RMA Acer produkt som inte var köpt av mig ursprungligen, datorfixarna.com går i vinst med hot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Självklart finns det inga formkrav på avtal, enda jag känner till med formkrav/skriftligt är köp av fast egendom. Men det finns en sak som är otroligt viktig här, har en kundtjänst mandatet att fatta dessa beslut utan att vara behörig genom delegation eller exempelvis firmatecknare?

Som sagt, det är ett FT-mål i TR. Fast helt rätt hade väl vara att betala ut pengen till första köparen som TS sedan fått vända sig till med ett stämningskrav i TR? Men då finns risken att TS står utan peng och skärm samt lagt ut för stämningsansökan och evt juridiskt stöd som parterna behövt (men det blir inte många timmar ersättning i FT-mål ändå).

Nu går vi bara runt i cirklar. Detta är inte ett fall som rör reklamation enligt konsumentköplagen och alltså finns det absolut ingen anledning att blanda in tidigare ägaren. TS är (var) ägare av skärmen! Vid det här laget finns det ingen poäng i att diskutera teoretiska scenarion som hade varit bättre.

Säker på att god tro kan tillämpas här och det finns ingen möjlighet att kontrolla saken. Personer i kundtjänst brukar normalt företräda (ställningsfullmakt) företag i konsumentfrågor om inget annat anges, vad är annars poängen att kontakta dem via officiella kanaler? Kan personen inte svara på frågan, bör denne hänvisa till annan lämplig person, förslagsvis någon som sköter ekonomin.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Oseriösa? På vilket sätt tycker du att de verkar oseriösa? Killen har fått tillbaka de pengar han betalade för en begagnad skärm, på vilket sätt kan det anses oseriöst?

De som faktiskt läser längre än rubriken på denna tråd kommer knappast att undvika datorfixarna. Ingen som köpt därifrån har kommit i kläm och som sagt är denna tråd rent tekniskt ett exempel på varför man SKA handla här...i värsta fall så kan du få tillbaka hela summan om du skulle välja att sälja något vidare...hemska tanke!

Det är enligt mig väldigt oseriöst att som VD och CEO över en datorbutik gå ut med på telefon till en person och lova en sak och sedan inte hålla sig till sitt ord. Lovar man något så där ska man ha alla fakta klara så man inte ändrar sig sedan, det är detta jag är mest upprörd över och jag tror du hade förstått det om du själv var i den sitsen själv.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Det är enligt mig väldigt oseriöst att som VD och CEO över en datorbutik gå ut med på telefon till en person och lova en sak och sedan inte hålla sig till sitt ord. Lovar man något så där ska man ha alla fakta klara så man inte ändrar sig sedan, det är detta jag är mest upprörd över och jag tror du hade förstått det om du själv var i den sitsen själv.

Ingen idé Aqua att förklara detta självklara för honom, han kommer ändå fortsätta att handla av dom, och tycker deras agerande är helt korrekt :).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Jag hade då också varit upprörd om jag ägde något med produktgaranti som det efter flera reparationsförsök framkom inte gick att reparera och det led som producenten väljer att kreditera mig igenom går och tar en del av pengarna till att betalar av en annan persons fordran med.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Hej Sweclockers

Jag har en väldigt intressant fråga som jag tänkte ställa här om ett ärende som jag dragits med personligen nu i flera månader. Det hela började den 28 Maj när jag köpte en Acer x34 predator skärm an en medlem här. Jag fick originalkvittot från datorfixarna.com där skärmen hade blivit köpt av honom. Efter ca 3 dagar upptäckte jag att min problem hade ett känt problem som kallas för "scan lines".
Jag kontaktade datorfixarna för att kolla mina möjligheter för RMA även fast jag inte var den ursprungliga kunden, datorfixarna sa att jag kunde skicka in den till dem om jag hade original kvittot. Men att det skulle gå snabbare för mig om jag kontaktade Acer direkt istället, vilket jag gjorde.

