Återförsäljare visar Radeon RX 480 i Crossfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Gtx980 prestanda två år efter att Gtx980 kom ut känns inte jätte spännande till vilket pris det än är. Sedan finns det nog en hel del både 970 & 980 på lager som man kan sälja ut om man skulle behöva konkurrera med RX480.

Det är alltid likadant, speciellt på Sweclockers innan Amd skall släppa ett nytt "dussinkort" Wow...nu den här gången kommer det vara grymt...hej då nvidia...underbara priser...fantastisk prestanda osv. I slutändan så blir det inte mer än ett dussin grafikkort.

RX480 är ett grafikkort som Nvidia hade på marknaden (i gtx980) för två år sedan. Att Amd släpper den prestandan nu och yrar om att man kan minsann kör i CF för då blir det fantastiskt är ett skämt.

Detta med CF är skitsnack håller jag med om. Lika måste ryktena vara sanna att det ligger närmare 980 än 970 i prestanda för att det ska bli något bra. Men du kan ha helt rätt :). Fury var hypad men levde inte upp till vad man lovade det skulle vara. Men det visste vi även innan de släpptes då alla läckta tester indikerade att det inte var så hyper som man ville framstå. Skillnaden nu är att alla rykten och läckta tester ser väldigt bra ut. Kanske bluff allt men brukar ligga lite sanning i dom. Särskilt om de klockar så väl som vissa påstår.

Sedan så hade AMD 980 prestanda i Fury X som nu är över ett år gammalt. Visst ligger de efter men nu känns det lite som om de inte bara jagar efter utan kan kontra genom slå sig in i massorna (företags datorer/färdigbyggda).

Priset gör det intressant. Många som bygger en dator har en budget runt 10k och kan du spara in 2000kr på ett RX480 istället för 980 så kan du går från en i5 till i7, dubblad mängden ram och storlek på SSD. Så visst är det intressant för alla normala människor som fortfarande spelar i 1080/1440p. Idag är det ju 970 som är sweet spot i pris/prestanda. Imorgon kanske det är RX480 som tar den tronen.

Vi får helt enkelt se inatt då review kommer :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Gtx980 prestanda två år efter att Gtx980 kom ut känns inte jätte spännande till vilket pris det än är. Sedan finns det nog en hel del både 970 & 980 på lager som man kan sälja ut om man skulle behöva konkurrera med RX480.

Det är alltid likadant, speciellt på Sweclockers innan Amd skall släppa ett nytt "dussinkort" Wow...nu den här gången kommer det vara grymt...hej då nvidia...underbara priser...fantastisk prestanda osv. I slutändan så blir det inte mer än ett dussin grafikkort.

RX480 är ett grafikkort som Nvidia hade på marknaden (i gtx980) för två år sedan. Att Amd släpper den prestandan nu och yrar om att man kan minsann kör i CF för då blir det fantastiskt är ett skämt.

Du har kanske missat att det historiskt sett alltid varit så att nya generationers low-mid-range kort knappt har kunnat matcha föregående generations mid-high-kort dock oftast till ett betydligt bättre pris. Så har det varit både för AMD och Nvidia.

Det är rent ut sagt tröttsamt när en del inte tänker längre än näsan räcker och totalt blundar för prestanda/pris/effektivitet och bara tänker prestanda. Den logiken skulle ju göra sportbilar till världens bästa bilar och nya Volvo till en enda stor gäspning, helt oberoende av pris och vilket behov man har.

Ska du gråta lika mycket när Nvidia släpper sina low-mid-kort?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Spännande tråd att läsa med alla konstiga jämförelser och påhopp
Själv ser jag fram mot en höst med massa tester och recensioner på de olika korten på marknaden eftersom jag känner att det är dags att byta ut mitt gamla 7870 som har tjänat väl.
I dagsläget lutar det åt ett RX 480 med tanke på pris och prestanda, men man vet aldrig vad som händer när det släpps. Kan vara så att marknaden följer efter neråt med ett rejält prisras på GTX korten och då kanske det istället blir ett 1060 el. 1070 beroende på pris.

