Permalänk
Medlem

Liten smartphone

Skall ersätta gammal telefon och letar efter en vettig ersättare i smartphone-formatet. Android och lagom stor skärm på absolut max 4". Helst en som tål i alla lite (Inget spräckt glas för inget som dagens telefoner) och inte behöver silkesvantar att hanteras.

krav
- Android 4.x, helst uppgraderingsbar till 5 eller 6.
- Max 4 tum display
- Storlek maxmått är cirkus 125x65mm. (Lite bredare och lite högre än en vanlig Nokia-telefon)
- Löstagbart batteri (Ingen Apple-lösning som tillverkare nu börjar kopiera)
- minneskortsplats
- någon form av skal. Repskydd till skärm och sedan ett litet lock som fästs på baksidan

Önskas skarpt
- Inte allt för pissig kamera
- Klarar att kopplas till mailtjänster som Exchange.
- Ficklampa
- lite tålig
- helst lite prestanda under skalet (Telefoner från 2012 har ofta dubbla ramminne än dagens budgettelefoner)

Jag har sorterat lite på Prisjakt och funnit en lista på alternativ
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s285144710&o=eg_11118#p...

Ett vettigt alternativ jag funnit är äldre/begagnad Samsung S3 mini. Hur den presterar i övrigt vet jag ej.

Finns det någon telefon jag missat som passar mina önskemål?

Permalänk
Medlem

Om du kan leva med 4,3" och 124,6mm x 61,3mm så kanske S4 mini kan vara något?
Kom en uppdaterad modell förra året med quad core och lite mer minne, den har uttbyttbart batteri, sd-kort m.m
Vill du köra Android 6 så finns det stabila (snapshoot) releaser från cyanogen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3323697

Permalänk
Medlem

LG Smart Easy.

Liten Retro Clam-shell Android med 3,2" touch-skärm och old school telefontangenter (använder touch skärmen nästan hela tiden).

Dock saknar den blixt=lampa och kan inte tänka mig att den kommer få Android 5 eller 6.

Gillar den skarpt, då den 4G och tillräckligt med kraft för att köra alla appar som jag använder med Note8 surfplattan.
Har under sommaren även delat smart easy 4G-uppkoppling med surfplatta och dator över bluetooth.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Proffsmoddare

"5 tums IPS-skärm"

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Om du kan leva med 4,3" och 124,6mm x 61,3mm så kanske S4 mini kan vara något?
Kom en uppdaterad modell förra året med quad core och lite mer minne, den har uttbyttbart batteri, sd-kort m.m
Vill du köra Android 6 så finns det stabila (snapshoot) releaser från cyanogen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3323697

S4 mini känns som vettigaste alternativet. Tyvärr inte stryktålig men med många tillbehör. Skal och större batteri. Tyvärr är orginalbatteritiden rätt kass som flesta andra smartphones där den behövs laddas nästan dagligen. Såg ett större batteri och ett skal som skyddar telefonen lite mer, ökar dock vikten nästan med det dubbla. Är dock företagstelefon och då behövs lite extra skydd.

Uppdatera till Android 6 låter bra för framtidssäkring.

Prestandatest mellan dual core (äldre) och quad core (2015) https://www.youtube.com/watch?v=9JVlyrNm6Wg
Nyare presterar bättre i cpu integer, ram och lagring. Single thread och multitask sämre. Kluvet resultat.

Nya miniVE har sämre kamera
http://pietroippoliti.blogspot.se/2015/08/samsung-s4-mini-i91...

Tackar för tipsen men om det finns andra alternativ så fortsätt att tipsa. Kanske fler än mig är ute efter en mindre vettig telefon.

Permalänk
Skrivet av Vatten:

S4 mini känns som vettigaste alternativet. Tyvärr inte stryktålig men med många tillbehör. Skal och större batteri. Tyvärr är orginalbatteritiden rätt kass som flesta andra smartphones där den behövs laddas nästan dagligen. Såg ett större batteri och ett skal som skyddar telefonen lite mer, ökar dock vikten nästan med det dubbla. Är dock företagstelefon och då behövs lite extra skydd.

Uppdatera till Android 6 låter bra för framtidssäkring.

Prestandatest mellan dual core (äldre) och quad core (2015) https://www.youtube.com/watch?v=9JVlyrNm6Wg
Nyare presterar bättre i cpu integer, ram och lagring. Single thread och multitask sämre. Kluvet resultat.

Nya miniVE har sämre kamera
http://pietroippoliti.blogspot.se/2015/08/samsung-s4-mini-i91...

Tackar för tipsen men om det finns andra alternativ så fortsätt att tipsa. Kanske fler än mig är ute efter en mindre vettig telefon.

Tyvärr har jag något i bakhuvudet om att Samsung sagt att S4 och S4 Mini inte får säljas längre...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Tyvärr är orginalbatteritiden rätt kass som flesta andra smartphones där den behövs laddas nästan dagligen.

Uppdatera till Android 6 låter bra för framtidssäkring.

Med cyanogen / rootat så är det betydligt bättre batteritid än orginal, har kört s4 mini sen Juli 2013, både stock-rom och dom senaste 2 åren cyanogen.

Bytt glas två gånger på den under dessa år så kan intyga att den inte är stryktålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Tyvärr har jag något i bakhuvudet om att Samsung sagt att S4 och S4 Mini inte får säljas längre...

Vad skulle orsaken till det vara? googlade lite snabbt och hittade inget som indikerar på det..
proshop och ginza har på lager och säljer fortfarande, säljs på diverse andra siter utomlands också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Med cyanogen / rootat så är det betydligt bättre batteritid än orginal, har kört s4 mini sen Juli 2013, både stock-rom och dom senaste 2 åren cyanogen.

Bytt glas två gånger på den under dessa år så kan intyga att den inte är stryktålig

Jo men S4 mini verkar vara enda vettiga alternativet även om den är flera år gammal. S5 mini är ännu större så den borde heta S5 medi för mediumstorlek. S4 eller S5 micro på 3,5 hade varit bra.

Fler förslag mottages tacksamt under dagen även om jag blivit insnöad på S4 mini.

Börjar bli tvungen att skaffa en smartphone till jobbet annars hade jag letat upp någon äldre Nokia i bra skick för under 300 kr. Dom tål lite stryk och har riktigt bra batteritid. Ladda en eller två gånger i veckan.

Varför inte skapa en mindre smartphone med 3,5 tum skärm. Skärmglas av plast och sedan repskydd så det inte spricker men ändå repskyddad. Vattentåligare, några få millimeter tjockare för ett betydligt kraftigare batteri (slippa ladda dagligen utan två gånger i veckan av mindre användning och inte surfa varje rast-metoden och flera timmar hemma), minneskort, acceptabelt bra kamera med lampa, 3,5mm ljudutgång och nu USB typc eller usb micro. Vettig hårdvara som klarar lite för framtida men inte extremt som telefoner i 5000 kr och dyrare. Allt detta borde gå att få för 2000 kr. But hey... Vi lever i en tid då bra produkter inte tillverkas utan endast massproducering av halvbra.

Jag vet att det finns extrema arbetartelefoner men dom kostar många tusen och är gigantiska telegelstenar som påminner om första GSM-telefonerna i storlek och tyngd.

Permalänk
Skrivet av Linus:

Vad skulle orsaken till det vara? googlade lite snabbt och hittade inget som indikerar på det..
proshop och ginza har på lager och säljer fortfarande, säljs på diverse andra siter utomlands också..

Kan ha missuppfattat det och att de bara inte tillverkas längre, massor av butiker sålde ut dem och tog bort dem ur sitt sortiment i början av året... Minns inte vem som sa att det var pga. att Samsung sagt det.

