Nvidia Geforce GTX 1060 från partner får svenskt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Problemet med Sapphire-kortet är att det inte finns ett Sapphire 1060 att jämföra med Men ja nitro-kortet lär vara jävligt bra men jag vill ha två så lika kort som möjligt

Man kan alltid jämföra bästa 480 kort med bästa 1060 och se skillnaden där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

VRAM, 4(3.5) räcker inte till mycket längre i framtiden. 480 med senaste drivrutinerna kör ifrån 970 i mer eller mindre alla spel.

https://tpucdn.com/reviews/AMD/RX_480/images/perfrel_1920_108...

Bilden är också innan drivrutinsuppdatering till 480 som ökade prestandan med runt 4%. Så 480 är nästan 10% bättre med två gånger så mycket VRAM och 1060 kommer med 6GB. Varför skulle man köpa en utdaterad produkt för att spara nån hundralapp?

Är det inte dumt att jämföra referensmodeller och inte de korten som folk köper? Har inte en aning om hur 970 från en partnertillverkare står sig emot ett 480 men rätt ska väl vara rätt.
Enligt Sweclockers fanns det inte ens 970 referens att köpa,

edit: Bilden du visar kanske är eftermarknadsmodeller, i så fall är jag helt med.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Klart att det är upp till tillverkarna, men tidigare har inte priserna varit så mycket högre som Nvidia har rekommenderat, eftersom dom tvunget skulle släppa FE.

Jag trycker fortfarande att 1080 för sina ~7500 kr är ett bra kort för ett bra pris då det är 35% bättre än 980 ti som också kostade 7500kr när det kom ut
Plus att de rekommenderade priserna var från och med 6700kr för tredje parts och 7700kr för FE och med tanke på att det finns tredjeparts kort för 6900kr så är det inte så mycket högre än vad Nvidia sa

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

RX480 är mer framtidssäkert med dess 8GB minne och 20-30% bättre DX12 prestanda. Priserna är åt helvete just nu så om du måste ha ett kort omgående så kör på

Skrivet av Zapa:

VRAM, 4(3.5) räcker inte till mycket längre i framtiden. 480 med senaste drivrutinerna kör ifrån 970 i mer eller mindre alla spel.

https://tpucdn.com/reviews/AMD/RX_480/images/perfrel_1920_108...

Bilden är också innan drivrutinsuppdatering till 480 som ökade prestandan med runt 4%. Så 480 är nästan 10% bättre med två gånger så mycket VRAM och 1060 kommer med 6GB. Varför skulle man köpa en utdaterad produkt för att spara nån hundralapp?

Tack för bra svar!

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BennyZ:

Mantle The future of gaming....

Vulkan baseras på Mantle för övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Är det bara jag eller är det inte lite konstigt att alla pratar om att köpa ett RX480 eller ett GTX 1060 när du idag kan köpa ett ASUS GTX970 STRIX nytt för 2699kr? (webhallen)

Prestandaskillnaden mellan ett AMD RX 480, ett GTX 1060 (om man nu tror läckorna) och ett 970 är ju väldigt liten och det är ju typ i samma prissegment. Missar jag något?

Se på

http://www.pcgamer.com/total-war-warhammer-benchmarks-strike-...

så ser du att det krävs en hel del gpu-kraft framöver, med hjälp av DX12

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapa:

Man kan alltid jämföra bästa 480 kort med bästa 1060 och se skillnaden där.

Problemet då kan bli att prestandaskillanden är på grund av partnertillverkarna och inte AMD vs Nvidia Om Sapphire lägger ner hela sin själ i 480 och gör den bästa strömförsörjningen någonsin och den mest effektiva kylaren EVAR och låt oss säga det bästa 1060:t presterar till 90% av sin potential för att Asus eller någon annan la på chippet på ett gammalt kort för att spara på utvecklingen av en ny PCB Om du förstår var jag menar Jag vill ha en så fair fight där bara chippen skiljer sig åt Eller så nära man kan komma det scenariot.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Problemet då kan bli att prestandaskillanden är på grund av partnertillverkarna och inte AMD vs Nvidia Om Sapphire lägger ner hela sin själ i 480 och gör den bästa strömförsörjningen någonsin och den mest effektiva kylaren EVAR och låt oss säga det bästa 1060:t presterar till 90% av sin potential för att Asus eller någon annan la på chippet på ett gammalt kort för att spara på utvecklingen av en ny PCB Om du förstår var jag menar Jag vill ha en så fair fight där bara chippen skiljer sig åt Eller så nära man kan komma det scenariot.

