Har ni fått era GTX 1080?

Permalänk
Medlem

@Mahkizmo:

Enligt vissa källor så är det 4 leveranser av strix oc som ska komma in mellan 1 augusti och 11 Augusti.

Har en känsla av att det kommer börja trilla in kort lite här och där nu.

Permalänk
Medlem

Fick mitt 1080 strix "fuskOC", dvs A8G modellen idag. Vilket jävla kort till att pumpa ut fps i 1080p. Allt fräser som smör i en stekpanna =D

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

@Jaegrlicious:
Hur dant är ljud nivån?
Har en EVGA 1080 FTW beställt hos inet, är nr 57 i leverans listan.

Vad är skillnaden mellan "fusk" Asus OC 1080 och Asus OC 1080? Dvs, är OC versionen bara en fabrik OC av exakt samma kort som Icke OC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moac:

@Jaegrlicious:
Hur dant är ljud nivån?
Har en EVGA 1080 FTW beställt hos inet, är nr 57 i leverans listan.

Vad är skillnaden mellan "fusk" Asus OC 1080 och Asus OC 1080? Dvs, är OC versionen bara en fabrik OC av exakt samma kort som Icke OC?

Skillnaden mellan det han kallar "fusk"-OC och vanliga OC-varianten är att den vanliga OC-varianten har något högre klockfrekvenser från fabrik. Annars är det exakt samma kort med samma kylare på alla tre korten (dvs inkl. icke-oc kortet).

Jag har icke-oc kortet och kommer upp i ca 2060 Mhz vid 100% belastning. Kortet ligger då på kring 72C med fläkten inställt på auto.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moac:

@Jaegrlicious:
Hur dant är ljud nivån?
Har en EVGA 1080 FTW beställt hos inet, är nr 57 i leverans listan.

Vad är skillnaden mellan "fusk" Asus OC 1080 och Asus OC 1080? Dvs, är OC versionen bara en fabrik OC av exakt samma kort som Icke OC?

Asus har ju släppt 3 modeller strix. Standard, 8G är modellnamnet, sen gjorde dom OC modellen, dvs O8G, den som alla vill åt typ. Sen för ett litet tag sen så släppte dom modellen dom kallar Advanced, modellnamn A8G. Skillnaden är att A8G lägger sig mitt emellan standardmodellen och OC modellen

Ljudnivån? Ärligt talat har jag aldrig hört de än. Så fort jag stänger av spelen så stannar fläktarna, och väl igång så har man ju hörlurarna på sig. Lyssnade lite lätt efter ifall jag hörde fläktarna förut dock, men nätagget och chassifläktarna överröstar grafikkortet under spelande, och då har jag ett väldigt öppet chassi ändå.

Ställt in "OC mode" och powerlimit uppdraget till max, då ligger kortet på ~2060mhz med en temp på 62c under spelande

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

Då var FTW-kortet äntligen på väg, övervägde starkt att avboka i helgen. Tur att man inte gjorde det dock

Permalänk
Medlem

@freakst4r:

Vart beställde du ifrån?

Permalänk
Medlem

@Jaegrlicious:

Ställer du in OC mode i gpu tweak?

Permalänk
Medlem

WOOOHOOO!!! Efter snart 2 månaders väntan är äntligen mitt Strix OC på väg tillsammans med en Predator X34A Fick leveransbekräftelse från Komplett idag, beställde 2016-05-29.
Det känns lite overkligt, har aldrig tidigare väntat så här länge på datorprylar!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Porraz:

WOOOHOOO!!! Efter snart 2 månaders väntan är äntligen mitt Strix OC på väg tillsammans med en Predator X34A Fick leveransbekräftelse från Komplett idag, beställde 2016-05-29.
Det känns lite overkligt, har aldrig tidigare väntat så här länge på datorprylar!

Grattis! Då hoppas jag att det dyker in ett par till andra butiker också!

Visa signatur

CPU: 7950X 5GHz@1.1v | RAM: 32GB 6000MHz CL36 | GPU: KFA² 3090 SG w/ AlphaCool Eisblock Aurora
Ljudkort: Modius + Magnius | Lurar: GoldPlanar GL2000 / Sennheiser HD 650 / Philips Fidelio X3 / Supreme CD-99

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippe86:

@Jaegrlicious:

Ställer du in OC mode i gpu tweak?

