Köpråd mobiltelefon - låga krav, eller är de höga?

Permalänk
Medlem

Köpråd mobiltelefon - låga krav, eller är de höga?

Hej,

Jag har tröttnat på min gamla telefon då den är så otroligt seg. Det tar ungefär en vecka för att logga in på Avanza, en månad på Spotify och om jag har tur kommer jag in på Nordea inom ett år, om det inte är så att batteriet hinner dö under tiden! O juste, det kanske inte tar ett år, men batteriet hinner dö innan jag lämnat lägenheten.

Vad jag vill göra(krav) med telefonen lyder:

  • Surfa kvickt, jag har dåligt tålamod.

  • Avanza-appen, Mobilt BankID, Spotify och liknande appar ska startas FORT.

  • Ett batteri som inte dör på väg hem från jobbet/på jobbet vid lunch-tid

  • 4,5-tum skärm > 4/5 tum-skärm

Vad jag INTE behöver och sånt som kan prioriteras bort mot t.ex. bättre batteritid eller att lyckas sälja av en aktie inom tre timmar via telefonen. Stor del till varför jag vill ha ny telefon ASAP är att en aktie som dippade rejält, stop-loss, paniksäljare m.fl. ville jag köpa in mig på ordentligt, 10 minuter senare hade jag fortfarande inte lyckas föra över pengar från banken till Avanza, och då var dippen på 25 % i stort sett återhämtad. Jag vill inte behöva gräma mig över sånt här igen.

  • Pixelkvalité eller skärmkvalité, vad det nu kallas. Jag behöver inte 4K upplösning på min 4,5 tums skärm, om jag får överdriva lite.

  • Kameran behöver inte vara någon Leica, snapchat-bilder och nån bild per år på instagram är vad den kommer användas till

Prisintervall: Under 2500, eller nej, under 3000, eller 3500? Nåt sånt.

Jag ser helst att den håller ~2 år, och att den fortfarande klarar dem mest basala apparna (avanza, spottofy, instagram, snapchat, bankid).

Tack på förhand till alla som ägnade en minut på att läsa detta och ännu mer tack till de som kan rekommendera en telefon eller två så kan jag läsa på mer intensivt kring dessa.

Med vänliga hälsningar,

Ernst A

Visa signatur

Asus M4A89GTD PRO USB3 | A-DATA 1600 MHZ CL9 | AMD Phenom II 955BE @ 3.81GHz @ 1,34125 Vcore | Gigabyte Radeon HD 6870 | 500 GB Western Digital | Corsair VX 550w | FD Define R3 | Koss SB49 |

Permalänk
Entusiast

Ser man till prestanda/krona är Oneplus 3 svårslagen.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Håller med @MrAdde ovan när det gäller den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ser man till prestanda/krona är Oneplus 3 svårslagen.

Den har ju 4.5 tums skärm, enda telefonen som uppfyller dessa kraven är väl z5 compact men den kostar närmare 4000kr.

en gammal iphone 5s kanske? går säkert att få för runt 2500kr och borde vara snabb nog.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Ser man till prestanda/krona är Oneplus 3 svårslagen.

Skrivet av Agile:

Håller med @MrAdde ovan när det gäller den prisklassen.

Jo tack! Jag sneglat på den, höll till och med på att beställa den tills jag såg att den inte kan skickas ur lager förrän 8 dagar (så stor det för tre dagar sen när jag tänkte beställa). Missade att nämna att jag gärna köper fort, helst igår. Beställer jag oneplus 3 har jag inte den i handen förrän nån gång om två veckor.

Visa signatur

Asus M4A89GTD PRO USB3 | A-DATA 1600 MHZ CL9 | AMD Phenom II 955BE @ 3.81GHz @ 1,34125 Vcore | Gigabyte Radeon HD 6870 | 500 GB Western Digital | Corsair VX 550w | FD Define R3 | Koss SB49 |

Permalänk
Medlem

Z3 compact/Z5 compact?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Den har ju 4.5 tums skärm, enda telefonen som uppfyller dessa kraven är väl z5 compact men den kostar närmare 4000kr.

en gammal iphone 5s kanske? går säkert att få för runt 2500kr och borde vara snabb nog.

Skrivet av DST:

Z3 compact/Z5 compact?

Ok! Jag skippar nog begagnat, alltid så mycket extra jobb och man tar en viss risk. (Undanhållning av information etc som kan påverka värdet)

Så jag bör alltså behöva punga ut cirka 4 000 för en telefon som klarar sånt alltså. Lite mer än vad jag hade tänkt men 1500 hit och dit känns väl inte alldeles för mycket, det viktigaste är att jag är nöjd i slutändan.