Acer tog emot skärmen någon gång i början av Juli och de konstaterade att det var fel på den, de ersatte LCD:n samt G-sync modulen på skärmen och skickade ut den till mig igen. När jag fick tillbaka den kunde jag konstatera att felet inte hade avhjälpts. Jag testade då skärmen på en annan dator för att se att det inte hade med min dator att göra. Felet för fortfarande där, skärmen skickades in igen till Acer och de ersatte G-sync modulen igen under garantin samt uppdaterade firmware. Jag fick tillbaka den och samma visa igen + att det var smuts under displayen denna gång också. Skrämen skickades in en tredje gång och gissa vad? De ersatte modulen IGEN och skärmen kom tillbaka med samma fel. Skärmen skickades in och Acer bestämde sig för att kreditera den då de inte kunde avhjälpa mitt problem

Krediteringen kunde inte direkt gå till mig som privatperson utan den krediterades direkt till distributören i Sverige vilken i sin tur betalade ut datorfixarna.com. Jag kontaktade i mitten av juli datorfixarna.com och där fick jag besked att en summa på 11165,94 kr skulle betalas ut till mig som en kreditering för skärmen. Jag blev lovad en kreditering av sammanlagt 3 personer som jobbar på datorfixarna.com så fort de verifierat utbetalningen från distributören. Det gick en vecka jag hade inte fått några pengar så jag kontaktade dem igen och de sa att allt var klart och att en kreditering skulle göras till mig. Det går ytterligare några dagar och jag ringer igen, då får jag prata med CEOn för datorfixarna.com. Han säger då att pengarna har krediterats och att de skall komma till mitt konto snart, detta är på tisdagen 26/7 - 2016 förra veckan. Han verifierar också summan på 11165,94 kr till mig på telefonen. Han bad mig också att skicka Swish transaktioner för att verifiera att jag köpt skärmen av medlemmen här på Sweclockers. Vilket jag då gjorde också på email.

På fredagen 29/7 - 2016 precis innan butiken stängde fick jag ett mail av CEOn där det står att jag bara skulle få ut summan som jag ursprungligen betalat till medlemmen här och resten skulle krediteras medlemmen här. Han sa att det inte gick att lösa på annat sätt. Jag fick denna måndagen 1/8 -2016 dessa summa utbetalat till mitt konto. Jag kontaktade CEOn och frågade varför det hade blivit så här och att jag inte tyckte det kändes rätt, jag menar att jag köpt ett skärm begagnat för en summa som är mindre än vad Acer krediterat den för inom produktgarantin borde inte påverka mig.

Vi hade en ganska lång diskussion och jag kände mig till slut hotad av CEOn. Fick SMS om att om jag inte var tyst skulle jag inte få några pengar alls. Jag har ni varit i kontakt med den ursprungliga ägaren och denna har inte fått någon kreditering av det resterade beloppet som krediterades datorfixarna.com. Idag har jag pratat med Acer och de tycker detta är mycket märkligt, ur deras ståndpunkt gäller garantin om man har kvitto och produkten. Det ska inte spela någon roll vem som köpt den ursprungligen.

Nu sitter jag här och hela situationen känns hel skum, ska datorfixarna.com behålla de resterade beloppet? De kan de väl inte ha rätt till? Varför betalades inte det jag blev lovad? Tycker ni det ska spela någon roll att jag inte är den ursprungliga ägaren när skärmen täckts av garanti i detta fall av Acer?

//AquaRelliux

skickat in den 3 gånger.. ja tror du bara varit petig.. ja jag förstår Acer, du känns som en jobbig kund.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

skickat in den 3 gånger.. ja tror du bara varit petig.. ja jag förstår Acer, du känns som en jobbig kund.

Så om en produkt är defekt och de faktiskt reparerar den anser du att man är petig? Vill du ha defekta produkter som är under garanti?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av muSashi:

Det är väl skit bra om det skapar press på en återförsäljare som har gjort helt galet fel i det här fallet, och att det kommer ut, så vi här på Sweclockers vet vilka butiker vi ska undvika när det kommer till våra framtida elektronik köp.
Sweclockers konsumenträtts forumet är en maktfaktor i den här branschen, som man inte bör ignorera som återförsäljare om man inte har något att dölja!

Själv är jag väldigt tacksam att TS skapade den här tråden.

Du får nog formulera om dig lite. Du kommer undvika Datorfixarna. Jag personligen kommer lägga till Datorfixarna som ett av företagen i listan när jag ska handla nästa gång. Datorfixarna har inte ignorerat varken trådskaparen eller SweClockers forum och dess medlemmar, vilket svaren i den här tråden tydligt visar. Att de inte bara lägger sig platt ser jag som något positivt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Har blivit mindre "misstänksam" mot Datorfixarna's agerande ju längre tråden rullat, men hur de har agerat är fortfarande helgalet i mina ögon. Antingen gör återköpet helt korrekt och kreditera ursprungliga köparen hela summan så får Aqua gå den vägen, eller kreditera Aqua allt eftersom Acer känner igen Aqua som ägare av produkten.