Yes, du trycker på OC mode så de blir markerat, sen apply, så de blir en röd pil framför den profilen, så är de klart sen

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx:

Fick mitt Gainward 1080 GLH i måndags. Då planerna var att åka till min tjej så var det en snabb uthämtning ifrån posten för att hinna hem och sätta in kortet i dator. Då jag skulle med tåget till Jönköping vidare till tjejen så han jag inte testa kortet. Men åkte extra tidigt ifrån henne på tisdag morgon för att ha 45 min innan bussen där jag bor går till jobbet. Körde en Firestrike bench, maxade inställningar (1080p, har suttit på en gammal 1680x1050 120hz skärm innan, den första 3D skärmen från Samsung) Men var trött på SLI på den tiden (GTX 680) Så lyxade till det med min första IPS panel för två månader sen. En Dell Ultrasharp u2414h, 60 hz. Så jävla nöjd. Var sugen på den större modellen Sweclockers testade på 2k upplösning. Men nä. Sitter på denna till 4k uppgradering om 2-3 år.

Men känslan att gå in i GTA V, The Witcher 3 och Rise of the Tomb Raider med absolut maxade inställningar var en fröjd, jämfört med mitt GTX 760. Hade förberett inställningarna till mitt nya kort. Jag älskar The witcher spelen, men tredje delen har jag väntat med från när det släpptes till jag skulle skaffa nytt grafikkort. Nu jävlar ska jag dra igen denna underbara saga med maxade inställningar och stabil fps!

Kan tillägga att denna Dell skärm är underbar. 60hz/fps känns fan riktigt jävla smooth för att vara 60 hz. Vet inte varför. Men suttit på 120hz skärm i så många år och denna skärmen sviker mig inte i flytet! Gav mina gamla komponenter till en polare som har det lite svårt gratis. Bytte nämligen ut processorn också för några månader sen från en i5 4670 till en i7 5775C. Han satt på en laptop och lirade så han fick en fin uppgradering också, gamla Quake 3 räven

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13497823_202293426837327_3724490360882357499_o.jpg

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/13495661_202442236822446_7777165342548395097_o.jpg

Ursäkta min entusiasm, tagit några kalla medans jag slängde ihop kompisen stationära dator (övertsa bilden) Han satt innan på en laptop som han gav 8500 kr för för drygt 3 år sen. Men ni kan andas lugnt, det är en SSD i hans maskin tack vare mig

PS nej jag är ingen moddare, har inget glas på chassit. Kabeldragningen kan säkert göras snyggare, jag bryr mig inte. Fina temps så jag är nöjd.

Tog inte ens en vecka efter jag monterade in mitt GTX 1080 så kände jag efter lite Rise of the Tomb raider och Far cry 4 att 1080p känns helt plötsligt som 1024x768 (old time) Beställde Dells U2515H 2560x1440 skärm. Hade gått ned lite i pris också, från 3490 till 2990. Sålde U2414H:n till en polare som satt på en gammal TN 120 hz skärm där vitt var rökgult. Jösses vad han tappade hakan när han kopplade in min förra dell skärm. Dock fick han gå ifrån 60+hz skärm. Men värt det.

2560x1440 med mitt Gainward i 2000 mhz på gpun och 11000 mhz på minnerna via EXPERTool. Maxar Farcry 4, Primal, senaste Tomb Raider, The Witcher 3, Doom, Fallout 4 på denna upplösning. 60 fps överallt. Sen min första 1440 skärm.
I Tomb Raider märkte jag knappt ingen skillnad mot 1080p skärmen. Men i Far Cry 4 och Primal var det mycket större skillnad. Även i The Witcher 3. Doom var svårt att se också. Men spelet som gick verkligen gick upp i utseendet var Far Cry 4 och Deus Ex: Human Revolution. Inte lirat Deus Ex: HR sen när det släpptes 2011. Men jävlar va skarpt och fint det ser ut i den upplösningen. Tänkte lira igenom det sen innan nästa Deus Ex släpps. Men antar att The Witcher 3 kommer ta upp en del tid.

Tänkte hinna spela igenom Far Cry 4, primal och Fallout 4 innan jag börjar med Witcher 3. 2 veckor kvar på semestern. Känns som jag har varit för mycket med damen Måste plugga teori denna veckan med då jag har teoriprov 2 augusti till B körkort.

Annars är kylningen jävligt fin på Gainwars 1080 GLH. Spelade Far Cry 4 med maxade inställningar i 1440p sen klockan 08 till runt 16-16.30 med extrem värme utomhus. 26 grader inomhus. GPU temp 63 grader med fläkt hastighet på under 30% (auto styrning i EXPERTool) // Cpu kärnorna 40-42 grader på performance läge i Corsair Link (Noctua fläktar)
Startade och visade lite The Witcher 3 när en polare kom. Blev lite mer krävande för kortet. Varvade upp lite med fläktarna men inte över 67 grader. Åter igen, 26 grader i rummet!! Längtar tills Sweclockers testar Gainwards 1080!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolten:

Jag beställde Asus Strix OC den 30/5 från webhallen och har inte fått det än och eftersom du beställde det ~1 månad senare än mig så är sannolikheten att du kommer få vänta längre än så. Jag skulle rekommendera att du beställer från flera butiker ifall du vill ha det snarast.

