AMD Radeon RX 480 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Ja alltså, klart man inte ska ignorera kampanjpriser och reor om man ska skaffa ett kort precis just nu...men om man ska dra slutsatser över hur prisvärda kort är i allmänhet, vilket jag anser att dessa individer gör men misslyckas, tycker jag att man ska jämföra icke-nedsatt pris mot icke-nedsatt pris på produkterna som jämförs. Men jag kanske är ensam om att tycka detta och då får det väl vara så då.

Helt rimligt resonemang.

Det som blir intressant i längden är prestanda/pris på 1060.

Permalänk
Medlem

Om svenska priset stämmer på denna 480 kontra prestandan vi nu har sett, så kan i varje fall jag säga att mitt intresse dog fullständigt. Som någon nämnde 1060 från nvidia kommer att bli intressant att se och desto mer i direkt jämförelse med denna fula ankungen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Adrenochrome:

Man kan tycka det. Dock är ju 780Ti ett tre år gammalt superkort som hänger med bra än. Reagerade mest på att du kallade rx480 för "värstingkort " vilket det aldrig sagts vara. Jag är själv lite besviken på resultatet, var mer den enligt mig felaktiga benämningen jag motsatte mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Sorry, "värstingkort" i den bemärkelsen att det i princip är ett dagsfärskt kort som får storstryk av mycket äldre grafikkort.

Vissa säger att kortet är prisvärt, men det går ju att få tag på begagnade 980/980Ti för samma slant.

I min mening, en misslyckad release.

Permalänk
Medlem

AMD saknar high-end grafikkort för tillfället pga "medveten strategi" dvs de kunde inte få fram bättre grafikkort än detta. Det kommer gälla förmodligen fram till nov-dec. Då kommer Nvidia ut med sin stora krets som AMD ska "tävla" med. Vega kanske inte kommer kunna konkurrera med den utan lär sikta på 1070/1080...

AMD sitter nu med ett grafikkort som är lika törstig och presterar ungefär lika som gamla 970.
Dessutom drar den för mycket ström över pci-e porten förmodligen pga underminerad strömförsörjning med 6 ports kontakt.

Det känns som AMD verkligen stressade ut det här kortet. Man låter partnertillverkarna utveckla förbättrade produkter istället och som några har påpekat innan känns AMD:s kort som en OEM produkt.

Hoppas nu för AMD:s skull att Nvidia inte kommer ha bråttom med att släppa 1060 kortet...

Sedan har vi priset...

Personligen så har jag aldrig köpt mellanklasskort till egen speldatorn så länge jag kan minnas...utan det var alltid high-end av näst bästa som fanns tex GTX970 eller R290 så detta kort är inte intressant...Däremot är man lite orolig om konkurrensen försvinner och AMD:s kort lär hänga kvar på hyllan i butiken istället för att sitta i datorer och användas till spel...Om detta skulle hända då måste AMD sänka priset rätt så snabbt dvs minskade intäkter.

Det känns också skumt att vi får vänta nästan ett halvår utan high-end kort från AMD.

Hoppas verkligen på tredjeparts kort inom några veckor med bra strömförsörjning och bra tysta kylare och att dessa klockar bra. Detta för inte mer än 3000kr. Når dessa kort efter överklockning upp till 980 nivåer eller lite högre då kan RX480 bli rätt poppis ändå om inte den dödas totalt av Nvidias 1060 när den väl kommer ut.

Just nu ser det illa ut tyvärr.

Permalänk
Medlem

En del verkar gå upp i höga växlar, AMD har valt att göra en 36CU/2304SP grafikprocessor och inte något som är starkare så det är knappast något misslyckande. Hade de velat spöa Fury-serien eller dylikt hade de inte gjort en 2304SP-GPU med färre transistorer än Hawaii. Den har färre beräkningsenheter än R9 390/290! Ändå presterar den bättre, men hade de velat göra en produkt som sprang om dessa ordentligt hade de såklart gjort en större krets. Det är solklart att de riktade in sig mot low-mid med Polaris och hade inte tänkt göra något annat. Hade de velat hamna förbi Fury-korten hade den minst haft 50% fler SP:s/CU:s. Att Vega ska komma långt senare har varit klart länge dessutom.

Permalänk
Skrivet av sille:

Jag tror detta kort kan bli riktigt bra, spec med partner-korten där det pratas om OC till 1600.

LOL, visa en enda länk där man säger OC på 1600... Låter som du hittar på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

LOL, visa en enda länk där man säger OC på 1600... Låter som du hittar på.

