er tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brannigan:

Har nu öppnat porten (32400) i min router genom att följa denna länk https://portforward.com/asus/rt-n56u/ och kollat på denna länk https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201543147-What-netw...- , dock är det fortsatt samma sak..
När du skriver ändra porten, menar du att den inte skall vara 32400? och vad menar du med "vart ligger felet i Server mapping"?

Tack för att ni tagit er tid

Du behöver möjligtvis inte ändra porten 32400, då det är ett frivilligt val. Men eftersom problemet inte blev löst i och med portöppningen i din router, så kanske problemet ligger i din dator?

Om Windows-brandväggen är aktiverad, testa att tillfälligt inaktivera den. Kan du komma åt din Plex-server efter det? Jag har nämligen av egen erfarenhet att Windows-brandväggen är alldeles för hård gällande blockeringar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Du behöver möjligtvis inte ändra porten 32400, då det är ett frivilligt val. Men eftersom problemet inte blev löst i och med portöppningen i din router, så kanske problemet ligger i din dator?

Om Windows-brandväggen är aktiverad, testa att tillfälligt inaktivera den. Kan du komma åt din Plex-server efter det? Jag har nämligen av egen erfarenhet att Windows-brandväggen är alldeles för hård gällande blockeringar.

.
.
stängt av windows brandvägg: ingen skillnad

Ser ut så här: http://www.ladda-upp.se/bilder/blnnotjzvagzp/
ser inte ut som på alla tutorials jag sett direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brannigan:

.
.
stängt av windows brandvägg: ingen skillnad

Ser ut så här: http://www.ladda-upp.se/bilder/blnnotjzvagzp/
ser inte ut som på alla tutorials jag sett direkt

Har du kopplat din enhet som Plex Media Server körs på, till fler routrar än en? Om ja, så kan det vara problemet. Läs mer om hur du kan lösa detta i tipset som Plex gav dig.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

@Airikr: Har bara en router, kör plex server och PHT på samma enhet, kör aldrig utanför nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brannigan:

@edgren: Har bara en router, kör plex server och PHT på samma enhet, kör aldrig utanför nätverket.

Nu vet jag inte riktigt vad PHT är för något, men om du aldrig kör utanför nätverket med PMS (Plex Media Server), så ska du ju inte göra så att servern är nåbar utanför nätverket. Du kan nå din Plex-server genom till exempel applikationen, med hjälp av "nearby servers"-funktionen.

Citat:

When both your Plex app and Plex Media Server are on the same local network:
Make sure both the Server and app are on the same subnet of the network

Källa: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/204604227

När jag skrollade ner på webbsidan jag länkade till ovan, så står det att bland annat antivirus-program och VPN kan hindra PMS att "ansluta" (det du vill uppnå).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Nu vet jag inte riktigt vad PHT är för något, men om du aldrig kör utanför nätverket med PMS (Plex Media Server), så ska du ju inte göra så att servern är nåbar utanför nätverket. Du kan nå din Plex-server genom till exempel applikationen, med hjälp av "nearby servers"-funktionen.

Källa: https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/204604227

När jag skrollade ner på webbsidan jag länkade till ovan, så står det att bland annat antivirus-program och VPN kan hindra PMS att "ansluta" (det du vill uppnå).

PHT är plex home theater. Jag löste problemet på det klassiska sättet.. Installerade en äldre version från juni.. Så nu fungerar allt, och jag kommer inte uppdatera mer 😂.

Stort tack för ditt engagemang!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brannigan:

PHT är plex home theater. Jag löste problemet på det klassiska sättet.. Installerade en äldre version från juni.. Så nu fungerar allt, och jag kommer inte uppdatera mer 😂.

Stort tack för ditt engagemang!

Bra att det löste sig, men det är rekommenderat att alltid installera den senaste versionen, oavsett program! Detta på grund av täppa till säkerhetshål, åtgärda buggar och få nya funktioner.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Bra att det löste sig, men det är rekommenderat att alltid installera den senaste versionen, oavsett program! Detta på grund av täppa till säkerhetshål, åtgärda buggar och få nya funktioner.

Sant, detta är inte optimalt. Men att göra plex så "oanvändarvänligt" ser jag lite som en bugg. Kanske fixas detta i senare uppdatering får jag hålla tummarna för :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brannigan:

Sant, detta är inte optimalt. Men att göra plex så "oanvändarvänligt" ser jag lite som en bugg. Kanske fixas detta i senare uppdatering får jag hålla tummarna för :).

Bra att du vet om konsekvenserna Har du meddelat utvecklarna om buggen, så de vet om den?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Bra att du vet om konsekvenserna Har du meddelat utvecklarna om buggen, så de vet om den?

Det är en känd bugg som florerar både på facebook och reddit så jag tror att utvecklarna har koll

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det är en känd bugg som florerar både på facebook och reddit så jag tror att utvecklarna har koll

Tur att jag inte har det problemet då

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.