Kommer inte in i BIOS samt chassifläktar startar ej

Permalänk
Medlem

Kommer inte in i BIOS samt chassifläktar startar ej

Hej!

Har byggt en dator men har inte lyckats komma in i BIOS, det står "disk boot failure, insert system disk and press enter". Så jag gick och köpte windows 10 med usb på Media Markt. Men när jag stoppat in usb minnet i datorn och klickar enter, står det samma sak?!
OBS!! Provat alla dessa kommandon med klicka på f5, f11, osv. Men ingenting händer.

Tacksam för snabba svar då jag länge försökt lösa det här och är fruktansvärt sugen på att börja använda datorn!

Permalänk
Medlem

Kör du med USB-tangentbord?
Har du möjlighet att testa ett annat tangentbord, speciellt en med PS/2-kontakt?

Jag samt folk jag känner har också haft problem med att inte kunna komma in i BIOS just pga USB-tangentbord, vissa USB-tangentbord fungerar det med, andra inte.
PS/2-tangentbord brukar dock alltid fungera.

Lyser Num-lock / Caps-lock / Scroll-lock LED-indikatorn på tangentbordet när datorn bootar? Vissa USB-tangentbord verkar inte starta alls förrän OS har laddat.

Just tangentbordet är det enda jag kan komma på som orsakar just att du inte kan komma in i BIOS.

Kolla efter i moderkortets manual vilken knapp det gäller för att komma in i BIOS alternativt för att komma åt boot-menyn.
Delete, ESC, F2 och F12 är väl de vanligaste knapparna som brukar användas för att komma åt BIOS, och jag tror F9 samt F10 brukar vara de vanligaste för att starta boot-menyn under POST.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Kör du med USB-tangentbord?
Har du möjlighet att testa ett annat tangentbord, speciellt en med PS/2-kontakt?

Jag samt folk jag känner har också haft problem med att inte kunna komma in i BIOS just pga USB-tangentbord, vissa USB-tangentbord fungerar det med, andra inte.
PS/2-tangentbord brukar dock alltid fungera.

Lyser Num-lock / Caps-lock / Scroll-lock LED-indikatorn på tangentbordet när datorn bootar? Vissa USB-tangentbord verkar inte starta alls förrän OS har laddat.

Just tangentbordet är det enda jag kan komma på som orsakar just att du inte kan komma in i BIOS.

Kolla efter i moderkortets manual vilken knapp det gäller för att komma in i BIOS alternativt för att komma åt boot-menyn.
Delete, ESC, F2 och F12 är väl de vanligaste knapparna som brukar användas för att komma åt BIOS, och jag tror F9 samt F10 brukar vara de vanligaste för att starta boot-menyn under POST.

Tangentbordet startar som vanligt, (ser pga belysning på det). Annars fungerar inte något kommando som f12 mm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bagge143:

Hej!

Har byggt en dator men har inte lyckats komma in i BIOS, det står "disk boot failure, insert system disk and press enter". Så jag gick och köpte windows 10 med usb på Media Markt. Men när jag stoppat in usb minnet i datorn och klickar enter, står det samma sak?!
OBS!! Provat alla dessa kommandon med klicka på f5, f11, osv. Men ingenting händer.

Tacksam för snabba svar då jag länge försökt lösa det här och är fruktansvärt sugen på att börja använda datorn!

Den fasen kommer efter bios. Detta betyder att du inte har något Windows installerat.

Att det sker samma sak även om du sätter in stickan så måste du gå in i bios för att ändra boot order.

Vanliga knappar för att komma in på bios är F2, DEL och boot order är F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FartyParty:

Den fasen kommer efter bios. Detta betyder att du inte har något Windows installerat.

Att det sker samma sak även om du sätter in stickan så måste du gå in i bios för att ändra boot order.

Vanliga knappar för att komma in på bios är F2, DEL och boot order är F8

Detta är det jag kommer in i direkt jag startar datorn..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bagge143:

Detta är det jag kommer in i direkt jag startar datorn..

Skickades från m.sweclockers.com

Du får vara snabbare. Spamma F2/DEL/F8 så fort du startat om datorn.

Inte alla tre samtidigt givetvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FartyParty:

Du får vara snabbare. Spamma F2/DEL/F8 så fort du startat om datorn.

Inte alla tre samtidigt givetvis.

Kom in i BIOS! Men, ändrade till usb, men kommer ändå in i samma sak... Tog alltså usb direkt från windows kartongen och satte dit det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bagge143:

Kom in i BIOS! Men, ändrade till usb, men kommer ändå in i samma sak... Tog alltså usb direkt från windows kartongen och satte dit det.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad finns det att välja på? Det är inte säkert stickan heter USB utan det kan heta UEFI Install också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FartyParty:

Vad finns det att välja på? Det är inte säkert stickan heter USB utan det kan heta UEFI Install också.

Man kan välja på LS120, Hard Disk, CDROM, ZIP, USB-FDD, USB-ZIP, USB-CDROM, USB-HDD, Legacy LAN, Disabled.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bagge143:

Man kan välja på LS120, Hard Disk, CDROM, ZIP, USB-FDD, USB-ZIP, USB-CDROM, USB-HDD, Legacy LAN, Disabled.

Skickades från m.sweclockers.com

Testa varje val men antagligen är det USB-CDROM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FartyParty:

Testa varje val men antagligen är det USB-CDROM.