Skickades från m.sweclockers.com

https://hardforum.com/threads/first-gaming-benchmarks-up.1903...

sedan får du gärna hålla en trevligare ton.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av versions:

"AIB partners are reporting to me this morning that with extremely good custom air coolers the 480 GPUs are seeing from 1480MHz to 1600MHz clocks, but tell me it is a "lottery draw" on GPUs."

Detta för mig säger att det inte ens är på kartan med 1600. Man kan inte utgå från vad något sällsynt Golden Sample klarar.

Utan vad minimum är. Så dvs straxt över 1400. och det med "extremt bra tredjepartskylning". Det låter inte imponerande.
Sen skrev jag väl inget otrevligt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sille:

Helt rimligt resonemang.

Det som blir intressant i längden är prestanda/pris på 1060.

Om AMD ska leverera 'Best bang for the buck' MÅSTE dom det gälla vid tiden när det lanseras. 'Best bang for the buck' ÄR i relation till vilka motståndare som finns, vad de kostar och presterar och RX 480 har misslyckats kapitalt i det avseendet i Sverige åtminstone eftersom GTX 970 som finns att köpa är billigare, presterar marginellt sämre och drar marginellt mer ström men går att överklocka betydligt bättre. RX 480 har en fördel i DX12 spel men det här räcker inte på långa vägar för kortet ska vara 'Best bang for the buck'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

"AIB partners are reporting to me this morning that with extremely good custom air coolers the 480 GPUs are seeing from 1480MHz to 1600MHz clocks, but tell me it is a "lottery draw" on GPUs."

Detta för mig säger att det inte ens är på kartan med 1600. Man kan inte utgå från vad något sällsynt Golden Sample klarar.

Utan vad minimum är. Så dvs straxt över 1400. och det med "extremt bra tredjepartskylning". Det låter inte imponerande.
Sen skrev jag väl inget otrevligt?

1600mhz låter som något som är ovanligt enligt inlägget, ja, men om medel ligger mitt emellan 1480 och 1600 blir det 1540mhz vilket inte är så farligt långt ifrån 1600mhz. det är då på luft, om 1540mhz medel på luft stämmer kan de eventuellt komma en bit högre när kärnan går i 40c under vatten. på gtx 1080 verkar medel gå upp ungefär 100mhz när man går från luft till vatten men jag har ingen statistik för att backa upp det utan endast den uppfattningen jag har fått när jag läst på forum. med det sagt så är det naturligtvis ett stort hopp från det vi har sett på referenskortet men källan är ändå någorlunda vettig så man kan tänka sig att det ligger något i det han säger.

"extremely good custom air coolers" låter som msi gaming, asus strix och liknande varianter. de lär också ha custom pcb vilket jag tror kan hjälpa rejält på rx 480 då det drar drygt 160w redan innan överklockning trots att det bara har tillgång till 150w enligt spec (75w pci-e och 75w 6-pin). inte mycket svängrum med andra ord.

sättet ditt inlägg var skrivet på fick mig att uppleva det som otrevligt och aggressivt. kunde t.ex. skrivit "1600mhz är långt över det jag har sett, har du någon källa på det?". istället skriver du LOL, anklagar personen för att hitta på och kräver källor. det var så jag uppfattade det åtminstone.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Så alla pajasar som trodde att det här var en GTX980 dödare och vägrade titta på läckor/fakta. Tji får ni.

GTX970 är i de flesta fall ett bättre kort, är billigare, har en extremt mycket bättre kylare, varför ska man köpa ett skitdåligt kort med samma prestanda till samma/högre prislapp?

Mer vram? Mindre tdp? Retas med dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Hur kan en produkt som vida överstiger dom standarder som finns och teoretiskt sett även kan förstora moderkortet kallas "bra produkt"? för mig ser det mer ut som sweclockers inte klarar av att göra en ordentlig test.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hymer:

@sille: Folk överlag verkar väldigt nöjda med RX 480 utom vissa marknader som tex här i Sverige där prissättningen verkar ha blivit skev.

Sapphire Radeon RX 480:
https://www.komplett.se/product/893478/datorutrustning/grafik... 2.790kr (Priset på denna har sänkts med ~100kr sedan igår.)