Fel på något vis blir det ju i vilket fall, men nu blev det ju bara dubbelfel.

Skrivet av Gtoxed:

skickat in den 3 gånger.. ja tror du bara varit petig.. ja jag förstår Acer, du känns som en jobbig kund.

Acer? Acer har krediterat hela summan utan några som helst invändningar.

Permalänk
Medlem

I vilken värld lever du i TS, du kan ju inte få mer för en skärm jävel än vad du betalt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker helt klart att @datorfixarna.com gjort helt rätt i detta ärende med den informationen som framkommit, om inte så skulle hela beloppet hamnat hos ägare 1 då ts inte ville ha någon ny skärm. Och så hade ts fått sina pengar den vägen.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

@AquaRelliux varför lägger du inte ned din resterande tid på kräva sista summan av ursprungskunden istället för här? Datorfixarna har gett sitt svar och sagt dom inte kommer att lägga ned mer tid på detta ärende.

Att dom lovat dig något över telefonen tar jag då med en nypa salt. Att dom "lovat" dig på mejlen visa ju sig va en lögn då det inte är du som fått mejlet.

Sen går det ju alltid att dividera att det bästa kanske vore att allt hade krediterats till ursprungskund så hade du fått hoppats på han kan betala igen allt. Att du inte kan uppskatta att dom såg till du fått dina 8500kr. Istället för dra lott om att ursprungskunden kan betala ut allt direkt.

Nu behöver du ju "bara" kräva resterande belopp så har du alla dina pengar. Att hålla fast vid att dom lovat si och så ger ju ingenting då du inte har underlaget för styrka det.

Val 1: 100% chans att få 8500:- tillbaka. Resterande belopp är gambling och mer långdragen process som tas med ursprungskund. Företaget tar genväg för garantera dig dina 8500:- du lagt ut.
Val 2. 0% garanterade pengar inom kort. Allt är lite av gambling då ingen vet ursprungskundens ekonomiska situation för betala igen allt direkt. Hursomhelst så är denna process mer långdragen utan några garantier på pengar inom kort.

Visst förstår jag val 2 om man tycker att allt ska gå by the book. Men hade jag vart i situationen så skulle jag välja val 1 bara för jag vill ha tillbaka mina pengar jag lagt ut.

Permalänk
Medlem

@IMPANI I min värld finns det inget ett alternativ då Acer redan erkänt @AquaRelliux som ägare/garantiinnehavare för skärmen. Den tidigare ägaren och Klarna har inget med ärendet att göra under de förutsättningarna. Lösningen hade så klart varit en kredit på vad skärmen kostar i butiken. Och till butiken, har man sagt att man ska betala ut en summa så ska man hålla det, inget konstigt med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelnah:

@IMPANI I min värld finns det inget ett alternativ då Acer redan erkänt @AquaRelliux som ägare/garantiinnehavare för skärmen. Den tidigare ägaren och Klarna har inget med ärendet att göra under de förutsättningarna. Lösningen hade så klart varit en kredit på vad skärmen kostar i butiken. Och till butiken, har man sagt att man ska betala ut en summa så ska man hålla det, inget konstigt med det.

Ja det är ju i din värld. I det här scenariot så är det ju dessa två val som existerat. Även om Acer klassar person X som ägare så är ju person Y fortfarande den som är kund hos DF. Ursprungskunden och klarna har ju verkligen med detta att göra. By the book så skulle ju allt ha gått till ursprungskundens konto på klarna som hade dragit bort summan från dennes skuld. Kan ju inte gå till ursprungskundens privata konto på sin bank. TS har ju fortfarande all möjlighet att få hela beloppet. Han har ju fått valet att betala tillbaka dessa 8500 till DF om han anser det var felaktigt av dom att ta den genvägen. Så skickar DF pengarna till Klarna så får han ta hela beloppet via den vägen.

