Specialvariant av AT-nätaggregat?

Permalänk

Specialvariant av AT-nätaggregat?

Det är nåt strul med nätagget i min gamla 486:a. Det knäpper och startar om och det luktar bränt från det. Funderar på att byta ut det, men är osäker på om det öht går att hitta ett idag som funkar. Skulle behöva er hjälp med det.

Datorn är en IBM Aptiva 2144-888 från 1995 med en 80486 DX2 66MHz. Nätagget är på 145W och ser till stor del ut som att det är av standarden "AT". De två huvudsakliga kontakterna på moderkortet ser ut som nedan. Men det finns saker jag inte förstår mig på här. Är det här en variant som IBM har hittat på? Finns det kompatibla nätagg att få tag i?

  1. Jag trodde att de brukade vara döpta "P8" och "P9". Kanske har varierat?

  2. Färgerna på pin 1 och 3 vänsterifrån är inte vad jag förväntade mig. Vit är väl -5V? Här ska väl den orangea "Power good" normalt sitta? Pin 3 där den orangea faktiskt sitter ska det väl vara en gul normalt, alltså +12V.

  3. Och vad i hela friden är "P7" för nåt? Den här finns väl inte normalt på "AT" heller? Den sitter i moderkortet nära dom andra två kontakterna. Eftersom den är 3-pin tänker man ju först "fläkt", men den är tunnare än en vanlig fläktströmkontakt och har ett inbyggt lås i stil med ljudsladden från CDROM-läsaren. Det finns heller inga fläktar i datorn förrutom den i nätagget, så varför skulle den skicka ström tillbaka till sin egen fläkt? Och det är ju knappast för fläktövervakning (lol).

Visa signatur

MBD: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i5-7600K RAM: Corsair CMK32GX4M2B3000C15 GFX: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING SSD: Samsung 970 EVO MZ-V7E1T0BW PSU: SilverStone SX800-LTI w/ Noctua NF-A12x15 PWM Case: Louqe Ghost S1 Cooler: Noctua NH-L12 Fans: 2 x Noctua NF-A12x15 PWM Screen: Dell UltraSharp U3011 Keyb: Filco Ninja Majestouch-2 TKL Mouse: Razer Mamba TE

Permalänk

Rent teoretiskt borde en sån här fungera.
https://www.google.se/search?q=atx+to+at+adapter&client=ms-an...

Och sen gå att montera ett vanligt nyare atx agg men vet inte med den extra lilla kabeln vad det är eller om kablarna är specialkopplade.

Kolla om det står något vid kontakten på 3pin vad det är.

Kolla även vissa gammal datorer står det utmärkt vad varje stift är på moderkortet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Ja, jag kikade lite på såna där adaptrar under dagen här. Nåt som är intressant med AT är ju att dom har "hårda" strömbrytare (på eller av), inte sant? Det har inte den här datorn. Strömbrytaren är inte direkt kopplad till nätaggregatet. Istället går strömbrytarens tåt med 2-pin till en kontakt precis bredvid där den här 3-pin-kontakten "P7" sitter. Det står dock inget intressant på kontakterna eller på moderkortet här.

Min teori är att det är startsignalen från moderkortet som går genom "P7" till nätagget. Gissar att det här var en nymodighet med frikopplad strömbrytare i stil med vad som hände med ATX senare, fast då med allt i en och samma kontakt.

Så med en ATX till AT-adapter med medföljande startknapp kan jag säkert strunta i "P7" och få igång nätagget ändå. Men eftersom färgerna i övrigt inte överensstämmer helt så tror jag inte att jag kan koppla in det till moderkortet. Även pin 3 på "P2" skiljer sig mot hur det ser ut på en vanlig "P9" (gul här istället för vit normalt).

Det vore intressant att få reda på vad den här varianten av AT heter. Om den ens har ett namn. Får en känsla av att dom är specialbyggda åt IBM för några datormodeller vid den här tiden. När jag googlar på numren får jag bara info om att det är ett nätagg till en sån här dator. Trist.

Visa signatur

MBD: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i5-7600K RAM: Corsair CMK32GX4M2B3000C15 GFX: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING SSD: Samsung 970 EVO MZ-V7E1T0BW PSU: SilverStone SX800-LTI w/ Noctua NF-A12x15 PWM Case: Louqe Ghost S1 Cooler: Noctua NH-L12 Fans: 2 x Noctua NF-A12x15 PWM Screen: Dell UltraSharp U3011 Keyb: Filco Ninja Majestouch-2 TKL Mouse: Razer Mamba TE

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det är en retromaskin ska du kanske renovera det i stället, kondensator och fläktbyte så lär det gå många år igen.
Att byta AT mot ATX är inte så enkelt eftersom strömkapaciteten på framförallt 5V brukar skilja så mycket att en atxnätdel ofta inte orkar med även om den är flera ggr större.
Märkesdatorer har ofta egna kontakter och lite speciallösningar här o var så du får mäta upp vad P7 är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hittade detta på wikipedia, är det så att datorn har powerknappen i fronten?