MSI GeForce GTX 970 OC 4GB:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/224441-msi_ge... 2.389kr

https://www.inet.se/produkt/5411279/asus-geforce-gtx-970-4gb-... 2.699kr

Men är man ute efter ett kort i den här prisklassen så finns det ingen anledning att köpa ett rx480 istället för någon av de två 970 korten ovan. Det billigaste av dem två har en "reference cooler" och asus kortet har deras dc2 kylare på sig.

Så reference cooler mot reference cooler är det alltså 2.790kr eller 2.389kr för likadan prestanda, med en ganska tråkig kylare på båda korten. Men för 2.699kr får man Asus kortet med en rejäl kylare.

rx480 är i mina ögon ett överflödigt grafikkort till ett för dyrt pris, med ~2års gammal prestanda.
För priset det ligger på nu, borde rx480 tävlat emot gtx980 istället för emot gtx970.

För 2000kr kan rx480 säkerligen hitta många köpare, men för 2.790kr får man nog rikta in sig på köpare helt utan koll.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Skrivet av raven6666:

Hur kan en produkt som vida överstiger dom standarder som finns och teoretiskt sett även kan förstora moderkortet kallas "bra produkt"? för mig ser det mer ut som sweclockers inte klarar av att göra en ordentlig test.

Ja det är skumt

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Har ett grafikkort någonsin retat upp fanboys på båda sidor lika mycket som detta?

Personligen så tror jag att alla rykten innan om att kortet skulle vara i paritet med 980 gjort att folk har orealistiska förväntingar, som nu när de inte infrias gör att folk upplever det hela som en besvikelse. Men jag kan inte förstå de som säger att 970 skulle vara ett bättre kort. Oavsett vilken upplösning jag tittar på i Sweclockers prestanda-index så har RX 480 ett tydligt övertag. Därtill så ligger strömförbrukningen på snarlika nivåer. Prismässigt så går det att få tag på 970 som är lite billigare än RX 480 just nu men med tanke på att RX 480 kommer att sjunka i pris ganska snart så blir de likvärdiga även på den fronten. I DX12 så kan RX 480 nå upp till 980 i prestanda.
Kortsagt så tycker jag att RX 480 presterar precis som man kan ha förväntat sig. AMD har tagit stora steg sett till energieffektivitet om man jämför med deras tidigare generationer. De får även ut mycket högre prestanda per beräkningsenhet jämfört med sina tidigare generationer.

Nvidias fördel nu är att de kan anpassa 1060 efter RX 480 både vad det gäller pris och prestanda. Så Nvidia har fortfarande ett övertag på marknanden enligt mig. Men RX 480 är långt ifrån en dålig krets. Det är bara synd att AMDs egna kort (framför allt kylaren) inte får de resurser som de borde. Jag ser framemot partnertillverkarnas tolkningar av RX 480!

Permalänk
Medlem
Skrivet av raven6666:

Hur kan en produkt som vida överstiger dom standarder som finns och teoretiskt sett även kan förstora moderkortet kallas "bra produkt"? för mig ser det mer ut som sweclockers inte klarar av att göra en ordentlig test.

men nu var det väl inte alla exemplar som led av detta? lät på AMD så att det bara var några som hade hört av sig om det

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sille:

Kortet lägger sig mellan 390 och 390x, vilket har varit känt genom läckor ganska länge. Om man förväntat sig att de skulle slå 980/980ti/Fury i DX11 får man nog fundera över sin förmåga att tänka.

Att säga att det lägger sig mellan 390 och 390X är kanske är att ta i. Enligt prestandaindex är 390 snabbare i 2560x1440 och 3840x2160. Skulle nog säga att 480 och 390, ur alla praktiska hänseenden, presterar identiskt (skillnaderna är i praktiken irrelevant).

Skrivet av sille:

RX 480 VINNER MOT 980 i DX12 i både Ashes och Hitman, fundera på det en stund.

SweClockers testade tre DX12 titlar. Du säger alltså att man måste ignorera den titel som inte visar det resultat du gillar och då har man bevis för att kortet rockar?

Tar du alla tre titlarna så är 980 snabbare även i DX12. Mer intressant är kanske att 480 inte får samma boost av att gå från DX11 till DX12, relativa vinsten att gå från DX11 till DX12 är i det närmaste identisk med 1070 och 1080. 480 vinner mindre än 390/390X/Fury/Fury X på övergången till DX12.

Det positiva i ovan är att drivarna redan nu måste vara i rätt bra skick då drivarna har långt mer betydelse för DX11 prestanda än DX12 prestanda.

Skrivet av Petterk:

En del verkar gå upp i höga växlar, AMD har valt att göra en 36CU/2304SP grafikprocessor och inte något som är starkare så det är knappast något misslyckande. Hade de velat spöa Fury-serien eller dylikt hade de inte gjort en 2304SP-GPU med färre transistorer än Hawaii. Den har färre beräkningsenheter än R9 390/290! Ändå presterar den bättre, men hade de velat göra en produkt som sprang om dessa ordentligt hade de såklart gjort en större krets. Det är solklart att de riktade in sig mot low-mid med Polaris och hade inte tänkt göra något annat. Hade de velat hamna förbi Fury-korten hade den minst haft 50% fler SP:s/CU:s. Att Vega ska komma långt senare har varit klart länge dessutom.

Enligt SweClockers mätningar håller sig 480 nära sin maximala turbofrekvens, kapaciteten är antal stream-processorer multiplicerat med frekvens.

480 har därför 2304 * 1266 * 2 (FMA) = 5,8 GFLOPS kapacitet
390 har en maximal frekvens på 1040 så 2560 * 1040 * 2 = 5,3 GFLOPS

Sett ur det perspektivet är Polaris 10, trots sina arkitekturspecifika optimeringar, längre ifrån sin teoretiska kapacitet än 390, för att inte säga jämfört med 970 som har 1664 * 1178 * 2 = 3,9 GFLOPS.

Nu är inte shader-kapacitet allt, men detta är ett problem för AMD då man hela tiden behöver fler transistorer för att nå samma prestanda som Nvidia, något som rimligen drar upp tillverkningskostnaden på kretsen.

En annan nedslående nyhet är att AnandTech säger att GCN4 är identisk med GCN1.2 på ISA-nivå. D.v.s. ur ett logisk perspektiv är GCN4 och GCN1.2 identisk, något som kanske förklarar varför drivarna för 480 uppvisar väldigt hög mognadsgrad bl.a. med riktigt bra DX11 prestanda jämfört med DX12. Är rent generellt väldigt få problem rapporterade av de som testat kortet, GTA V är undantaget men problemen finns på GCN1.1 och framåt enligt AnandTech (och AMD har sagt att man är medveten om detta och försöker lösa det hela).

Att GCN4 och GCN1.2 är ISA kompatibla betyder också att GCN4 är "DX feature level" identisk med GCN1.1, d.v.s. inget stöd för feature level 12.1 eller några andra förändringar där.

Betyder också att det inte finns några finesser likt Pascals Simultaneous Multi-Projection för VR och multimonitor-konfigurationer.

Kanske viktigast betyder det att inte heller GCN4 har stöd för Raster Order Views och Conservative Rasterization (båda kräver feature level 12.1), finesser som redan Maxwell gen 2 fick och som spelutvecklar börjat använda för volymetrisk dimma/eld, voxels och raytracing i realtid. Bl.a. Unreal Engine 4 har stöd för VXGI.

Tycker ändå att 480 är en fullt godkänd mellanklassprodukt. Dock inte säker att det blir någon större framgång om 1060 hittar ut innan skolstarten. Fast det förutsätter att 1060 prestandamässigt ersätter 970 på samma sätt som 480 ersätter 390.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ännu en stor besvikelse.. att ens göra så stort väsen för ett kort som detta.. Priset i sverige är uppåt väggarna för högt 2800kr! Köpte fasiken mitt 970 strix för 3200kr för över 1år sedan, nä AMD får sänka till 2100kr så börjar det bli ett ok val i budget segmentet. Förstår inte heller hur den ens tar ordet VR men i denna lansering och detta kort.. bildspel snarare än något annat

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk

Dykt upp ett par bilder på Asus och Msi varianterna
Här

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Dykt upp ett par bilder på Asus och Msi varianterna
Här

Man kan ju hoppas att de har en DVI utgång, Tror inte att det är så vanligt med DP i budgetbyggen.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ArKAN:

Man kan ju hoppas att de har en DVI utgång, Tror inte att det är så vanligt med DP i budgetbyggen.

För just budget-byggen (60hz) som saknar HDMI finns som tur är billiga HDMI->DVI-kablar/adaptrar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av SweCarl:

Sapphire Radeon RX 480:
https://www.komplett.se/product/893478/datorutrustning/grafik... 2.790kr (Priset på denna har sänkts med ~100kr sedan igår.)

MSI GeForce GTX 970 OC 4GB:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/224441-msi_ge... 2.389kr

https://www.inet.se/produkt/5411279/asus-geforce-gtx-970-4gb-... 2.699kr

Men är man ute efter ett kort i den här prisklassen så finns det ingen anledning att köpa ett rx480 istället för någon av de två 970 korten ovan. Det billigaste av dem två har en "reference cooler" och asus kortet har deras dc2 kylare på sig.

Så reference cooler mot reference cooler är det alltså 2.790kr eller 2.389kr för likadan prestanda, med en ganska tråkig kylare på båda korten. Men för 2.699kr får man Asus kortet med en rejäl kylare.

rx480 är i mina ögon ett överflödigt grafikkort till ett för dyrt pris, med ~2års gammal prestanda.
För priset det ligger på nu, borde rx480 tävlat emot gtx980 istället för emot gtx970.

För 2000kr kan rx480 säkerligen hitta många köpare, men för 2.790kr får man nog rikta in sig på köpare helt utan koll.

Fattar inte varför "alla" envisas med att ett GTX 970 är det "enda" alternativet.
Är man besviken över att RX 480 inte levererar pris/prestanda så hade iaf jag köpt t ex detta kort före alla GTX 970;

https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/sapphi...

Alla dar i veckan...

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

Lite märkligt att produkten ändå i slutändan får betyget "bra produkt" när den inte överklockar speciellt bra utan att låta som ett jetplan, men jag antar att ni inte väger med det i betygskalan?

Men om vi ser på renderingstiderna så är dom väldigt dåliga i många spel, och bara det borde överväga till GTX 970s fördel. Men det kanske går att lösa med framtida drivrutiner, men borde ändå bära storvikt i erat slutgiltiga omdöme, eftersom att ni recenserar produkten idag, och inte hur det ser ut om 3 månader.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

@erazerswe: ja, med bättre kylare så kanske kortet blir lite mer intressant. jag har iaf en månad på mig innan jag behöver börja bestämma mig för vad som ska ersätta 660ti't.
blir nog en intressant månad av research och så kanske det hinner dimpa ner mer grejer om 480 över lag innan dess!

Visa signatur

Specs: Ryzen 3600XT, 16gb Corsair Vengeance DDR4 3200MHz, GTX 1080 Founders Edition

Permalänk
Hjälpsam

Vilket fint kort GTX960 ändå är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Kommer vi få se eftermarknadskort inom de närmsta 2 veckorna?

Permalänk
Medlem

Här finns rätt viktig information för den som eventuellt har tänkt att köra två RX480!!!
http://www.tomshardware.com/reviews/amd-radeon-rx-480-polaris...

"With peaks of up to 155W, we have to be thankful they're brief, and not putting the motherboard in any immediate danger. However, the audio subsystems on cheaper platforms will have a hard time dealing with them. This means that the "you can hear what you see" effect will be in full force during load changes; activities like scrolling may very well result in audible artifacts.
We’re also left to wonder what we'd see from a CrossFire configuration. Two graphics cards would draw 160W via the motherboard’s 24-pin connector; that's a tall order."

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För utvecklare har det väl varit känt länge att GCN gen4 inte innebär några förändringar för dem, ISA och drivrutiner behandlare de i princip identiskt som tidigare generation av vad som framkommit hittills, iaf från vad jag såg innan lanseringen. Så att de ens har prestandaförbättringar är lite imponerande. Hade de velat haft mer prestanda hade de gjort den mycket bredare, 5.8 TFLOPS är fortfarande långt ifrån R9 Fury, R9 Nano eller R9 Fury X och är lägre än 390X. De förvänta sig knappast att den skulle utklassa dessa. Vega ska ändå ha mer än dubbelt så många transistorer än Polaris 10 enligt ryktena och minst 77.7% fler streamprocessorer.

Men jag får för närvarande inte riktigt ihop vad en Vega med GCN4 ska vara bra för just nu. Låter som den skulle behöva vara bredare än ryktena talat om för att prestandan ska finnas där. Finns förhoppningsvis mer än HBM2 där, men vem vet. Navi är ett tag bort i vilket fall som helst.

Vad det gäller Nvidia så är ju åtminstone GP104 bredare/större än GM204. T.o.m. GTX 1070 har fler TFLOPS än 980/980Ti. Här valde AMD att göra Polaris mindre än Hawaii/Grenada.

Permalänk
Hjälpsam

RX480 har ett jädrigt fint kretskort med en rejäl strömförsörjning, som tigger och ber om en 8 pinnars kontakt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |