Windows 10 uppgradering och formatering senare när det blir aktuellt.

Permalänk
Medlem

Windows 10 uppgradering och formatering senare när det blir aktuellt.

Jag har installerat win 7 först utan nyckel och sedan uppgraderat till win 10. Nu när man har ingen win 10 nyckel hur kan man formatera och göra en ny ren installation i framtiden?

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Har du ingen Windows 7 nyckel?

Och har du kollat om Windows 10 är aktiverad?

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Har du uppgraderat en gång och Windows 10 har blivit aktiverat, behöver du ingen nyckel vid ominstallation.
När det frågas om nyckel vid ominstallation väljer du "skip", Windows kommer sen att aktiveras igen när installationen är klar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@janee: Det står i system att windows är aktiverat.

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

@Belzader: Jag har användt Windows 10 media creation tool för att göra win 10 iso för framtida formateringar. Är något som lägger sig i hårdvaran,bios för att win 10 känner igen just den datorn som har blivit uppgraderat tidigare?

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Börja med att skapa ett installationsmedium, exempelvis med hjälp av Windows 10 media creation tool.

För att göra en ominstallation men kunna behålla samma nyckel och aktivering så gå till inställningar och vidare till uppdatering och säkerhet. Klicka sedan på Återställning.

Innan du klickar på "Kom igång" under återställ den här datorn så se till att usb-nyckeln eller skivan sitter i datorn. Efter du klickat så Välj alternativet ta bort allt. Resultatet blir en nyinstallation fast med samma nyckel och aktivering som innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av capefear:

@Belzader: Jag har användt Windows 10 media creation tool för att göra win 10 iso för framtida formateringar. Är något som lägger sig i hårdvaran,bios för att win 10 känner igen just den datorn som har blivit uppgraderat tidigare?

Både ja & nej, det skapas ett "slags id" av all hårdvara, som sedan Microsoft's aktiverings server läser av vid en ominstallation.
Skiljer det sig alltför mycket (framför allt vid byte av moderkort) kommer Windows inte att aktiveras igen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@capefear: Om Windows 10 är aktiverad så har installationen skapat ett ID tillsammans med moderkortet och detta ID lagrar Microsoft på någon server, detta gör att du kan göra en ny och helt ren installation på en annan HDD/SSD och om du gör installationen tillsammans med samma moderkort som Windows 10 var aktiverad på så blir även den nya installationen aktiverad om du är uppkopplad till internet.

Och när det gäller MediaCreationTool så kan man skapa ett bootbart USB installationsmedium för Windows 10 samtidigt som man laddar hem Windows 10.

Men man kan även använda MediaCreationTool för att ladda hem en Windows 10 ISO och sedan lägga över denna ISO på ett USB minne med hjälp av programmet Rufus https://rufus.akeo.ie/

Edit: Jag ser att du redan har fått svar men jag postar även mitt inlägg.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tackar för infot

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870