Har nu börjat installera windows, valde 64 bit, språk och allt sådant. Men sedan står det att datorn ska startas om för att installeringen sedan ska fortsätta, men när den gjort det så kommer man bara dit man började. Någon lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bagge143:

Har nu börjat installera windows, valde 64 bit, språk och allt sådant. Men sedan står det att datorn ska startas om för att installeringen sedan ska fortsätta, men när den gjort det så kommer man bara dit man började. Någon lösning?

Skickades från m.sweclockers.com

Ta ur stickan, annars börjar den om på nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FartyParty:

Ta ur stickan, annars börjar den om på nytt.

Alltså medans den stängs av?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bagge143:

Alltså medans den stängs av?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, när den vill starta om osv. Då du har satt boot ordern på stickan så kommer den alltid gå tillbaka till ruta 1.

Så efter du har valt språk osv osv och den startar om, ta ur stickan så den kan fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FartyParty:

Ja, när den vill starta om osv. Då du har satt boot ordern på stickan så kommer den alltid gå tillbaka till ruta 1.

Så efter du har valt språk osv osv och den startar om, ta ur stickan så den kan fortsätta.

Okej ska prova!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FartyParty:

Ja, när den vill starta om osv. Då du har satt boot ordern på stickan så kommer den alltid gå tillbaka till ruta 1.

Så efter du har valt språk osv osv och den startar om, ta ur stickan så den kan fortsätta.

Inne i windows!! Tack så mycket för hjälpen!

Upptäckte nu att ingen chassifläkt fungerar...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bagge143:

Inne i windows!! Tack så mycket för hjälpen!

Upptäckte nu att ingen chassifläkt fungerar...?

Skickades från m.sweclockers.com

Gött!

Hur har du kopplat fläktarna då? Direkt till moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FartyParty:

Gött!

Hur har du kopplat fläktarna då? Direkt till moderkort?

Nej i chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagge143:

Nej i chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror nog ingen förstår vad du menar med det riktigt, du kan koppla fläktar direkt till nätagget eller till moderkortet.
Möjligen menar du nån form av fläkthubb som ingår i chassiet, men till denna hubb så måste det gå ström också

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tror nog ingen förstår vad du menar med det riktigt, du kan koppla fläktar direkt till nätagget eller till moderkortet.
Möjligen menar du nån form av fläkthubb som ingår i chassiet, men till denna hubb så måste det gå ström också

Alltså finns några kablar från chassit som står "front fan" "rear fan" och "top fan".

Säg till om ni inte förstår

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagge143:

Alltså finns några kablar från chassit som står "front fan" "rear fan" och "top fan".

Säg till om ni inte förstår

Skickades från m.sweclockers.com

Antagligen en fläkthubb alltså, du måste koppla ström till hubben, annars funkar inte fläktarna..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagge143:

Alltså finns några kablar från chassit som står "front fan" "rear fan" och "top fan".

Säg till om ni inte förstår

Skickades från m.sweclockers.com

Var är dom inkopplade någonstans?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Var är dom inkopplade någonstans?

Nu med kabeldragningen och allt är det jätte svårt att se, men den är som en liten bunt med kablar, även några jag inte vet vad de är. Men om man kan koppla in till moderkortet, är en av fläktarnas plats "sys fan"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagge143:

Nu med kabeldragningen och allt är det jätte svårt att se, men den är som en liten bunt med kablar, även några jag inte vet vad de är. Men om man kan koppla in till moderkortet, är en av fläktarnas plats "sys fan"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa bild på de som du inte vet vad de är, någon av dessa lär ju vara den kabel som skall ge ström till allt
Men för att besvara frågan, ja sys_fan är en av de anslutningar som kan användas till chassifläktar, även cha_fan.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Visa bild på de som du inte vet vad de är, någon av dessa lär ju vara den kabel som skall ge ström till allt
Men för att besvara frågan, ja sys_fan är en av de anslutningar som kan användas till chassifläktar, även cha_fan.

Nu känner jag mig lika oteknisk son jag faktiskt är... Men hur lägger man till en bild?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur kopplas chassifläktarna?

Hej! Jag undrar hur man kopplar in mina 3 fläktar (som sitter på chassit). In i moderkortet? Det finns kablar från chassit som heter "front fan" "rear fan" "top fan". Men fläktarna går ej igång när jag kopplar in de där.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Bagge143:
Vi hade behövt veta mer om vad du försöker koppla.
Vad är det för chassi?
Vad är det för moderkort?
Fungerar utrustningen för övrigt?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

@Bagge143:
Vi hade behövt veta mer om vad du försöker koppla.
Vad är det för chassi?
Vad är det för moderkort?
Fungerar utrustningen för övrigt?

Jag är en okunnig datorbyggare som under lång tid nu försökt att få ihop allt det här. Windows är fixat och datorn startar. Men fläktarna går inte igång. Chassit är antec-gx505 och moderkortet är ga-78lmt-usb3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

@Bagge143:
Tänk på att det inte är tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne.
Detta för att alla ska ha samma chans att få sina frågor uppmärksammade

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*trådar sammanfogade*

@Bagge143:
Tänk på att det inte är tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne.
Detta för att alla ska ha samma chans att få sina frågor uppmärksammade

För tillfället så har jag inte kunnat se andras trådar av någon konstig anledning... Men ber hemskt mycket om ursäkt om denna tråd redan finns (vilket den förmodligen kanske gör). Men har du någon snabb och bra lösning?

Skickades från m.sweclockers.com