Sista chansen att gratis uppgradera till Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Hmm Så det är antagligen därför min clean installation på ny SSD inte blev aktiverad digitalt. Antar det var en del sista minuten uppdaterande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Det kommer för övrigt gå att uppgradera till Windows 10 gratis även i fortsättningen via denna länk: https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad...

Rubriken på länken är: "Windows 10 free upgrade for customers who use assistive technologies"

Det betyder ju att erbjudandet enbart bör gälla för personer som använder viss form av hjälpmedel såsom skärmläsare för blinda och liknande, men det är ju klart, man kan ju alltid koppla in en assistive enhet och "kanske" få igång uppdateringen

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Hade reservat win 10 och höll på att ladda ner det så säger den plötsligt när klockan slår midnatt att uppgraderingstiden gått ut. Vad i helvete!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Konstig tankegång från dom!
Igår vid 21-tiden så gick jag in och påbörjade, när det var klart vet jag inte mer än att W10 var inne på burken i morse.

Fick även möjlighet att schemalägga installationen fram till 24:00 den 4/8, men vågade inte testa

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Nu är alla mina datorer aktiverade med Windows 10 Pro. Sist ut var min gamla IBM Thinkpad T43p ifrån 2006.

Kommer även fortsättningsvis köra Windows 7 Pro på Thinkpad:en. Min Lenovo Yoga kör vidare med Windows 8.1 Pro. Båda dessa aktiverades genom att köra Windows 10 direkt ifrån USB (WinToUSB).

Får se hur länge Windows 10 Pro får ligga kvar på min stationära dator. Anniversary uppdateringen lär få avgöra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

@Paddanx: Jag är faktiskt inte så säker. Kollade på en annan dator där jag har kvar Windows 8.1 och vad jag kan se verkar Produkey kunna hitta originalnyckeln på min laptop, för den visar två nycklar. En för Windows 8.1 och en annan for Windows 10.

Troligen är detta pga din Win 8 nyckel står i BIOS. För jag har försökt (för eget behov) att få fram nyckeln på en generisk maskin, utan lycka. På OEM maskiner (som tex 99% av laptops) så står Windows nyckeln i BIOS för att förenkla ominstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Så nu är Win10 det andra (beroende på hur man räknar, kanske tredje) operativsystem som jag dissat från Microsoft. de senaste åren.
Bara för att de är gratis (Alternativt billiga eller priset inbakat i hårdvaran).

Tog aldrig chansen till kraftigt reducerat pris för Win8, när det lanserades.
Ville inte använda Win8.1 som var förinstallerade i 2 bärbara datorer, köpta 2013 resp. 2015.
Ville inte ha Win10 trots att det vara gratis.
Har däremot betalt över 2000kr till stöd för GNU och Linux som valts istället.

Ytterligare versioner av Windows som Winphone, WinRT och W10m är sådana OS som bara de mest hänförda och sekulariserade Microsoft fanboys velat ha.

Har skippat WinXP (till slut) eftersom OS:es saknar mycket av det som krävs av våra hemdatorer.
Till och med Win7 har fått stryka på foten på 2 av fyra datorer hemma (Plus en 3:e dator där Linux installerades före första start). Det är inte direkt Win7 som stört, utan de 3:e parts antivirusprogrammen!

Förutom Antivirusprogrammen är det många andra 3:e part program som verkar ha inbyggda telemetri funktioner.

Redan Win7 var/är handikappad på rena OS-funktioner, så krävdes det 3:e parts verktyg/systemprogram för att lösa vardagliga Hemdatorfunktioner. Flera av dem "gratis" med misstänkt telemetri funktioner.

Ska bli intressant att se hur våra hemdatorer kommer utvecklas de närmaste 5-10 åren.
Kan tänka mig att förstärkare/DVD-spelare/TV-apparater kommer få mer datorfunktioner.
Kommer mobilerna med stöd från hemma-NAS/server överta mer av desktop datorernas jobb.

En sak är klar Microsoft kommer få det svårt att leverera mjukvara till grejer som ska användas hemma hos oss.
Skulle vår Mazda 3 (2015) haft Microsoft istället för Android i den förinstallerade bildatorn skulle jag aldrig köpt något från Mazda.

Håller nog med om det mesta, vill själv inte stödja microsoft uwp och deras "wall of garden" project, kommer nog själv köra linux för det mesta, dual bootar just nu för specifica program, men inte mer änn det, annars är det linux som gäller just nu, då det mesta man använder finns i linux förutom vissa spel då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejdå:

Varför skulle jag villja få en skräp version av wind10 gratis och laglig när jag kan trycka in win10 pro olagligt och få en bättre OS?

Om du tror att Windows 10 Pro är bättre än Home, så lurar du bara dig själv. Speciellt nu när Group Policies ändras i Anniversary Update.

Tycker ärligt talat att ingen borde känna sig säker med "Windows as a Service".

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Om du tror att Windows 10 Pro är bättre än Home, så lurar du bara dig själv. Speciellt nu när Group Policies ändras i Anniversary Update.

