Sapphire Radeon RX 480 Nitro avslöjat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

"- ....+4000kr".
För 2 år sedan köpte min son ett Asus Strix 970 för 3300kr. Hur tänkte du nu?

Skickades från m.sweclockers.com

ok men vilken kurs låg dollar på då i förhållande till idag ??? Tyvärr så har kronan tappat i värde.Det är därför det är så många som är frustrerade över att de inte kan byta sin gamla grafikkort.

Inget på hopp utan endast ett konstaterande. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2825296

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Detta kortet är ju skitsnyggt. Kommer bli 2 av dessa vid release =).

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ok men vilken kurs låg dollar på då i förhållande till idag ??? Tyvärr så har kronan tappat i värde.Det är därför det är så många som är frustrerade över att de inte kan byta sin gamla grafikkort.

Inget på hopp utan endast ett konstaterande. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=2825296

Men kan inte folk sluta med skitsnack, GTX 970 kostade runt 3500-3700 kr vid lansering för snart två år sedan när den hade 329 USD MSRP och dollarn växlade någonstans mellan 7-7.4 kr. Det vill säga med moms låg det på kring 11 kr per dollar nästan precis som idag. I januari-februari 2015 när priserna på GTX 970 hade börjat gå ner något, med flera kampanjer som låg 400-500 kr under ursprungspriset låg dollarn kring 8.1-8.35 kr redan. I april när de hade ytterligare kampanjer låg dollarn på högre nivåer än idag. När många köpte sina 970s låg kursen ungefär som idag och i genomsnitt (tänk vecka eller månad) ofta sämre än idag. Det var också mycket större variationer (säg under 2015) än de vi sett den senaste tiden.

Kolla på ett populärt GTX970 som fortfarande säljs så ser du att det aldrig varit uppe i 4000 kr.

I dollar kostade 970-korten kring 350-370 USD vid lansering, 480 kostar 239 dollar för referensmodellen (i butik med 8GB) och kanske 270 (vi får se om några veckor) för custom. 290X som var direkt konkurrent var något billigare än 970, någon direkt konkurrent till 480 finns inte ännu. Det mest intressanta där blir att se var 1060 hamnar. 1060 ser inte ut att bli något 200-dollar kort. Det ser snarare ut som det ska ersätta 970 istället för 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Har några äldre grafikkort med just detta, verkar ha försvunnit med 8 pinns kontakten och dubbla kontakter kom. Praktiskt i trånga chassin, men dåligt om chassit är kort (som fractal r3 t.ex med sin hdd bur).

Men synd att 480 inte är effektivare än nvidias förra gen (vist bättre än 300 serien), men vore bra för amd själva om dessa lyckas vinna det (nu när alla helt plötsligt vill ha låg förbrukning).

Skickades från m.sweclockers.com

Jag blev lite besviken på att det på nöd och näppe drar några watt mindre än gtx 970 som är både förra generationens kort och dom är på 28nm, hade förväntat mig i alla fall 20-30 watt mindre.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

När butikerna inser att ingen köper 970.980 och 980TI (dessa kort kommer monteras i färdiga system och säljas) Så kommer priserna på 480 bli knivskarpa ligger du 100kr fel så säjer du 0 kort ligger du 100 på rätt sida så säljer du allt du får tag på. Vi pratar om AMD som brukar hitta minst 10% extra prestandard bara i sin drivrutiner efter ett år detta kort kommer att bli ett monster.

Nvidia ska vara glada att 1080 presterar som det gör då det alltid finns de som är beredda att betala dyrt för det snabbaste. 1070 kommer nog få det svårt då båda korten funkar bra till 1440P

Men snälla!..Du måste ***bort/mod*** inse att 480 inte är något mirakel kort.Det kommer få väldigt svårt mot 1060 som kommer vara väldigt mycket energi snålare och troligtvis prestera bättre.

Prestandan och speciellt strömförbrukningen är inget vidare bra hos 480.Det enda Amd har att konkurrera med är priset,så allt hänger på hur Nvidia prissätter 1060. Lägg därefter till mardröms starten med pcie "debaklet" så förstår vi alla att Amd arbetar i en riktigt tung uppförsbacke just nu.