Men som sagt jag väntar på mer tester och jämförelser mellan de olika korten, vill som sagt inte betala ett för högt kilopris på grisen i säcken

I'm an Nvidia, AMD and INTEL FANBOY, retar alltid nån

Visa signatur

CPU: Ryzen R7 1700 | GPU: MSI GTX 1080 Ti GAMING X TRIO | MB: ASUS PRIME X370-Pro | RAM: 2x8GB G.Skill Flare X @3200MHz CL14 | Cooling: Air | Case: Fractal Design R5 Titan | Monitor: AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweCarl:

Amd släpper ett kort nästan 2 år efter Gtx 980 kom ut (september 2014) som just är ungefär lika bra som Gtx 980. Jag ser inte storheten i det direkt. Nvidia kan lätt sälja resterande 980 kort för t.ex 2000kr och i sådana fall finns det absolut ingen anledning att välja ett 480.

Personligen tror jag att 480 blir en flopp.

Hur ska man lansera grafikkort hade du tänkt? Var exempelvis GTX 1070 och 1080 också floppar då dessa presterar som gamla 980 Ti?

Vad du inte fattar är att RX 480 är en mellanklassare och i ett segment under vad GTX 980 lanserades i. Nog trollat nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Amd släpper ett kort nästan 2 år efter Gtx 980 kom ut (september 2014) som just är ungefär lika bra som Gtx 980. Jag ser inte storheten i det direkt. Nvidia kan lätt sälja resterande 980 kort för t.ex 2000kr och i sådana fall finns det absolut ingen anledning att välja ett 480.

Personligen tror jag att 480 blir en flopp.

Måste ändå vara bättre med ny teknik än gammal, samt nya drivrutiner som gör 480 mer framtidssäkert än ett gammalt 980, eller?
Ska jag välja ett 980 så måste priset vara mycket lägre än ett 480, varför ska jag annars köpa ett "gammalt" kort?
Men som sagt det får tester och recensioner utvisa, mitt val beror på pris/prestanda/värme/ljud samt i vissa fall vad de har bakat ihop för erbjudanden med korten

Visa signatur

CPU: Ryzen R7 1700 | GPU: MSI GTX 1080 Ti GAMING X TRIO | MB: ASUS PRIME X370-Pro | RAM: 2x8GB G.Skill Flare X @3200MHz CL14 | Cooling: Air | Case: Fractal Design R5 Titan | Monitor: AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

problemet är Laptop sidan, som borde lösa sig med polaris, de måste få ut laptop kretsarna asap. men ända sedan de släppte 7000 serien har de varit nästan omöjligt att hitta en bra laptop med AMD grafikkrets. det luktar fullt spel igen ifrån Nvidia/intel.

[Foliehatt på]
Har under en tid spekulerat och undrat om tillverkare fortfarande tar emot pengar för att inte göra AMD-baserade alternativ? För precis som du säger det är hur svårt som helst att hitta några vettiga produkter med AMDs APU lösningar. Medan marknaden svämmar över med Atom/Celeron/Pentium produkter med not-so-good prestanda, i grafikväg är nog R5 det vassaste alternativet jag sett hos Inet.
[Foliehatt av]

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av PowerNet:

Fast, ett GTX 1080 kort drar 184W max (techpowerup mätt) mot varje kort hos AMD drar 147W enligt techpowerup x 2 = 294W - 184W = 110W skillnad, inte några 20W där inte.
https://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080/2...

Som vi redan vet sedan tidigare så drar AMD kort mer, presterar sämre och är således ett sämre alternativ om man vill ha tyst/mindre dator, som ska dra mindre och prestera bra, har inget med färg att göra alls, skulle AMD komma med ett riktigt kort som kan utmana Nvidia, dra lika lite, och prestera lika bra till lika/lägre pris så skulle det helt klart vara ett alternativ.

Det är inte befängt, det är i både Nvidia och Intels intresse att AMD finns kvar, så länge AMD finns kvar så håller sig EU och andra länders konkurrensmyndigheter sig lugnare, de skulle bara älska om Intel och Nvidia skulle vara själva att då gå in och detaljstyra allt :).
DX12 är helt värdelöst, det är låst till W10 så det går inte alls.
Gör om gör rätt Microsoft....
Testet visar ju att det inte finns några större prestandafördelar, då det presterar sämre än ett äldre ensamt överklockat kort, och bara strax över ett GTX 1080 kort som också är ensamt, vinsten med två kort är då bortgjord om man ska se till prestandan, och det är rätt lite som sparas in på korten i det fallet, och vad är mer eftertraktat på begagnatmarknaden? AMD "standard" kort eller ett Nvidia toppkort?
AMD har aldrig utmanat Nvidia på riktigt, det här är bara "mellanmjölks" produkter i jämförelse, precis som AMD bara har "mellanmjölksprodukter" mot Intel.

Men AMD måste få finnas kvar för Intel och Nvidias överlevnad som företag.

Nej RX480 drar inte 147 Watt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Nu är du där och pratar om pengar igen, och om "fanboy". Båda påståendena är totalt ignoranta av dig.
För det första, som jag redan skrivit en gång i den här tråden, alla tjänar olika. Förstår du innebörden av det ?

Det är faktiskt ditt agerande som är ologiskt här. Ditt inlägg saknade faktiskt mer än tangentiell koppling till artikeln, vilket är vad de andra personerna klagat på. Det handlar egentligen inte om att det du skriver är korrekt eller fel - det handlar om att ifall moderatorerna hade varit strängare angående reglerna om att inlägg måste vara relevanta och föra diskussionen framåt så hade ditt (och mitt) inlägg antagligen raderats.

Enkelt uttryckt kan du se det så här:
Om någon bara läser ditt omtvistade inlägg utan att ha läst artikeln, vad skulle denna person tro att artikeln handlade om?
Troligtvis "Test bekräftar att det går att köra två Polaris kort i CF för att öka prestandan" från ditt "går att köra två 1080 med".
Eftersom det inte var detta artikeln handlade om så känns ditt inlägg vilsekommet.

Du kunde faktiskt tagit bort "med" samt lagt till "...och för mig är det bara topp-prestanda som är viktigt" i ditt ursprungliga inlägg, för att göra det tydligt att det bara var ett personligt uttalande / andragande och inget mer, specifikt inte ett argument i en debatt för en artikel där just pris/prestanda är relevantast.

I allmänhet kan sägas att om man gör ett publikt uttalande, speciellt i en potentiellt känslig debatt, och är otydlig så kan man inte rimligen hoppas på att alla ska förstå vad man menar - antingen ignorerar du dem som missförstått eftersom det är ditt eget fel, eller så korrigerar du dem vänligare om du verkligen bryr dig om hur ditt uttalande uppfattas, eller så skriver du tydligare till att börja med. Hela tvisten mellan dig och en handfull andra parter är ju helt onödig och startade egentligen för att du var tvungen att lägga till order "med" utan att förtydliga. (...och sedermera ologiskt nog blir upprörd över resultatet.)

Jag har försökt vara någorlunda diplomatisk och tydlig.
Jag hoppas poängen inte gått förlorad.
Ärligt talat tycker jag sådana här bråk är skitdumma.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krigelkorren:

[Foliehatt på]
Har under en tid spekulerat och undrat om tillverkare fortfarande tar emot pengar för att inte göra AMD-baserade alternativ? För precis som du säger det är hur svårt som helst att hitta några vettiga produkter med AMDs APU lösningar. Medan marknaden svämmar över med Atom/Celeron/Pentium produkter med not-so-good prestanda, i grafikväg är nog R5 det vassaste alternativet jag sett hos Inet.
[Foliehatt av]

Ser det lika illa ut efter lansering av Zen och Polaris är det nog möjligt. Jag har varit i samma tankar med på senare tid, speciellt då att Nvidia skulle hämma konkurrens. Med Intel är jag osäker, deras produkter är bättre än AMDs idag men mycket sämre på den tiden Intel fulade sig mot AMD.

Apple vet vi ju att har valt AMD som grafikleverantör men det företaget är ju inte som andra företag samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet när tredjepartarna släpper sina varianter av 480?

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yeah:

Någon som vet när tredjepartarna släpper sina varianter av 480?

I juli har det varit rykten om. Vi får troligen höra mer inom kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Får 20500 med ett GTX1070FE ... (typ 200W lägre effektförbrukning mot ett maxklockat 980Ti)

200W!? 100-150W på sin höjd.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Kört mini ITX senaste 5 åren så crossfire och sli är inte möjligt. Men om ett 480 motsvarar ca ett 980 så vore det nice då ett 980 fortfarande kostar 3500kr nytt. 480 lär kanske inte pressa priserna på 1080 men kanske på 970 och 980 korten som ligger i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

bra! så för cirka 5000 kr så får man bättre eller likvärdig prestanda som 1080! Visst har det sina nackdelar att köra crossfire men det går bra mycket bättre än det gjorde förr i tiden. Dessutom bättre än SLI från vad jag hört.
Så nu är det dags för nvidia att sänka priserna tycker jag.. Dock finns det ju inga kort kvar ändå men snart så när de kommer på lager tycker ja ca 6000kr för ett 1080 med eftermarknads kylare låter vettigt..

4500:- är vettigt med tanke på den minimala kretsen, de får ju ut drivor med dessa från en wafer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Ingen normal funtad människa köper väl med standardkylaren? Om de inte är ute efter referensdesignen att sätta vattenkylning på i och för sig.

Ingen människa som tänker efter spenderar 25k på en dator och kollar enbart på prestandan på samma grafikkort mellan olika tillverkare istället för att kolla på vilken kylare som är bäst.

Är tyvärr mer vanligt än vad man kan tro på sweclockers.....

Permalänk
Medlem

Riktigt underhållande tråd *käkar popcorn*
Ska bli spännande med recension på detta kort hur som helst.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man inte kan vara sugen på ett 480 om alla rykten stämmer. Visst sänker nvidia sina resterande 970/980-kort så är det ju en annan femma men det lär ju inte hända enligt mig. Förstår inte folk som jämför kortet med ett 1080 samt inte fattar att det verkar vara extremt bra "bang for the buck".

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Teicaus:

@PowerNet: Några vettiga kort? Du borde kanske veta att cirka 80 % av dom som äger en dator inte har ett entusiast kort på 5k plus. De AMD riktade nu är till den enorma majoriteten. Det finns betydligt mer pengar där än vad 1080 riktar sig till.

Ska man gå på Steams HW survey så stämmer det du skriver, ungefär 15 % av de som köpt Maxwell (750Ti, 950, 960, 970, 980, 980Ti) har 980 eller 980 Ti. Däremot är det faktisk ca 50 % som köpt 970 eller högre, vilket betyder kort > $300. Detta stämmer också med denna undersökning som säger att "mainstream" idag endast står för ungefär 1/3 av antalet kort som säljs, trenden har under många år varit att genomsnittligt pris ökar för instickskort.

Håller däremot absolut inte med din sista mening. Om 50 % väljer kort för >$300 så finns långt mer än 50 % av pengar i de dyrare korten. Ett bra exempel är Apple, en undersökning som presenterades för något år sedan visade att Apple hade då ca 6-7 % av världsmarknaden för PC, men man hade då ca 90 % av marknaden för laptops >$1000 samt 50 % av totala intäkterna för PC-marknaden.

Marginalerna och därmed vinsterna finns i de högre segmenten. AMDs satsning på mittensegmentet går ändå att se viss logik i, man måste öka sin marknadsandel för att spelföretagen inte ska börja ignorera AMDs kretsar vad det gäller optimeringar. Visst finns konsolerna, men det är inte samma optimeringar som är optimal för PC där CPU-delen i princip aldrig är en flaskhals och typiskt har 4 kärnor (där många spel knappt ser någon skillnad ens med 2 kärnor) som på konsolerna där CPU-delen är den stora flaskhalsen och det handlar om 6 kycklingar som man måste få att dra åt samma håll.

Finns också väldigt mycket logik i varför man i de flesta fall väljer att lansera toppmodellerna först. Lanserar man en mellanmodell som RX480 raderar man ju ut marknaden för hela sin äldre serie. Men även här kan man se viss logik för AMD. Visst dödar man hela 300-serien och Fury-serien med Polaris 10, dock sänker man också hela Maxwell-serien för Nvidia, även 960/950 som nog skulle kunna ha levat vidare med en prissänkning. Med en 80/20 fördelen i marknadsandel borde det då svida mer för Nvidia än för AMD.

Skrivet av Gainsgoblin:

@krigelkorren: nja om Intel och nvidia driver amd till konkurs kommer Amd säljas. Mycket möjligt att ett enormt företag som Samsung eller Apple kliver in och köper upp Amd. Detta skulle bli mycket jobbigare för intel/nvidia då amd helt plötsligt skulle ha lika stora summor eller mer till FoU som Intel och nvidia har nu.

@_merc_ tyvärr har ingen amd krets varit lämplig för laptops pga, värme och strömförbrukning sett till nvidias alternativ.

Gissar att en väldigt stor anledning till att AMD inte redan är uppköpt beror på det korsavtal som finns mellan AMD och Intel kring x86. Om AMD (eller Intel) köps upp följer inte licenserna kring x86 med till det nya bolaget, däremot får den part som inte köps upp i det läget fri tillgång till de tekniker som nu regleras i korsavtalet.

Var och är därför en del spekulationer att skapade av Radeon Technologies Group är för att vid behov kunna sälja av enbart den delen medan CPU-delen behålls i AMD med bibehållna korsavtal.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

AMDs äss i rockärmen kan helt klart vara tillgång. Har de 200k kort att sälja vid release så kanske folk kommer köra på det istället för 1080 som knappt finns och inte verkar dyka upp på flera veckor.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

200W!? 100-150W på sin höjd.

Det skiljer 100W i TDP oklockat, effekten ökar exponentiellt med frekvensen ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Då borde väl AMD kunna ta lika mycket betalt om korten förbrukar/presterar likvärdigt?, eller är Nvidia mer premium?

Nvidia är mer premium idag, och inte för att de nödvändigtvis gör bättre kort (Även fast de har det snabbaste grafikkortet på marknaden i dagsläget) utan för att namnet Nvidia är mycket mer känt, varumärket är mycket mer värt och deras kundkrets är (vid senaste mätningen) 4 gånger större än AMD's. De har marknadsföringen, de har storkunderna, och de har populariteten för att kalla sig själv premium, ta premium priset och komma undan med det.

Om premium-korten sen är värt pengarna, är en egen diskussion i sig. Premium produkter vinner sällan (Läs: Aldrig) pris/prestanda-tester. Det är alltid de där extra 5-10% prestanda som ger prispåslaget på 20-30%. Se t.ex skillnad i prestanda och pris på 970/980.

Om AMD lyckas med 480 och slutligen Vega, så kommer de förhoppningsvis kriga sig upp till 30-35% av marknaden, och då kommer de plötsligt nå en punkt där de har inkomsterna, pengarna och kunderna för att börja jobba på premiumprodukter och att satsa på nischade produkter (Entusiast-kort t.ex).

Det är i all fall vad jag tycker.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the squonk:

Det skiljer 100W i TDP oklockat, effekten ökar exponentiellt med frekvensen ...

Det gör det definitivt inte, det ökar med spänning inte med frekvens.

Mitt Classified drar en bra bit under 300W fullastad i maximal överklock med standardbios. Du menar alltså att ditt skulle dra runt 100W?

http://www.sweclockers.com/test/21094-msi-geforce-gtx-980-ti-...
http://www.sweclockers.com/test/22153-nvidia-geforce-gtx-1070...

Sweclockers uppmäter en skillnad på 135W med ett överklockat 980 Ti från MSI jämfört med ett stock GTX 1070 FE.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

AMDs äss i rockärmen kan helt klart vara tillgång. Har de 200k kort att sälja vid release så kanske folk kommer köra på det istället för 1080 som knappt finns och inte verkar dyka upp på flera veckor.

Problem med tillgång kan uppstå om folk bunkrar RX480 kort då man behöver dubbla för att komma upp i GTX 1080 prestanda.
Då räcker 200k kort ingenstans
Dock ger det en del klirr i kassan för red team.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

Nvidia är mer premium idag, och inte för att de nödvändigtvis gör bättre kort (Även fast de har det snabbaste grafikkortet på marknaden i dagsläget) utan för att namnet Nvidia är mycket mer känt, varumärket är mycket mer värt och deras kundkrets är (vid senaste mätningen) 4 gånger större än AMD's. De har marknadsföringen, de har storkunderna, och de har populariteten för att kalla sig själv premium, ta premium priset och komma undan med det.

Om premium-korten sen är värt pengarna, är en egen diskussion i sig. Premium produkter vinner sällan (Läs: Aldrig) pris/prestanda-tester. Det är alltid de där extra 5-10% prestanda som ger prispåslaget på 20-30%. Se t.ex skillnad i prestanda och pris på 970/980.

Var det jag fiskade med min fråga, vad är premium?, Betalar man mer för märket?, kvaliten?, Själv har jag haft minst 100 grafikkort från olika tillverkare och ser AMD och Nvidia relativt likvärdiga, Båda har haft sina bra och dåliga serier/drivrutiner. Och har inga problem att betala premium från båda tillverkarna så länge jag får valuta för pengarna.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Problem med tillgång kan uppstå om folk bunkrar RX480 kort då man behöver dubbla för att komma upp i GTX 1080 prestanda.
Då räcker 200k kort ingenstans
Dock ger det en del klirr i kassan för red team.

Jag slängde ur mig en siffra bara sådär Kanske var i underkant då.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Skulle nvidias kort kosta 4000kr respektive 6000kr så hade nog amd's kort fått det svårt. Nu är priserna istället på 5000 // 7500, amd's kort som är beräknat till 2400 ser således ut att bli extremt prisvärt.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd

Ser onekligen ut att bli jävligt prisvärda bra strömsnåla kort dom kommer med och ska bli intressant att se hur dom presterar med oc när det kommer kort med lite trevligare kylning och 480 är enda kort jag faktiskt skulle tänka mig köpa av nya modellerna då 1070/1080 är löjligt mycket dyrare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Håller däremot absolut inte med din sista mening. Om 50 % väljer kort för >$300 så finns långt mer än 50 % av pengar i de dyrare korten. Ett bra exempel är Apple, en undersökning som presenterades för något år sedan visade att Apple hade då ca 6-7 % av världsmarknaden för PC, men man hade då ca 90 % av marknaden för laptops >$1000 samt 50 % av totala intäkterna för PC-marknaden.

Fast det kan ju bero på att det inte funnits något som varit tillräckligt bra <$300. Svårt att säga eftersom man inte vet hur pass insatta de personerna var som gjorde köpen. Antingen så visste de att 970 var bra, eller så hade de $300 att lägga på ett kort.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det finns +1 miljad konsument datorer. Alla behöver en GPU eller GPU-del för se något på skärmen. När ett företag har 58% i marginaler häpnar man att folk tycker det är bättre när man köper deras produkter. Undrar vem som skrattar sist han som betalade dubbelt upp för >20% mer prestanda (inte bättre arkitektur) eller företaget när han går till banken.
Jag vet, tillgångar och eftergrågan och även det mentala.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Skulle AMD säljas tror jag nog att avtalen kommer hållas då olika länders konkurensverk inte kommer tillåta att dessa avtal förfaller och det blir monopol.