Sapphire Radeon RX 480 Nitro avslöjat

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

"Sapphire Radeon RX 480 Nitro väntas finnas tillgängligt mot slutet av juli med en prislapp på 249 GBP eller motsvarande 2 795 kronor inklusive moms."

Skall vi tippa på att det verkliga introduktionspriset för svenska marknaden lär hamna runt 3500-4000:- då?

Overclockers UK skeppar till Sverige likaså flera stora tyska återförsäljare. Så du kan glömma att någon butik skulle ta in kort som kostar så mycket. Det skulle kräva att korten kostar mer i inköpspris än de gör från grannländer i handeln.

Permalänk

Angående priset så läste jag nånstans att £249 är vad Overclockers UK förhandlat ner det till från £279. Så skulle spontant gissa på ~3100-3500:-

Blir det dyrare blir det svårt att motivera ett köp.

Men jag kanske är optimist.

Hoppas att de kommer relativt snart iaf - inget datum är bestämt vad jag har kunnat hitta.

Permalänk

Så 2000kr blev 3000kr blir då 2795, 3795kr i Sverige?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Med tanke på att "XFX Radeon RX 480 Black OC" kostar 3.599:- (https://www.komplett.se/product/893664/datorutrustning/grafik...) så tror jag att du har rätt.

Det är bara tragiskt.
Det är utan tvekan ÅF som pressar upp priset... för AMDs egna kort är även de fullständigt off i priser. 2500kr för dessa aftermarket 480 med 8GB VRAM kan mycket väl vara bra pris, men börjar du närma dig 4000kr så finns det betydligt bättre alternativ. Har det blivit olagligt att sälja prestanda grafikkort för under 2000kr eller vf pågår?

Man får väl hoppas att när 1060 samt konkurrens börja pressa lite så rättar det upp sig.

Får väl iaf hålla med andra här att sapphire har gjort ett mycket snyggt kort. Och de brukar vara AMD golden guy, och de brukar ha bästa kylaren.

Permalänk
Medlem

Jag brukar tycka grafikkortskylare från tredje part är mer eller mindre vulgära och smaklösa i designen, men denna var tammejtusan så snygg att jag vill ha en bara för att hänga upp nånstans

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Med tanke på att "XFX Radeon RX 480 Black OC" kostar 3.599:- (https://www.komplett.se/product/893664/datorutrustning/grafik...) så tror jag att du har rätt.

Visst, det är ju "Komplett galet". Eller så kan man lägga en preorder nu. Blir ca 3200:- inkl. frakt.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

För min del får de gärna ta bort LED tjafset och göra kortet ännu billigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Så 2000kr blev 3000kr blir då 2795, 3795kr i Sverige?

"2000" som du talar om är 4GB. De ligger på 2500. 8GB var de som skulle säljas för 229-249. De hamnade på 2700-3000. Så man kan nog räkna med att de ligger ~500kr över om trenden håller i sig. 3300 kanske.

Beror på vem som importerar dem och varifrån.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

var är mina Nitron , mitt hjärta ,aah

Permalänk
Medlem

Pris enligt Overclockers UK

249.95£

https://www.overclockers.co.uk/sapphire-radeon-rx-480-nitro-o...

Edit: Som påpekas nedan: Finns redan i artikeln tydligen... Ibland är man bra blind.

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

För min del får de gärna ta bort LED tjafset och göra kortet ännu billigare...

Lysdioderna kostar troligtvis inte många ören för dem, så det skulle troligtvis inte påverka priset alls att ta bort dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Med tanke på att "XFX Radeon RX 480 Black OC" kostar 3.599:- (https://www.komplett.se/product/893664/datorutrustning/grafik...) så tror jag att du har rätt.

Fast om man verkligen ska fläska på så kan man köpa det för 3849 från datorfixarna. Jag önskar de båda lycka till med sin försäljning.

Är ganska säker på att Sapphire Radeon RX 480 Nitro är det jag kommer köpa i slutändan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skonky:

Det länkas i artikeln.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av kelthar:

Fast om man verkligen ska fläska på så kan man köpa det för 3849 från datorfixarna. Jag önskar de båda lycka till med sin försäljning.

Är ganska säker att det blir detta kortet som jag köper i slutändan.

Känner man någon som är i Usa eller skall dit i sommar kan man få ett rx480 till ett humanare pris.

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1261970-REG/msi_radeon_...

2117kr i skrivande stund.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Mjo det var intressant.
Trodde faktiskt EVGA var de enda som som tillät det eftersom det snackats så mycket om det genom åren.
Jag ser nu att det är några enstaka fall där folk har mailat MSI och fått svar att det är okej.

Men garanti-villkoren är lite kryptiska kan jag tycka, från MSI's officiella villkor:

"Unauthorized changes of non MSI parts, modifications or alterations , parts removal in or to the products."

EVGA skriver däremot inget liknande utan snarare att ingen skada över huvud taget på grafikkortet får finnas och att alla orginaldelar måste finnas kvar.

Ja, det är lite luddigt. Går grafikkortet sönder pga att du tagit bort kylaren gäller ingen garanti.
Men kör du med tex ett vattenblock och kortet går sönder av någon helt annan anledning som garantin täcker så är det inga problem. Behöver bara sätta på originalkylaren igen och skicka in det till MSI. Konstaterar dom att felet inte uppstått pga kylarbyte gäller garantin.