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Precis! Alltså kan vi förvänta oss säkert minst 3500kr för detta kort.
Svårt att motivera ett köp när man får ett lika bra 970 för 1000kr mindre.

Varför dra dessa typer av slutsatser innan någon prissättning är satt? Jag tror absolut inte att tillverkarnas kort kommer att kosta långt över 3000 som du föreslår, det skulle allt annat än gynna deras försäljningssiffror.

Förövrigt så skulle ett RX 480 absolut vara värt mer än ett GTX 970 då det endast är "i början av dess liv" medan 970 redan är förbi mitten. Om du ser på tidigare generationer kort från AMD och Nvidia så ser man tydligt att försprånget Nvidia korten alltid har vid release tas igen och passeras ju längre tiden går av AMD korten.

Med vänlig hälsning,
Rudervall

Visa signatur

FD Define R5, i5 6600K @ 4.5 GHz, R9 Fury Strix DCIII

Permalänk
Medlem

Snyggt kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Det är trist att det inte händer lika mycket som för high-end korten? Inte så kul att stå och stampa på ungefär samma ställe för pris/prestanda som för 2 år sen innan dollarn steg.

http://www.anandtech.com/show/8526/nvidia-geforce-gtx-980-rev...

970 släpptes för $329 och RX 480 för $229. Det är väl inte riktigt samma pris / prestanda?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det mest intressanta där blir att se var 1060 hamnar. 1060 ser inte ut att bli något 200-dollar kort. Det ser snarare ut som det ska ersätta 970 istället för 960.

Jag håller med. Jag gissar själv runt $300. Säkerligen under för att de måste trycka ned AMD innan den röda draken tar dem. Wccftech är som Se & hör, men detta resonemanget kanske är lite träffsäkert:

While keeping power consumption below 150W, the GeForce GTX 1060 would deliver better performance than the GeForce GTX 970 and slightly slower than the GTX 980. I expect the custom models to be on par with 980s but we’ll see once the reviews hit the web. For now, we can expect lower power consumption, lower price and better performance than the GTX 970. The pricing could be set anywhere from $229 US to $279 US. The NVIDIA GeForce GTX 960 launched at a price of $199 US which was around $100 less than the GTX 970. We could see a similar price difference between the GTX 1070 and GTX 1060. At this price point, the GTX 1060 could be a good buy with TDP set around 100W.

Read more: http://wccftech.com/nvidia-geforce-gtx-1060-confirmed/#ixzz4D...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

http://www.anandtech.com/show/8526/nvidia-geforce-gtx-980-rev...

970 släpptes för $329 och RX 480 för $229. Det är väl inte riktigt samma pris / prestanda?

Spelar väl ingen roll vad 970 kostade för 2 år sedan?
Hade RX480 släppts för 2 år sedan så hade det också varit värt mer pengar.

Idag är ett GTX 970 värt ca 2400:-, vilket är 300-400 kronor billigare än RX480 är idag, med en liknande prestanda.
Nu vet vi dock inte hur RX480 eftermarknadskort kommer prestera.
Det får vi snart veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

http://www.anandtech.com/show/8526/nvidia-geforce-gtx-980-rev...

970 släpptes för $329 och RX 480 för $229. Det är väl inte riktigt samma pris / prestanda?

Räknade möjligtvis i ett lokalt perspektiv här för oss Svenskar vars krona var bra mycket roligare på den tiden. 970 presterade dessutom som ett kort mellan 1000-1500 kr dyrare när det kom. 480 presterar i nuläget något bättre än förra generationens kort som ändå är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Jag blev lite besviken på att det på nöd och näppe drar några watt mindre än gtx 970 som är både förra generationens kort och dom är på 28nm, hade förväntat mig i alla fall 20-30 watt mindre.

Alla är nog lite besvikna. Trodde själv att AMD skulle vara effektivare än Nvidia iom deras roadmap med 2.5 högre energieffektivitet än förra generationen/tillverkningstekniken. Tråkigt.

RX 480 verkar klocka som max till ca 1400Mhz med eftermarknadskylare/PCB samt 8 pinnars strömförsörjning. Hoppas det kommer ge 1060 en match iaf.