Tycker ärligt talat att ingen borde känna sig säker med "Windows as a Service".

Var just orsaken till varför jag inte uppdatera min win 7 licens (bara home). Hade win 8 pro så jag haft riktigt gött, får stänga av uppgraderingar helt verkar det som, speciellt som nya uppdateringar kan förstöra hel del som behöver buggfixar efteråt.

Jag har fått rätt få uppdateringar på det vis jag tvunget behöver stänga av datorn (annars funkar inte wol).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Våga VÄGRA! Efter 7 bara fulhet, har själv gått åter till 7 på båda mina.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

@walkir:
I förra versioner var det ju märkbar skillnad på pro och home?

Permalänk
Medlem

Ett tips till er med 10 Pro som finner de nya begränsningarna i anniversary update ytterst tveksamma, dra ner en ISO med Media Creation Tool så ni har den sista 10-installationen före AU, ifall ni behöver göra en ny ren installation i framtiden. Det är garanterat bara en tidsfråga innan de tar bort möjligheten för oss med Pro att stänga av automatiska uppdateringar. Förmyndarfasoner är vad det är.

Windows 10 Pro är riktigt bra i dagsläget, men jag vill fortfarande kunna kontrollera vissa saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

edit

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför alla videoklipp hackar efter jag bytt från win 7 till win 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perssa73:

Någon som vet varför alla videoklipp hackar efter jag bytt från win 7 till win 10?

kan ha med Windows egen nya mediahanterare (kommer inte ihåg vad den kallas). Har löst sig för mig med nya uppdateringar (var bedrövligt förra hösten).

Blir du inte av med problemet (du får vänta på en uppdatering som magiskt löser det annars), vet jag ingen annan lösning än byta os. Annars installera om varenda drivers alternativt göra ren win 10 installation.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

kan ha med Windows egen nya mediahanterare (kommer inte ihåg vad den kallas). Har löst sig för mig med nya uppdateringar (var bedrövligt förra hösten).

Blir du inte av med problemet (du får vänta på en uppdatering som magiskt löser det annars), vet jag ingen annan lösning än byta os. Annars installera om varenda drivers alternativt göra ren win 10 installation.

Får fundera vad jag ska göra , är inte säker om jag vill ha kvar win 10

Permalänk

Har redan laddat ner win 10

Har redan laddat ner win 10 synd bara att det funkar så dåligt med gamla spel hoppas dom fixar till det till uppdateringen nu imorgon. Någon annan som testat gamla spel i win 10 pro och som inte kunnat starta dom eller att dom laggar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickemarika:

Har redan laddat ner win 10 synd bara att det funkar så dåligt med gamla spel hoppas dom fixar till det till uppdateringen nu imorgon. Någon annan som testat gamla spel i win 10 pro och som inte kunnat starta dom eller att dom laggar?

Var kan man se att det kommer en ny uppdatering?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nejdå:

@walkir:
I förra versioner var det ju märkbar skillnad på pro och home?

Jo, men nu verkar Microsoft vilja göra Pro till en Home+ istället för en version närmare Enterprise. Både Windows 10 Home och Windows 10 Pro är mer begränsade än tidigare versioner. Om nu någon vill köra Windows 10, så är Enterprise den enda versionen värd att köra. Enterprise LTSB verkar tyvärr också vara ett dåligt val för privatpersoner (då Microsoft lär tvinga folk att köra senaste builden hela tiden).

Permalänk
Permalänk
Medlem

ok tack
Använder just nu Google Chrome å då funkar det bra.

Permalänk
Skrivet av perssa73:

Får fundera vad jag ska göra , är inte säker om jag vill ha kvar win 10

Laddat ner nyare drivvrutin för grafikkortet/integrerade?

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

Word

Skrivet av lanbonden:

Blir det så skönt så att vi som inte uppgraderat slipper få upp den där rutan om att uppgradera i tid och otid nu då? I så fall är det verkligen på tiden de drar bort erbjudandet!

^ What this duud said!

Permalänk
Skrivet av perssa73:

Någon som vet varför alla videoklipp hackar efter jag bytt från win 7 till win 10?

Streamad video eller videofiler på datorn?

Om du har Intel grafik kan du prova att installera MPC-HC och konfigurera LAV filters till Intel QuickSync (inkl att bocka i "4K" och det andra) vilket löste mina Win10 problem för videofiler.

Streamad video hade jag också problem med, fick rejäla bufferproblem som efter ett tag chokade helt. Detta löste jag med nya Wifi drivrutiner.

Alternativt så måste du installera grafikdrivrutiner manuellt, ifall det är så illa att du inte änns automatiskt fått sådana.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Vad jag än tycker om Win10 så kan jag sprida en glädjehistoria iaf.

