Stor del begagnade datorer innehåller privat information när de säljs

Permalänk
Melding Plague

Stor del begagnade datorer innehåller privat information när de säljs

På uppdrag av Dagens Nyheter har två säkerhetsföretag undersökt hårddiskar på begagnade datorer, och resultatet visar att allt ifrån lösenord till kreditkortsnummer gick att hitta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Eftersom det säljs en hel del datorer och t.om hårddiskar på Sweclockers kanske ni kan göra en artikel om hur man bäst skriver över gammal data?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Bara jag som brukar sälja datorer utan medföljande hdd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Eftersom det säljs en hel del datorer och t.om hårddiskar på Sweclockers kanske ni kan göra en artikel om hur man bäst skriver över gammal data?

Håller med. Jag är osäker på om det gjorts förr eller inte men det skulle inte skada med en refresh.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Detta är ju pinsamt. Killdisk ska alltid användas innan man säljer en hårddisk.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

SSD: formatera - done!
HDD: Skriv över - done! http://www.techsupportalert.com/content/eraser.htm-2

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag har hört att man inte bör noll-formatera SSD enheter, för att de kan ta skada (på något sätt, vet dock inte hur). Stämmer det i någon form?

Och isåfall, hur gör man om man ska sälja en dator med SSD installerad?

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

ATA Secure Erase. Alltid.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardinen:

Jag har hört att man inte bör noll-formatera SSD enheter, för att de kan ta skada (på något sätt, vet dock inte hur). Stämmer det i någon form?

Och isåfall, hur gör man om man ska sälja en dator med SSD installerad?

Skriver man manuellt över datat så nöter man på minnescellerna i onödan, men "ta skada" är kraftigt överdrivet. Sänker på sin höjd livslängden en gnutta.

Bättre att köra med ATA Secure Erase, särskilt med ssd:er, då de nollställer alla minnesceller blixtsnabbt genom att skicka ut en spänningstopp (som inte är skadlig, förstås).

https://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification#Secure_eras...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Jag säljer aldrig mina hårddiskar så jag behöver inte vara rädd då jag vet att det går att få ut info ur hårddiskar så säljer jag dom typ inte om jag skulle göra det så installera jag om hela os och formatera den innan den säljs.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag säljer aldrig mina hårddiskar så jag behöver inte vara rädd då jag vet att det går att få ut info ur hårddiskar så säljer jag dom typ inte om jag skulle göra det så installera jag om hela os och formatera den innan den säljs.

Fast det kommer inte räcka att göra det. All information som inte blivit överskriven ligger kvar på disken, även om den inte är direkt synlig.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Bara jag som brukar sälja datorer utan medföljande hdd?

Nu har jag inte sålt en dator på säkert 15 år, men jag skulle aldrig sälja en tillsammans med hårddiskar som jag har använt. Hårddiskar är så jävla billiga idag, så antingen drar man av några hundralappar på priset eller så köper man en ny hårddisk, alt en begagnad, och monterar in den.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag brukar kryptera datorn/hårddisken och sedan wipe:a den med ett program och sedan formatera den(ej snabb formatering) Ifall någon mot allt förmodan skulle hitta någon gammal fil är den ändå krypterad.

Till er som inte säljer hårddiskar, säljer ni inte heller era smartphones då? Innehåller minst lika mycket om kanske inte mer känslig information.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeluxXxe:

Fast det kommer inte räcka att göra det. All information som inte blivit överskriven ligger kvar på disken, även om den inte är direkt synlig.

Hmm hur ska man göra då för att vara säker?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hmm hur ska man göra då för att vara säker?

Ta hammaren

Visa signatur

ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | Intel Core i7 7700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x 750W | Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyberX:

Ta hammaren

Och sen sälja hårddisken sen. xD

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

...lite tips på hur man ska göra då? Själv ominstallerar jag OS, det duger väll?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hmm hur ska man göra då för att vara säker?

https://en.wikipedia.org/wiki/Tsar_Bomba

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

...lite tips på hur man ska göra då? Själv ominstallerar jag OS, det duger väll?

Det räcker i de flesta fall. Egentligen vill faktiskt inte folk veta något om dig

Men vill man vara lite mer säker att inte kreditkortsuppgifter och sådan läcker så kan man ju köra med ett sådant program som skriver över tomma sektorer på disken en par gånger, det bör vara nog för att hindra DN från att hitta något.

Finns det faktiskt känslig data (kreditkortsuppgifter eller personliga foton räknar jag inte hit) så bör metoden borrmaskin och inköp av ny hårddisk innan försäljning appliceras.

Jag är foliehatt själv och borrar en par hål rakt genom diskar jag ska slänga, även om de är trasiga/tomma.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att Arclinux har ganska bra info om det hela. Självklart gäller den just Archlinux, men deras text innehåller en hel del generell info också.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Securely_wipe_disk

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Följde man även upp att inloggningsuppgifter var aktuella? "Användaren" kanske var så smart så hen bytte lösenord på alla sina konton innan försäljningen av dotorn blev av?

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Avstängd

Finns en mjukvara vid namn DBAN för att säkert rensa lagringsenheter.

Permalänk
Medlem

Har ju aldrig sparat kreditkortsinfo på hårddisken, vem gör något sådant egentligen? Sparar folk info i webbläsaren? Lite dumt i så fall. Ska förmodligen sälja en av datorerna inom snar framtid, då blir det att rensa skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Håller med. Jag är osäker på om det gjorts förr eller inte men det skulle inte skada med en refresh.

Skriv ettor och nollor tar tid men då rensas det ordentligt

Finns program för det bara googla

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bättre att köra med ATA Secure Erase, särskilt med ssd:er, då de nollställer alla minnesceller blixtsnabbt genom att skicka ut en spänningstopp (som inte är skadlig, förstås).

Det är inte nödvändigt. När en SSD (med stöd för TRIM) formateras eller en fil raderas på den så försvinner alla referenser ofta inom loppet av en sekund utan möjlighet till återställning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Tror att detta gäller om säljaren inte är insatt i teknik världen, exempelvis mina föräldrar.

@ClintBeastwood:

Edit:

DBAN -> boot from CD -> Enter -> Select C -> done.

Det är ju inte svårare än så.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det är inte nödvändigt. När en SSD (med stöd för TRIM) formateras eller en fil raderas på den så försvinner alla referenser ofta inom loppet av en sekund utan möjlighet till återställning.

Jepp, men Secure Erase är både bättre (mindre slitage) och mycket snabbare än formatering, när det är dags att sälja. Formatering rensar dessutom inte reservarean. Det gör Secure Erase.

Har man en självkrypterande ssd så går det ännu snabbare, då räcker det att enbart nyckeln zappas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Tror att detta gäller om säljaren inte är insatt i teknik världen, exempelvis mina föräldrar.

@ClintBeastwood:

winlogo+e -> right click drive -> format -> done.

Det är ju inte svårare än så.

Extremt lätt att återvinna datan från disken om man bara gjort sådär. Väldigt dålig metod.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jo nog har man hittat en hel del på begagnade hårddiskar genom åren. Folk har helt enkelt inget intresse av att lära sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag skyller på Windows.

Hade det varit busenkelt att ominstallera windows och samtidigt rensa alla filerna på Hårdisken så hade nog 99% gjort det innan de säljer sin dator.