Håller med om att har man lovat en sak så ska man hålla det. Men TS kan ju inte styrka med något har ens lovats. Att det är lovat till han via mejl visa ju sig inte va sant, då mejlat är till ursprungskunden. Varför ska man då tro på då han säger det är även "lovat" över telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Nu går vi bara runt i cirklar. Detta är inte ett fall som rör reklamation enligt konsumentköplagen och alltså finns det absolut ingen anledning att blanda in tidigare ägaren. TS är (var) ägare av skärmen! Vid det här laget finns det ingen poäng i att diskutera teoretiska scenarion som hade varit bättre.

Säker på att god tro kan tillämpas här och det finns ingen möjlighet att kontrolla saken. Personer i kundtjänst brukar normalt företräda (ställningsfullmakt) företag i konsumentfrågor om inget annat anges, vad är annars poängen att kontakta dem via officiella kanaler? Kan personen inte svara på frågan, bör denne hänvisa till annan lämplig person, förslagsvis någon som sköter ekonomin.

Det är långt ifrån säkert att kundtjänst har ställningsfullmakt för att göra den här typen av utfästelser. Sen är det ju otroligt intressant att TS fortfarande hävdar att full kreditering utlovats honom, det framgår ju inte av mailet.

Skrivet av AquaRelliux:

Det är enligt mig väldigt oseriöst att som VD och CEO över en datorbutik gå ut med på telefon till en person och lova en sak och sedan inte hålla sig till sitt ord. Lovar man något så där ska man ha alla fakta klara så man inte ändrar sig sedan, det är detta jag är mest upprörd över och jag tror du hade förstått det om du själv var i den sitsen själv.

Eller så kanske det är oseriöst att driva ärenden utan att all bakgrundsfakta framkommit vid det tillfället?

Skrivet av AquaRelliux:

Så om en produkt är defekt och de faktiskt reparerar den anser du att man är petig? Vill du ha defekta produkter som är under garanti?

Fast du har ju blivit erbjuden samma produkt som ersättningsvara, och det stämmer ju inte att alla produkter lider av detta fel. Så varför inte gjort det enkelt för sig att ersätta produkten istället för att leta halmstrån och kräva full ekonomisk ersättning för utlägg som du aldrig haft?

Hela tråden påvisar ju än en gång att konsumenter i Sverige har en väldigt stark ställning och att vissa tror sig kunna kräva vad som helst.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Inser att du aldrig skrivt att detta bör klassas som avtal utan endast sagt att det kan vara så vilket är fullkomligt korrekt. Det var Mr.B som skrev tvärsäker att det var ett avtal. Ber om ursäkt då jag hoppade på något som du faktiskt inte skrev.

Eventuellt avtal i samband med garantiåtgärden gäller då mellan Acer och trådskaparen. Datorfixarna har ingen direkt koppling till trådskaparen utan har endast ett avtal direkt med ursprunglig köpare som i sin tur har en överenskommelse med trådskaparen. Det som krånglar till det hela är att acer av förklarliga skäl går via återförsäljaren för kreditering som i sin tur då endast har ett avtal med ursprunglige köparen. Det jag ifrågasätter är ifall kommunikationen mellan datorfixarna och trådskaparen ska anses vara bindande avtal. Jag är som sagt klart skeptisk till detta då det skulle innebära att all kommunikation med företag skulle kunna anses vara bindande...i denna typ av fall antar jag att det skulle gälla åt båda hållen då det inte finns någon säljare <-> köpare relation öht. Samma ska skulle då antagligen även gälla mellan privatpersoner.

Att det inte krävs underskrifter mm för att det ska klassas som avtal är jag med på, frågan är om mailkommunikation med kundtjänst eller annan person på ett företag rent generellt kan klassas som avtal.

Exakt, den biten håller jag helt med om, alltså att ett ev avtal mellan TS och Acer inte är något som binder Datorfixarna (tredje man). Det verkar dock på Datorfixarna som att de varit införstådda med att pengarna från Acer varit avsedda att utbetalas till någon. Vem betalningen skulle ske till behöver inte vara helt självklart, det är svårt att avgöra när man misstänker att relevant information saknas. Tex om ursprungsköparen gjorde ett garantianspråk å TS vägnar, då är det inte särskilt märkligt att pengar betalas ut till hen (det kan dock fortfarande vara TS pengar). Om TS skött allting själv blir det i stället märkligt att blanda in ursprungsköparen öht.

Visa signatur

/Seriously

Permalänk
Medlem

Jag har följt denna tråd nu ett tag utan att egentligen kunna skapa mig en uppfattning om var jag står men detta är mina tankar nu.

Det som ställer dig @AquaRelliux i dålig dager, får dig att framstå som girig och oärlig är ju att du medvetet undanhållit relevant fakta som enkelt från början hade kunnat presentas men du valde att inte göra så. Varför? Tar du detta ärende till domstol och åberopar denna tråd som någon form av bevisföring (eller om motparten gör det) är det inte något som lär gynna dig.

Du struntade i att nämna dessa saker som till viss del förklarar Datorfixarnas agerande:

  • Att ursprungsköparen hade köpt skärmen via Klarna och eventuellt hade en skuld till dem.

  • Att den lovade summan via mejlkontakt var förmedlad till ursprungsköparen och inte till dig.

Sen tycker jag också att det är konstigt av @datorfixarna.com att kreditera en viss del av beloppet till Klarna. Varför? Även om ursprungsköparen har en skuld till Klarna är inte det Datorfixarnas uppgift/ansvar/skyldighet att se till att driva in skulden. Hela poängen med dessa kreditföretag är ju att de tar ansvar för ev. skuld från slutkund och driver in den mot avgifter.
Så om Acer beslutat att kreditera en viss summa finns det ju ingen anledning av Datorfixarna att ta hänsyn till hur mycket han betalade för den från början.

Till sist till dig TS; lägg ner detta nu. Du har fått 8500 kr, vilket må vara mindre än 11600 kr, men är det värt det, är du verkligen så principfast? Förlorar du så mycket värdighet av att acceptera vapenvilan och inte ta detta till domstol? Du framstår som girig. Kommer du må bättre och din vardag vara trevligare de närmaste månaderna när du måste kontakta jurist och göra alla förberedelser, dessutom med risken att förlora målet och därmed förlora ännu mer pengar?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Det är långt ifrån säkert att kundtjänst har ställningsfullmakt för att göra den här typen av utfästelser. Sen är det ju otroligt intressant att TS fortfarande hävdar att full kreditering utlovats honom, det framgår ju inte av mailet.

Inget är säkert. Då får väl motparten bevisa att personen som företaget anställt begått ett brott eller kasta denna under bussen. Ditt avstick är så långsökt att jag har svårt att tro att det är värt att gå vidare på.

Det finns bara en sak som är säker i denna historia, hur man än vrider och vänder på saken, och det är att urspungliga köparen eller Klarna aldrig skulle krediterats om TS är ägare till skärmen.

Permalänk

Jag har inte medvetet undanhållit någon information? Vad skulle det i sådant fall vara? Mailet har jag fått nyligen av ursprungskunden och därför har jag presenterat det. All annan information här jag presenterat så fort den funnits tillgänglig för mig.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Jag har inte medvetet undanhållit någon information? Vad skulle det i sådant fall vara? Mailet har jag fått nyligen av ursprungskunden och därför har jag presenterat det. All annan information här jag presenterat så fort den funnits tillgänglig för mig.

Du inledde ju det med att du har blivit lovad via mejl av DF. Kan tycka det är rätt viktig detalj att ta med att mejlet är inte ens skickat till dig. Så DF har ju inte lovat dig något via mejl för du har ju inte fått mejl av dom. Det borde vi väl ändå kunna slå fast och komma överens om att du INTE blivit lovad via mejl?

Varför går du inte bara vidare med kräver resterande belopp av ursprungskund? Enda skillnaden är att du slipper hoppas kunden har hela beloppet att betala till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Varför går du inte bara vidare med kräver resterande belopp av ursprungskund? Enda skillnaden är att du slipper hoppas kunden har hela beloppet att betala till dig.

Det märks att du inte förstår problematiken. TS har ingen laglig rätt att kräva att få någon utbetalning från den personen.
Precis som att du inte har någon laglig rätt att kräva att få en överföring om din arbetsgivare bestämde sig för att betala ut del av din lön till en före detta anställd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det märks att du inte förstår problematiken. TS har ingen laglig rätt att kräva att få någon utbetalning från den personen.
Precis som att du inte har någon laglig rätt att kräva att få en överföring om din arbetsgivare bestämde sig för att betala ut del av din lön till en före detta anställd.