Då får man väl ta de korten som presterar bäst från fabrik eftersom det är vad folk köper som räknas, inte om man sedan väljer att kräma ur lite extra själv genom att manuellt dra upp frekvenserna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vulkan baseras på Mantle för övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vet, menade bara att det var jävligt mycket hype med Mantle och så försvann namnet snabbt jag har mer tillförlit i DX12 än Vulkan dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Då får man väl ta de korten som presterar bäst från fabrik eftersom det är vad folk köper som räknas, inte om man sedan väljer att kräma ur lite extra själv genom att manuellt dra upp frekvenserna.

Jag menar inte manuell OC, jag vill ha en apples to apples comparison från fabrik

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Jag menar inte manuell OC, jag vill ha en apples to apples comparison från fabrik

Kanske missförstår dig men menar du inte det kortet med både 480 och 1060 som presterar bäst från fabrik?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

960 kostade 2390 vid lansering. 1060 2899:- är det 950 som kommer in på gamla 960 i pris? något är det som inte stämmer? Att i detta segment öka priset med över 21% betyder att det inte är samma konsumenter man söker sig till. En 960 kund får hel enkelt vänta på 950 och frågan är då hur mycket extra prestandard han får.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kanske missförstår dig men menar du inte det kortet med både 480 och 1060 som presterar bäst från fabrik?

Nej jag menar två st Strix t ex så att de är tillverkade på samma sätt och med så liknande strömförsörjning som möjligt där det enda som skiljer sig är GPUerna Vill inte se EVGA FTW vs Sapphire Nitro, för då kan det vara partnertillverkarnas expertis och vilja att briljera som skiljer korten åt och inte GPUerna själva

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Jag menar inte manuell OC, jag vill ha en apples to apples comparison från fabrik

Skrivet av BennyZ:

Nej jag menar två st Strix t ex så att de är tillverkade på samma sätt och med så liknande strömförsörjning som möjligt där det enda som skiljer sig är GPUerna Vill inte se EVGA FTW vs Sapphire Nitro, för då kan det vara partnertillverkarnas expertis och vilja att briljera som skiljer korten åt och inte GPUerna själva

Nu funkar ju inte riktiga världen så. Asus räknar med att sälja 3 gånger fler 1060 strix än 480 strix vilket betyder att Asus är beredda att lägga 3 gånger mer pengar och tid på 1060 strix.

3 gånger fler är ett antagande baserat på marknadsandelar.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Entusiast
Skrivet av sesese:

960 kostade 2390 vid lansering. 1060 2899:- är det 950 som kommer in på gamla 960 i pris? något är det som inte stämmer? Att i detta segment öka priset med över 21% betyder att det inte är samma konsumenter man söker sig till. En 960 kund får hel enkelt vänta på 950 och frågan är då hur mycket extra prestandard han får.

Skillnaden är dock att GTX 960 gav ganska dålig prestanda/krona.
GTX 960 är knappt snabbare än föregående X70-kort (GTX 770) medan det här GTX 1060't förväntas ligga runt GTX 980 prestandamässigt, därav det högre priset.

Det här gäller ju i stort sett för hela Pascal.
De kostar mycket men oavsett hur man ser på priserna så får man vad man betalar för.

Just med GTX 1060 är det ju riktigt intressant att TDP'n verkar bli 120W precis som för GTX 960!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

960 kostade 2390 vid lansering. 1060 2899:- är det 950 som kommer in på gamla 960 i pris? något är det som inte stämmer? Att i detta segment öka priset med över 21% betyder att det inte är samma konsumenter man söker sig till. En 960 kund får hel enkelt vänta på 950 och frågan är då hur mycket extra prestandard han får.

Som jag skrev innan så blir folk förvirrade när det gäller priserna och namnen. Kollar man på 1080 så har de samma pris som 980 ti vid lansering, 1070 och 980 har samma lanseringspris. Hade korten vara hetat 1080ti och 1080 så hade det inte varit några problem. Då hade korten varit samma pris som förra generationen och med 30-35% högre prestanda. Men just nu så har vi mycket högre priser men 70-75% högre prestanda om man kollar på 80 suffixet endast
Folk borde kolla på FPS/kr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Nu funkar ju inte riktiga världen så. Asus räknar med att sälja 3 gånger fler 1060 strix än 480 strix vilket betyder att Asus är beredda att lägga 3 gånger mer pengar och tid på 1060 strix.

3 gånger fler är ett antagande baserat på marknadsandelar.

/Knight

Det är synd att det är så. Jag vill se som de gjorde med 780ti och 290x, ROG Platinum versioner av toppkorten, samma fläkt och kvalite på PCB. Men jag vet att det inte kommer ske. Jag vill bara att 480-chippet får visa vad det går för men jag vill också se hur det presterar mot 1060 chip vs chip Kanske är för mycket att begära haha

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BennyZ:

Jag vet, menade bara att det var jävligt mycket hype med Mantle och så försvann namnet snabbt jag har mer tillförlit i DX12 än Vulkan dock.

Det kan jag hålla med om.

Det största fokuset har DirectX 12 fått då det också börjar användas mer och mer. Vulkan har sina fördelar med bör väl tilläggas, dock används det inte lika mycket och lär tyvärr halka efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av scara:

Några % bättre just nu ja, men vid årsslutet med flera släppta DX12 titlar och mogna drivrutiner tror jag att Polaris kommer ha övertaget.

DX12 kommer inte bli standard förrän om minst 5 år.

Permalänk
Entusiast

Hoppas på fin konkurrens nu.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Inför den officiella lanseringen avslöjar Nvidia prissättningen för partnertillverkade versioner av grafikkortet Geforce GTX 1060.

Läs hela artikeln här

Då de Svenska priserna aldrig stämmer så kunde det vara mest intressant att se vad dollarpriset ligger på från partnertillverkarna. Enda sättet att få fram den "egentliga" prissättningen, d v s omjölkade priser är ju att ta kostnaden för nVidias 1080 och dra av $100 (priset de gick ut med från början), vilket skulle vara en 1100 i runda slängar. Då FE-korten ligger på runt 7699 oavsett partnertillverkare så borde därmed deras kort börja på 6599:- och inte en kroma mer. Att vissa kort, p g a energieffektivitet, fläktar och överklockning är dyrare än det kan jag förstå, men så mycket som MSI Gaming Z för 8695 är ju löjligt.

Skrivet av BennyZ:

Det är inget fel på priserna. Prestandahoppet från 980 till 1080 var 70%, mycket högre än vad hoppet var från 780 till 980. Hade de bara döpt om korten till 1080ti och 1080 istället för 80/70 så hade ingen klagat på priset. Det är namnet så får folk att klaga. Kollar man på FPS/kr så är 1070 mycket bättre än va 980 var vid lansering och de kostade typ lika mycket vid lansering

Hur tänkte du här? ifall priserna bara ökade i procentuell takt med prestanda så skulle ju en komplett dator kosta några hundra miljoner idag.

Skrivet av BennyZ:

Founders edition var exakt priset som Nvidia sa i USA och de sa att tredjepartskorten skulle vara $599 eller högre och att det var upp till partnertillverkarna att bestämma. Att folk läser f o m $599 och ser "exakt $599" är inte nvidias fel

Det här håller jag med om. priserna nVidia gick ut med i början var sannolikt de priserna som partnertillverkarna brukar ta inklusive goda vinstmarginaler, d v s att nVidia säljer kretsen mycket billigare än så till dem. FE-korten skulle alltså ligga på en tusing över vad partnertillverkarna brukar sälja sina kort för, men istället blev de istället dyrare, och det är den kostnaden som är ren vinst för partnertillverkarna och ren förlust för oss konsumenter.

Inte heller låter det rimligt att nVidia håller tillbaka kretsen till partnertillverkarna då de sannolikt redan har ett fast pris som de säljer den för, såvida det inte är riktigt fulspel i görningen. De enda som tjänar på att sippra ut korten i den takt som nu görs är de som kan vinna på att det aldrig hamnar ett enda kort på en lagerhylla, d v s partnertillverkarna och återförsäljarna.

Citatfel
Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Prissättning på denna generation var ju inte allt för positiv...

Antar att du menar i Sverige....

Permalänk
Medlem

Ingen sli heller. Skulle aldrig överväga 1060 pga nvidias svinerier.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Även om 1060 är något bättre så kör man väl ändå hellre AMD?
Stabilare drivrutiner.
Nvidia släpper en ny drivare varje vecka, bara strul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Jag trycker fortfarande att 1080 för sina ~7500 kr är ett bra kort för ett bra pris då det är 35% bättre än 980 ti som också kostade 7500kr när det kom ut
Plus att de rekommenderade priserna var från och med 6700kr för tredje parts och 7700kr för FE och med tanke på att det finns tredjeparts kort för 6900kr så är det inte så mycket högre än vad Nvidia sa

Det är ingen som tycker det är dåligt för priset, men det är inte priset som man förväntade sig och när saker inte händer som förväntat betyder det att man antagligen blir besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UsAndThem:

Även om 1060 är något bättre så kör man väl ändå hellre AMD?
Stabilare drivrutiner.
Nvidia släpper en ny drivare varje vecka, bara strul.

Är det fortfarande problem med drivrutiner? Jag använder 368.39 utan problem men vet inte hur gammal den är. Har inte sett något direkt klagomål det senaste i forumet heller.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hejsan BennyZ,

Skrivet av BennyZ:

Nej jag menar två st Strix t ex så att de är tillverkade på samma sätt och med så liknande strömförsörjning som möjligt där det enda som skiljer sig är GPUerna Vill inte se EVGA FTW vs Sapphire Nitro, för då kan det vara partnertillverkarnas expertis och vilja att briljera som skiljer korten åt och inte GPUerna själva

Detta kommer inte att vara en rättvis bedömning då kylarlösningarna designas efter en viss GPU, tex GP106.
Det betyder att den kylaren fungerar bäst för den GPU den är framtagen att kyla, kylarens "area" motsvarar GPUs kretsyta.
Sedan väljer Asus att "återanvända" samma kylarlösning till höger och vänster.
Men kylarlösningen kommer inte alltid att funka lika bra då andra GPUer oftast skiljer i kretsyta, vilket innebär att kylaren kanske är lite för stor så vissa kylflänsar inte kommer i kontakt med GPU-kretsen etc.

Bättre då att jämnföra bästa grafikkortet med en 480 vs 1060 "evar".
Detta visar hur mycket man lyckats krama ut/optimera, och det är ju det vi konsumenter vill ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Det är ingen som tycker det är dåligt för priset, men det är inte priset som man förväntade sig och när saker inte händer som förväntat betyder det att man antagligen blir besviken.

öh priset e ju bedrövligt, meningen med nya kort övre-medelsegment är att de presterar bättre än förra generationens -Top of The Line kort men till priser som är överkomliga... att man ska betala mer och mer för varje gen är ju löjligt, prestandan ska alltid gå upp men priset ska va typ densamma som innan för ett övre-mellansegmentkort.

Den som säger något annat vill inte att det ska vara någon utveckling i branschen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Jag vet, menade bara att det var jävligt mycket hype med Mantle och så försvann namnet snabbt jag har mer tillförlit i DX12 än Vulkan dock.

AMD lämnade över förvaltning av Mantle till Kronos group som i sin tur dödsförklaradet Mantle och Vulcan födds. Precis som AMD tänkt från början. Mantle gjorde precis det det skulle, få upp ögonen för andra aktörer att jobba vidare på det så utvecklare kommer närmare hårdvaran.

http://www.pcworld.com/article/2894036/mantle-is-a-vulkan-amd...

Ontopic: Om bara vi kunde få lite tredjeparts kort av RX480 nu så vi kan jämföra prestandan med 1060 när det släpps. Spännande tider för den budgetorienterade gamern.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

öh priset e ju bedrövligt, meningen med nya kort övre-medelsegment är att de presterar bättre än förra generationens -Top of The Line kort men till priser som är överkomliga... att man ska betala mer och mer för varje gen är ju löjligt, prestandan ska alltid gå upp men priset ska va typ densamma som innan för ett övre-mellansegmentkort.

Den som säger något annat vill inte att det ska vara någon utveckling i branschen.

Fast det gör dom. Ett 1070 presterar betydligt bättre än 980Ti och Titan X för mycket mindre om man jämför lanseringspris. Sen är den dock nästan en tusenlapp över vad den borde, både sett till rekommenderade priser och tidigare lanseringspriser av tidigare x70-kort. Ett 1060 kommer antagligen kosta runt 3200kr ungefär för prestanda av ett 980 eller mer, ett 980 som vid lansering kostade 5500kr+.

Ja det är dyrare än förra gen, men det är inte något extremt och du får fortfarande ett x60-kort med förra gen x80-kort prestanda för en betydande mindre peng.