Permalänk
Medlem

Problem, hjälp mig någon som är elkunnig

Har alltså en sån här 5uttags skarvsladd, vet inte vad det heter, iallafall. Stoppade in en kontakt i denna och nu har den fastnat helt och hållet, får inte ut den vad jag än gör, får ut den typ halvvägs sen är den helt fast, tror det är något den sitter fast i, vet dock inte vad. Vad gör jag?
ps, visste inte under vilka trådar jag skulle lägga denna, my bad

Permalänk
Hedersmedlem

Det enda som kan fastna är jordblecken, stiften är ju runda. Ta en skruvmejsel och tryck bort vid sidorna på kontakten.

Edit: Och för att förtydliga har jag varit med om detta själv, men som nedanstående sagt (och det sunda förnuftet): bryt strömmen först.

***

Flyttar den hit till allmän kringutrustning.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Om du kopplade in en kontakt medan "apparaten var på" så kan den också ha svetsats fast.

Det kräver dock höga strömmar.

Ta gärna en bild.

Och koppla ur allt så det blir strömlöst innan något ingrepp görs.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Rekordmedlem

Börja med att dra ut grendosan ut väggen så att allt är spänningslöst.
Är det en Europlugg så kan den ha fastnat rejält pga att det finns lite kanter på den

men hursomhelst så se till att det är spänningslöst och dra sedan isär det och kassera sedan det som ev har blivit skadat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska testa på de imorgon, varit väldigt upptagen under dagen, därför så segt svar. Återkommer med resultat imorgon, tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com