Visa signatur

Asus M4A89GTD PRO USB3 | A-DATA 1600 MHZ CL9 | AMD Phenom II 955BE @ 3.81GHz @ 1,34125 Vcore | Gigabyte Radeon HD 6870 | 500 GB Western Digital | Corsair VX 550w | FD Define R3 | Koss SB49 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av erikzr:

Jo tack! Jag sneglat på den, höll till och med på att beställa den tills jag såg att den inte kan skickas ur lager förrän 8 dagar (så stor det för tre dagar sen när jag tänkte beställa). Missade att nämna att jag gärna köper fort, helst igår. Beställer jag oneplus 3 har jag inte den i handen förrän nån gång om två veckor.

Stod 10 dagar för brorsan men han hade sin i fickan 5 dagar efter beställningen. Men ja, risken finns att du kan få vänta ett litet tag.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Låter som att Iphone 5s eller SE skulle passa dig bra. SE om du vill vara lite framtidssäkrad vad gäller prestanda. Förutom ovan nämnda Sony Z3 o Z5 compact finns inga Androider att rekommendera i mindre storlek.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3637775 sån tänkte jag fixa åt tjejen när jag kollade lite och tycker dom känns som bra bang for the buck men vart en vanlig p9 p.g.a bra abonnemangs pris men p9 lite känns som ett bra alternativ kontant tycker jag http://www.mobil.se/nyheter/f-rsta-intryck/f-rsta-intrycket-h...

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos: Inte speciellt framtidssäkert att köpa en Huawei.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agile:

@lord_vasagos: Inte speciellt framtidssäkert att köpa en Huawei.

Varför inte ?? cpu är snabb nog med 8core 4x2ghz + 4x1.7ghz och 3gb ram duger gott och väl och android 6.0 är senaste så ser inte minsta problem att den ska vara mindre framtidssäker än någon annan telefon och batteritiden bör vara ganska bra med 3000mah och 16gb lagring men har sdkort slot och är mycket telefon för 2500kr

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Varför inte ?? cpu är snabb nog med 8core 4x2ghz + 4x1.7ghz och 3gb ram duger gott och väl och android 6.0 är senaste så ser inte minsta problem att den ska vara mindre framtidssäker än någon annan telefon och batteritiden bör vara ganska bra med 3000mah och 16gb lagring men har sdkort slot och är mycket telefon för 2500kr

För att Huawei är usla på uppdateringar till sina telefoner. Hårdvaran har jag inte sagt något om, den är det inget fel på.

Källkoden till deras SOC (HiSilicon/Kirin) släpps inte så ingen annan kan göra uppdateringar heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

För att Huawei är usla på uppdateringar till sina telefoner. Hårdvaran har jag inte sagt något om, den är det inget fel på.

Finns redan en Android N beta att hämta till P9, de bättrar sig! Själv är jag mycket nöjd med min P9, kamera, flyt o batteritid!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agile:

För att Huawei är usla på uppdateringar till sina telefoner. Hårdvaran har jag inte sagt något om, den är det inget fel på.

Källkoden till deras SOC (HiSilicon/Kirin) släpps inte så ingen annan kan göra uppdateringar heller.

kanske inte är skitsnabba med uppdateringar och min honor 7 fick 6.0 ganska sent men är inte ett problem egentligen då man kan använda telefonen fullt ut tills nya uppdateringar kommer och mer ett i-lands problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

kanske inte är skitsnabba med uppdateringar och min honor 7 fick 6.0 ganska sent men är inte ett problem egentligen då man kan använda telefonen fullt ut tills nya uppdateringar kommer och mer ett i-lands problem

Jag förstår att du försvarar ditt köp, det behöver du inte göra. Skulle kunna köpa en P9 imorgon (har funderat på det, men har inget behov) om jag önskar, har andra telefoner. Behöver inte ha uppdateringar i +2 år då jag ändå byter telefon 2-3 ggr/år.

Att den får mjukvaru-uppdateringar från Huawei om ~2 år ser jag som osannolikt tyvärr och ingen tredjepart kan göra det heller (till skillnad mot hur det är med andra telefoner som kör SnapDragon).

Så no hard feelings.

Permalänk

@erikzr: Tipset att innan du köper en ny är att fabriksåterställa din telefon. För annars ska inte prestandan generellt minskas så länge telefonen självklart inte blivit överhettad. Batteriet är det inte att göra mycket åt. Men prestanda minskning beror i stort sätt nästan endast på uppdatering av appar och gammal skit som telefonen samlat på sig, så med en återställning får man tillbaka mycket av prestandan speciellt om man väljer att ta bort vissa appar som man egentligen inte använder frekvent.

Gjorde det med min telefon ganska nyligen och blev i stort sätt som ny igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agile:

Jag förstår att du försvarar ditt köp, det behöver du inte göra. Skulle kunna köpa en P9 imorgon (har funderat på det, men har inget behov) om jag önskar, har andra telefoner. Behöver inte ha uppdateringar i +2 år då jag ändå byter telefon 2-3 ggr/år.

Att den får mjukvaru-uppdateringar från Huawei om ~2 år ser jag som osannolikt tyvärr och ingen tredjepart kan göra det heller (till skillnad mot hur det är med andra telefoner som kör SnapDragon).

Så no hard feelings.

Haha inga hard feelings och handlar inte om att försvara mina köp men android 6 kommer vara helt funktionell närmaste åren och kommer inte vara ett problem och dom har blivit bättre på uppdateringar sen P9 modellerna kommer få 7.0 även om 6.0 skulle göra jobbet så varför betala extra för en snapdragon ..kan i.o.f vara trevligt med handvärmare i vinter men kändes inte värt extra pengar

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Haha inga hard feelings och handlar inte om att försvara mina köp men android 6 kommer vara helt funktionell närmaste åren och kommer inte vara ett problem och dom har blivit bättre på uppdateringar sen P9 modellerna kommer få 7.0 även om 6.0 skulle göra jobbet så varför betala extra för en snapdragon ..kan i.o.f vara trevligt med handvärmare i vinter men kändes inte värt extra pengar

Mja, en OnePlus 3 kostar väl inte mer (har inte kollat, har ingen ).
edit: Kollade nu, 1200kr billigare än billigaste P9 på prisjakt.

Men appar kan ju få för sig att kräva nya uppdateringar av operativsystemet t.ex.
Om man nu verkligen vill ta det säkra före det osäkra.

Permalänk

Nexus 5X?

1790 SEK på SIBA just nu. Är säkerligen tillräckligt snabb för dina behov. Medelmåttig batteritid dock, vilket verkar vara nåt du prioriterade? Kanske för stor skärm?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3332216

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackansson:

Nexus 5X?

1790 SEK på SIBA just nu. Är säkerligen tillräckligt snabb för dina behov. Medelmåttig batteritid dock, vilket verkar vara nåt du prioriterade? Kanske för stor skärm?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3332216

Mycket bra pris för en bra telefon men den är ju gigantisk i storlek i förhållande till skärmstorleken, TS ville ju ha en 4,5 tummare...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Agile:

Mja, en OnePlus 3 kostar väl inte mer (har inte kollat, har ingen ).
edit: Kollade nu, 1200kr billigare än billigaste P9 på prisjakt.

Men appar kan ju få för sig att kräva nya uppdateringar av operativsystemet t.ex.
Om man nu verkligen vill ta det säkra före det osäkra.

men nu var det p9 lite jag sa och dom kostar 2490kr men en vanlig p9 är betydligt dyrare runt 5 lök och oneplus 3 va ligger dom på runt 3600-3800 eller så ?? och android skulle inte oroa och tror uppdateringarna kommer rulla lika bra som till andra märken ...men den som lever får se

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Beställde min OP3 i söndags förra veckan. Den landar nu på måndag enligt DHL. Så det har tagit 5-6 arbetsdagar för min del med standardfrakt. Skulle tro att du kan få hem den på 4-5 arbetsdagar med expressfrakt. Tiderna som OP anger på sin hemsida verkar helkonstiga. Enligt OP ska den komma 10e augusti men som sagt så levererar DHL 1a augusti. Det finns ju inga garantier men närmare 1 vecka är mer troligt än över 2 veckor.

Annars är Z5C som jag har nu relativt trevlig i storleken 4,6" och en helt okej telefon. Blir ganska varm och 2gb RAM är lite i underkant 2016. Annars helt okej telefon som sagt.

289:- med fria samtal och sms +6,5gb surf hos 3 om du är under 27. 249:- för abonnemanget och 40:- förhöjt för telefonen. Otroligt bra pris.:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av erikzr:

Ok! Jag skippar nog begagnat, alltid så mycket extra jobb och man tar en viss risk. (Undanhållning av information etc som kan påverka värdet)

Så jag bör alltså behöva punga ut cirka 4 000 för en telefon som klarar sånt alltså. Lite mer än vad jag hade tänkt men 1500 hit och dit känns väl inte alldeles för mycket, det viktigaste är att jag är nöjd i slutändan.

Hur viktigt var storleken på mobilen? För 5,5" är ju ganska mycket större än ditt första krav på 4,5".

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Är rätt ointresserad av smartphones egentligen, blev själv rekommenderad att titta på Motorola när jag själv ställde frågan på forat. Deras "Moto G" har alltid varit ett väldigt prisvärt alternativ, de släppte nyligen 4:de generationen av den. Köpte själv en gen3 för 1500:- nyligen o det kändes riktigt prisvärt.
Bara ett tips, de klarar utan minsta problem de saker du räknar upp att du vill göra. Väldigt "rent" android också, inte massa bloat o trams, samt snabba ryck med uppdateringar .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d