Permalänk

Vilse i de spegelösa landet

Jag är sugen på att gå över till en spegelös kamera men jag är totalt vilse och har spanat in både Sony och olympus men det är både för och nackdelar med båda.
Använder en sony a57 och har objektiv man kan använda med en adapter.
Har en budget på runt 3k och skulle tänka mig sälja min nuvarande kamera och köpa en begagnad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Tror det blir svårt/omöjligt att hitta beggad spegellös systemkamera med ett antal objektiv för 3k.
Lättare då leta efter spegellös kompakt, kanske en RX100.

Permalänk

ser inte riktigt poängen med att byta den om den fungerar.

är den för klumpig?
tycker inte spegellöst är någon lösning isf det som är mest klumpigt är ju objektivet som sticker ut på mitten annars vinner man väl inte så mycket på en spegellös mer än att du kanske går upp några Mpix i ditt fall.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Tror det blir svårt/omöjligt att hitta beggad spegellös systemkamera med ett antal objektiv för 3k.
Lättare då leta efter spegellös kompakt, kanske en RX100.

Har inte tänkt på det ska kollas upp

Skrivet av Rouge of Darkness:

ser inte riktigt poängen med att byta den om den fungerar.

är den för klumpig?
tycker inte spegellöst är någon lösning isf det som är mest klumpigt är ju objektivet som sticker ut på mitten annars vinner man väl inte så mycket på en spegellös mer än att du kanske går upp några Mpix i ditt fall.

Den nuvarande är lite för klumpig och det gör att man inte tar med den så mycket

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk

Röstar på en bra kompaktkamera isf som komplement istället till din nuvarande.

Spegellösa är inte speciellt mycket mindre och som jag sa tidigare så är det mest objektivet tycker iaf jag som gör att det blir osmidigt att släpa med en systemare.

http://www.prisjakt.nu/product.php?p=1302505
Verkar trevlig och omtyckt

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Den nuvarande är lite för klumpig och det gör att man inte tar med den så mycket

Det är ju bara med ett litet fåtal objektiv som de spegellösa blir "fickvänliga" och även då är det ju frågan om en lite större ficka, typ jackficka eller liknande (om man inte har extremt pösiga byxor). I en jackficka går det ju ofta att klämma ner även en instegs-DSLR med kitobjektiv.
Skillnaden med objektiv monterat är inte så himla stor, men visst, ligger man precis på något slags gräns så kan det ju vara det som är avgörande.
För mig personligen behöver kameran gå ner i byxfickan för att det ska göra någon skillnad och då pratar vi ju kameror som Canons S-serie (S90/95/100 osv) eller Sony RX100. Annarsmåste jag ändå ha en väska och då gör det mig inget om kameran är en cm eller två större på någon ledd.

Permalänk
Proffsmobbare

Panasonic DMC-GM1, DMC-GM5 ligger bra till i pris, och Canon Eos M finns för runt tusenlappen med objektiv.

Det svåra är att sedan få tag på objektiv som inte är klumpiga.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2289260

Sedan kan man väga fördelar och nackdelar, men jag gillar uttrycket; "Den bästa kameran i världen är den du har med dig".

Permalänk

Denna ramla just förbi på en banner här på Swec, fått bra kritik och är kompakt: (DMC-GM5)
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=GM51232rod

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

I en jackficka går det ju ofta att klämma ner även en instegs-DSLR med kitobjektiv.

Njae...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Beror såklart på jacka, men jag testade precis och fick i en D70 (minsta kameran som inte är en kompaktkamera som jag har i min ägo för närvarande) med 18-55 i min jacka. Det var rätt tajt men en D70 är ju åxå en bit större än instegs-DSLR:erna av idag.

Permalänk
Medlem

@Bacon-Matte: du har PM angående en EOS M

Permalänk
Medlem

Finns bara ett svar, och det är Fujifilm! kolla in Xm-1 med något objektiv...Deras enklaste spegellösa.
Sensorn är extremt bra!

Jag har Xt1, xe-1 och xm-1. Bästa jag gjort att byta bort från canon.