Permalänk
Medlem

Dator fastnar ibland i en reboot-loop

Hej, jag har ett problem med min dator.

Detta började för ungefär två-tre månader sedan. Det som händer är att datorn fastnar i en "reboot-loop" efter ett par sekunder, d.v.s. att den stänger av sig själv och sedan startar igen.

Datorn håller på så enda tills att jag drar ur kabeln till nätaggregatet och sedan stoppar i den igen. Då startar datorn normalt och fungerar som vanligt. Detta har dock endast hänt 3-4 gånger de senaste månaderna (två gånger denna vecka).

Nästintill omöjligt för mig att felsöka någon komponent eftersom jag dels inte har några andra liggandes, men även för att problemet försvinner när jag stänger av och sedan startar datorn igen.

Vad kan det vara som orsakar detta?

Dator:
DELL Moderkort
i7 3820 3.6 ghz
Sapphire r9 390 (4 månader gammalt)
Fractal Design Integra M 750 W (4 månader gammalt)
8 gb RAM (dell)
Windows 10

Permalänk
Medlem

@LemonLaw: Ta ut allt RAM och rengör kontakterna med kemiskt ren bensin eller liknande. Blås sedan ur ramkontakterna på moderkortet med tryckluft. Därefter sätter du i dem en och en i slottarna och prövar att starta. Kan ha kommit något skit på antingen ram eller moderkortet som kan orsaka en kortslutning, därav att datorn inte startar. Att den beter sig just så där tyder på att det är något fel med just RAM.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

Är det där ett "normalt" fel när det är något tok med ram minnena??
Har en kompis som har liknande symptom, och jag fattar inte varför.

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk
Medlem

Nu hände det igen! Denna gång så kom jag ur boot loopen på samma sätt, men datorn startade ändå inte normalt.

Efter bios-skärmen laddad klart så fick jag en svart skärm med ett blinkande vitt streck uppe i det vänstra hörnet. Testade att starta om datorn flera gånger men samma sak hände.

Genom att gå in i bios setup och sedan gå ur setupen igen utan att spara något så startade datorn normalt.