Snart lär GTX 970 vara borta från hyllorna och då blir det RX480 mot GTX 1060. Ska man vara lie mer framtidssäker så är det nog bättre ta RX 480 eller GTX 1060 istället för GTX 970 även om 970:an är billigare. Men sitter man redan på ett GTX 970 och vill prova på SLI då är det perfekt tillfälle att skaffa en till. Ny eller begagnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Lysdioderna kostar troligtvis inte många ören för dem, så det skulle troligtvis inte påverka priset alls att ta bort dem.

Skrivet av Patrik356b:

Har du hört talas om att köpa bulk?
Den funktionen lär inte kosta mer än ett par ören totalt inklusive vad de nu har för litet chip och tryckknapp.

Merkostnad i tillverkning är nog någon krona.
Engångs merkostnad i produktutveckling för hård- och mjukvara <10kkr.
Prispåslaget i första ledet är nog strax under 100kr som man inte kan ta ut utan dioderna.

Påminner mycket om min första systemkamera, en Nikon EM. Den var avskalad på finesser och mycket prisvärd (ca 1000kr för huset).
Ersattes strax i handeln av en uppföljare som fått några flimsiga och närmast oanvändbara extra funktioner som kan ha kostat någon tia men höjde priset med ungefär 50%.

Skrivet av sesese:

innan 480 kom så var det ett bra köp att betala +4000kr för ett 970 som har sämre prestandard? Hur tänkte du nu??

Innan 480 kom var GTX 950 ett bra köp under 3000kr.

Skrivet av Bewise:

Jag blev lite besviken på att det på nöd och näppe drar några watt mindre än gtx 970 ... hade förväntat mig i alla fall 20-30 watt mindre.

Beror på hur man testar. HardOCP visar till exempel 50W lägre systemförbrukning när man spelar med RX480 i stället för GTX970. Det tycker jag är betydande.
Samtidigt hade även jag förväntat mig en typisk effektförbrukning närmre 100W snarare än >150W, så jag är också besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

citat från http://wccftech.com/sapphire-rx-480-nitro/#ixzz4DSjrdJ7V
You Get A Lot For Your Money With The RX 480 Nitro & Sapphire’s Choice Of I/O Is Spot On

Sapphire has made a lot of very clever choices here and that clearly extends to the I/O. The card comes with 2x HDMI ports, 2x DisplayPort connections and a DVI-D port as standard. So no matter what the I/O looks like on your monitor you’ll be able to run this card right out of the box without any adapters. Sapphire hasn’t announced what the core and boost clock speeds for the card are going to be just yet.

However, the company defines the RX 480 8GB OC Nitro as a 175 watt card which is 16.6% higher than the reference design.This hints at a clock speed that’s significantly higher. So we’re probably looking at the high-end of 1300mhz, 1370-1390Mhz, right out of the box. AIBs reported earlier this week that their cards can clock to

1480-1600mhz.

So we’re really excited to see what the RX 480 Nitro can do once we get it in our lab.

Read more: http://wccftech.com/sapphire-rx-480-nitro/#ixzz4DSjrdJ7V

Om detta stämmer så kommer 480 leverera samma prestandard som ett Fury X eller nästan som ett 980TI och till ett pris under 3000kr

Jag tror nog det stämmer: https://www.youtube.com/watch?v=Jq47qmwcus8

Eller ja.. över 1500 är väl fantasi som han säger i videon.. men över 1400 ska nog gå!

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av najtrows:

Jag tror nog det stämmer: https://www.youtube.com/watch?v=Jq47qmwcus8

Eller ja.. över 1500 är väl fantasi som han säger i videon.. men över 1400 ska nog gå!

Ok men då vet vi att ett oc 480 når minst 980 prestandard. Vilket man måste bli imponerad av GTX980 prestandard för under 3000kr

960 kostar idag ca 1700 kr och har halva prestandarden mot 480 4gb. 480 4gb för 2400kr undra viket kort man väljer

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Merkostnad i tillverkning är nog någon krona.
Engångs merkostnad i produktutveckling för hård- och mjukvara <10kkr.
Prispåslaget i första ledet är nog strax under 100kr som man inte kan ta ut utan dioderna.

Med tanke på att jula kan sälja miniräknare för 10kr/st så känns det mer rimligt att det gäller c:a en krona plus/minus några ören som mest bortsett från eventuella kompensations -påslag för utveckling av denna funktion.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: jag överdrev lite i föregående inlägg. Men det skulle inte spela någon roll för slutkunden i alla fall prismässigt.

Permalänk
Medlem

@sesese: yup, ska uppgradera runt 25:e och tror nog fan det blir ett sapphire nitro 480.. verkar vara bra bang for the buck! och sen tänker jag att man kanske lägger till ett och kör crossfire lite senare om dom får crossfire att funka lite bättre

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Alla är nog lite besvikna. Trodde själv att AMD skulle vara effektivare än Nvidia iom deras roadmap med 2.5 högre energieffektivitet än förra generationen/tillverkningstekniken. Tråkigt.

RX 480 verkar klocka som max till ca 1400Mhz med eftermarknadskylare/PCB samt 8 pinnars strömförsörjning. Hoppas det kommer ge 1060 en match iaf.

Snart lär GTX 970 vara borta från hyllorna och då blir det RX480 mot GTX 1060. Ska man vara lie mer framtidssäker så är det nog bättre ta RX 480 eller GTX 1060 istället för GTX 970 även om 970:an är billigare. Men sitter man redan på ett GTX 970 och vill prova på SLI då är det perfekt tillfälle att skaffa en till. Ny eller begagnad.

Precis, jag gick också lite efter AMD's roadmap så det var lite antiklimax. Jaja vi får se vad som händer en bit framåt i tiden, se om det kommer till sin rätt. För nånstans har det blivit fel när dom själv har gått ut med hur effektivt det skulle bli.

Skrivet av Olle P:

Beror på hur man testar. HardOCP visar till exempel 50W lägre systemförbrukning när man spelar med RX480 i stället för GTX970. Det tycker jag är betydande.
Samtidigt hade även jag förväntat mig en typisk effektförbrukning närmre 100W snarare än >150W, så jag är också besviken.

Samma här, 100W - 120W var mina förväntningar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

@sesese:
Jo de är sant. Dollarn har gått upp med 34% sedan 2011.

Permalänk
Medlem

Kalla mig gärna miljöbov!

Jag skiter fullständigt i hur mycket ström ett kort drar så länge jag slipper köpa ett fetare nätagg, tycker det börjar bli lite smått löjligt med focus på energi efektivitet. Dom gör framsteg fine det räcker för denna gång liksom.

Själv är jag en sådan som aldrig stänger av datan, jag bootar om den ibland ngn gång i månaden typ. Har inget power saving läge är allergiskt mot det, skärmsläckare får räcka.

Nu ingår iofs elen i hyran men jag körde samma race i tidigare bostäder där man fick pröjsa juicen.

Den här luktar mumma, kommer det ingen prisvärd konkurent "En bättre klockad med fetare kylare" till samma pris eller snarlikt är det detta jag siktar in mig på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Jag skiter fullständigt i hur mycket ström ett kort drar så länge jag slipper köpa ett fetare nätagg, tycker det börjar bli lite smått löjligt med focus på energi efektivitet. Dom gör framsteg fine det räcker för denna gång liksom.

Själv är jag en sådan som aldrig stänger av datan, jag bootar om den ibland ngn gång i månaden typ. Har inget power saving läge är allergiskt mot det, skärmsläckare får räcka.

Nu ingår iofs elen i hyran men jag körde samma race i tidigare bostäder där man fick pröjsa juicen.

Den här luktar mumma, kommer det ingen prisvärd konkurent "En bättre klockad med fetare kylare" till samma pris eller snarlikt är det detta jag siktar in mig på!

Jag skulle säga att boven är kunderna. När nivida låg efter amd i prestanda/watt köpte folk ändå nvidia med motiveringen att strömförbrukningen är inte viktig (Måste vara dåliga ursäkter för att försvara ett köp).

Nu används det som argument emot varför man inte köper amd. Skulle amd bli effektivare, skulle man klaga på prestandan eller drivers igen (troligen). Problemet är att det är för många fanboys, som bryr sig mer om märke än vad man faktiskt betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag skulle säga att boven är kunderna. När nivida låg efter amd i prestanda/watt köpte folk ändå nvidia med motiveringen att strömförbrukningen är inte viktig ...
Nu används det som argument emot varför man inte köper amd.

De kunder som vill ha maximal prestanda för pengarna struntar som regel i strömförbrukningen.
Radeon HD 4890 är ett bra exempel på effektslukare som sålt bra, och även stora effektslukare i mellansegmentet som haft lågt pris i förhållande till prestanda har sålt bra oavsett tillverkare.

Sedan finns det sådana som mej. Jag vill ha ett kort som ger tillräcklig prestanda med låg effektförbrukning för att minska behovet av kylning (inte minst i rummet där datorn står, sommartid!) och i förlängningen förhoppningsvis minska miljöbelastningen.

Anledningarna till att man går så hårt mot AMD just nu är dubbla:
1. Övergången till 14nm arkitektur borde rimligen (som visat av nVidias Pascal) kunna ge större effektivitetsvinster än de påvisade.
2. RX480 klarar (i alla fall fram till den i natt släppta drivaruppdateringen) varken att leva upp till sin jämfört med Pascal mediokra TDP eller att uppfylla PCIe-standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Jag skulle säga att boven är kunderna. När nivida låg efter amd i prestanda/watt köpte folk ändå nvidia med motiveringen att strömförbrukningen är inte viktig (Måste vara dåliga ursäkter för att försvara ett köp).

Nu används det som argument emot varför man inte köper amd. Skulle amd bli effektivare, skulle man klaga på prestandan eller drivers igen (troligen). Problemet är att det är för många fanboys, som bryr sig mer om märke än vad man faktiskt betalar för.

Skickades från m.sweclockers.com

Klart som fan kunderna är boven, men det skrävlas om effektförbrukning, men jag tror ingen vill veta hur mycket skit partnertillverkarna släpper ut, varken grön eller röd.

Det är ju här dubbelmoralen är som mest ironisk, fick vi veta hur de gör skulle vi kräva de ändrade sig men då får vi dyrare kort så det vill vi givetvis inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

De kunder som vill ha maximal prestanda för pengarna struntar som regel i strömförbrukningen.
Radeon HD 4890 är ett bra exempel på effektslukare som sålt bra, och även stora effektslukare i mellansegmentet som haft lågt pris i förhållande till prestanda har sålt bra oavsett tillverkare.

Sedan finns det sådana som mej. Jag vill ha ett kort som ger tillräcklig prestanda med låg effektförbrukning för att minska behovet av kylning (inte minst i rummet där datorn står, sommartid!) och i förlängningen förhoppningsvis minska miljöbelastningen.

Anledningarna till att man går så hårt mot AMD just nu är dubbla:
1. Övergången till 14nm arkitektur borde rimligen (som visat av nVidias Pascal) kunna ge större effektivitetsvinster än de påvisade.
2. RX480 klarar (i alla fall fram till den i natt släppta drivaruppdateringen) varken att leva upp till sin jämfört med Pascal mediokra TDP eller att uppfylla PCIe-standarden.

Jag försvarar inte AMD, 480 är jag något besviken att den inte lyckas bättre. Borde ligga runt 980, men dra märkbart mindre ström (inte för elräkningens skull).

Men är troligen teorin andra nämnt, att AMD klockat kortet så hårt det gick för att nå upp till prestandamålet (som var lägre satta från början). Tycker tredjepartkorten verkar välja högre strömförbrukning tyvärr (dock sa Sapphire något om att det behövdes bara en 6-pins till deras kort med customkylare, men låter inte troligt).

Skrivet av UncleDirty:

Klart som fan kunderna är boven, men det skrävlas om effektförbrukning, men jag tror ingen vill veta hur mycket skit partnertillverkarna släpper ut, varken grön eller röd.

Det är ju här dubbelmoralen är som mest ironisk, fick vi veta hur de gör skulle vi kräva de ändrade sig men då får vi dyrare kort så det vill vi givetvis inte.

Precis XFX är ju inte sena med att fuska t.ex (tror det var deras kylare, som släpptes efter första batchen tog slut ) Tror att XFX har gjort fulspel senare med (om jag inte har fel). Det är det jag kommer ihåg media tagit upp.

Det positiva är i alla fall att man inte låter referenskorten gå i 95 grader i alla fall

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Klart som fan kunderna är boven, men det skrävlas om effektförbrukning, men jag tror ingen vill veta hur mycket skit partnertillverkarna släpper ut, varken grön eller röd.

Det är ju här dubbelmoralen är som mest ironisk, fick vi veta hur de gör skulle vi kräva de ändrade sig men då får vi dyrare kort så det vill vi givetvis inte.

Skrivet av Broken-arrow:

Jag försvarar inte AMD, 480 är jag något besviken att den inte lyckas bättre. Borde ligga runt 980, men dra märkbart mindre ström (inte för elräkningens skull).

Men är troligen teorin andra nämnt, att AMD klockat kortet så hårt det gick för att nå upp till prestandamålet (som var lägre satta från början). Tycker tredjepartkorten verkar välja högre strömförbrukning tyvärr (dock sa Sapphire något om att det behövdes bara en 6-pins till deras kort med customkylare, men låter inte troligt).

Precis XFX är ju inte sena med att fuska t.ex (tror det var deras kylare, som släpptes efter första batchen tog slut ) Tror att XFX har gjort fulspel senare med (om jag inte har fel). Det är det jag kommer ihåg media tagit upp.

Det positiva är i alla fall att man inte låter referenskorten gå i 95 grader i alla fall

Du har en poäng, men jag syftade mer på vad partner tillvärkarnas fabriker släpper ut i miljön ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

1. Övergången till 14nm arkitektur borde rimligen (som visat av nVidias Pascal) kunna ge större effektivitetsvinster än de påvisade.

Enligt sweclockers test har Amd och Nvidia ungefär samma effektivitetsvinster iom övergången.
I watt/index:
980 2.0 > 1080 1.3
380 2.7 > 480 2.0

Båda sänker 0.7 Watt/index.

/Knight

EDIT: http://www.sweclockers.com/test/22310-amd-radeon-rx-480-8-gb/...

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Enligt sweclockers test har Amd och Nvidia ungefär samma effektivitetsvinster iom övergången.
...

Du har rätt i att båda sänker lika mycket gentemot sin egen tidigare generation.
Min förväntning låg snarare i att AMD genom en helt ny arkitektur lyckats någorlunda matcha (eller till och med överträffa) nVidias nya prestanda och hamna på (under) 1,3 snarare än 2,0.
Det har de ju lyckats med tidigare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Olle P:

Du har rätt i att båda sänker lika mycket gentemot sin egen tidigare generation.
Min förväntning låg snarare i att AMD genom en helt ny arkitektur lyckats någorlunda matcha (eller till och med överträffa) nVidias nya prestanda och hamna på (under) 1,3 snarare än 2,0.
Det har de ju lyckats med tidigare.

Svårt att jämföra de olika tillverkarna när de designar så olika kort. Medans Nvidia designar avskalade och optimerade kretsar som riktar in sig på ett smalare användningsområde så designar AMD kretsar som står sig bättre i fler scenarion men med nackdelen att de blir törstigare i drift.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Du har rätt i att båda sänker lika mycket gentemot sin egen tidigare generation.
Min förväntning låg snarare i att AMD genom en helt ny arkitektur lyckats någorlunda matcha (eller till och med överträffa) nVidias nya prestanda och hamna på (under) 1,3 snarare än 2,0.
Det har de ju lyckats med tidigare.

Jag hade med högre förväntningar på Polaris. Verkar ju inte hänt något med GCN arkitekturen. Bara ren krympning. Kan vara att dom gör en Intel och krymper till Polaris och förbättrar arkitekturen till Vega.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Enligt sweclockers test har Amd och Nvidia ungefär samma effektivitetsvinster iom övergången.
I watt/index:
980 2.0 > 1080 1.3
380 2.7 > 480 2.0

Båda sänker 0.7 Watt/index.

/Knight

EDIT: http://www.sweclockers.com/test/22310-amd-radeon-rx-480-8-gb/...

nVidia sänker Watt/index med 35% medan AMD sänker Watt/index med 26%.