Ja det är ju TS problem att han inte har någon laglig rätt att få utbetalt. Det var väl därför DFs lösning var rätt bra för TS? Istället för att inte ha laglig rätt att kräva 11000-isch av ursprungskunden så minimera det DF till att han "bara" har inte laglig rätt att kräva 2500-isch av ursprungskund.

Både Acer och Klarna har ju gett sitt godkännande för detta även om det inte var bästa lösningen i allas ögon. För rätta mig om jag har fel men hade DF struntat i TS och gått by the book. Så hade TS fått vända sig till ursprungskunden och inte ha någon laglig rätt till pengarna. TS är ju fortfarande inte DF's kund. By the book så hade pengarna hade gått till Klarna som dragit av beloppet på nuvarande skuld. Inte till ursprungskundens privata bankkonto.

Spelar väl ingen roll vem Acer anser är ägare av skärmen. Acer har ju godkänt DF's sätt och har inga invändningar.

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom hela tråden men har Sweclockersmedlemmen som TS köpte skärmen av skrivit något i tråden?

Vore bra om nån mod kunde uppdatera första inlägget i tråden med relevanta inlägg från alla parter.
Känns väldigt rörigt och svårt att hitta allt som skrivits från TS/DF/Acer.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Oavsett så har både acer och datorfixarna gjort de dom kan.
TS har fått ersättning. Bättre än ingen!

(Varför inte ta ut skärm på försäkring annars? En annan lösning som kostar dig lite men du får fortfarande då en komplett utbytt vara av ditt försäkringsbolag)

Sen tycker jag att alla här inne borde ha lite trevligare ton mot varandra! :/

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

(Varför inte ta ut skärm på försäkring annars? En annan lösning som kostar dig lite men du får fortfarande då en komplett utbytt vara av ditt försäkringsbolag)

På vilket sätt tycker du att man bidrar till frågan genom att uppmana att begå försäkringsbedrägeri?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Spelar väl ingen roll vem Acer anser är ägare av skärmen. Acer har ju godkänt DF's sätt och har inga invändningar.

Detta är inte en reklamation, alltså kan konsumentköplagen inte tillämpas, så det finns ingen anledning att blanda in ordet kund eller ursprungliga kunden i detta.
Om Acer väljer att ingå avtal att ersätta TS för varan han äger och använda sig av en mellanhand för att betala ut pengarna, men att denna summa inte når honom, ja då är det ett problem för de inblandade parterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

Oavsett så har både acer och datorfixarna gjort de dom kan.
TS har fått ersättning. Bättre än ingen!

(Varför inte ta ut skärm på försäkring annars? En annan lösning som kostar dig lite men du får fortfarande då en komplett utbytt vara av ditt försäkringsbolag)

Sen tycker jag att alla här inne borde ha lite trevligare ton mot varandra! :/

TS blev erbjuden ny skärm men sa nej.
Så något försäkringsbedrägeri hade inte varit nödvändigt hur man än ser på det.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

@Bozzeta: Spelar ingen roll. Då acer sagt att skärmen är trasig så är det bara om nu vill TS vill ta kontakt med sitt försäkringsbolag för eventuellt lösa det den vägen.

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

Haha är du helt pantad i kolan? har du öht läst tråden? han må vara ägare av skärmen men han är ej kund hos DF.

Svar såklart har jag läst hela tråden och såklart är jag inte pantad men roligt att du inte kan föra fram din åsikt utan att gå på personangrepp det säger mer om dig en mig! Tips till dig läs om tråden och läs rätt så ser du att ts behöver inte vara kund någonstans han har köpt en vara i 2hand och innehar orginalkvittot så han har rätten på sin sida vad du en säger eller tycker om det...

Skrivet av IMPANI:

Ja det är ju TS problem att han inte har någon laglig rätt att få utbetalt. Det var väl därför DFs lösning var rätt bra för TS? Istället för att inte ha laglig rätt att kräva 11000-isch av ursprungskunden så minimera det DF till att han "bara" har inte laglig rätt att kräva 2500-isch av ursprungskund.

Både Acer och Klarna har ju gett sitt godkännande för detta även om det inte var bästa lösningen i allas ögon. För rätta mig om jag har fel men hade DF struntat i TS och gått by the book. Så hade TS fått vända sig till ursprungskunden och inte ha någon laglig rätt till pengarna. TS är ju fortfarande inte DF's kund. By the book så hade pengarna hade gått till Klarna som dragit av beloppet på nuvarande skuld. Inte till ursprungskundens privata bankkonto.