Fast de är ju Asus som strular. Inte butikerna i sig. Så beställa från andra och ställa sig sist i kön hjälper inte.

Sjukt att du inte fått de dock. Har du någon koll på vart i kl du är? Jag fick höra att jag låg i "övre hälften" för två veckor sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Porraz:

Grattis till dig

Kommer du ihåg vad det stod för förväntat leveransdatum på din order på komplett?

Permalänk
Medlem

Circa två månader efter beställning har nu mitt EVGA FTW äntligen skickats från Netonnet. Ska bli kul att se hur det funkar i min lilla låda och om jag ska behålla det och sälja mitt Palit GameRock eller om det blir att skicka tillbaka EVGA-kortet.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Har beställt mitt ifrån London nu :), dom hade det i lager, och det kostar tusen kronor billigare än i Sverige. Det känns som det är något fel på leveransen till Sverige, att vänta 2 månader är skandal.

Permalänk
Medlem

Jag har väntat i 2 månader från då jag beställde Asus strix 1080 och jag har inte fått mitt än, men jag vet inte när dom släpptes men där jag beställde fanns dom på deras sida att förboka och de va som sagt 2 månader sedan

Permalänk
Medlem

Haha ja skall man skratta eller gråta, Bokade ett Asus 1080 OC från Komplett 28:e maj i fredags blev man less på att vänta, så jag avbokade kortet och beställde från webhallen istället då jag såg att de hade A8G versionen i lager.
Skulle hämta mitt efterlängtade paket idag, så glad i hågen for man till Coop och trodde man skulle få en extra dos FPS till kvällen.
Men eftersom fru fortuna är ständigt frånvarande så hade givetvis någon klåfingrig jävel vittjat paketet under postgången.
En brun kartong med taskigt tillbakaklistrad säkerhetstejp var det enda man fick med sig hem..
Så nu får man vänta på att postens byråkrati skall blöta och stöta ärendet i några dagar/veckor sedan vänta ett tag till innan man får en ersättningsleverans! Man blir lite lätt bitter..

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Seasonic Prime Ultra 850W | AMD Ryzen 9 3900X | Aorus X570 Master | RTX 3080 | 32Gb G.Skill Trident Z RGB 3200MHz | 2x Samsung 970 Evo Plus| ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pekke:

Haha ja skall man skratta eller gråta, Bokade ett Asus 1080 OC från Komplett 28:e maj i fredags blev man less på att vänta, så jag avbokade kortet och beställde från webhallen istället då jag såg att de hade A8G versionen i lager.
Skulle hämta mitt efterlängtade paket idag, så glad i hågen for man till Coop och trodde man skulle få en extra dos FPS till kvällen.
Men eftersom fru fortuna är ständigt frånvarande så hade givetvis någon klåfingrig jävel vittjat paketet under postgången.
En brun kartong med taskigt tillbakaklistrad säkerhetstejp var det enda man fick med sig hem..
Så nu får man vänta på att postens byråkrati skall blöta och stöta ärendet i några dagar/veckor sedan vänta ett tag till innan man får en ersättningsleverans! Man blir lite lätt bitter..

Öppnade du paketet hemma först?

Permalänk
Medlem

@nils45:

Vilken sida beställde du ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Asus har ju släppt 3 modeller strix. Standard, 8G är modellnamnet, sen gjorde dom OC modellen, dvs O8G, den som alla vill åt typ. Sen för ett litet tag sen så släppte dom modellen dom kallar Advanced, modellnamn A8G. Skillnaden är att A8G lägger sig mitt emellan standardmodellen och OC modellen

Ljudnivån? Ärligt talat har jag aldrig hört de än. Så fort jag stänger av spelen så stannar fläktarna, och väl igång så har man ju hörlurarna på sig. Lyssnade lite lätt efter ifall jag hörde fläktarna förut dock, men nätagget och chassifläktarna överröstar grafikkortet under spelande, och då har jag ett väldigt öppet chassi ändå.

Ställt in "OC mode" och powerlimit uppdraget till max, då ligger kortet på ~2060mhz med en temp på 62c under spelande

Temperaturen - är det med 100% belastning på kortet? Har du OC-varianten?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: Jag har A8G

Ingen aning. De är BF4 maxat i 1080p med 200% resolutionscale. Vilket borde bli så nära 100%. Håller inte på med syntetiska tester, då de inte ger mig nått. Jag har min dator till att spela på. Då intresserar de mig inte vad resultaten skulle bli i syntetiska tester.

Sweclockers test på O8G så kom dom ju upp i 63c, och de antar jag är i syntetiska tester.

