Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming HDMI 3xDP 8GB-påstås väsna !

Permalänk
Medlem

Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming HDMI 3xDP 8GB-påstås väsna !

Hej
Jag hade bestämt mig för att köpa ett "Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming HDMI 3xDP 8GB" med tre fläktar.
När man läser om kortet så står det att det är ett väldigt tyst kort.
Men så läste jag en kommentar på prisjakt, där en snubbe sa att han lämnat tillbaka ett sådant kort, på grund av att det förde sånt väsen.
Vad skall man tro.
citat :
"Ljudnivån gjorde att jag lämnade tillbaka det. Levde om väldigt mycket under hög load och hade spolljud. Köpte istället ett motsvarande kort från MSI och det går knappt att höra även under full load."

Vad kan det vara för MSI-kort han syftar på ?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Hej
Jag hade bestämt mig för att köpa ett "Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming HDMI 3xDP 8GB" med tre fläktar.
När man läser om kortet så står det att det är ett väldigt tyst kort.
Men så läste jag en kommentar på prisjakt, där en snubbe sa att han lämnat tillbaka ett sådant kort, på grund av att det förde sånt väsen.
Vad skall man tro.
citat :
"Ljudnivån gjorde att jag lämnade tillbaka det. Levde om väldigt mycket under hög load och hade spolljud. Köpte istället ett motsvarande kort från MSI och det går knappt att höra även under full load."

Vad kan det vara för MSI-kort han syftar på ?

http://s3.pji.nu/product/front/800/3718707.jpg

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9610645/

antagligen det här kortet..

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Som vanligt.
Nån får ett måndags exemplar och informationen om att det skulle vara dåliga grejer ligger kvar för evigt.
Antagligen så har han våldat lite med kortet så att kylpastan rubbats och temperaturerna därmed ökat, vilket ju såklart ger högre fläkthastigheter.

Lite som ASUS vs MSI 1070/1080 kylarna.
Nån hittade ett test där ASUS kortet lät mer än MSI med fläktarna på max.
Vilket inte var så konstigt då ASUS fläktar kunde vara på mer.
Men testet visade även att ASUS korten höll liknande ljudnivå som MSI vid liknande temperaturer.

Men den genomsnittliga internet trollaren slutade att läsa strax efter "ASUS låter mer än MSI vid max rpm" och drog slutsatsen att ASUS kort sög.

Permalänk
Medlem

sen får man tänka på i vilken datalåda sakerna sitter i tun plåt tar lätt upp vibrationer och kan låta
har en NZTX stor låda helt ljuddämpad men nog hör jag vissa saker sen min favorit Phobya UltraBig Watercase V.1 black Edition kraftig stålplåt på ca 2mm är stum och tyst har ett stort vattensystem i den
så lådan kan vara en ljudförstärkare om man har otur
Tror dom flesta grafikkort är ganska tysta dom på början av 2000 kunde vara som jetplan i ljud och de var ok då

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Man kan ju fråga sig om det är värt tusen spänn att köpa detta "MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X" för 5300 kr
duger inte
"MSI GeForce GTX 1070 Aero OC HDMI 3xDP 8GB" 4300 Kr
Hag har en R4 låda, utan fläktar i taket
Det måste ju till en del fördelar innan man lägger 1 K extra

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Man kan ju fråga sig om det är värt tusen spänn att köpa detta "MSI GeForce GTX 1070 8GB Gaming X" för 5300 kr
duger inte
"MSI GeForce GTX 1070 Aero OC HDMI 3xDP 8GB" 4300 Kr
Hag har en R4 låda, utan fläktar i taket
Det måste ju till en del fördelar innan man lägger 1 K extra

http://s3.pji.nu/product/standard/800/3731416.jpg

vart hittade du ett 1070 för 4300?

och sen det där är liknande referenskylaren alltså jetmotor och varmare än andra kylare. (högljutt och inte särskilt bra kylning) därför är det värt att lägga pengarna på det jag länkade bättre temps och tystare och överklockat från fabrik.

EDIT: är bara en affär som har det för 4.3k och den har 9 omdömen på prisjakt (lite av en varningsklocka där för mig i alla fall), dom har endast kortbetalning och förskott ytterligare varning enligt mig, borde ha postförskott och faktua som klarna som inet har men nope så inget jag hade litat på.
dessutom deras omdömen på prisjakt är flera "under utredning" och svaren från butiken är på danska/norska och engelska undvik att köpa något från den butiken om du vill ha något för dina pengar.

och billigaste från en seriös affär är 5000kr för det kortet så 300kr för msi 1070 gaming x är helt klart värt dom extra 300kr.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

vart hittade du ett 1070 för 4300?

och sen det där är liknande referenskylaren alltså jetmotor och varmare än andra kylare. (högljutt och inte särskilt bra kylning) därför är det värt att lägga pengarna på det jag länkade bättre temps och tystare och överklockat från fabrik.

EDIT: är bara en affär som har det för 4.3k och den har 9 omdömen på prisjakt (lite av en varningsklocka där för mig i alla fall), dom har endast kortbetalning och förskott ytterligare varning enligt mig, borde ha postförskott och faktua som klarna som inet har men nope så inget jag hade litat på.
dessutom deras omdömen på prisjakt är flera "under utredning" och svaren från butiken är på danska/norska och engelska undvik att köpa något från den butiken om du vill ha något för dina pengar.

och billigaste från en seriös affär är 5000kr för det kortet så 300kr för msi 1070 gaming x är helt klart värt dom extra 300kr.

Betalningen är inga problem, dom har PayPal.
Skulle du bli blåst så får du pengarna tillbaka av PayPal.

Sedan så vet jag inte så mycket om ljudet från kortet, men det kan väl inte vara någon nackdel att varmluften går ut direkt där bak i lådan.
R4 lådan dämpar rätt bra.

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Inte ett pip från mitt, förutom när fläkten går igång förstås

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Jag tycker då att alla recensioner jag läst indikerar att det där Gigabyte kortet både är högljutt och går varmt. Kylaren är inte alls i klass med många av konkurrenterna. Skulle inte välja det där kortet själv. Ta Palit istället, det är i samma prisklass och mycket bättre kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Inte ett pip från mitt, förutom när fläkten går igång förstås

hej
vilket kort är det du har?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Nu har jag i vart fall köpt ett "MSI GeForce GTX 1070 Aero OC HDMI 3xDP 8GB" för 4300 Kr
Betalade med PayPal.
Firman har 30 dagars öppet köp.

695 kr billigare än Komplett !

Har kollat på recensioner på YouTube, det har fått bra betyg.

Jag vill inte ha något tivoli-kort, med massa lysdioder, det syns ju ändå inte när man satt på sidolocket

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Jag tycker då att alla recensioner jag läst indikerar att det där Gigabyte kortet både är högljutt och går varmt. Kylaren är inte alls i klass med många av konkurrenterna. Skulle inte välja det där kortet själv. Ta Palit istället, det är i samma prisklass och mycket bättre kylare.

Gigabyte G1 1070 har enligt Guru3Ds test bättre temperaturer under LOAD än EVGA och MSI. Men det är inte det tystaste kortet.

Guru3D, Gigabyte G1 1070 test.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X, Gigabyte Elite X570, 32GB Ballistix Sport, NH-D15S, SAPPHIRE NITRO+ RX 7900 XTX, Corsair AX760, LG OLED C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Inte ett pip från mitt, förutom när fläkten går igång förstås

skriv gärna vilket kort du avser

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

G1 Gaming för väldigt mycket ljud för sig, OM man inte fattar att man kan ändra fläktkurvan Mitt är knäpptyst och vid hårt spelande hörs det inte igenom lurarna så jag är nöjd.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

skriv gärna vilket kort du avser

G1 Gaming, som signaturen säger. Ingen coil whine, men det är klart fläkten låter lite (inte pillat på fläktkurvorna), men inget katastrofalt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i