På deras hemsida står att produkten ej är tillgänglig längre
http://www.samsung.com/se/consumer/mobile-devices/smartphones...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Den här sidan är rätt bra på att filtrera ut mobiler på det man vill ha, finns alla möjliga märken från hela planeten:

https://www.productchart.com/smartphones/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Jo men S4 mini verkar vara enda vettiga alternativet även om den är flera år gammal. S5 mini är ännu större så den borde heta S5 medi för mediumstorlek. S4 eller S5 micro på 3,5 hade varit bra.

Fler förslag mottages tacksamt under dagen även om jag blivit insnöad på S4 mini.

Jag har en S4 mini som jobbtelefon, och en S5 mini privat.

Dem emellan skulle jag ta S5 mini, utan tvekan. S4 är väldigt trög och "tråkig" efter ett tag.
Yttermåtten är något större än S4 mini, men det är försumbart tycker jag.

S5 mini är dessutom vattentät och har fingeravtrycksläsare, så man slipper slå in en kod.

Gällande batteritiden så måste de båda laddas varje dag vid normal användning, men S5 mini har mer batteri kvar på kvällen (typ 35-40%) mot S4 mini som har ca 20-30% kvar.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Mattecoach

Här är vad jag tänker göra:

Jag tänker köpa en Oneplus 3. Detta är dels för att jag vill ha en bra och hyfsat framtidssäker telefon, dels för att jag vill kunna använda 2 SIM-kort.

Som tillbehör tänker jag köpa en Elari Cardphone https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/elari-cardph...
Denna kommer jag primärt använda som "headset", dvs ha tillgänglig och den andra telefonen i väskan. Om jag inte vill ha med min OP3 så flyttar jag helt enkelt ett SIM-kort till den mindre telefonen.

Permalänk

Är en iphone 5s helt utesluten? Ligger ju rätt bra i pris, och med ett bra skal klarar den lite stötar.

Tyvärr är det ju som du säkert själv märkt lite dåligt med små androidtelefoner med bra skärm och prestanda.

Iphone har ju dessutom länge haft små skärmar så fornatet fungerar ju bra där.

Förstår ju dock att man efter några år kan vara lite investerad i android t.ex.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten9999:

Den eller s5 mini balansgång. Båda lika stor skärm. Får forska vidare. S40 hade ännu större skärm så den utesluts.

Skrivet av hezzel:

Den här sidan är rätt bra på att filtrera ut mobiler på det man vill ha, finns alla möjliga märken från hela planeten:

https://www.productchart.com/smartphones/

Tack för tipset.

Skrivet av Bebben:

Jag har en S4 mini som jobbtelefon, och en S5 mini privat.

Dem emellan skulle jag ta S5 mini, utan tvekan. S4 är väldigt trög och "tråkig" efter ett tag.
Yttermåtten är något större än S4 mini, men det är försumbart tycker jag.

S5 mini är dessutom vattentät och har fingeravtrycksläsare, så man slipper slå in en kod.

Gällande batteritiden så måste de båda laddas varje dag vid normal användning, men S5 mini har mer batteri kvar på kvällen (typ 35-40%) mot S4 mini som har ca 20-30% kvar.

Använder telefon kanske 1 timma samtal per dag och det blir kanske lite surf eller kolla mail.

Jag var först sugen på S3 mini och S5 mini är hela 1cm längre.

S5 mini har inte många positiva omdömen på prisjakt.

S5 mini är intressantast pga att den är vattentät även då den är så stor. Den eller en Cat S30. Får forska i helgen.

Skrivet av PuMaH:

Här är vad jag tänker göra:

Jag tänker köpa en Oneplus 3. Detta är dels för att jag vill ha en bra och hyfsat framtidssäker telefon, dels för att jag vill kunna använda 2 SIM-kort.

Som tillbehör tänker jag köpa en Elari Cardphone https://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/elari-cardph...
Denna kommer jag primärt använda som "headset", dvs ha tillgänglig och den andra telefonen i väskan. Om jag inte vill ha med min OP3 så flyttar jag helt enkelt ett SIM-kort till den mindre telefonen.

5,5 tum skärm och inte plats för minneskort.

Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Är en iphone 5s helt utesluten? Ligger ju rätt bra i pris, och med ett bra skal klarar den lite stötar.

Tyvärr är det ju som du säkert själv märkt lite dåligt med små androidtelefoner med bra skärm och prestanda.

Iphone har ju dessutom länge haft små skärmar så fornatet fungerar ju bra där.

Förstår ju dock att man efter några år kan vara lite investerad i android t.ex.

iPhone är helt uteslutet.

Permalänk
Medlem

@Vatten: Jag vet att du sa "under 4" skärm". Men vettiga alternativ finns inte.

Kolla in Sony Z5 Compact. Visst, 4,7" skärm, men den känns sååå liten när man är van med 5,5 - 6"...

(se jämförelse på storlek t.ex. i slutet av videon https://www.youtube.com/watch?v=xfoKmamLLzs )

Permalänk
Medlem

Sony Xpera X Compact kanske? Brand spanking ny. 129x65 mm med en 4.6" skärm, minneskortsläsare, mycket RAM och snabb processor. Tyvärr inte löstagbart batteri.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3886194

Man får ju tänka på att en telefons storlek även beror på hur mycket dödyta det finns runt skärmen. Hade jag varit du så hade jag hade åkt till MediaMarkt eller liknande och klämt på en bunke lurar för att få mig en uppfattning om vilken storlek som funkar bra.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Kan inte gå i god för hur bra denna är, men det finns ju en del kina lurar..
Den SER ju tålig ut iaf

http://www.ebay.co.uk/itm/Discovery-V5-3-5-Android-4-2-Dual-C...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Josafo:

@Vatten: Jag vet att du sa "under 4" skärm". Men vettiga alternativ finns inte.

Kolla in Sony Z5 Compact. Visst, 4,7" skärm, men den känns sååå liten när man är van med 5,5 - 6"...

(se jämförelse på storlek t.ex. i slutet av videon https://www.youtube.com/watch?v=xfoKmamLLzs )

Skrivet av PointMan:

Sony Xpera X Compact kanske? Brand spanking ny. 129x65 mm med en 4.6" skärm, minneskortsläsare, mycket RAM och snabb processor. Tyvärr inte löstagbart batteri.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3886194

Man får ju tänka på att en telefons storlek även beror på hur mycket dödyta det finns runt skärmen. Hade jag varit du så hade jag hade åkt till MediaMarkt eller liknande och klämt på en bunke lurar för att få mig en uppfattning om vilken storlek som funkar bra.

Kommenterar båda. Det var två trevliga telefoner med komprimerad design och bättre batteritid, men dubbla priset mot en S5 mini är inget jag kan motivera till företaget.

http://www.phonearena.com/phones/compare/Sony-Xperia-Z5-Compa...

En telefon med iPhone SE 4tum skärmen men med Experia Compact där skärmen tar 70% (iPhone SE är skärmen endast 61%) av ytan hade varit en bra kombination. Lite tjockare med bättre batteri, vattentät, USB Typ C, minneskort, 3,5mm hörlursutgång, utbytbart batteri, stryktålig. Det hade varit en bra kombination.

Får klämma hos mediamarkt i helgen.

Jag är tacksam för alla tips och tricks. En flipphone är inget för arbetet för mig. Den modellen är också gigantisk när den öppnas.

Permalänk
Mattecoach

@Vatten: Läste du resten av mitt inlägg? Min poäng var att du kan ha en större telefon, om du hittar någon lämplig, genom att använda den enheten som jag länkade.
Och hur mycket minne ska du ha i? Behöver du mer än 64 GB?

Permalänk
Medlem

@PuMaH: Det är en bra idé men att ha två enheter på mig för att ha en blåtandad till smarta telefonen är jag inte sugen på.

Hur mycket i telefonen? 8GB räcker kanske i telefon ett tag för att sedan kunna expandera med minneskort när eller om det behövs. Är väl en av anledningarna till att Samsung S mini-telefoner är så billiga med sina ynka 8GB. Jag kan använda befintligt minneskort jag har liggandes.

