Permalänk
Avstängd

Blir jag lurad nu?

Jag måste bara få veta vad ni tycker här och jag undrar hur jag löser detta på bästa möjliga sätt?

Jag letar efter hyresrätt på blocket och jag hittade en annons där en person skriver så här :

"Jag har precis flyttat ut ur min studentlägenhet och min förra lägenhet står tom. För att slippa dubbelhyra under sommaren, så letar jag nu efter någon som vill flytta in, inflyttning kan ske direkt. "

Jag skickar ett sms och frågar om det är första hands kontrakt.

Han svarar: Mitt kontrakt är uppsagt från augusti men den står tom nu. Du skulle kunna flytta in nu och ta över mitt kontrakt i första hand i Augusti.

Jag frågar honom om jag redan kan flytta in imorgon eftersom jag just nu inte har någonstans att bo.

Han svarar: För mig är det inga problem alls, ju tidigare desto bättre.

Jag frågar om den är möblerad och han svarar att den är omöblerad och städad.

Jag frågar honom om det kommer bli några problem med kontraktet som sker i Augusti.

Han svarar: Skulle inte tro att det blir några problem med kontraktet.

Jag frågar honom om Juli hyran ska betalas om jag flyttar in imorgon.

Han svarar: Hyran för Juli ska betalas snarast. Jag kan ta med alla hyrespapper imorgon. Jag ska också kolla om det går att lösa så att ni har kontraktet från 1 Juli.

Jag läser just då på blocket att man inte ska betala i förskott förrän man sett lägenheten och SKRIVIT på kontrakt.

Jag berättar för honom det jag läste på blocket om kontrakt och han svarar :

" Problemet är ju dock att det kanske inte går att skriva på kontrakt förrän mitt är uppsagt vilket är om 2 månader. Orsaken till att blocket har sådana regler är för att förhindra att folk blir lurade. "

Jag säger till honom att jag är orolig för att betala hyran i Juli månad och att sen kanske bli utslängd eller att det eventuellt blir problem med kontraktet i Augusti.

Han svarar: Jag har fått svar om att ifall jag hittar någon som vill ta över mitt kontrakt så är det 100% möjligt. Den enda frågan är vilken tidpunkt kontraktet skrivs på. Det är "Sydsvenskahem" som tar hand om bostaden, jag meddelar dom att du flyttar in när jag ringer dom.

Nu till min oro. Tänk om jag betalar hyran för Juli månad och sen att det blir strul med kontraktet? Då har jag betalar hyran för Juli månad i onödan. Hajar ni?

Eller tänk om denna kille har lagt upp annonsen bara för att någon ska betala hans hyra?

Tänk om jag betalar Juli månad och att han senare i Augusti ångrar sig och inte vill lämna över kontraktet.

Hans nummer som han har lagt upp finns på eniro och samma namn stämmer som på annonsen, även adressen på eniro visas som den lägenheten han lagt upp på blocket, kanske är han skriven på adressen? Den står i alla fall tom som han sa.

Hur löser jag NU detta på bästa sätt?

Om jag flyttar in Juli månad och betalar hyran, tänk om det blir strul med kontraktet? Tänk om han bara ville ha betalt för hyran? Han kanske ångrar sig?

Så jag vill veta hur jag ska göra, han kanske också talar sanning, vilket jag hoppas att han gör.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Absolut inte.
Han kan inte låta kontraktet gå över på dig på eget bevåg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Absolut inte.
Han kan inte låta kontraktet gå över på dig på eget bevåg.

Absolut inte vadå?

Han skrev ju trots allt att bostadsbolaget sa att det är 100% möjligt att någon tar över kontraktet.

Permalänk
Avstängd

Det är inte han som styr över om du får ta över hyreskontraktet, detta bestämmer hyresvärden. Ta reda på vem som är hyresvärd och prata med dom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lobocut:

Det är inte han som styr över om du får ta över hyreskontraktet, detta bestämmer hyresvärden. Ta reda på vem som är hyresvärd och prata med dom.

Just det jag tänkte, men om jag flyttar in imorgon, kan hyresvärden komma och sparka ut mig?

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter i bästa fall förvirrande och rörigt i sämsta är det bluff, han ska flytta ur sin studentlägenhet och har en tom lägenhet redan och ska alltså flytta till en 3de bostad nånstans och lovar dig ett förstahandskontrakt ? I så fall borde det inte vara omöjligt att göra upp med hyresvärden direkt så vet du vad du får.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hyresvärden kan ha regler så som att du måste ha bott där en viss tid för att kunna ta över ett kontrakt etc. Kolla med dem först så du vet säkert. Hyresvärden kan absolut sparka ut dig då denne bestämmer om han ens för hyra ut i andra hand

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det låter i bästa fall förvirrande och rörigt i sämsta är det bluff, han ska flytta ur sin studentlägenhet och har en tom lägenhet redan och ska alltså flytta till en 3de bostad nånstans och lovar dig ett förstahandskontrakt ? I så fall borde det inte vara omöjligt att göra upp med hyresvärden direkt så vet du vad du får.

