Hjälp med val av DDR4 minnen till nybygge

Permalänk

Hjälp med val av DDR4 minnen till nybygge

Tjenare! Det är så att jag är på väg att bygga ny dator med en i7-6700k CPU och ASUS Z170-A moderkort, men har fastnat lite för val av DDR4 minne.
Minnena som ligger i kundvagnen just nu är ett par hyperX fury 2400mhz CL15 som jag hittat för 1 499 kr:

https://www.inet.se/produkt/5316412/kingston-hyperx-32gb-4x8g...

men har nu börjat fundera om det är värt att lägga någon hundring extra på 2800mhz CL14 minnen från corsair 1 799 kr:

https://www.inet.se/produkt/5310162/corsair-32gb-4x8gb-ddr4-2...

Vad kan jag förvänta mig av ett latenssteg lägre samt 400mhz högre frekvens i spel och annat processorkrävande multitasking?

Permalänk
Medlem

Beror på om du har situationer där du över huvud taget är begränsad av CPU prestandan. Sitter du t.ex inte med någon top tier gpu Fiji/980 TI/1070/1080 eller sli/crossfire tvivlar jag på att det är många titlar som en 6700k inte kan maxa oavsett vilket ram man väljer.

Permalänk
Medlem

@whAtevercs: Det beror ganska mycket på om/hur mycket du klockar CPUn, samt vad du faktiskt gör med datorn. Följande artiklar kan vara av intresse:

AnandTech
Legit Reviews

Som du ser kan du nog ta ett billig 2666 CL16-kit om du mest tänkt spela och inte klockar jättemycket, men om du tänkt köra i 5 GHz och rendera mycket video skulle jag nog skaffa snabbt minne, typ G.Skills 3200 CL14 som jag tycker verkar vara en sweet-spot.

Permalänk
Medlem

Allt jag läste när det gäller benchmarks och minnen är att över 2133mhz så får du inte ut mer än fin skrytfaktor.

Permalänk
Medlem

@VinterX:

Det är definitivt inte sant med skylake, man får ut rejäla prestandavinster med snabbare ram men sen om man behöver prestandan i dagsläget är individuellt.

Permalänk

Tack för alla svaren hörni, märkte nu att corsair minnet som jag länkade har gått ut så får välja nå annat men har bestämt mig för minst 2666mhz då dessa verkar vara inom sweet-spotet för 6700k processorn