Dator byggd för videoredigering 25-30k

Permalänk

Dator byggd för videoredigering 25-30k

Hej gänget!

Vill ännu en gång samla er kompetens och få hjälp med att välja hårdvara till min dator.

För två år sedan ställde jag frågan, då valde jag att gå med en ny imac 27" men nu är det dags att byta igen.

Det jag behöver :
En dator som klarar det mesta kort och gott, jag spenderar många timmar i premiere, after effects och davinci resolve.
Jag kör gärna två SSD, en för OS och program samt en disk för lagring av de klipp jag för tillfället använder.
Cuda-kärnor kräver programmen, så på grafikkortet antar jag att det gäller desto mer desto bättre.
32-64gb ram ( behöver jag 64, märker jag så stor skillnad? )

I övrigt, gärna inte ett chassi taget ur tokyo drift och gärna så tyst/sval som en Toyota Prius på el.

Min största önskan är att den pissar på en ny fullsmetad 27" iMac. Budgeten sätter jag till 25-30 inkluderat skärm, tangentbord och mus.

För den som har koll på skärmar, så släng gärna med en skärm i korgen som levererar en bra upplösning, storlek och färgåtergivning.

TACK, verkligen TACK om ni tar er tiden att hjälpa mig. Jag älskar min dator, men jag är alldeles för dåligt påläst för att orientera mig i djungeln bland datorkomponenter.

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

är ingen expert på det här men här är ett försök i alla fall.

tror inte att du kommer ha råd med en 6900k, kanske ska gå ner till en 6800k istället. vet inte heller om du behöver 64gb ram eller 32gb ram duger. med lagringen tänkte jag mig en blixtsnabb pci-e-disk då det är väldigt krävande av disken vad jag förstår och sedan en 1tb för lite mer vanlig lagring. chassi, nätagg och processorkylare körde jag på något som är tyst och inte "tokyo drift" dom du säger.

grafikkort och skärm vågade jag inte ge mig på, vet för lite om det för ditt användningsområde. vet inte om bara antalet cuda-kärnor är relevant eller om det är relevant i relation till klockfrekvens. detta då 980 ti har fler cuda-kärnor än 1080 men går i betydligt lägre klockfrekvens och därmed är ett långsammare grafikkort. sedan vet jag inte hur stor relevans videominne har, kanske är titan x fortfarande det bästa. vet inte heller vad som är viktigast av processor och grafikkort.

gällande skärm kan man lätt lägga halva (eller hela) budgeten på det om man vill ha en 4k-skärm med 99% adobe rgb som jag tittade på. sedan finns det enklare skärmar som kanske duger. vet som sagt inte riktigt och vill inte ge råd om något jag inte är säker på. nu har du åtminstone en bas du kan använda tills du kommer fram till vad som ska köpas.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9521737/

Permalänk
Medlem

Hej plockade ihop det mest prisvärda uppsättningen jag kunde finna.
Skippade dock mus och tangentbord eftersom det kostar relativt lite och det testar du bäst ut själv.
Jag lägger alltid fokus på mest prestanda för pengarna, betalar helst inte någon extra tusenlapp för 1% snabbare system etc.

Körde med 1 samsung EVO 1TB och 1 samsung EVO 500GB den mindre till system och program och den större till lagring. Den enkla anledningen att EVO är så pass bra att du behöver inte dyrare special SSD.
Intel 6900k ska räcka till det mesta 8 kärnor. Det är väldigt dyrt att få lite mer prestanda. Kylaren räcker gott till det du ska använda den till. Alt köp begagnad 5960x kan ge mer för pengarna.
32GB ram. Upplever du systemet segt ploppa in ett antal 8GB stickor till.
Moderkortet är det mest prisvänliga, klarar 6x SSD i raid.
Tror ett GTX 1070 klarar av ditt arbete. Det borde vara mer CPU intensivt.
Chassit är basic, men bra kvalitet för pengarna och plats för många diskar.

Processor Intel 6900k, köper separat. 10610kr från proshop.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3715182

alt begagnad 5960X ca 6000kr
https://www.blocket.se/stockholm/Intel_Core_i7_Extreme_5960X_...

Resterande system:
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/102419

14800 för dator exkl processor.

Kollade på lite reviews skärmalternativ ,34" i absolut toppklass:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2927100
Ser ut att vara bäst för pengarna, 7500kr
Det är nog skärmen som sätter dina gränser när det gäller pengar. finns bra från 5000-50000.

Apple kan bita i det sura så att säga.