Jag tänker precis på det, han kanske vill bara att någon ska betala juli hyran? Han kanske ångrar sig i augusti och säger att han vill stanna kvar? Vad händer med mig? Jo, jag blir utslängd och har betalat hyror i onödan.. -.-

Permalänk
Avstängd

@qruiser77: För att få hyra ut i andrahand så måste han ha tillstånd av värden för att få göra det, har han inte det så kan dom sparka ut dig. Så ja dom kan sparka ut dig då du inte står på kontraktet eller att han saknar tillstånd. Prata med värden för att få reda på vad som är sant eller inte.

Permalänk
Avstängd

Här är bostadens hemsida, det verkar vara en studentlägenhet

https://www.norama.se/ledigtobjekt/laegervaegen-47-55

För adressen är lägervägen 47a som han uppenbarligen har flyttat ut ifrån, och den finns på hemsidan och det står "studentlägenheter för uthyrning"

Permalänk
Avstängd

Prio ett, kontakta hyresvärden ASP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lobocut:

Prio ett, kontakta hyresvärden ASP.

ABSOLUT! Men vad säger jag när jag ringer in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Absolut inte vadå?

Han skrev ju trots allt att bostadsbolaget sa att det är 100% möjligt att någon tar över kontraktet.

Vad han sa ja.
Men det är hyresvärden som bestämmer.

Utan kontrakt ryker du ut.

Permalänk
Medlem

Gör absolut ingenting innan du pratat med hyresvärden.

Jag har själv varit i desperat behov av bostad och vet hur gärna man vill tacka ja till "ängeln" som har en ledig bostad.
Vi hoppas förstås på att du träffat en ärlig person, men som sagt... prata med hyresvärden först.

När du ringer hyresvärden säger du precis som du skrivit här. Du har snackat med en kille som enligt honom själv säger att du kan få ta över hyreskontraktet. Fråga om de känner igen det och ifall de går med på det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Gör absolut ingenting innan du pratat med hyresvärden.

Jag har själv varit i desperat behov av bostad och vet hur gärna man vill tacka ja till "ängeln" som har en ledig bostad.
Vi hoppas förstås på att du träffat en ärlig person, men som sagt... prata med hyresvärden först.

När du ringer hyresvärden säger du precis som du skrivit här. Du har snackat med en kille som enligt honom själv säger att du kan få ta över hyreskontraktet. Fråga om de känner igen det och ifall de går med på det.

Jag ringer dom imorgon absolut.

Jag har hört att jag inte ska betala något förrän kontrakt är påskrivet. Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Jag ringer dom imorgon absolut.

Jag har hört att jag inte ska betala något förrän kontrakt är påskrivet. Stämmer det?

Självklart betalar du inget förrän du har fått kontrakt.

Det är inte lika lätt att få kontrakt som förr i tiden när lägenheter stod tomma.
Hyresvärdar ställer krav och gör kreditkontroller.
Är lägenheten uppsagd så avgör hyresvärden vem som skall få den.
Exempelvis någon som står i kö.
Nuvarande hyresgäst kan inte bara lova bort lägenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Jag ringer dom imorgon absolut.

Jag har hört att jag inte ska betala något förrän kontrakt är påskrivet. Stämmer det?

Läs igen vad du fråga och tänk lite logiskt.

Svaret är nej. Du ska inte betala innan ni har skrivit kontrakt.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Här är bostadens hemsida, det verkar vara en studentlägenhet

https://www.norama.se/ledigtobjekt/laegervaegen-47-55

För adressen är lägervägen 47a som han uppenbarligen har flyttat ut ifrån, och den finns på hemsidan och det står "studentlägenheter för uthyrning"

Är det en studentlägenhet så kommer du garanterat bli utsparkad i Aug/Sept när de den som är skriven där inte inkommer med de papper som krävs, är du student kan du nog prata och kanske ha tur men att bara lämna över lägenheter är inget som folk kan göra hur som helst oavsett.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Rekordmedlem

Om du kollar på studentlägenheten så står det att du ska bifoga antagningsbesked, är du antagen till nån utbildning som skulle kunna motivera behovet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Han skriver ju i annonsen att det är en studentlägenhet. Är du student? Om du inte är det så kommer du garanterat inte få ta över kontraktet. Om detta är fallet så, nej du blir inte lurad, det finns många studenter som gör såhär för att slippa dubbelhyra och att hjälpa nya studenter få lägenhet.

Om du är student är det fortfarande inte helt säkert att du får ta över kontraktet, det beror på hur mycket tryck det är på studentlägenheter i din stad. Och om du står i bostadskö för studentlägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Jag ringer dom imorgon absolut.

Jag har hört att jag inte ska betala något förrän kontrakt är påskrivet. Stämmer det?

Stämmer till 100%, har du inte få se lägenheten betala aldrig handpenning/deposition eller skrivit kontrakt!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wooprat:

Han skriver ju i annonsen att det är en studentlägenhet. Är du student? Om du inte är det så kommer du garanterat inte få ta över kontraktet. Om detta är fallet så, nej du blir inte lurad, det finns många studenter som gör såhär för att slippa dubbelhyra och att hjälpa nya studenter få lägenhet.

Om du är student är det fortfarande inte helt säkert att du får ta över kontraktet, det beror på hur mycket tryck det är på studentlägenheter i din stad. Och om du står i bostadskö för studentlägenhet.

Jag är student fast inte i den kommunen alltså Helsingborg, utan jag studerar i en annan stad, dock vill jag flytta över studierna till Helsingborg ifall det går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qruiser77:

Jag är student fast inte i den kommunen alltså Helsingborg, utan jag studerar i en annan stad, dock vill jag flytta över studierna till Helsingborg ifall det går?

Enda jag vet är att det är krav på att du har bevis att du studerar, alltså genom ett intyg. Men som sagt - jag lovar att du får svaren du vill ha om du ringer dem!

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Ville bara skriva nu att jag är på väg till lägenheten. Jag har mailat hyresvärden och det har också killen gjort, dom bad honom då att han ska säga till mig att jag ska maila dom angående lägenheten och jag angav lögenhetsnummer också .

Jag ska sova där under helgen och sen under måndag hör dom av sig.

Saken är att det inte finns något att sova på. Så vågar man riskera och köpa en säng på Ikea?

Permalänk
Medlem

Köp nåt liggunderlag bara, det kan du få användning av nån annan gång ifall det skiter sig

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Detta kanske inte riktigt hör hit men vill bara uppmana att vara försiktig i dessa lägen. Folk blåser varandra hej vilt inom bostadsmarknaden.

En bekant till mig skulle hyra lägenhet inne i Stockholm, där krävde hyresvärden en förskottsbetalning på grund utav "högt intresse" som han uttryckte det. Samma dag som hon skulle kika på lägenheten så svarade personen inte i telefon eller på mail, hon hade helt enkelt blivit lurad på en summa pengar. Ibland så får man passa sig, att vara naiv är i dem flesta fallen väldigt dåligt.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

@qruiser77:
OM du har lätt för att flytta sängen med madrass sedan så skull jag köpa en säng och madras.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

@qruiser77:
OM du har lätt för att flytta sängen med madrass sedan så skull jag köpa en säng och madras.

Det är en stor dubbelsäng jag tänkt köpa men inget är påskivet ännu så tänk om jag måste hem tillbaka vilket tar 3 timmar och då kan jag inte ta med mig den stora sängen.

Jag går till jula och köper en luftmadrass tills nästa vecka.

Om det skiter sig med kontraktet kan killen kräva mig på pengar eftersom jag sovit där under helgen?
Han skrev trots allt att jag är mycket välkommen

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av qruiser77:

Om det skiter sig med kontraktet kan killen kräva mig på pengar eftersom jag sovit där under helgen?

Svårligen, personen som står på kontraktet i dagsläget har ingen rätt att på eget bevåg hyra ut lägenheten, så har därmed ingen rimlig basis för att kräva betalning av dig om du inte kan få kontraktet. Har ni däremot kommit överrens om att du får sova där under helgen mot en viss kostnad är det naturligtvis en annan sak.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av qruiser77:

Ville bara skriva nu att jag är på väg till lägenheten. Jag har mailat hyresvärden och det har också killen gjort, dom bad honom då att han ska säga till mig att jag ska maila dom angående lägenheten och jag angav lögenhetsnummer också .

Jag ska sova där under helgen och sen under måndag hör dom av sig.

Saken är att det inte finns något att sova på. Så vågar man riskera och köpa en säng på Ikea?

Men vänta lite nu... Varför har du ens kontakt med denna person fortfarande? Och du har mailat, och han har mailat. Men du fick inget svar?!? RING!! Och strunta i vad han säger eller vill att du ska göra. Kontakten du ska ha är med hyresvärden, ingen annan!