Även Gta på så höga inställningar jag vet hur man ställer in, förutom suspersampling då, ger inte högre temps än så.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk

Om det är någon som är på jakt efter ett 1080 tänkte jag bara tipsa om min annons här på marknaden. Blev lite overkill att klämma in ett 1080 i min burk så om det någon som är intresserad så passa på att spara en tusenlapp eller så.

http://www.sweclockers.com/marknad/128654-inno3d-ichill-gtx-1...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

@Samlooh: Jag har A8G

Ingen aning. De är BF4 maxat i 1080p med 200% resolutionscale. Vilket borde bli så nära 100%. Håller inte på med syntetiska tester, då de inte ger mig nått. Jag har min dator till att spela på. Då intresserar de mig inte vad resultaten skulle bli i syntetiska tester.

Sweclockers test på O8G så kom dom ju upp i 63c, och de antar jag är i syntetiska tester.

Även Gta på så höga inställningar jag vet hur man ställer in, förutom suspersampling då, ger inte högre temps än så.

Tack för ditt svar.

Ska gå och se i t.ex GPU-Z eller de flesta olika överklockningsprogram, t.ex Asus egna - GPU Tweak II. Vissa kallar det "load %" och andra "usage %".

Anledningen till att jag frågar är för min 8G landar på 72-73C när jag spelar Witcher 3 i 1440p. Har dessutom en 140mm fläkt som står och blåser luft rätt på den.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@MarkSix: Nej jag försökte reklamera direkt hos postombudet, jag såg ju så fort jag fick paketet i händerna att det inte var juste. Men eftersom de hunnit "checka ut" paketet så sa de att jag måste kontakta kundtjänst, som i sin tur hänvisade mig till att kontakta webhallen. Dryg väntan som blev ännu drygare.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Seasonic Prime Ultra 850W | AMD Ryzen 9 3900X | Aorus X570 Master | RTX 3080 | 32Gb G.Skill Trident Z RGB 3200MHz | 2x Samsung 970 Evo Plus| ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Tack för ditt svar.

Ska gå och se i t.ex GPU-Z eller de flesta olika överklockningsprogram, t.ex Asus egna - GPU Tweak II. Vissa kallar det "load %" och andra "usage %".

Anledningen till att jag frågar är för min 8G landar på 72-73C när jag spelar Witcher 3 i 1440p. Har dessutom en 140mm fläkt som står och blåser luft rätt på den.

Verka mysko, jag ska dra en runda Time Spy, så återkommer jag med resultat. Där borde köra bröten 100% utan att tveka.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

@Jaegrlicious:

Fläktarna på grafikkortet ligger dessutom på ca 55%.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

@Jaegrlicious:

Fläktarna på grafikkortet ligger dessutom på ca 55%.

Om jag kollar igenom alla grafer osv enligt gpu tweak så ser de ut såhär lite kort sammanfattat. Kortet nådde 70c som varmast, när den nådde 70c, så kickade fläktarna upp nästa nivå, där 55% va max. Då gick kortet ner till 66c, och fläktarna gick ner igen. Så höll de på med typ jämna mellanrum. Så får väl säga 70c max, men vid spelande har jag aldrig sett de högre än 63 nån gång.

Detta kan dock ha en faktor jag inte vet nått om, men jag satte mitt kort i fel pcie port, så kortet går bara i 8x2.0 pcie istället för 16x2.0! Ska byta till rätt i morgon, när mina 10 fläktar+pwmhubbar kommer

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Om jag kollar igenom alla grafer osv enligt gpu tweak så ser de ut såhär lite kort sammanfattat. Kortet nådde 70c som varmast, när den nådde 70c, så kickade fläktarna upp nästa nivå, där 55% va max. Då gick kortet ner till 66c, och fläktarna gick ner igen. Så höll de på med typ jämna mellanrum. Så får väl säga 70c max, men vid spelande har jag aldrig sett de högre än 63 nån gång.

Detta kan dock ha en faktor jag inte vet nått om, men jag satte mitt kort i fel pcie port, så kortet går bara i 8x2.0 pcie istället för 16x2.0! Ska byta till rätt i morgon, när mina 10 fläktar+pwmhubbar kommer

Ok, tack för du tog dig tid!

10st fläktar .. Wow!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Ok, tack för du tog dig tid!

10st fläktar .. Wow!

Totalt kommer de bli 12 chassi fläktar, och 2 på cpu kylaren. Plus nättagget då

8st av dessa kommer styras via pwm på grafikkortet, dvs dom kommer stanna helt vid idle. Resterande får styras via cpun Så är min tanke iaf. Ska göra en tråd, om min tanke kommer fungera tänkte jag. Vet inte om pwmerna på grafikkortet klarar mitt syfte, men ska ta reda på detta. Tanken är god iallafall, tror jag =D

De är lugnt, har ju semester så =D

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i