Spelar väl ingen roll vem Acer anser är ägare av skärmen. Acer har ju godkänt DF's sätt och har inga invändningar.

Den enda som gått by the book och har goodwill mot alla parter i detta är Acer som gjort vad de skall göra som företag skall de gå hela vägen by the book så säger de upp avtalet med DF, det är datafixarna.com som är opålitliga och fifflare mot både sin leverantör och till sina kunder

@datafixarna.com hur tänker ni lösa det här.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torchia:

Svar såklart har jag läst hela tråden och såklart är jag inte pantad men roligt att du inte kan föra fram din åsikt utan att gå på personangrepp det säger mer om dig en mig! Tips till dig läs om tråden och läs rätt så ser du att ts behöver inte vara kund någonstans han har köpt en vara i 2hand och innehar orginalkvittot så han har rätten på sin sida vad du en säger eller tycker om det...

Den enda som gått by the book och har goodwill mot alla parter i detta är Acer som gjort vad de skall göra som företag skall de gå hela vägen by the book så säger de upp avtalet med DF, det är datafixarna.com som är opålitliga och fifflare mot både sin leverantör och till sina kunder

@datafixarna.com hur tänker ni lösa det här.....

Dom har löst det redan, TS har fått det han har betalat för skärmen.

skulle det ha gått "rätt" till hade han inte fått en krona av datorfixarna.

Med andra ord hade TS fått klaga här om att personen han köpte skärmen inte gett några pengar åt han, istället var Datorfixarna snälla och gav beloppet han betalade för skärmen utan att behöva förlita sig på om att få något från personen som köpte skärmen.

TS har fortfarande möjlighet att få resten av beloppet av den han köpte skärmen av

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Detta är inte en reklamation, alltså kan konsumentköplagen inte tillämpas, så det finns ingen anledning att blanda in ordet kund eller ursprungliga kunden i detta.
Om Acer väljer att ingå avtal att ersätta TS för varan han äger och använda sig av en mellanhand för att betala ut pengarna, men att denna summa inte når honom, ja då är det ett problem för de inblandade parterna.

Om Acer väljer att ingå avtal med TS. Varför ska dom blanda in DF? DF har inte valt att ingå avtal med TS. Det är ju enkelt gjort från Acer att kreditera det och hänvisa till sin policy om att dom ej betalar ut direkt till kund. Dom väljer ju en lösning som innebär att man skjuter ifrån sig problemet och hoppas andra ska lösa det. Som i detta fall då det går från acer > distributör > ÅF så får ÅF skit. Fast ÅF har inget avtal med TS.

Hade allt gå by the book så är det ju klarna som fått alla pengar och TS hade fått vända sig till ursprungskund. Detta är alltså en lösning du tycker är bättre istället för garantera TS sina 8500:-. För by the book så går ju då inga pengar till TS eller ursprungskunden bankkonto. Alla pengar går till Klarna som drar av det från sin kunds skuld. Sen kan TS hoppas ursprungskund har pengar för betala TS.

Skrivet av Torchia:

Svar såklart har jag läst hela tråden och såklart är jag inte pantad men roligt att du inte kan föra fram din åsikt utan att gå på personangrepp det säger mer om dig en mig! Tips till dig läs om tråden och läs rätt så ser du att ts behöver inte vara kund någonstans han har köpt en vara i 2hand och innehar orginalkvittot så han har rätten på sin sida vad du en säger eller tycker om det...

Den enda som gått by the book är är Acer som gjort vad de skall göra som företag skall de gå hela vägen by the book så säger de upp avtalet med DF, det är datafixarna.com som är opålitliga och fifflare mot både sin leverantör och till sina kunder

@datafixarna.com hur tänker ni lösa det här.....

Haha du har ju inget underlag på något som helst fiffel. Värt att notera är ju att Acer gått med på DFs lösning. Vilket underlag baserar du på att dom fifflat mot sina kunder? TS är då ingen kund så du kan inte räkna med detta ärende. Leverantören då? Inget underlag där heller att dom fifflat något.

Så nu anklagar du företag för fifflare utan underlag.