Original IBM power supplies for the PC (model 5150), XT and AT included a line-voltage power switch that extended through the side of the computer case. In a common variant found in tower cases, the line-voltage switch was connected to the power supply with a short cable, allowing it to be mounted apart from the power supply.

https://en.wikipedia.org/wiki/Power_supply_unit_(computer)

Har själv haft dator med en hård brytare i fronten där knappen var intryckt när man körde.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Retro PC Kragg.

Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det är en retromaskin ska du kanske renovera det i stället, kondensator och fläktbyte så lär det gå många år igen.
Att byta AT mot ATX är inte så enkelt eftersom strömkapaciteten på framförallt 5V brukar skilja så mycket att en atxnätdel ofta inte orkar med även om den är flera ggr större.
Märkesdatorer har ofta egna kontakter och lite speciallösningar här o var så du får mäta upp vad P7 är.

Du kan ju begära en offert på ett renoverat agg, tex här:

https://www.surplustraders.net/ibm-73g4374-ref.html

Å andra sidan borde ett ATX kragg klara jobbet bara du kollar strömspecen.

På ditt agg står det +5V 18A, +12V 4.2A, -12V 0.4A, -5V 0.3A.

På ett 500W Antec EA-5000 jag har närheten står det:

+5V 24A, +12V1 22A, +12V2 22A, -12V 0.8A, så de utgångarna har tillräckligt med ström, sen är frågan om -5V används eller ej, ifall den gör det behöver du en -5V regulator eller ett äldre ATX aggregat som har -5V.

Sen måste du även kolla om det finns någon min-last specad på ATX kragget, ifall datorn drar mindre än det så brukar aggregatet stänga av sig pga att det inte klarar hålla spänningarna ok.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det är en retromaskin ska du kanske renovera det i stället, kondensator och fläktbyte så lär det gå många år igen.
Att byta AT mot ATX är inte så enkelt eftersom strömkapaciteten på framförallt 5V brukar skilja så mycket att en atxnätdel ofta inte orkar med även om den är flera ggr större.
Märkesdatorer har ofta egna kontakter och lite speciallösningar här o var så du får mäta upp vad P7 är.

Jag har inte utrustning och heller inte tillräckliga kunskaper för att renovera och mäta upp etc tyvärr. Kanske kan man lämna in det någonstans i Sverige för renovering? Något du känner till?

Det var faktiskt några år sedan den här datorn slutade fungera. Det var först nu för några veckor sedan jag hittade ett gammalt ATX-nätagg längst bak i garderoben från 2002 vad det verkar. Det luktar nytt och fläkten har inget damm på sig, så jag tror att det här var något som följde med något chassi som jag bytte direkt. Min tanke var att det kanske är lämpligt för den här datorn när det gäller railsen. Ser ut som att den är tillräckligt kraftfull på +5V. Den har även en 6-pin aux-kontakt, men den går inte att använda till den här datorn.

Skrivet av OldComputer:

Hittade detta på wikipedia, är det så att datorn har powerknappen i fronten?

Original IBM power supplies for the PC (model 5150), XT and AT included a line-voltage power switch that extended through the side of the computer case. In a common variant found in tower cases, the line-voltage switch was connected to the power supply with a short cable, allowing it to be mounted apart from the power supply.

https://en.wikipedia.org/wiki/Power_supply_unit_(computer)

Har själv haft dator med en hård brytare i fronten där knappen var intryckt när man körde.

Jepp, den sitter i fronten. Men det är ingen tower-modell dock.

Skrivet av SAFA:

Du kan ju begära en offert på ett renoverat agg, tex här:

https://www.surplustraders.net/ibm-73g4374-ref.html

Å andra sidan borde ett ATX kragg klara jobbet bara du kollar strömspecen.

På ditt agg står det +5V 18A, +12V 4.2A, -12V 0.4A, -5V 0.3A.

På ett 500W Antec EA-5000 jag har närheten står det:

+5V 24A, +12V1 22A, +12V2 22A, -12V 0.8A, så de utgångarna har tillräckligt med ström, sen är frågan om -5V används eller ej, ifall den gör det behöver du en -5V regulator eller ett äldre ATX aggregat som har -5V.

Sen måste du även kolla om det finns någon min-last specad på ATX kragget, ifall datorn drar mindre än det så brukar aggregatet stänga av sig pga att det inte klarar hålla spänningarna ok.

Det nya nätagget har 0.3A -5V, alltså samma som det gamla så det borde ju funka. Vad jag förstår är det vissa ljudkort som kräver det. Det sitter ett ISA-anslutet Sound Blaster 16 i datorn, men jag tror inte det behöver -5V visserligen, fast jag vet inte förstås.

Har inte hittat några uppgifter om minimumbelastning på det nya faktiskt, men eftersom det ändå är så pass gammalt, så hade det kanske funkat - givet att jag kunnat använda en standardadapter då. Dom yttre dimensionerna är perfekta iaf. Det här står det Chieftec på, men modellnamnet ger även andra namn på google som High Power, Jeantech och Enlight. Verkar va nåt OEM-tillverkat.

Visa signatur

MBD: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i5-7600K RAM: Corsair CMK32GX4M2B3000C15 GFX: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING SSD: Samsung 970 EVO MZ-V7E1T0BW PSU: SilverStone SX800-LTI w/ Noctua NF-A12x15 PWM Case: Louqe Ghost S1 Cooler: Noctua NH-L12 Fans: 2 x Noctua NF-A12x15 PWM Screen: Dell UltraSharp U3011 Keyb: Filco Ninja Majestouch-2 TKL Mouse: Razer Mamba TE

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte av nån speciell verkstad som renoverar men det är sånt man helst ska göra själv om det inte ska bli väldigt dyrt men jobbet i sig kan en vanlig elektronikverkstad utföra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Du kan ju begära en offert på ett renoverat agg, tex här:

https://www.surplustraders.net/ibm-73g4374-ref.html

Jag fick en offert nu. $225 ville han ha. Osäkert om det inkluderar frakt. Så det känns inte så värt kanske.

Jag får nog låta den här datorn gå till historien.

Visa signatur

MBD: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i5-7600K RAM: Corsair CMK32GX4M2B3000C15 GFX: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING SSD: Samsung 970 EVO MZ-V7E1T0BW PSU: SilverStone SX800-LTI w/ Noctua NF-A12x15 PWM Case: Louqe Ghost S1 Cooler: Noctua NH-L12 Fans: 2 x Noctua NF-A12x15 PWM Screen: Dell UltraSharp U3011 Keyb: Filco Ninja Majestouch-2 TKL Mouse: Razer Mamba TE

Permalänk
Medlem
Skrivet av InterClaw:

Jag fick en offert nu. $225 ville han ha. Osäkert om det inkluderar frakt. Så det känns inte så värt kanske.

Jag får nog låta den här datorn gå till historien.

Är det värt en 500'ing?
eBay
Jag är kanske tokig, men visst borde det vara rätt PSU?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av InterClaw:

Jag fick en offert nu. $225 ville han ha. Osäkert om det inkluderar frakt. Så det känns inte så värt kanske.

Jag får nog låta den här datorn gå till historien.

Då kan du köpa verktyg och reservdelar så håller du dig nog inom samma budget och verktygen kan du ha till annat också, resten är kunskap och tid och det är väl det man satsar för att hålla på med retroprylar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Är det värt en 500'ing?
eBay
Jag är kanske tokig, men visst borde det vara rätt PSU?
B!

500:- låter bättre och det är snarlikt rätt modell definitivt. Eller ska vi säga en klon? *host*Compaq*host* Snubbarna här verkar tro det iaf:
http://www.pcguide.com/vb/archive/index.php/t-15321.html
P2 pin 3 är fel färg och P7-kontakten är annorlunda med tyvärr. Kanske tillräckligt olik för att inte bli stämda av big blue? Sammantaget tror jag inte det bör riskeras dock om det som här verkar medvetet gjort annorlunda. Vad tror ni?

Skrivet av mrqaffe:

Då kan du köpa verktyg och reservdelar så håller du dig nog inom samma budget och verktygen kan du ha till annat också, resten är kunskap och tid och det är väl det man satsar för att hålla på med retroprylar.

Tror inte jag är villig att investera så pass mycket tid i det tyvärr. Känns som att jag tar mig vatten över huvudet då!

Funderade på om dammuppbyggnad kan vara ett problem så att det blir kortis i nätagget? Därför det knäpper och startar om hela tiden? Naturligtvis är det nån sorts säkerhetstorxmejsel jag behöver för att öppna och kolla, men det kanske jag ska investera i iaf.

Visa signatur

MBD: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i5-7600K RAM: Corsair CMK32GX4M2B3000C15 GFX: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING SSD: Samsung 970 EVO MZ-V7E1T0BW PSU: SilverStone SX800-LTI w/ Noctua NF-A12x15 PWM Case: Louqe Ghost S1 Cooler: Noctua NH-L12 Fans: 2 x Noctua NF-A12x15 PWM Screen: Dell UltraSharp U3011 Keyb: Filco Ninja Majestouch-2 TKL Mouse: Razer Mamba TE

Permalänk
Skrivet av InterClaw:

500:- låter bättre och det är snarlikt rätt modell definitivt. Eller ska vi säga en klon? *host*Compaq*host* Snubbarna här verkar tro det iaf:
http://www.pcguide.com/vb/archive/index.php/t-15321.html
P2 pin 3 är fel färg och P7-kontakten är annorlunda med tyvärr. Kanske tillräckligt olik för att inte bli stämda av big blue? Sammantaget tror jag inte det bör riskeras dock om det som här verkar medvetet gjort annorlunda. Vad tror ni?

Tror inte jag är villig att investera så pass mycket tid i det tyvärr. Känns som att jag tar mig vatten över huvudet då!

Funderade på om dammuppbyggnad kan vara ett problem så att det blir kortis i nätagget? Därför det knäpper och startar om hela tiden? Naturligtvis är det nån sorts säkerhetstorxmejsel jag behöver för att öppna och kolla, men det kanske jag ska investera i iaf.

damm brukar generellt inte orsaka kortis möjligen överhettning utan problemet är nog något annat som får automatsäkringen att lösa t.ex dåliga kondensatorer eller någon brunnen krets i agget.

är det bara dåliga kondingar så är det fixat på nån timme om man har alla delar (kanske 100:- i nya kondingar) men kräver ju då att man tar sig in i agget

kan ju även vara dåliga kondingar på moderkortet så kan vara värt att testa att dra ur moderkortet och tjyvkoppla agget så det går igång utan något inkopplat och se om samma problem uppstår annars kanske det inte är värt om du behöver ett nytt moderkort.

säkerhetsskruvar brukar lätt lösas med en borrmaskin och lämpligt borr och borra bort skallen på skruven och sen sätta dit en vanlig passande istället vid hopmonteringen.

är det därimot någon krets som har brunnit kan det vara knepigare då de inte alltid visar tecken på att de är trasiga vid åskådan utan kan behöva mätas upp om de fungerar som det ska.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av InterClaw:

500:- låter bättre och det är snarlikt rätt modell definitivt. Eller ska vi säga en klon? *host*Compaq*host* Snubbarna här verkar tro det iaf:
http://www.pcguide.com/vb/archive/index.php/t-15321.html
P2 pin 3 är fel färg och P7-kontakten är annorlunda med tyvärr. Kanske tillräckligt olik för att inte bli stämda av big blue? Sammantaget tror jag inte det bör riskeras dock om det som här verkar medvetet gjort annorlunda. Vad tror ni?

Tror inte jag är villig att investera så pass mycket tid i det tyvärr. Känns som att jag tar mig vatten över huvudet då!

Funderade på om dammuppbyggnad kan vara ett problem så att det blir kortis i nätagget? Därför det knäpper och startar om hela tiden? Naturligtvis är det nån sorts säkerhetstorxmejsel jag behöver för att öppna och kolla, men det kanske jag ska investera i iaf.

Du kan blåsa ur dammet men när det är så gamla prylar så är troligen kondensatorerna utslitna snarare än "skadade" de har en begränsad livslängd, ska du öppna det så se till att det är spänningslöst innan du pillar i det. mät helst spänningenöver kondensatorerna innan du rör dem så att du vet att de är spänningslösa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för era svar! Då vet jag var jag står och vad jag behöver sätta mig in i om jag vill få ordning på den här datorn.

Visa signatur

MBD: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i5-7600K RAM: Corsair CMK32GX4M2B3000C15 GFX: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING SSD: Samsung 970 EVO MZ-V7E1T0BW PSU: SilverStone SX800-LTI w/ Noctua NF-A12x15 PWM Case: Louqe Ghost S1 Cooler: Noctua NH-L12 Fans: 2 x Noctua NF-A12x15 PWM Screen: Dell UltraSharp U3011 Keyb: Filco Ninja Majestouch-2 TKL Mouse: Razer Mamba TE

Permalänk
Medlem

Hej, detta är en gammal tråd men om någon letar efter info så har Jag nyligen gjort en konvertering av denna nätdel( IBM 73G4374) till en standard 500W ATX. Förutom -5v och färgerna så är det standard atx nivåer...
på IBMs:
3 pin
röd=standby5V
Grå=ps on/off(intern pullup 5V,aktiv låg som på ATX)
svart=jord

p1,p2
röda=+5V
Orange=+12V
blå=-12V
gul=-5v
vit=Powergood
svart=jord

Ta en LM7905(isolerad hölje variant enklast) skruva fast i nätdelen på utsidan för att få ut -5V ur -12V...

Hälsn

Harry