GTX 1070 - Sjukaste problemet!!

Permalänk
Medlem

GTX 1070 - Sjukaste problemet!!

Halloj allesammans,

Nu ska vi se vad den kollektiva hårdvarukunskapen kan åstadkomma för problemidentifieringar och lösningar på mitt alldeles nya problem...

Jag köpte i förra veckan ett nytt Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming för att ersätta mitt gamla 970 GTX. GTX 970 ska ha en TDP på ca 145W medan GTX 1070 ska ha en TDP på ca 150W.

Jag bytte kort och satte i 1070 och allt var frid och fröjd.
Det första jag testade var Time Spy vilket renderade ca 5.500p. Jag var nöjd och kunde gå och lägga mig.
Dagen efter började problemen...
Jag uppdaterade drivrutinen för att Time Spy hade rapporterat kortet som ett "Generic GPU" eller något sådant och allt så bra ut.
Jag testade Time Spy igen och fick 1.618p vilket är sjuuuuukt dåligt!

http://www.3dmark.com/compare/spy/150411/spy/220658#

Det hackade och laggade så in i helvete. Sämre än mitt gamla 970 GTX :/
Efter detta segade systemet ner sjukt mycket och vissa operationer (Som att öppna utforskaren) kunde ta mellan 2-5 minuter (Ja, minuter).
Jag noterade så småning om att två av hårddiskarna inte syntes i Utforskaren och konstaterade att de hade pajjat. Fan också.
Drog ur diskarna, men Time Spy gick ändå skitåligt.
Drog ur alla diskar utom systemdisken, men Time Spy gick ändå skitdåligt.
Testade att köra diskarna en och en och kom fram till att alla diskar var hela, men SATA-portarna inte fungerade alla på en gång.
Med grafikkortet i kan jag köra disk i SATA port 3 och 4. Alla andra portar jag sätter hårddiskar i funkar inte alls.
Med grafikkortet ur, så funkar alla SATA-portarna, men datorn är stundvis seg som sirap ändå.

Nu kommer det riktigt sjuka... Dying Light, FurMark, Unigine Heaven och Valley funkar utan problem... Time Spy gör det inte (Bara absolut första gången jag startade det)

En annan sak... Det verkar inte vara drivrutinsrelaterat, för det är inte bara i Windows. Diskarna syns inte ens i BIOS när de inte heller syns i Windows.
Jag har uppdaterat och clearat BIOS/CMOS, så det är det inte heller.
Jag har installerat om Windows 10 på en separat disk, men problemet kvarstår.

Jag vet varken ut eller in.
Är det Moderkortet? Är det PSU'n? Är det grafikkortet?
Felen är så inkonsekventa och konstiga att jag fan inte har någon aning.

Har inte testat kortet i någon annan dator ännu och vet inte riktigt hur det ska gå till då jag inte har någon, men ska försöka lösa det, men om någon har tips eller idéer, så tar jag tacksamt emot dem!!!

Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-UD3H
CPU: Inte i7 3770K
RAM: Kingston 2x 4GB 1333Mhz
GPU: Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming
PSU: Antec TruePower 650
OS: Windows 10 Pro 64bit

Jag blir gaaaaaleeeen!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

@bojaka: Har för mig att jag läste att just den generationen moderkort kan balla ur med nya generationen grafikkort, har du uppdaterat bios?

Edit: Såg dock att senaste BIOS är från 2014 så det kanske inte hjälper så mycket..

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Säker på att du fått i alla kablar rätt och riktigt? (rätt kontakter och ordentligt isatta)

Hur gammalt är agget? Är det detta agg eller ett äldre?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2280364

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

@bojaka: Har för mig att jag läste att just den generationen moderkort kan balla ur med nya generationen grafikkort, har du uppdaterat bios?

Edit: Såg dock att senaste BIOS är från 2014 så det kanske inte hjälper så mycket..

Har du någon aning om var du läste det. Hade hjälpt att läsa mer om det. Känns vettigt. Finns inget nyare bios nej.

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Säker på att du fått i alla kablar rätt och riktigt? (rätt kontakter och ordentligt isatta)

Hur gammalt är agget? Är det detta agg eller ett äldre?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2280364

Alla kablar rätt och riktigt flera gånger och dubbeltestat.

Det är detta agg:
http://www.atxpowersupplies.com/Antec-650-Watt-Power-Supply-T...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av bojaka:

Alla kablar rätt och riktigt flera gånger och dubbeltestat.