Jag köpte en några år gammal Toshiba laptop (av dyrare klass). Den levererades med Win7, men en dag havererade Windows 7 och återställningspartitionen hade skadats. Jag försökte på olika sätt få igång allt igen, men gav upp efter ett tag och tänkte ominstallera en ren Win7 med ett USB-minne och den inkluderade Windows 7 (toshiba) nyckeln på undersidan av datorn. Installationen gick bra, men till mitt förtret så blev nyckeln ogiltig så fort man körde windows update...
Så jag tänkte att: jaha - nu är möjligheten att köra en hederlig Windows version bränd, för att originalfilerna på datorn skadats (Märkesdatorer har inte alltid samma nyckel i dom förinstallerade Windowsfilerna, mot vad som står på klistermärket)...

...Nu när man kunde få Win10 gratis, så tog jag skeptiskt fram denna gamla laptop (sista dagen, den 29:de juli) och installerade W10 från ett USB-minne. När nyckeln skulle fyllas i chansade jag på samma Win7-Toshiba nyckel (klistermärket) som tidigare gett mig problem.
Till min stora förvåning funkade det galant! Även Windows Update tog sig igenom utan problem. Fortfarande aktiverad och genuin. Så nu äntligen kan jag använda den inkluderade nyckeln och få ett fullt fungerande Win10 på datorn. Visade sig att Win10 funkar alldeles kanon på denna Toshiba-modell också, så nu är allting i sin ordning igen

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Microsoft insamlar lika mycket i Windows 7, där är det dock betydligt svårare att stänga av då det är dolt.
De har alltså gjort det betydligt enklare att stänga av dessa funktioner och de har hela tiden med Windows 10 varit öppna med att de insamlar viss information.

Du måste även aktivt välja att tillåta tex appar från MS Store att få ta del av informationen.

Så att tro att de inte har rent mjöl i påsen är väldigt paranoidt

Mmm, mycket svårt att stänga av två services i W7, de är ju jätte dolda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

...De vill helt enkelt av ekonomiska skäl slippa supporta ett urgammalt OS. I detta fallet så faller Microsofts vinstönskan samman med min önskan att få ett bättre OS.

LOL - Har du en länk som styrker ditt påstående eller har du drömt det?

BTW: Det finns en anledning till att du inte kan stänga av uppdateringar i W10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Tänk också på att dagens alla spel kommer rekommenderas Windows10 samt om du ska spela VR, Oculus Rift, så måste du ha windows10...

Inte sant!

Permalänk
Medlem

Uppenbart är det inte många som tagit "Sista chansen att gratis uppgradera till Windows 10".

Visserligen har Win10 slagit Win8.x med råge, fast Win8 hade bara reducerat pris den första månaden efter lanseringen, inte som Win10 gratis (aggressivt) uppgraderingar.

Samtidigt syns också hur "Microsoft hatarna" överger Win8.x (för Win10?), fram till och med juni hade Win8 fler användare än WinXP men nu är WinXP större än Win8 och Win8.1 tillsammans.

Ettan är fortfarande Win7, den som har ett program som dom vill tjäna sitt dagliga bröd på, kan inte ignorera Win7.
Linux fortsätter att öka.

Källa
http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.aspx?qprid=10&qpcustomd=0

Helt klart är det, att Microsoft lyckats fånga upp de allra mest "vindflöjel-aktiga" på Win10, m.a.o de som alltid söker det senaste senast men inte så konsekventa. Först ska alla ha Win8 för att det inte har startmeny sedan ska de ha Win10 för att det har startmeny.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Allting pekar på att det inte blir så men visst, man vet aldrig

EDIT: är man osäker bör man uppdatera (ta backup först) och backa tillbaks OS:et. Då har du reserverat Windows 10 och kan uppdatera senare. Eller om man har 1000 spänn över så kan man vänta och uppdatera senare.

Eller så kan man skippa W10 och göra något vettigt med tusenlappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Ett tips till er med 10 Pro som finner de nya begränsningarna i anniversary update ytterst tveksamma, dra ner en ISO med Media Creation Tool så ni har den sista 10-installationen före AU, ifall ni behöver göra en ny ren installation i framtiden. Det är garanterat bara en tidsfråga innan de tar bort möjligheten för oss med Pro att stänga av automatiska uppdateringar. Förmyndarfasoner är vad det är.

Om man skall tro PCWorld så kan du inte stänga av automatiska uppdateringar även om du sitter med Pro. Det enda du kan göra är att fördröja dem men förr eller senare kommer de att installeras.

"Windows 10 utterly eradicates the ability to manually control your system updates. Windows 10 Pro will let you defer updates for a few months, but that’s the extent of it. If Microsoft pushes out an update, your system will install it eventually"

http://www.pcworld.com/article/3092365/windows/10-reasons-why-you-shouldnt-upgrade-to-windows-10.html#slide5

Jag kan inte bekräfta att så är fallet för W10 åkte ut med huvudet före för ett bra tag sedan.

Sprang även på detta som gäller efter AU...

"...now these applications, including Twitter, Flipper, Pandora, Candy Crush Soda Saga, NetFlix, MSN News and others, are installed automatically for Windows 10 Home and Pro."

http://winaero.com/blog/microsoft-locks-some-group-policy-options-to-enterprise-editions-in-windows-10-anniversary-update/

http://www.myce.com/news/unwelcome-changes-windows-10-pro-80077/

Candy Crush Soda Saga FTW!