Sista chansen att gratis uppgradera till Windows 10

Permalänk
Avstängd

Off topic: jag ber om ursäkt till moderatorerna att jag tog upp ordet "vaccinationer" som framkallar "motivational reasoning" i människor som är benägna att tro på konspirationsteorier. http://www.theskepticsguide.org/podcast/sgu kan hjälpa den som vill förbättra sitt skeptiska tänkande. Ad hominem besvaras ej. All medicin handlar om övervägande mellan benefits vs risks.

On topic: aha, jag erkänner att jag hade fel; det är alltså krysset i rutan som leder till att installationen laddas ner och påbörjas i smyg? Jag är oxå orolig över hur många proggs som kmr sluta fungera om man uppgraderar till Win10.

Själv skulle jag föredra att ha Win7 tills 2020 och sedan Win10 när det kanske blivit mindre spionaktigt eller att det kommit fler anti-spionprogram mot diverse telemetrier.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@hACmAn:
Men du har inte kört dem samtidigt, och det återaktiveras i bakgrunden när du går online, frågan är om Windows 10 aktiveringen kommer invalideras och aldrig återvalideras efter gratis uppgraderingsperioden försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Är det någon här som vet vad som händer med alla symboliska länkar när man uppgraderar från Windows 7 till 10?

Dina symboliska länkar, junctions och hardlinks är kvar efter uppdateringen
Windows 10 är unikt för Microsoft med att det behåller alla dina inställningar och filer intakt genom uppgradering.
Borta är de dagar när pensionärer inte kunde uppgradera själva för att de inte visste var deras filer låg på hårddisken. Personligen kan jag knappt tro det när jag läser den hop av negativitet mot win10 i den här tråden. För mig är win10 det bästa operativsystemet som Microsoft släppt sedan 3.1 och xp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

@Paddanx: Ah, tack! Tyvärr är uppdateringen gjord på en laptop med fastlödd ssd. Men jag hittade Produkey här http://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html som påstår sig visa nycklar i datorn.
Den kanske är något.

Som sagt, om du har uppgraderat och kör Windows 10 med gratis erbjudandet så har du en generisk nyckel. Inget av det kan spåras tillbaka till din ursprungliga nyckel, lokalt. Enda kopplingen finns på MS servrar, registrerade med moderkortet och din nyckel.

Skrivet av str8forthakill:

@Paddanx: Din Windows 10 aktivering är bunden till 7/8 aktiveringen och nyckeln, det finns en länk även fast Windows 10 nyckeln är generisk, du kan enbart ha en installation aktiv åt gången. Dvs din Windows 7 aktivering kommer att bli invaliderad om du kör Windows 10 installen online samtidigt, eller tvärtom.

Windows 7 nyckeln förblir en Windows 7 nyckel och är alltid giltig för Windows 7, men du kan inte använda den samtidigt som en Windows 10 uppgradering baserad på den dvs.

Nyckelorden är just där, "Samtidigt".
Om du kör dem samtidigt kan du få problem, efter ett tag, men jag har sett folk testa även det, utan problem. Du får gärna visa bevis på motsatsen, men jag har själv testat detta och inte haft problem.

Du kan mao lugnt använda Win 7/8 nyckeln igen, på samma dator, och sen när du vill hoppa till din registrerade Windows 10, är det bara att göra det. Du kan dock inte använda din gamla nyckel på en annan maskin, utan den är så klart låst till den maskinen. Om du tar tex en Retail Win 7 nyckel och sätter den på en ny maskin, så kommer självklart Windows 10 aktiveringen att riskera åka. Men på samma maskin så är det ingen "ny-aktivering", utan endast ominstallation där den läser aktiveringen.

Permalänk
Skrivet av grynnan:

Precis, gpedit stympas grovt och det kommer fortsätta i den riktningen.
Enda vettiga versionen är Enterprise men den kommer blir subscribe only.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Den rutan har jag inte ens sett till tack vare DWS. Dock kan jag inte heller ladda ner hotfixar m.m. då DWS blockerar allt från MS. Huvudsaken är att Windows funkar

Kul att fler än jag använder DWS. Har du någon aning om man kan få bort DWS ifrån menyn när man högerklickar på skrivbordet? Den hamnade där efter första gången man körde programmet och får felmeddelande varje gång, dvs programmet kan inte hittas.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Blir det så skönt så att vi som inte uppgraderat slipper få upp den där rutan om att uppgradera i tid och otid nu då? I så fall är det verkligen på tiden de drar bort erbjudandet!