Permalänk
Medlem

Allt är relativt.
Jag sitter o jobbar i Pr&Ae just nu men har endast 12GB ram använt i ett stort projekt.

Vad ska du göra? Jobb eller för att det är kul?
Jag har inga problem med att jobba på en gammal 4770k i 4ghz (inget problem men den är flaskhalsen) och ett 770 4gb.
Vore jag dig skulle jag satsa mina hästar på en stark, flertrådig CPU. Det @versions skickade saknar GPU, skärm, tangentbord, och mus. Kanske kan gå något lägre prismässigt på mobo? Kör på 2*16gb ram så har du 32gb. Känner du att du behöver mer så är det bara att beställa ett par till.

Sälj macen och höj budget? Köp beggad GPU för att dra ner priset osv. Allt beror ju på budgeten...

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk

Någonting sånt här skulle jag påstå. 10 bitars färgdjup ger den bästa färgåtergivningen med ett Quadro-kort för att få det förverkligat. Vågar inte kommentera något vidare om ljudnivån på Quadro, men är det något som kan tänkas vara ett problem så hade jag kört på en annan "vanlig" IPS-skärm med ett GTX 1080 för att få ut många CUDA-kärnor.

Hoppas länken fungerar, är inte helt bekant med prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=3133173&view=m

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Skrivet av ElectricPulze:

Allt är relativt.
Jag sitter o jobbar i Pr&Ae just nu men har endast 12GB ram använt i ett stort projekt.

Vad ska du göra? Jobb eller för att det är kul?
Jag har inga problem med att jobba på en gammal 4770k i 4ghz (inget problem men den är flaskhalsen) och ett 770 4gb.
Vore jag dig skulle jag satsa mina hästar på en stark, flertrådig CPU. Det @versions skickade saknar GPU, skärm, tangentbord, och mus. Kanske kan gå något lägre prismässigt på mobo? Kör på 2*16gb ram så har du 32gb. Känner du att du behöver mer så är det bara att beställa ett par till.

Sälj macen och höj budget? Köp beggad GPU för att dra ner priset osv. Allt beror ju på budgeten...

Jag skulle nog säga jobb till 70%, eventuellt installera ett spel om jag har en lugn period.

Min målsättning att att hålla budgeten som den är inklusive skärm, jag har lite andra prylar jag måste skaffa också. iMacen stannar kvar då den ska få en väska och följa med ut på jobb.

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Hej plockade ihop det mest prisvärda uppsättningen jag kunde finna.
Skippade dock mus och tangentbord eftersom det kostar relativt lite och det testar du bäst ut själv.
Jag lägger alltid fokus på mest prestanda för pengarna, betalar helst inte någon extra tusenlapp för 1% snabbare system etc.

Körde med 1 samsung EVO 1TB och 1 samsung EVO 500GB den mindre till system och program och den större till lagring. Den enkla anledningen att EVO är så pass bra att du behöver inte dyrare special SSD.
Intel 6900k ska räcka till det mesta 8 kärnor. Det är väldigt dyrt att få lite mer prestanda. Kylaren räcker gott till det du ska använda den till. Alt köp begagnad 5960x kan ge mer för pengarna.
32GB ram. Upplever du systemet segt ploppa in ett antal 8GB stickor till.
Moderkortet är det mest prisvänliga, klarar 6x SSD i raid.
Tror ett GTX 1070 klarar av ditt arbete. Det borde vara mer CPU intensivt.
Chassit är basic, men bra kvalitet för pengarna och plats för många diskar.

Processor Intel 6900k, köper separat. 10610kr från proshop.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3715182

alt begagnad 5960X ca 6000kr
https://www.blocket.se/stockholm/Intel_Core_i7_Extreme_5960X_...

Resterande system:
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/102419

14800 för dator exkl processor.

Kollade på lite reviews skärmalternativ ,34" i absolut toppklass:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2927100
Ser ut att vara bäst för pengarna, 7500kr
Det är nog skärmen som sätter dina gränser när det gäller pengar. finns bra från 5000-50000.

Apple kan bita i det sura så att säga.

Jag gillar hur du tänker!
Ser ut att kunna bli ett bra system, CPU måste jag dock köpa i butik också då jag tar allt genom företaget.

Hur stor skillnad kommer jag märka mellan 6900k processorn för 11000:- kontra 6800k för 5000:-?
Är det en kopp kaffe när jag renderar, eller är det en hel panna i skillnad?

