Nekar garanti på Ps4 kontroll.

Permalänk
Skrivet av FoxOne:

Jag ser inte att ordet garanti nämns på ett enda ställe i texten du klippte in. Försök igen.

Jag har inte heller pratat om garanti om man räknar bort min felskrivning från mitt första inlägg som BTW är ändrat nu.
Tycker inte du tillför något mer till denna tråd så vänligen skrolla vidare :).

Byebye

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

För att en reklamation ska godkännas ska felet klassas som ett ursprungligt fel och bevisbördan ligger på dig att bevisa att så är fallet. En handkontroll kan man mycket väl se som en förbrukningsvara beroende på hur den hanteras. Jag tror således att det kan vara ganska svårt att få igenom en reklamation på en kontroll om inte tillverkaren eller butiken är schysst.

Ja, så är det.
Men vad man ska vara tydlig med är att den så kallade bevisbördan ser helt olika ut beroende på om det är ett företaget eller köparen som har bevisbördan. En köpare behöver aldrig bevisa något som han som lekman inte kan bevisa.

Skrivet av TheNewsV2:

Hoppas inte det :(.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du köpt en PS4 så ska du inte komma in med en handkontroll. Mitt tips till dig men jag orkar inte förklara

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Förstår att jag inte har 3 års garanti, utrykte mig nog lite galet i inlägget. Jag menar ju att jag har rätt till 3 års reklamationsrätt via Konsumentköplagen och att det faktiskt finns saker att påpeka och att det inte är "inget vi kan göra" så som jag spydigt fick det förklarat i butiken idag.. Jag tycker detta är väldigt tråkigt för att jag är generellt väldigt försiktig med mina saker och har aldrig ens förstört en mobiltelefon. Säger inte så för någon skryt poäng utan för att du ska förstår att jag är försiktig med allt jag äger :).
Tack för bra info! Trevlig kväll

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror dig och tror du kan ha goda chanser att lyckas om du är trevlig, men samtidigt står på dig. Butikspersonal har tyvärr aldrig hört talas om konsumentköplagen eller vad den innebär...

Skrivet av Dreijer:

Det kommer aldrig att gå igenom som reklamation, det är inte samma sak som garanti. Du kommer att krävas på att du inte orsakat skadan, vilket är omöjligt.
Edit: Hur orkar du ens försöka reklamera med tanke på handkontrollens värde? Det är slitageskador.

Fast riktigt så enkelt är det ju inte. Det ska inte krävas att du inte orsakat skadan, däremot ska skadan inte uppkommit genom onormalt eller oaktsamt användande. En handkontroll är gjort för att hålla i flera år (återigen förutsatt normalt användande). Om en kontrollen ger upp efter redan två år och man vet med sig att man inte varit oförsiktig med den, finns det ingen chans i världen att jag skulle lägga mig platt och hosta upp 500 spänn för er ny.

Med ditt tankesätt kan man ju lika gärna ta bort reklamationsrätten, för det är praktiskt taget omöjligt att bevisa att till exempel en fjäder höll för dålig kvalité från tillverkningen. Det brukar därför räcka med att visa att man varit försiktigt och följt tillverkarens rekommendationer, men att produkten trots det felat efter kortare tid än vad som bör förväntas.

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Jag tror dig och tror du kan ha goda chanser att lyckas om du är trevlig, men samtidigt står på dig. Butikspersonal har tyvärr aldrig hört talas om konsumentköplagen eller vad den innebär...

Fast riktigt så enkelt är det ju inte. Det ska inte krävas att du inte orsakat skadan, däremot ska skadan inte uppkommit genom onormalt eller oaktsamt användande. En handkontroll är gjort för att hålla i flera år (återigen förutsatt normalt användande). Om en kontrollen ger upp efter redan två år och man vet med sig att man inte varit oförsiktig med den, finns det ingen chans i världen att jag skulle lägga mig platt och hosta upp 500 spänn för er ny.

Med ditt tankesätt kan man ju lika gärna ta bort reklamationsrätten, för det är praktiskt taget omöjligt att bevisa att till exempel en fjäder höll för dålig kvalité från tillverkningen. Det brukar därför räcka med att visa att man varit försiktigt och följt tillverkarens rekommendationer, men att produkten trots det felat efter kortare tid än vad som bör förväntas.

Tack! Äntligen någon som förstår den biten!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk

Börjar fundera på om jag ska beställa en knappjävel på tradera och byta själv och slippa allt krångel.. Nå? Vad säger ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNewsV2:

Börjar fundera på om jag ska beställa en knappjävel på tradera och byta själv och slippa allt krångel.. Nå? Vad säger ni?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker definitivt du ska prata med chefen. Eventuellt också höra av dig till Sony. Går du däremot bet, kan det vara en sista utväg.

Permalänk

@Blomman90: Låter bra ! Tack

Visa signatur

[Cooler Master HAF XB EVO] [Supernova G2 850W] [Corsair 16gb DDR4 3200mhz] [Ryzen 7 1800X] [Noctua NH-D15-SE-AM4 ] [Gigabyte GTX 970 G1 Gaming][Samsung 850 250Gb][SSD 750 Gb]