Tänk också på att dagens alla spel kommer rekommenderas Windows10 samt om du ska spela VR, Oculus Rift, så måste du ha windows10, så det är ganska dumt och inte uppgradera när det ändå är gratis

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

On topic: aha, jag erkänner att jag hade fel; det är alltså krysset i rutan som leder till att installationen laddas ner och påbörjas i smyg?

Inte riktigt, krysset betyder samma sak som alla andra program på Windows platformen. Stäng ner rutan, jag vill inte ha detta uppe längre.

Problemet som vissa har är att Windows 10 installationen har redan blivit schemalagt, och för att avbryta schemaläggningen så måste du faktiskt göra ett val, inte att stänga ner rutan.

Permalänk
Medlem

@backfeed: Då jag uppgraderade HTPC för några månader sen utan ominstallation av Windows 10 pro angav jag endast min Windows 8x pro retail nyckel igen då den ville aktiveras om, och det flöt på hur bra som helst igen som inget hade hänt bara mycket snabbare.

Jag uppgraderade den från en Core 2 Duo E8600 till en i5 prolle. Så där behövdes ju också nytt moderkort och minnen då.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Windows 10 har ingen keylogger och har aldrig haft. Det sker inte heller någon övervakning.

Hur kan denna dynga fortfarande spridas?

Konspirations teori för att man kan inget annat.

Offtopic: Ska man tro på Youtube så är Pokemon Go också övervakning och Illuminati.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag bryr mig personligen absolut noll om alla användare lär sig att stänga av reklamen. Det är inte på något sätt dolt i menyerna och kan man läsa kan man också stänga av reklamen. På vilket sätt är Win 10 inte seriöst? För att du inte tycker det? Är Win 7 mer seriöst? Eller DOS eller Win 3.1, eller Win 95?

Ja. Windows 7 är mer seriöst.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Tyvärr är jag på semester och har inte tillgång till min laptop så jag antar att jag får stanna på win 7 för evigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Tyvärr är jag på semester och har inte tillgång till min laptop så jag antar att jag får stanna på win 7 för evigt

Skickades från m.sweclockers.com

Du visste ju om att denna dag skulle komma. Kunde ju uppdaterat när som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av grynnan:

Hur winbro's som spårat ur hela den här tråden fortfarande förneka att Microsoft jobbar för att göra så att användarna ska göra saker som de behagar istället för vad konsumenten behagar är för mig ett mysterium när vi ser sånt här. Producentens intentioner och konsumentens behov har alltid varit en symbios men det är uppenbart att Microsoft tappat detta.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

@backfeed: Då jag uppgraderade HTPC för några månader sen utan ominstallation av Windows 10 pro angav jag endast min Windows 8x pro retail nyckel igen då den ville aktiveras om, och det flöt på hur bra som helst igen som inget hade hänt bara mycket snabbare.

Jag uppgraderade den från en Core 2 Duo E8600 till en i5 prolle. Så där behövdes ju också nytt moderkort och minnen då.

Vad som hände där, tekniskt sett, är att du flyttade Win 8 licensen, vilket inaktiverade den gamla Win 10 uppgraderingen. Sen utförde du en ny uppgradering (vilket fortfarande gick då, fram till 29:e) och fick då det nya moderkortet aktiverat. Detta går eftersom din Windows 8 var en retail, som du får flytta på. Men själva gratiserbjudandet till Windows 10 gäller bara på en maskin. Det gick dock att göra själva registreringen av uppgraderingen så många gånger du behövde, tills erbjudandet nu ta slut.