--------------

Vilka hjältar ni alla är! Oerhört tacksam för att det finns folk som tar sig tid att hjälpa i forum. Helt fantastiskt!

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

Jag gillar hur du tänker!
Ser ut att kunna bli ett bra system, CPU måste jag dock köpa i butik också då jag tar allt genom företaget.

Hur stor skillnad kommer jag märka mellan 6900k processorn för 11000:- kontra 6800k för 5000:-?
Är det en kopp kaffe när jag renderar, eller är det en hel panna i skillnad?

--------------

Vilka hjältar ni alla är! Oerhört tacksam för att det finns folk som tar sig tid att hjälpa i forum. Helt fantastiskt!

De två processorer jag nämnde(bla 6900k) har 8 kärnor vilket gör redigering och grafiskt arbete snabbare. 6800k har 6 kärnor. Jag tyckte det var onödigt att lägga mindre pengar på en 6 kärnig processor. 8 kärniga processorer var hela grejen med nya generationen. 6 kärniga har funnits i 5-6 år. Alternativet är att kika på en Xeon processor och se hur de presterar.

Lite benchmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

Jag gillar hur du tänker!
Ser ut att kunna bli ett bra system, CPU måste jag dock köpa i butik också då jag tar allt genom företaget.

Hur stor skillnad kommer jag märka mellan 6900k processorn för 11000:- kontra 6800k för 5000:-?
Är det en kopp kaffe när jag renderar, eller är det en hel panna i skillnad?

--------------

Vilka hjältar ni alla är! Oerhört tacksam för att det finns folk som tar sig tid att hjälpa i forum. Helt fantastiskt!

Kolla in Sweclockers Broadwell E-test här så får du en jämförelse av 6800K och 6900K.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

De två processorer jag nämnde(bla 6900k) har 8 kärnor vilket gör redigering och grafiskt arbete snabbare. 6800k har 6 kärnor. Jag tyckte det var onödigt att lägga mindre pengar på en 6 kärnig processor. 8 kärniga processorer var hela grejen med nya generationen. 6 kärniga har funnits i 5-6 år. Alternativet är att kika på en Xeon processor och se hur de presterar.

Lite benchmark.
frA0ifuZQik

Efter att ha sett den filmen förstår jag nu att det gör stor skillnad, googlade lite och hamnade även på adobe's forum där jag såg en diskussion kring 6 core vs 8 core. Tydligen så är 8 core far superior vad det gäller real time playback, medan clockfrekvensen spelar in när det ska renderas. Men med 6900k's frekvens och kärnor skulle inte något av dessa vara ett problem.

Den setupen du länkade, kräver den mer kylning eller bör det bara vara att skruva ihop datorn som den är länkad?

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Om Redigering är prio 1 och du inte ska spela så mycket är denna processor ett bra val:
Intel Xeon E5-2640v4 2,4GHz Socket 2011-3, en 10 kärnig processor som är bra på att rendera.

http://ark.intel.com/products/92984/Intel-Xeon-Processor-E5-2...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3556340

I rendering kommer den prestera i närheten av dyraste I7 6950x, Men den är inte till för att spela på även om det går ganska bra. Dock är I7 6950x mer för entusiaster som gärna överklockar.

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-3090349/rendering-cp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

Efter att ha sett den filmen förstår jag nu att det gör stor skillnad, googlade lite och hamnade även på adobe's forum där jag såg en diskussion kring 6 core vs 8 core. Tydligen så är 8 core far superior vad det gäller real time playback, medan clockfrekvensen spelar in när det ska renderas. Men med 6900k's frekvens och kärnor skulle inte något av dessa vara ett problem.

Den setupen du länkade, kräver den mer kylning eller bör det bara vara att skruva ihop datorn som den är länkad?

Du kan gärna ligga till en något dyrare fläkt från Noctua, det skadar aldrig att ha mer kylning så processorn håller längre och du kan pressa den mer.

Jag gissar att du köper genom eget företag? Då kan det vara värt att spendera lite extra på just processorn som gör att du sparar tid.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Du kan gärna ligga till en något dyrare fläkt från Noctua, det skadar aldrig att ha mer kylning så processorn håller längre och du kan pressa den mer.

Jag gissar att du köper genom eget företag? Då kan det vara värt att spendera lite extra på just processorn som gör att du sparar tid.

