Permalänk
Medlem

Nästa generation VR?

Jag står lite i valet och kvalet att köpa en vive men jag kommer inte ha så mycket fritid framöver ett tag så jag lutar på att vänta till gen2 med förhoppningsvis bättre upplösning och mindre SDE men det beror ju lite på när gen2 kommer.. Dröjjer det ett år så väntar jag nog, dröjer det 2-3 år så klarar jag inte hålla mig utan kan lika gärna köpa en vive redan nu..

Så vad tror ni, när kommer nästa generation VR? Någon som hört något?

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Jag står lite i valet och kvalet att köpa en vive men jag kommer inte ha så mycket fritid framöver ett tag så jag lutar på att vänta till gen2 med förhoppningsvis bättre upplösning och mindre SDE men det beror ju lite på när gen2 kommer.. Dröjjer det ett år så väntar jag nog, dröjer det 2-3 år så klarar jag inte hålla mig utan kan lika gärna köpa en vive redan nu..

Så vad tror ni, när kommer nästa generation VR? Någon som hört något?

Oculus har sagt att VR-generationsintervallet (till CV2) kommer vara någonstans mellan en mobilgeneration (ett år) och en konsolgeneration (5-6 år). Någonstans hade man översatt det till 2-3 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ca 2-3 år låter rimligt innan vive och oculus släpper "generation 2". Bättre grafikkort krävs innan man på allvar kan börja fundera på 4k upplösningar. Dvs utan att sitta på 2-3 stycken 1080 kort.

Däremot kan jag tänka mig att en gen 1.5, trådlös samt lättare/bättre komfort kommer innan dess.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att nästa generation framförallt blir billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lutop:

Skulle tro att nästa generation framförallt blir billigare

Själv gissar jag på två papp billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ok tack alla,

mmmmm kliar i köpfingret

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

2-3 år tills att den annonseras. 5 år tills den finns i butik så man kan köpa den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Dock så behöver man inte så mycket tid för att det ska vara värt. Har själv en Vive och det är inte så att man spelar det flera timmar om dagen. Snarare så flyr man bara verkligheten lite då och då.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det kommer ta 2-3 år. Konkurrensen är hård, google kommer med daydream snart och flera andra tillverkare är på gång.

Trycket är hårt från alla early adopters att göra ett headset med bättre bildkvalité och fov så detta kommer de inte kunna stå emot.

Behövs verkligen kraftigare grafikkort undrar jag ? Om du stoppar i bättre paneler (4K+) så lär väl bilden se bättre ut än dagens ändå om man bara skalar upp, och vara redo för framtiden. Mindre sde...etc

Permalänk
Avstängd

uppskalningar brukar sällan göra så bra ifrån sig. Bättre gpu'er behövs redan nu, eller bättre optimeringar. Inte ens ett gtx 1080 räcker för flertalet spel och få spel som stödjer multi-gpu, så finns redan nu ingen gpu tillräckligt kraftfull på marknaden för de krävande spelen

Permalänk
Medlem

Det är väl foveated rendering med ögonspårning som måste till, det har ju demonstrerats redan så tekniken finns ju.
http://www.roadtovr.com/hands-on-smi-proves-that-foveated-ren...

Permalänk
Medlem

Jag ser gärna att nästa generation kommer snabbt. Men nuvarande räcker långt. Grät nästan första gången jag testade Viven hemma. Så grymt.
Har tänkt mig att på sikt spela VR typ 1 timme var/varannan dag, men nu i början blir det ju mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var nära att jag köpte en vive idag. Tog en kölapp i butiken men det tog sådan tid så jag hann inte vänta längre. Sedan hade jag nog inte riktigt ork att sätta upp fyrar mm idag så jag skippade det.

Behöver ändå nytt graffekort innan jag kan köra och 1070-1080 verkar ju slut överallt. Tror det kommer in lite kort i slutet av månaden så kanske köper en då.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnils:

Jag tror inte det kommer ta 2-3 år. Konkurrensen är hård, google kommer med daydream snart och flera andra tillverkare är på gång.

Trycket är hårt från alla early adopters att göra ett headset med bättre bildkvalité och fov så detta kommer de inte kunna stå emot.

Behövs verkligen kraftigare grafikkort undrar jag ? Om du stoppar i bättre paneler (4K+) så lär väl bilden se bättre ut än dagens ändå om man bara skalar upp, och vara redo för framtiden. Mindre sde...etc

Jag tänkte faktiskt skriva att grafikkorten idag knappt klarar driva upplösningen som finns på dagens paneler.

Men, när jag tänker efter så är det kanske till och med det omvända därför man idag många gånger rendrerar bilden i högre upplösning för att sedan skala ner bilden för att få bättre bild.

Tror det blir mindre problem om panelerna har en högre upplösning, framförallt på rött och blått.

Då slipper man allt strul med antialias som fungerar bra ibland och mindre bra ibland.

Jag skulle nöja mig med 2560x1440 till nästa generation om dom bara plockar bort pentile-mönstret!

Permalänk
Medlem

HMZ-T4 borde ju komma med tanke på hur bra VR fungerar för film! Ska man bara se på film så går det ju lätt fixa med högre upplösning. För spel är det klurigt om man inte har något bättre än X 1080.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jahapp då var man fattig igen då

Har satt upp boxar mm men inte provat att dra igång den ännu då jag väntar på 1080gtx...som kommer i eftermiddag

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Avstängd

Gratulerar Blir lite av en "yolo"-månad för dig då @hybris6 med både VR och nytt graffe

Permalänk
Skrivet av hybris6:

Jahapp då var man fattig igen då

Har satt upp boxar mm men inte provat att dra igång den ännu då jag väntar på 1080gtx...som kommer i eftermiddag

Hur gick det?

Permalänk
Medlem

@hybris6: Kan klart rekommendera Vive :). Och fyrarna har jag bara ställt på bokhyllan och så, tar fram på fredagar och bort på söndagar, går skitsnabbt.

Edit: Såg att du köpt en nu, kul!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av delete_home_end:

Hur gick det?

Åååkej, here it goes...

Har ett litet rum typ 2,5x3m som ej används så monterade upp fyrarna där. Letade efter ett billigt vägghängt chassi men hittade inget så köpte ett 300 kr chassi o en plexiglasskiva och gjorde ett eget.

Försökte koppla in det inbyggda nätverket men det verkar va kabelbrott så det gick inte.. åkte till inet och köpte mottagare till trådlöst.. funkar men e riktigt segt..

Väntade ett dygn på att ladda ner steam vr... väntade ett dygn till innan the lab var nerladdat... kom sen på att jag hade usb minne så kunde ju tankat ner grejjerna på andra datorn istället lol..

Skit samma har ändå haft massa att göra..

Ok uppstart... hmm ingen bild i headsetet.. står att hdmi kabeln inte sitter som den ska.. provar att dra ut, sätta in igen, starta om datorn, provar andra hdmi kablar..kommer på att jag inte installerat drivrutinerna för grafikkortet än..oops..

ok nu då.. nu tändes iallafall headsetet. Tog på det o wow.. riktigt jävla coolt..
letade upp kontrollerna och satte på dem, trackingen funkar klockrent, även om jag gör så snabba rörelser jag kan.

Kör igång steam tutorial.. blåser lite ballonger och shit vad coolt det är. Det är verkligen som att vara i ett annat rum. Drar igång the lab och kör rymdspelet... grymt cool retro arkadkänsla.

kör lite andra demos men fastnar för slangbellespelet. Grym känsla...

Som dykare var jag ju tvungen att köpa theblu också. Drar igång whale encounter och det är riktigt grymt. Hade någon hällt en hink vatten över mig hade jag verkligen trott att jag var nere på havsbotten...

Väntar på att någon gör ett riktigt coolt rpg till viven... se the secret shop i the lab till slutet...finns ju grym potential iallafall

Nu ska jag in och lira lite innan övriga familjen kommer hem.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem

@hybris6: Vänta minst 3 år tills teknologin har hunnit sätta sig. Det är för tidigt att hoppa på nu tycker jag. Minst gen2. Jag ska vänta tills gen3. Tycker upplösningen och sånt kan verkligen förbättras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@hybris6: Vänta minst 3 år tills teknologin har hunnit sätta sig. Det är för tidigt att hoppa på nu tycker jag. Minst gen2. Jag ska vänta tills gen3. Tycker upplösningen och sånt kan verkligen förbättras.

Jag började min gaming karriär på en vic 20 där minsta byggblock var typ 1x1 cm... så jämfört med det är ju grafiken helt klart acceptabel i dagens vr.

visst man ser lite pixlar då o då...men va fan gör det när upplevelsen är så grym.. tycker verkligen inte grafiken är någon mood killer.. 4k hade vart nice, helt klart men som gen 1 är detta helt ok. Jag blir fortfarande förundrad varje gång jag tar av headsetet med att aha det var så rummet ser ut..vad litet och tråkigt det var

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

@hybris6: Vänta minst 3 år tills teknologin har hunnit sätta sig. Det är för tidigt att hoppa på nu tycker jag. Minst gen2. Jag ska vänta tills gen3. Tycker upplösningen och sånt kan verkligen förbättras.

Smaken är givetvis som baken, men själv anser jag att den som väntar missar *mycket*. Som någon redan sagt här i forumet; På den resan Vive tar med dig, struntar du i saker som upplösning.

Skrivet av hybris6:

Jag började min gaming karriär på en vic 20

VIC-20 var min första dator också (första konsolen var dock tidigare - en Luxor/Fairchild Channel F)!

En grym maskin (även om den givetvis var begränsad)!!

Permalänk
Medlem

@hybris6: Vanishing realms är en riktigt bra rpg, riktigt grym närvarokänsla, och att ducka fram och tillbaka bakom en pelare så fiendens pilar missar en medans man skjuter egna är riktigt kul!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Citerar mig själv:

Skrivet av duked:

Smaken är givetvis som baken, men själv anser jag att den som väntar missar *mycket*. Som någon redan sagt här i forumet; På den resan Vive tar med dig, struntar du i saker som upplösning.

Därmed inte sagt att bättre upplösning, bättre optik och lägre vikt skulle göra under för vissa spel/upplevelser.
Blir lite yr av vissa program, trots att det är enkla standing experiences, typ Job Simulator. Tror det har att göra med att nedre delen av linserna är så suddiga och att headsettet har en tyngd/rörelsemängd och därmed rör sig lite när man vrider på huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@hybris6: Vanishing realms är en riktigt bra rpg, riktigt grym närvarokänsla, och att ducka fram och tillbaka bakom en pelare så fiendens pilar missar en medans man skjuter egna är riktigt kul!

Coolt får testa det då

Skulle vart grymt med ett mmo i VR typ WOW, att stå på en liten klippavsats ovanför en lavaström och slåss mot ragnaros

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.