Permalänk
Mattecoach

@Vatten:

Jag, som alltid har med mig en väska, har den "stora" telefonen liggandes i väskan och behöver då inte vara rädd om den lilla telefonen.

Hur mycket behöver du totalt? Man betalar inte mycket extra för inbyggt minne, OP3 har ju som exempel 64 GB vilket jag har svårt att fylla om jag inte lägger över mycket filmer på den.

Permalänk
Medlem

@PuMaH: Så set så låter din lösning som ett bra alternativ. För mig så har jag inte en väska jag går omkring med på mitt jobb så din lösning passar inte på mig. Om telefonen används vid andra tillfällen så vill jag kunna få ner telefonen i mindre fickor. Inte vara som ett stelt A6-block i jacka eller byxficka. Därför jag inte vill ha en stor telefon.

Permalänk
Proffsmoddare

Tyvärr tror jag inte det du söker existerar på marknaden.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Sony Xperia X Compact är nog bland det mest kompakta du hittar om du ska ha något modernt, men vet inte varför måtten är så viktiga om du ändå ska ha ett skrymmande "mobilskal" till den. Skärmskydd bör räcka. Kanske något skal på baksidan/sidorna som är max någon mm. Moto E andra generationen är ett budget-alternativ med Android M, men den finns inte längre hos svenska ÅF eller någonstans egentligen då den verkar utgången nu. Vill man ha ordentlig mjukvara kan man inte köpa vad som helst, Sonys X C och extra drulle räcker nog långt. 4.6" går definitivt att använda med en hand.

Permalänk
Medlem

@SleepstreameR: Du verkar ha helt rätt. Att det är så svårt att skapa en mindre smartphone idag om du inte heter Apple.
-------------

Var och klämde på telefoner förut och alla är riktigt stora. Den jag gillade mest i storlek var Apples iPhone 5 SE-modeller med 4tum skärm. Dom hade en bra storlek.

Jag kollade om Microsoft hade gjort en bra klassisk Nokia-telefon med 3G, och vanliga surf-funktioner och mail m.m. men inte. Deras sortiment stödjer idag inte ens 3G så att ta ett foto i fältet och skicka det går inte. Samsung Xcover 550 verkar vara för bantad och den är också rätt stor. Jag är van vid telefoner med mått på ca 115x48x15mm.

Jag har hela helgen att forska och granska fram alternativ.

Permalänk
Medlem

Har kört med S4 mini i jobbet i 2 år nu utan problem, flipskydd med kortficka har gjort att glaset klarat sig fint (förra ägaren gav mig en spricka) men om du bara vill ha skydd för ryggen så...nja tror inte det är en bra ide om du inte tar budget för skärmbyte.

Laddar varje natt men och ligger mellan 60% och 12% i batterinivå runt kl22 beroende på dagens uppgifter, laddar för att jag vill starta dagen med 100%.

S4 mini fixar allt från kalendern till Pokemon GO så länge du inte har för hög inställning på skärmens ljusstyrka. Jag ringer mellan 20 till 60 samtal per dag och fipplar med kalender och sms + lite spelande (på låg ljus styrka) och det funkar för mig.

Nu vill jag inte höja s4 mini till skyarna då jag ber chefen om en ny telefon (vill ha större skärm) men den duger till mycket och tillbehör finns i massor och de kostar inte skjortan

Visa signatur

ASUS Z270H, i5 7600K, 16GB DDR4, 2X Samsung 850 EVO 250GB SSD,Sennheiser U320, Asus 1060 6GB, AOC 2460fQ

Chassi: HAF XB EVO
Xiaomi 9T pro 128GB
HTPC = Lenovo L440

Permalänk
Medlem

Hittar du ingen Sony Xperia X Compact att klämma på så bör Z5C vara lika stor, som så när 2 mm längre på höjden och 0.6 mm tunnare. Den är i princip lika stor som äldre 4"-telefoner.