Yes jag kör det genom företaget. 6900k 8-core vs xeon 10-core? Stor skillnad även där? Kan hända att jag kör ett spel på datorn nån gång, men den byggs avsett för videoredigering och det är där jag föredrar att kraften lägger sig. Att ha i åtanke är att jag kommer gå från min nuvarande iMac till detta, så oavsett de olika alternativen vi har diskuterat är min gissning att det kommer bli en rejäl knuff framåt.

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

Yes jag kör det genom företaget. 6900k 8-core vs xeon 10-core? Stor skillnad även där? Kan hända att jag kör ett spel på datorn nån gång, men den byggs avsett för videoredigering och det är där jag föredrar att kraften lägger sig. Att ha i åtanke är att jag kommer gå från min nuvarande iMac till detta, så oavsett de olika alternativen vi har diskuterat är min gissning att det kommer bli en rejäl knuff framåt.

Kärnorna hanterar ju fler renderingar per sekund, du kan kika på videos där folk plockat ihop system 2st e5 2670 processorer. Populärt bland entusiaster och renderare då de kostar runt 4000kr med 2st 2670 processorer. Finns som många videos på you tube.

Om vi pratar professionell rendering så kan du alltid skaffa ett moderkort med två processorplatser.
som:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2792737

Samt 2st: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3628444

Det är egentligen ett server system men är optimalt för rendering, som då kan använda två processorer. Fördelen är att du kan använda billigare 8-10 kärniga processorer och få ut mer kraft till rendering. Då snackar vi trycka ned och totalmobba IMac.

Kan leta fram någon video som förklarar fördelarna med dual processor.

Jag rekommenderar dig att läsa på lite om dual processor setup innan du tar ett beslut, kolla på benchmark videos som beskriver de program du kommer att använda.

Permalänk

@Finlandssvensken: pascal , gtx1080 stödjer väl 10 bitars färg?

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Skrivet av spikfavoriten:

@Finlandssvensken: pascal , gtx1080 stödjer väl 10 bitars färg?

Vad jag ser på nVidias hemsida, stödjer det bara 8 bitar.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Kärnorna hanterar ju fler renderingar per sekund, du kan kika på videos där folk plockat ihop system 2st e5 2670 processorer. Populärt bland entusiaster och renderare då de kostar runt 4000kr med 2st 2670 processorer. Finns som många videos på you tube.

0fwK0h5VYnQ

Om vi pratar professionell rendering så kan du alltid skaffa ett moderkort med två processorplatser.
som:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2792737

Samt 2st: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3628444

Det är egentligen ett server system men är optimalt för rendering, som då kan använda två processorer. Fördelen är att du kan använda billigare 8-10 kärniga processorer och få ut mer kraft till rendering. Då snackar vi trycka ned och totalmobba IMac.

Kan leta fram någon video som förklarar fördelarna med dual processor.

Jag rekommenderar dig att läsa på lite om dual processor setup innan du tar ett beslut, kolla på benchmark videos som beskriver de program du kommer att använda.

Två låter lite väl avancerat, tror jag håller mig till en riktigt bra processor istället.

Jag snubblade över den här datorn och hans video. Verkar som att de har byggt ett monster för redigering. Vad tror om denna? Det var ju ett tag sedan den publicerades, så det kan ju ha kommit bättre prylar på marknaden nu också.

http://www.learningvideo.com/daves-beast-computer-build/

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

Två låter lite väl avancerat, tror jag håller mig till en riktigt bra processor istället.

Jag snubblade över den här datorn och hans video. Verkar som att de har byggt ett monster för redigering. Vad tror om denna? Det var ju ett tag sedan den publicerades, så det kan ju ha kommit bättre prylar på marknaden nu också.

http://www.learningvideo.com/daves-beast-computer-build/

Det är ju egentligen enklare att köpa ett nyare och aktuellt system utan konstigheter. Jag tycker dock att du ska göra som de gör i artikeln och väljer en 8 core processor. Processorn är det viktigaste i ditt bygge. Spara hellre in på grafikkort.

Det fungerar med ett bas moderkort X99, dom är bra utrustade för workstation i grundutförande. Ser ingen fördel med att köpa något dyrt för överklockning.

Minne är en sak som jag inte vet hur mycket du behöver. 32-64GB. Det är mycket pengar. Du kan börja med att fylla hälften av dina slots med 32GB så kan du utöka till 64GB om det behövs. Håll dig runt 2133Mhz dom ger mest för pengarna.

För lagring är SSD och Samsung EVO klart bäst och ger mest för pengarna. För mer lagring köp till någon HDD senare.

Grafikkort är mest baserat på behov, läs på lite innan du bestämmer dig. Kan räcka med en GTX 970 eller GTX 1070 till dubbla priset.

Chassi och kylning är mest lyx i sammanhanget. En duglig luftkylare som Noctua NH-D14 är mest prisvärd. Chassi kör du på nått som fungerar och kan byggas ut. Typ Corsair Carbide 200R, eller Fractal Design Core 3500. Basic, praktiska utan lullul.

Skärm ska du självklart köpa direkt i butik så du får se hur den presterar.

Det är mina tips

Utgå ifrån att du behöver en 8 kärning processor. Kika på hur mycket ram du behöver. Och samtidigt vilket grafikkort du klarar dig med. Sen är det bara att bygga!

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Det är ju egentligen enklare att köpa ett nyare och aktuellt system utan konstigheter. Jag tycker dock att du ska göra som de gör i artikeln och väljer en 8 core processor. Processorn är det viktigaste i ditt bygge. Spara hellre in på grafikkort.

Det fungerar med ett bas moderkort X99, dom är bra utrustade för workstation i grundutförande. Ser ingen fördel med att köpa något dyrt för överklockning.

Minne är en sak som jag inte vet hur mycket du behöver. 32-64GB. Det är mycket pengar. Du kan börja med att fylla hälften av dina slots med 32GB så kan du utöka till 64GB om det behövs. Håll dig runt 2133Mhz dom ger mest för pengarna.

För lagring är SSD och Samsung EVO klart bäst och ger mest för pengarna. För mer lagring köp till någon HDD senare.

Grafikkort är mest baserat på behov, läs på lite innan du bestämmer dig. Kan räcka med en GTX 970 eller GTX 1070 till dubbla priset.

Chassi och kylning är mest lyx i sammanhanget. En duglig luftkylare som Noctua NH-D14 är mest prisvärd. Chassi kör du på nått som fungerar och kan byggas ut. Typ Corsair Carbide 200R, eller Fractal Design Core 3500. Basic, praktiska utan lullul.

Skärm ska du självklart köpa direkt i butik så du får se hur den presterar.

Det är mina tips

Utgå ifrån att du behöver en 8 kärning processor. Kika på hur mycket ram du behöver. Och samtidigt vilket grafikkort du klarar dig med. Sen är det bara att bygga!

Sådär, då var det gjort. Ingen 1tb-disk i lager så plockar den på annat håll.

Tack för hjälpen!! Jag letar upp vart du bor om den här datorn är slö

( Moderkortet fanns i lager i butiken så det är inte med på den ordern )

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

https://s31.postimg.org/m2oaabnu3/Screen_Shot_2016_07_12_at_15_01_10.png

Sådär, då var det gjort. Ingen 1tb-disk i lager så plockar den på annat håll.

Tack för hjälpen!! Jag letar upp vart du bor om den här datorn är slö

( Moderkortet fanns i lager i butiken så det är inte med på den ordern )

Ha vi ska se! Kommer gå som en gud. Jag kör själv en äldre workstation det är väldigt stor skillnad mellan dem och en ren speldator.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Ha vi ska se! Kommer gå som en gud. Jag kör själv en äldre workstation det är väldigt stor skillnad mellan dem och en ren speldator.

Ska bli härligt att få sätta ihop den. Vågar jag göra det själv? Drygt 10 år sedan jag rörde en PC.

Följdfråga till min långa semester från PC, drivrutiner osv sköter det sig själv nu för tiden?

Jag kompletterade med denna skärm :

https://www.komplett.se/product/854103/datorutrustning/bildsk...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

Ska bli härligt att få sätta ihop den. Vågar jag göra det själv? Drygt 10 år sedan jag rörde en PC.

Följdfråga till min långa semester från PC, drivrutiner osv sköter det sig själv nu för tiden?

Jag kompletterade med denna skärm :

https://www.komplett.se/product/854103/datorutrustning/bildsk...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är betydligt enklare och mindre komplicerat att sätta ihop datorerna nuförtiden, har du något problem så kolla forumet eller youtube.
Det du behöver fixa innan är en bra USB sticka du kan använda till att flytta runt filer med osv. Hjälper om du har en andra dator när du håller på. Drivrutiner etc uppdateras av Win 10 om du kör win update.

Bara att köra!

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Det är betydligt enklare och mindre komplicerat att sätta ihop datorerna nuförtiden, har du något problem så kolla forumet eller youtube.
Det du behöver fixa innan är en bra USB sticka du kan använda till att flytta runt filer med osv. Hjälper om du har en andra dator när du håller på. Drivrutiner etc uppdateras av Win 10 om du kör win update.

Bara att köra!

Lite fundersam, behöver jag någon adapterkabinett för att sätta in SSD'n eller är de bara att hänga in i chassit?
( läste nu att chassit hade 8st 2,5"-slots )

Tack för all hjälp! Ska bli spännande att sätta ihop den och testköra.

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

Lite fundersam, behöver jag någon adapterkabinett för att sätta in SSD'n eller är de bara att hänga in i chassit?
( läste nu att chassit hade 8st 2,5"-slots )

Tack för all hjälp! Ska bli spännande att sätta ihop den och testköra.

Den ser ut att ha skruvhål för 2st SSD framför modekortet i chassit. Samt minst 3 till platser i vagga. Brukar vara skruvhål lite överallt så man kan montera dem relativt lätt.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Den ser ut att ha skruvhål för 2st SSD framför modekortet i chassit. Samt minst 3 till platser i vagga. Brukar vara skruvhål lite överallt så man kan montera dem relativt lätt.

Snabb fråga! Ramminnet jag beställde var slut och jag behöver köra något annat, vad är likvärdigt i prestanda? Måste jag ha lowprofile för att de ska passa under den stora noctua-kylaren?
( såvida paketet skickas idag, så måste jag kunna köpa ramminnet i butik imorgon i Jönköping )

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

@ghostbiker: jag tycker inte det ska behövas low profile varianten, men du kanske inte ska köpa minnen med extra kylflensar. I x99 system fungerar annars 2133 minnen bra och du behöver knappast högre MHz. Köp vanliga och testa. Notis borde ha tänkt på det när de designade kylarens fästen.

Permalänk
Medlem

Mina 5 cent
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9545050/

Permalänk
Skrivet av VinterX:

@ghostbiker: jag tycker inte det ska behövas low profile varianten, men du kanske inte ska köpa minnen med extra kylflensar. I x99 system fungerar annars 2133 minnen bra och du behöver knappast högre MHz. Köp vanliga och testa. Notis borde ha tänkt på det när de designade kylarens fästen.

Sådär, nu är allting monterat och klart. kylaren, JÄVLAR vad stor den var.

När jag testade starta datorn körde jag DVI-kabel i i grafikkortet men jag får ingen bild på skärmen. Alla fläktar går, grafikkort går, fläktarna får ström från MOBO så den har också ström. Vad kan det vara för fel? Eller har jag missat någon kabel? Är det någon bildkabel från GPU till MOBO eller överförs det enbart genom PCI-E kontakten?

Kan det vara så att detta beror på att jag satte ramminnena i dimmslot ; 1,2,3,4 och inte körde 1,3,5,7 ? Mao jag satte alla ram på ena sidan och trodde att det gick bra att göra så.

Visa signatur

CPU: i7-6900k @ 3,2GHz GPU: NVIDIA GEFORCE GTX1070 8GB RAM: 32GB DDR4 @ 3000mhz CASE: NZXT H440 HDD: 2X Samsung 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostbiker:

Sådär, nu är allting monterat och klart. kylaren, JÄVLAR vad stor den var.

När jag testade starta datorn körde jag DVI-kabel i i grafikkortet men jag får ingen bild på skärmen. Alla fläktar går, grafikkort går, fläktarna får ström från MOBO så den har också ström. Vad kan det vara för fel? Eller har jag missat någon kabel? Är det någon bildkabel från GPU till MOBO eller överförs det enbart genom PCI-E kontakten?

Kan det vara så att detta beror på att jag satte ramminnena i dimmslot ; 1,2,3,4 och inte körde 1,3,5,7 ? Mao jag satte alla ram på ena sidan och trodde att det gick bra att göra så.

Kika i din användarbok för moderkortet där står hur du ska fylla upp dimmslots, kan vara lite olika. Samt kolla upp hur du får acess till bios och tryck den knappen när du startar upp. Tredje gå igenom moderkortet och kolla så alla esentiella strömkablar är inkopplade. Kolla om du anslutit ström till grafikkort osv.

Permalänk
Skrivet av ghostbiker:

Kan det vara så att detta beror på att jag satte ramminnena i dimmslot ; 1,2,3,4 och inte körde 1,3,5,7 ? Mao jag satte alla ram på ena sidan och trodde att det gick bra att göra så.

Nej, det ska sitta i vartannat.

Kolla din manual vilka kanaler du bör köra.