Har själv gjort det.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Ja, det är lite luddigt. Går grafikkortet sönder pga att du tagit bort kylaren gäller ingen garanti.
Men kör du med tex ett vattenblock och kortet går sönder av någon helt annan anledning som garantin täcker så är det inga problem. Behöver bara sätta på originalkylaren igen och skicka in det till MSI. Konstaterar dom att felet inte uppstått pga kylarbyte gäller garantin.

Har själv gjort det.

känns säkrare med ett företag som öppet stödjer vattenblock istället för ett som kanske låter det gå igenom om man har lite tur när man lägger en massa pengar på ett grafikkort. synd att evga inte gör amd-kort.

Permalänk
Medlem

Kanske kan vara intressant att notera att Sapphire brukar designa AMDs referenskort, troligtvis även RX 480 även om inget sagts officiellt. Kylaren kanske AMD tog från annat håll eller designade själva på en kafferast, med en budget på en handfull dollar per styck.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

För min del får de gärna ta bort LED tjafset och göra kortet ännu billigare...

Har du hört talas om att köpa bulk?

Den funktionen lär inte kosta mer än ett par ören totalt inklusive vad de nu har för litet chip och tryckknapp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sapphire har alltid levererat kvalité
Supernöjd med mina tidigare AMD kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Med tanke på att "XFX Radeon RX 480 Black OC" kostar 3.599:- (https://www.komplett.se/product/893664/datorutrustning/grafik...) så tror jag att du har rätt.

Asså vem köper ett RX 480 (med referenskylare/design) för 3600kr när de kan köpa ett EVGA GeForce GTX980 SC ACX för 3800kr eller ett ASUS GeForce GTX 980 Turbo för 3500kr?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av enbom:

Asså vem köper ett RX 480 för 3600kr när de kan köpa ett EVGA GeForce GTX980 SC ACX för 3800kr eller ett ASUS GeForce GTX 980 Turbo för 3500kr?

Nej preics, troligen inte jätte många.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TuHack:

Läckert!

Hur har Sapphire behandlat AMDs kort tidigare? Har de legat bra till i temp/db?

Sapphire har ju haft sin Toxic-serie som legat, om inte bland den absoluta toppen så just under den när det kommer till prestanda.

Skrivet av Ragnarok:

Med tanke på att "XFX Radeon RX 480 Black OC" kostar 3.599:- (https://www.komplett.se/product/893664/datorutrustning/grafik...) så tror jag att du har rätt.

XFX brukar ta hutlöst betalt för "sina" kort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

känns säkrare med ett företag som öppet stödjer vattenblock istället för ett som kanske låter det gå igenom om man har lite tur när man lägger en massa pengar på ett grafikkort. synd att evga inte gör amd-kort.

Evga har samma regler.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Snygg kylare. Gillar att det bara är leds på loggan och att man lätt kan stänga av det. Nu är frågan om det kommer en variant med 4GB VRAM också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sapphire har ju haft sin Toxic-serie som legat, om inte bland den absoluta toppen så just under den när det kommer till prestanda.

Dem har ju även Vapor-X som en premium variant utav Tri-X med ännu bättre ljudnivå samt kylningskapacitet och riktigt läckra PCB's.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Dem har ju även Vapor-X som en premium variant utav Tri-X med ännu bättre ljudnivå samt kylningskapacitet och riktigt läckra PCB's.

Absolut. Sapphire gör kvalité till hyfsade priser.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av versions:

känns säkrare med ett företag som öppet stödjer vattenblock istället för ett som kanske låter det gå igenom om man har lite tur när man lägger en massa pengar på ett grafikkort. synd att evga inte gör amd-kort.

Instämmer, jag hade gärna köpt Radeons från EVGA, mitt favoritmärke för Geforce-grafikkort.

Troligen ligger de för nära Nvidia för att kunna/våga tillverka för båda sidor.

Skrivet av mkk:

Kanske kan vara intressant att notera att Sapphire brukar designa AMDs referenskort, troligtvis även RX 480 även om inget sagts officiellt. Kylaren kanske AMD tog från annat håll eller designade själva på en kafferast, med en budget på en handfull dollar per styck.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, Sapphire har iallafall tidigare varit väldigt täta med AMD. EVGA ska ha haft ett liknande förhållande med Nvidia tycker jag mig minnas.

Bra företag bägge som levererar bra produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Evga har samma regler.

hittar inget officiellt meddelande från MSI där de bekräftar att man får ha kvar sin garanti om man tar av kylaren och monterar vattenblock. här är dock från EVGA:

Citat:

I can confirm that only physical damage and removal of the warranty sticker will void warranty. Adding any type of after market heatsink or a waterblock to the card will not void warranty. In the event you should need to RMA your product please restore the card to its original factory condition.

http://forums.evga.com/Warranty-void-if-I-watercool-m2314734....

Permalänk
Medlem

detta blir det nog sannerligen!
det bådar väldigt gott, prislappen gör mig väldigt glad..

hoppas att det finns några kvar 25:e så jag får köpt ett!

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk
Medlem

Ser ni alla vad jag ser?

Strömförsörjningen är på sidan och inte ovanpå!!

Det är insta-buy på denna alltså.