Det är detta agg:
http://www.atxpowersupplies.com/Antec-650-Watt-Power-Supply-T...

Ok.
Rätt gammalt agg.. Kanske är boven i dramat? (kanske...)

Vill jag minnas rätt så hade det där agget tre eller fyra separata rails... Men såvitt jag vet ska de vara separerade så att det ska vara väldigt svårt att överlasta en separat rail.

Vore ju klockrent om du kunde testa med annat agg.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Om man ska tänka i banorna enligt posten ovan (om nya grafikkort), se om du kan ändra PCIE version på porten. Typ köra 2.0 istället för 3.0 om ditt moderkort stöder det. Bara en tanke...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Låter spontant som en inkompatibilitet mellan moderkortet och grafikkortet. Jag har själv ett Z77-moderkort (Asus P8Z77 M-Pro) och kör ett GTX 1070 Strix helt utan problem. Asus släppte dock en BIOS-uppdatering i början på detta år till detta moderkort (med den luddiga formuleringen "Improve system stability". Om det har med nya generationens grafikkort att göra är dock oklart. I detta fall skulle jag maila Gigabytes support, de brukar vara grymt snabba på att svara och lösa diverse problem.

Permalänk
Avstängd

H77 och Z77 kretsar har en rätt ful ovana att kunna va inkompitabla med grafikkort. Har själv råkat för detta med H77 krets. Inget annat hjälpte än att byta grafikkort.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem

@bojaka: Spontant säger jag nätdel, det kan dom konstigaste och märkligaste felen.

Fota gärna sidan på PSUn, jag är.nyfiken om det är flera olika 12V linor eller en samlad som ovanstående påpekade.

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASUS P8H77-M PRO moderkort och Gigabyte GTX 1070 G1 Gaming.
Kör senaste BIOS från Mars 2015 (P8H77-M PRO BIOS 1505).

Jag har inte noterat några inkompatibilitetsproblem.

CPU: 3770
Nätagg: Corsair AX760

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X, Gigabyte Elite X570, 32GB Ballistix Sport, NH-D15S, SAPPHIRE NITRO+ RX 7900 XTX, Corsair AX760, LG OLED C2 42"

Permalänk
Medlem

Enda kort som inte funka i mitt z77 va faktiskt mitt gamla 8800gtx. sjukt att det bara vägrade i den datorn, men alla andra som jag kommit över har funkat bra. Dock har jag haft knepiga problem när jag först uppgraderade från 2x4 till 2x8 ddr3l minnen. Lösningen, trots resetta bios, flasha om flera gånger blev helt enkelt att ta ut batteriet i nån minut. testa.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Om man får konstiga problem när man ändrar något i datorn ska man alltid försöka uppdatera till senast BIOS för moderkortet även om det är gammalt. Man ska även prova att resetta BIOS.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@bojaka: enligt https://forum-en.msi.com/faq/article/power-requirements-for-g... så behöver 1070 minst 30A på 12V
Kan vara ett problem för ditt nätagg
970 behöver visserligen 28A men det kan säkert varit på gränsen
Det märkliga är att just furmark fungerar med tanke på att det testet belastar gpu mer än nödvändigt vilket är därför det inte rekommenderas att testa med

Permalänk
Medlem

Kört Memtest?
Kört DDU?

Permalänk
Medlem

Mysko problem indeed :(

Tack allesammans för er värdefulla input! Uppskattas!!!

Skrivet av Roger W:

Ok.
Rätt gammalt agg.. Kanske är boven i dramat? (kanske...)

Vill jag minnas rätt så hade det där agget tre eller fyra separata rails... Men såvitt jag vet ska de vara separerade så att det ska vara väldigt svårt att överlasta en separat rail.

Vore ju klockrent om du kunde testa med annat agg.

Jag ser detta på mitt nätagg, så fyra rails ser det ut som.

Har en lampa på grafikkortet som blinkar om strömmen är fel. Den förblir släckt, så enligt grafikkortet ska det få tillräckligt med kräm...

Skrivet av tJev:

Om man ska tänka i banorna enligt posten ovan (om nya grafikkort), se om du kan ändra PCIE version på porten. Typ köra 2.0 istället för 3.0 om ditt moderkort stöder det. Bara en tanke...

Det vet jag inte hur man gör. Har inte hittat något sådant i BIOS

Skrivet av poeman:

Låter spontant som en inkompatibilitet mellan moderkortet och grafikkortet. Jag har själv ett Z77-moderkort (Asus P8Z77 M-Pro) och kör ett GTX 1070 Strix helt utan problem. Asus släppte dock en BIOS-uppdatering i början på detta år till detta moderkort (med den luddiga formuleringen "Improve system stability". Om det har med nya generationens grafikkort att göra är dock oklart. I detta fall skulle jag maila Gigabytes support, de brukar vara grymt snabba på att svara och lösa diverse problem.

Har mailat supporten i hopp om snabb info

Skrivet av Evronius:

H77 och Z77 kretsar har en rätt ful ovana att kunna va inkompitabla med grafikkort. Har själv råkat för detta med H77 krets. Inget annat hjälpte än att byta grafikkort.

Känner spontant att ett Gigabyte GA-Z77X-UDH3 borde funka med ett Gigabyte GV-N1070G1 GAMING-8GD borde vara kompatibla

Skrivet av biorrith:

@bojaka: Spontant säger jag nätdel, det kan dom konstigaste och märkligaste felen.

Fota gärna sidan på PSUn, jag är.nyfiken om det är flera olika 12V linor eller en samlad som ovanstående påpekade.

Spontant @biorrith så känner jag likadant. Sidan på den ser du förmodligen på den sjukt överdimensionerade bilden här ovan.
Om inte --> http://imgur.com/gallery/xuP7e

Skrivet av Pathway:

@bojaka: enligt https://forum-en.msi.com/faq/article/power-requirements-for-g... så behöver 1070 minst 30A på 12V
Kan vara ett problem för ditt nätagg
970 behöver visserligen 28A men det kan säkert varit på gränsen
Det märkliga är att just furmark fungerar med tanke på att det testet belastar gpu mer än nödvändigt vilket är därför det inte rekommenderas att testa med

Tack för infon!
En sak att tänka på är att mitt nuvarande aggregat är samma som jag körde med mitt 970. En skillnad dock är att jag nu med 1070 använder en 8-PIN

och till 970 använde jag 6+8-PIN.

Kombinerat för 970 blev alltså möjligt med 44A medan jag nu med en 8-PIN kanske bara får ut 25A. Det skulle ju kunna ha med saken att göra, men om så är fallet, så är det ju sjukt konstigt att det bara är Time Spy (Och SATA-portarna) som inte funkar medan Furmark och Unigine Heaven + Valley funkar finfint. Även spela funkar ju???

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Bara för att testa ytterligare kopplade jag 2 st ATX-Molex till nätaggregatet och satte sedan dit en Y-koppling från 2xMolex till 1x8-PIN för att kunna ta Ampere från två st +12 precis som jag gjorde med 970. Fick TimeSpy att köra ordentligt en gång. Sedan blev det precis som förrut 😢
jag kopplade t.o.m in extra SATA power kontakt på moderkortet. Har en sådan kontakt för om man ska köra SLI. Ingen skillnad 😣
Vette fan om det verkar vara nätaggregatet i alla fall nu då......

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Kört Memtest?
Kört DDU?

Kört båda två. Memtest visar inga fel och DDU ett par gånger för nya drivrutiner

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fantomsmurfen:

Om man får konstiga problem när man ändrar något i datorn ska man alltid försöka uppdatera till senast BIOS för moderkortet även om det är gammalt. Man ska även prova att resetta BIOS.

Nej, praxis är att ALDRIG röra bios-flash om det inte behövs. "Don't fix what ain't broken!"
Riskerna är alldeles förstora att man pajar moderkortet.

Denna information står även på samtliga moderkortstillverkares hemsidor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Jag har aldrig misslyckats med att flasha BIOS på ett moderkort. Risken att det blir fel eller att man t.ex. får strömavbrott är väldigt liten om man vet vad man håller på med. Däremot håller jag med om att man inte ska flasha BIOS om det inte behövs eller om datorn fungerar normalt.

I TS fall skulle jag dock rekommendera att prova med ett annat grafikkort/nätaggregat som inledning i felsökningen.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fantomsmurfen:

@DavidtheDoom: Jag har aldrig misslyckats med att flasha BIOS på ett moderkort. Risken att det blir fel eller att man t.ex. får strömavbrott är väldigt liten om man vet vad man håller på med. Däremot håller jag med om att man inte ska flasha BIOS om det inte behövs eller om datorn fungerar normalt.

I TS fall skulle jag dock rekommendera att prova med ett annat grafikkort/nätaggregat som inledning i felsökningen.

Jag har inte misslyckats heller med bios-flash på moderkort men jobbar i branchen. De flesta som inte hanterar ärenden som bios flash mer än en eller två gånger per decenium får för sig att flasha via Windows. Och då förekommer problem betydligt oftare.

Även om man är helt rutinerad kan det bli fel trots alla steg görs korrekt. Jag flashade en surfplatta som inte ville pga strul med ett nätagg. (Detta är inte en vanlig "Android platta" utan en betydligt mer komplex enhet). Det var flash nummer 13 eller 14 den dagen och trots det blev det en softbrick på den).

Att rekommendera bios-flash till höger och vänster utan att väga kompetensen och kunskapsnivån hos individen man riktar sig mot är ansvarslöst.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bojaka:

Bara för att testa ytterligare kopplade jag 2 st ATX-Molex till nätaggregatet och satte sedan dit en Y-koppling från 2xMolex till 1x8-PIN för att kunna ta Ampere från två st +12 precis som jag gjorde med 970. Fick TimeSpy att köra ordentligt en gång. Sedan blev det precis som förrut 😢
jag kopplade t.o.m in extra SATA power kontakt på moderkortet. Har en sådan kontakt för om man ska köra SLI. Ingen skillnad 😣
Vette fan om det verkar vara nätaggregatet i alla fall nu då......

Jag skulle snarare säga att det här styrker misstankarna om ett halvtaskigt nätaggregat då du fick det att fungera en gång igen efter lite ändringar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Fy vad jobbigt problem. Men har du testat att sätta i 970 kortet igen och testat ifall allt fungerar. Ologiskt nog skulle jag tro att det är grafikkortet som orsakar problem på just det moderkortet.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, praxis är att ALDRIG röra bios-flash om det inte behövs. "Don't fix what ain't broken!"
Riskerna är alldeles förstora att man pajar moderkortet.

Denna information står även på samtliga moderkortstillverkares hemsidor.

"Don't fix what ain't broken!"

Preaching to the choir dude

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag skulle snarare säga att det här styrker misstankarna om ett halvtaskigt nätaggregat då du fick det att fungera en gång igen efter lite ändringar.

Ja, det lutar åt det va?
Tror jag får köpa mig ett nytt och hålla tummarna jävligt hårt!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Fy vad jobbigt problem. Men har du testat att sätta i 970 kortet igen och testat ifall allt fungerar. Ologiskt nog skulle jag tro att det är grafikkortet som orsakar problem på just det moderkortet.

Har inte kvar gamla grafikkortet

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Ofta behöver man ju inte/aldrig flasha BIOS på moderkortet men ibland har man inget val. T.ex. om man köpt ett nytt grafikkort och har ett gammalt socket 1155 moderkort så måste man i de flesta fall flasha BIOS för att få moderkortet och grafikkortet att fungera ihop. Även om man vill uppgradera CPU måste man i många fall flasha BIOS. Och de flesta fall där en flashning misslyckas i Windows beror förmodligen på att man inte följt anvisningarna och stängt av alla andra program och applikationer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

@DavidtheDoom: Ofta behöver man ju inte/aldrig flasha BIOS på moderkortet men ibland har man inget val. T.ex. om man köpt ett nytt grafikkort och har ett gammalt socket 1155 moderkort så måste man i de flesta fall flasha BIOS för att få moderkortet och grafikkortet att fungera ihop. Även om man vill uppgradera CPU måste man i många fall flasha BIOS. Och de flesta fall där en flashning misslyckas i Windows beror förmodligen på att man inte följt anvisningarna och stängt av alla andra program och applikationer.

Kan ju inte flasha moderkortet med senare än vad jag har så... Kört där ändå

Testade en PSU calculator... Den säger 450W... 650W borde vara tillräckligt om det nu inte är det där med railsen som ställer till det
http://outervision.com/b/poSWzJ

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Ja 650W räcker till hur bra som helst dock kan det ju hända att nätaggregatet är trasigt eller inte levererar som det ska.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja 650W räcker till hur bra som helst dock kan det ju hända att nätaggregatet är trasigt eller inte levererar som det ska.

650W ja, men frågan är om 22+22+25+25A på de fyra olika railes räcker till ett kort som ska vara ratat till 30A?

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***