Vill bara dubbelkolla så jag fattat rätt (vilket ram är detta)?

Permalänk

Vill bara dubbelkolla så jag fattat rätt (vilket ram är detta)?

Hej

Jag har en G751JY som jag tänkte pilla i lite mer ram i.
Öppnade för att se vilket minne som sitter i från fabrik för att försöka matcha det jag ska köpa med det gamla som sitter i.

Det står:
8GB 2Rx8 PC3L - 12800S -11 -13 - F3
HMT41GS6BFR8A - PB NO AA

Betyder detta att det är ett Hynix 8Gb ddr3l sodimm 1600Mhz cl11 1,35V?

Är mest osäker på om det är cl11?

Gick in på Kingston's hemsida och använde deras sökgrunka för att hitta minnen som passade i min maskin, då kom Hyperx impact 8gb ddr3l sodimm 1600Mhz cl9 upp, så beställde ett 2xkit. Nu när jag fått hem dom så blev jag osäker på om dom gamla minnena var cl11 eller cl9.

Har inte stoppat i dom nya minnena (cl9) och skickar väl tillbaka om det nu visar sig att det är cl11 jag har?

Hälsn
Mattias

Permalänk
Medlem

cl9 eller cl11, spelar ingen roll.

https://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency

Permalänk

som tidigare sagts stoppa du i dina cl9 minnen om du har cl 11 minnen innan kommer de nyaste justeras att passa till dina gammla.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Spelar roll gör det ju. Men inte så att cl9 minnena inte kommer fungera, utan bara så att alla minnen kommer gå på vad de långsammaste fungerar med. Alltså cl11 i det här fallet.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Tack för snabba svar!

Ok så jag har i princip 2 alternativ då!?

1 - Stoppa i cl9-minnena jag köpt och då kommer dom funka som dom ska förutom att dom skruvas ner till cl11 som de förinstallerade minnena från fabrik är?

2 - Skicka tillbaka cl9 och beställa nya cl11?

Man är inte jättesugen på krånglet med att skicka tillbaka och sen vänta på nya MEN vill ju samtidigt inte riskera något krångel!

Vad hade ni gjort?

Hälsn
Mattias

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera. Använd.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Ok då gör jag det!

Tack för hjälpen!

/M