Detta kommer du inte kunna göra efter 30:e, utan kommer då tvingas köpa en Windows 10 licens (om nu inte MS gör en kovändning, vilket inte skulle vara första gången).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Du visste ju om att denna dag skulle komma. Kunde ju uppdaterat när som helst

Jag vet men sköt upp det in i det sista för jag inte var säker på att win10 var bättre. Netbooken funkade bra med win7. Don't fix it if it ain't broken osv. Sen glömde jag helt enkelt bort det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

Kul att fler än jag använder DWS. Har du någon aning om man kan få bort DWS ifrån menyn när man högerklickar på skrivbordet? Den hamnade där efter första gången man körde programmet och får felmeddelande varje gång, dvs programmet kan inte hittas.

Jag fick inget sånt. Kör du Windows 10 då? Jag använde det på Windows 7 (funkar även på äldre Windows) Jag använde Final version som är den sista som kom ut, hur som helst så funkade även de äldre versionerna felfritt. Testa att köra CCleaner om den tar bort resterna av DWS

Jag hoppas att du laddade ner filen på deras egna sida och inte på någon skum sida?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ppettersson:

Hur funkar de för de som sitter med en piratad version av Windows? Är det bara och krypa till korset och betala eller är MS nöjda bara de orkar fånga in och låsa fast dem i Win10 så även de får uppgraderingen gratis?

Du kan köra vidare precis som en med aktiverad..Man kan bara inte ändra tema osv från Windows 10 nya kontrollpanel men det går utmärkt ifrån den gamla hederliga kontrollpanelen..
Är inte som tidiagare Windows då dom tjatar hela tiden om att du ska aktivera.
Du kommer även få ner win updates som vanligt dock ej till office och defender men det kan man klara sig utan.

På så sätt får Microsoft bort många inte så snälla aktiverings hacks då dom ej behövs längre

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nyheten imorgon: Microsoft förlänger uppgraderingserbjudandet

Allting pekar på att det inte blir så men visst, man vet aldrig

EDIT: är man osäker bör man uppdatera (ta backup först) och backa tillbaks OS:et. Då har du reserverat Windows 10 och kan uppdatera senare. Eller om man har 1000 spänn över så kan man vänta och uppdatera senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Allting pekar på att det inte blir så men visst, man vet aldrig

EDIT: är man osäker bör man uppdatera (ta backup först) och backa tillbaks OS:et. Då har du reserverat Windows 10 och kan uppdatera senare. Eller om man har 1000 spänn över så kan man vänta och uppdatera senare.

Så... ska du sätta 1kr på att de kommer backa och förlänga erbjudandet?

Och vem sätter emot?

Permalänk
Medlem

Det är förnuftigt av Microsoft att göra slut med, skilja sig ifrån Windows 7 och 8. De operativsystemen är inte tillräckligt moderna för att känna igen ny hårdvara på datorn. Windows 10 är överlägsen på att hitta drivrutiner.

Jag har själv en Windows 8 Pro OEM licens. Jag lyckades installera 8.1 ändå man ack så "old fashion" operativsystemet kändes på mitt Intel Compute Stick med m3-processor (köptes utan OS) . Datorn kunde inte hitta det trådlösa nätverket och ljudkortet. Jag var tvungen att skaffa mig ett USB-modem. Dessutom var grafiken på bildskärmen rent ut sagt "dassig" i 8.1 .

Om ni uppgraderar så använd en USB-pinne med operativsystemet eftersom en online-uppgradering är bortslösad tid. Det tog 6 timmar för mig med online-uppgradering som till slut sa (- det blev ett fel på uppgraderingen och en kryptisk felkod visades - försök igen)

När väl Windows 10 var installerad på datorstickan så fungerade allt och jag behöver numera inte jaga drivrutiner på nätet som en tokstolle.

Så ni med en OEM licens och/eller en modernare dator (max 5 år gammal). - Uppgradera för tusan när det är gratis !! Att det ser lite annorlunda ut kommer ni vänja er vid.

Att företag inte vill uppgradera är en annan sak eftersom det finns ekonomiska argument som talar emot en uppgradering (pris, kompabilitet). Det har jag full förståelse för.

Leve Windows 10. -Hurra, Hurra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Så... ska du sätta 1kr på att de kommer backa och förlänga erbjudandet?

Och vem sätter emot?

Skrivet av LemonIllusion:

Nyheten imorgon: Microsoft förlänger uppgraderingserbjudandet

Enligt vilken tidsram?. Orginalinlägget hade tidsramen idag 24:00

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Enligt vilken tidsram?. Orginalinlägget hade tidsramen idag 24:00

Sätt en månad så är vi 100% säkra.
Antingen förlänger de ju erbjudandet, eller så gör de inte det.

Jag hoppas att de inte kommer, för jag vill ha slut på denna cirkus av vad detta erbjudande är.

Permalänk
Medlem

Gav upp om att ta del av erbjudandet då jag fick ett felmeddelande om att partionen som var reserverad för operativsystemet inte kunde uppgraderas (full).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AMD-FX:

Jag fick inget sånt. Kör du Windows 10 då? Jag använde det på Windows 7 (funkar även på äldre Windows) Jag använde Final version som är den sista som kom ut, hur som helst så funkade även de äldre versionerna felfritt. Testa att köra CCleaner om den tar bort resterna av DWS

Jag hoppas att du laddade ner filen på deras egna sida och inte på någon skum sida?

Kör givetvis ifrån den officiella sidan men ska testa med ccleaner. Lite skumt iom att programmet inte installeras. Och ja; kör W10 pro

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Håller med, det är väl snarare trevligt att man tydligt kan se vad Microsoft samlar in och inte i Windows 10? Det har man ingen aning om i tidigare operativsystem.

Såhär ser jag på det:

1. "Jag vill inte uppgradera för Windows 10 spionerar för mycket till skillnad från Windows 7/8.1!" - Du har inte alla hästar i stallet.

2. "Jag vill inte använda Windows över huvud taget för Microsoft samlar in för mycket data, Linux ftw! (Använder fortfarande ett Google-konto, Facebook-konto etc)" - Du har inte alla hästar i stallet.

3. "Jag vill inte använda Windows över huvud taget för Microsoft samlar in för mycket data, Linux ftw! (Använder inte några slags online-konton, är alltid uppkopplad via TOR och använder alltid VPN) - Du bör inte använda internet.

Du missar hela poängen. Jag vill själv bestämma vilken information jag lämnar ifrån mig. I princip det mesta av samla data finesser innebär både säkerhetshål och kartläggning av individer. Bara för att du tycker det är ok så betyder det inte att alla tycker det är ok.

För mig är det så att det finns saker jag gör på nätet eller med min dator hemma som inte på nåt sätt är nåt man behöver skämmas för, men de sakerna är fortfarande min ensak och M$ har inte med det att göra. Dom ska helt enkelt skita i det och framför allt ska dom ge fan i att spamma mig med en massa reklam som jag inte vill ha.

F.ö. så lär ju trafiken på ett eller annat sätt passera inom räckhåll för NSA och hur och till vilken grad dom kan nyttja den är svårt att sia om.

Och, ja jag uppgraderar till Win 10, men har slagit av det mesta bäst jag kan.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Självklart kommer erbjudandet förlängas och det är planerat från början. Att presentera det som "sista chansen" är hur man får massan att agera. Men man kan ju bara presentera det som sista chansen X antal gånger innan det slutar vara trovärdigt.

Förmodligen kommer vi få se officiella uttalanden en bit in i nästa vecka som: "Vi tar åt oss av kritiken att erbjudandet går ut mitt i semestertider och vi har omvärderat situationen. Vi förlänger erbjudandet till midnatt den 1:a oktober."

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB

Permalänk
Medlem

jag rekommenderar uppdatering, man kan inte vara säker på att det blir förlängt

Jag som har varit emot win 10, uppgraderade i går natt, jag är supernöjd, allt funkar, till och med ljudet via HDMI till TV

jag har nu win 10 pro på mina tre datorer och är nöjd så långt.

UPPGRADERA

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

@Paddanx: Jag är faktiskt inte så säker. Kollade på en annan dator där jag har kvar Windows 8.1 och vad jag kan se verkar Produkey kunna hitta originalnyckeln på min laptop, för den visar två nycklar. En för Windows 8.1 och en annan for Windows 10.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Kör primärt Prepar3D på datorn hemma och det går kalasbra på Win7 x64. För det övriga blir det macOS Sierra.

Så skönt att denna deprimerande Win10-period äntligen är över...

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM