Permalänk
Inaktiv

Trasigt grafikkort?

Tjena Sweclockare!

Igår så tittade jag lite smått på Twitch och plötsligt stängde datorn av sig. Försökte starta datorn igen men det kom ingen bild, samtidigt som jag även hör fläktarna.

Öppnar upp chassit, testar att starta datorn igen och se hur allt går av. Fläktarna på grafikkortet går alltså på högvarv, ett riktigt surrmonster. Jag har testat att byta PCI-plats, startat med ett/utan ramminnen eller annat skit ipluggat. Alltså med endast grafikkortet och processorn. Har inte tillgång till en annan dator att testa grafikkortet i eller att själv testa ett annat grafikkort, men det verkar ju som att grafikkortet fått spel så det kanske inte behövs?

Nämnvärt till detta är att det är ett Gigabyte GTX 770 4GB och att grafikkortet inte var varmare än 50c när datorn stängdes ner. Jag får även bild när jag kopplar skärmen till moderkortet. Så min fråga är väl om det verkligen är grafikkortet eller finns det mer att testa innan jag reklamerar?

Permalänk
Medlem

Du kan göra en reset på bios tex genom att ta ur CMOS batteriet och strömkabeln i ett par minuter. Efter detta går du in i BIOS och kollar att PCI-E grafik är aktiverat. Fungerar det fortfarande inte då så är det fullt möjligt att GPU är avliden.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem

@anon233652:
är svårt att garantera ett svar utan att testat kortet i annan dator eller nytt kort i din dator
men får du inte bild med kortet men bild med det inbyggda är det rätt sannolikt att kortet bara gav upp
testa reset som ovan

har du ett kort du kan låna av en kompis annars? eller testa kortet i någon kompis dator?

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads