Oculus Touch släpps senare under året med stöd för över 30 speltitlar

Permalänk
Medlem

Usch vilken låg nivå på diskussionen. Ändå är det nog ingen av argbiggorna här som ens äger en Vive (eller ens testat Vive eller Rift), och som vanligt ska Valve villkorslöst prisas.

Jag äger en CV1 och är med och stödjer VR-revolutionen. Gör ni?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Oculus betalar utvecklare för att INTE utveckla till andra plattformar. De åsidosätter konkurrens med fula metoder.

Jag förstår inte hur konsumenter kan försvara ett beteende som är dåligt för konsumenter. Så mycket Stockholm-syndrom..

Det där är ju lite sanning med modifikation. De hjälper utvecklare ekonomiskt för att utveckla till deras plattform vilket inte är något konstigt, men sen så har de också erbjudit MER pengar för exklusivitet, men det är knappast något som är tvingande. De har också erbjudit pengar för tidsbegränsade exklusiva titlar. Som nu senast gällande Serious Sam.

Inget kul för konsumenterna vilket jag kan hålla med om. Men desto mer pengar till utveckling av VR applikationer/spel är positivt oavsett vilken plattform spelet/applikationen är till, vi är bara i början och inom sin tid kommer allt att klarna

Skrivet av jonatande:

När jag gjorde min beställning var den relativt enkelt val att köra på vive. Tror tyvärr oculus är en döende platform. Alla spel till oculus kan spelas på vive med revive och de större spelen kommer till vive eller båda platformarna. Vive är den riktiga VR-känslan och oculus med sin xbox kontroll är mer en stor skärm.

Undrar bara, har du ens testat båda headsetsen? Inte direkt mkt som skiljer. Bra med valmöjlighet kan jag tycka, några kanske inte vill ha några pinnar i händerna utan heller vill använda leap motion eller någon annan lösning.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Jag fick tillfälle att pröva Vive häromdagen, har inte prövat Rift. Det var min första VR-upplevelse och jag kommer köpa en Vive så fort lönen kommer. Kontrollerna är det som är avgörande för mig, det var utan tvekan det som imponerade mest, jag har knappt tänkt på nåt annat den här veckan.

Men hade ingen av tillverkarna haft spårade kontroller hade jag ändå valt Vive (om inte prisskillnaden varit samma som nu) pga all badwill Oculus dratt på sig. Den arrogans Luckey visat i diverse sammanhang och alla tveksamheter kring både ekosystem, förvetenhet, exklusivitet och en i mitt tycke fatalt misslyckad produktlansering gör att jag inte vill stödja Oculus som företag.

Permalänk
Medlem

Jag är för oculus, har en cv1 hemma. Men något som alltid syns när steam är inblandat är att precis som när det pratas om blizzard så är allt annat värre än pesten.

När det kommer till exklusivitet och stängda tjänster är väll ändå steam rätt högt upp?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk

@PV52: Hur menar du? Steam, stängda tjänster hur?

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavange:

Enda problemet här verkar ju vara att Vive ägare så smått börjar inse att det var nog Oculus som hade den bästa plattformen trots allt, de flesta titlarna gjorda för VR ..etc och nu springer och grinar i varenda Oculus tråd och på Reddit. Det börjar faktiskt bli patetiskt.

Som beställare av Oculus ser jag inte det minsta problem med att de har exklusiva titlar för Rift, synd för er som valt andra plattformar, ni kanske inte skulle avbeställt era Oculus ordrar då om ni nu var intresserade av dessa titlar ?

Så är det ju när man köper på ett så tidigt stadium.. lite som att köpa Betamax/VHS eller HDDVD/Bluray

Svårt att begära att första generationen av något som mer eller mindre fortfarande är under utveckling
ska vara kompatibelt med sina konkurenter... även om det skulle gå så är det nog inte så företag fungerar.

Permalänk
Skrivet av cavange:

Som beställare av Oculus ser jag inte det minsta problem med att de har exklusiva titlar för Rift, synd för er som valt andra plattformar, ni kanske inte skulle avbeställt era Oculus ordrar då om ni nu var intresserade av dessa titlar ?

FEL. Du kommer se problem med exklusiva titlar när andra VR platformar kommer in på marknaden som överglänser oculus, exempelvis Starbreeze VR.
Stängda VR platformar kommer skada konsumenten rejält, se det som Xbox och Playstation, hur hade vi mått om bara spelutvecklare släppt spel till konsol och skitit i PC trots sin tekniska överlägsenhet.

Låt VR spelarna konkurrera om teknisk prestanda och inte genom marknadsföring.

Köp vive om du vill:
1. Ha bäst VR just nu
2. Tror på VR som platform
3. Vill försäkra dig om att VR håller sig vid en öppen platform och att du kan nyttja framtida VR headset i dina favoritspel

Köp Oculus om du:
1. ***bort/mod***
2. Vill ha stängda system och icke kompatibla headset
3. Vill ha en sämre VR upplevelse
4. Är beredd att spara 2500 kr nu för allt skit som stängda system kommer innebära framöver.

Fanboysnack/§1.5 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

FEL. Du kommer se problem med exklusiva titlar när andra VR platformar kommer in på marknaden som överglänser oculus, exempelvis Starbreeze VR.
Stängda VR platformar kommer skada konsumenten rejält, se det som Xbox och Playstation, hur hade vi mått om bara spelutvecklare släppt spel till konsol och skitit i PC trots sin tekniska överlägsenhet.

Låt VR spelarna konkurrera om teknisk prestanda och inte genom marknadsföring.

Köp vive om du vill:
1. Ha bäst VR just nu
2. Tror på VR som platform
3. Vill försäkra dig om att VR håller sig vid en öppen platform och att du kan nyttja framtida VR headset i dina favoritspel

Köp Oculus om du:
1. Är en oculus fanboy
2. Vill ha stängda system och icke kompatibla headset
3. Vill ha en sämre VR upplevelse
4. Är beredd att spara 2500 kr nu för allt skit som stängda system kommer innebära framöver.

Äger du ens en vive?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

Köp Oculus om du:
1. ***bort/mod***
2. Vill ha stängda system och icke kompatibla headset
3. Vill ha en sämre VR upplevelse
4. Är beredd att spara 2500 kr nu för allt skit som stängda system kommer innebära framöver.

Steams VR-API är lika öppen eller stängd som Oculus API. Du kan välja lägga in stöd för den i ditt spel, eller inte.

Samtliga professionella recensioner är överens om att Rift som headset är en mer färdig och förfinad produkt än Vive - dock saknas de ack så viktiga handkontrollerna. När vi väl har dem i nävarna finns möjligheten att Vive inte är bättre på något.

Slutligen - du tror väl inte att något av dessa två headset kommer vara relevanta om max två år? De kommer båda vara gammalt skit som ingen vill ha.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Varför ger folk Oculus så mycket skit för? Hur är det egentligen med PSVR? Detta gäller väl även dem?

Ingen förväntar sig att Sony ska ta göra en massa multiplattformstitlar eftersom de sedan innan är konsoltillverkare. Oculus däremot, som över huvud taget finns för att allmänheten hjälpte de starta via Kickstarter, och som först och främst är inriktat på PC, en öppen plattform. Där blir folk självklart arga för att de försöker stänga plattformen och göra den till en sorts konsolliknande marknad.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

@PV52: Hur menar du? Steam, stängda tjänster hur?

Steam är stängda på många sätt och använder sig av en ganska aggressiv DRM på alla spel som säljs på steam (eller annan sida som säljer spel, då nästan alla spel är steam nycklar numera)

Man måste vara inloggad på deras tjänst för att kunna spela, offline läget funkar i vissa fall rätt dåligt att ta sig in i, mm.

Sen är inte steam låst till specifik hårdvara, men dom är fortfarande stängda. GOG är en motpol till detta.

Tyvärr verkar det bli allt vanligare med stenkastning istället för diskussion och rent generellt är blizzard och steam fans, tyvärr värst när det kommer till att vara oresonliga och aggresiva/hatiska men även när det kommer till att tolka sin egna åsikt som teknisk fakta.

Sen är det nog ingen grupp som är helt oskyldig, men det gör ju inte saken bättre för det.

Finns väll för övrigt vive exklusiva titlar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus 390z, intel i9 9900k @5GHz, RTX 3090, ddr4 32Gb @ 3200MHz, corsair AX860, samsung 840 evo 128Gb, samsung 850 evo 250Gb, BeQuiet dark base 900, custom loop (360+480 radiatorer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Oculus betalar utvecklare för att INTE utveckla till andra plattformar. De åsidosätter konkurrens med fula metoder.

Jag förstår inte hur konsumenter kan försvara ett beteende som är dåligt för konsumenter. Så mycket Stockholm-syndrom..

De erbjuder vissa utvecklare pengar för att kunna göra sitt spel bättre i utbyte vill de ha någon månads tidexklusivitet för annars kastar de pengar i sjön.
De har inte betalt en enda utvecklar för att inte göra sitt spel till Vive
De har byggt egna spel för sina egna pengar helt o hållit det är Oculus Studio spel som Lucky Tale,

Så nej inga fula metoder men visst är man en vive fanboy så vänder man på allt hur mycket fakta man än får

Kanske vill höra från utvecklarnas egna mun? http://uploadvr.com/giant-cop-speaks-oculus-exclusivity/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Ingen förväntar sig att Sony ska ta göra en massa multiplattformstitlar eftersom de sedan innan är konsoltillverkare. Oculus däremot, som över huvud taget finns för att allmänheten hjälpte de starta via Kickstarter, och som först och främst är inriktat på PC, en öppen plattform. Där blir folk självklart arga för att de försöker stänga plattformen och göra den till en sorts konsolliknande marknad.

Jag kan förstå att de som hjälpte till att kickstarta kampanjen är lite sura (men de fick iaf ett CV1 ganska billigt vad jag förstår). Men jag ser det nästan som att de kickstarta VR i det hela. Inte bara Oculus. Tror inte att Vive m.m. hade funnits idag om det inte hade varit för Oculus Rift.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cavange:

Enda problemet här verkar ju vara att Vive ägare så smått börjar inse att det var nog Oculus som hade den bästa plattformen trots allt, de flesta titlarna gjorda för VR ..etc och nu springer och grinar i varenda Oculus tråd och på Reddit. Det börjar faktiskt bli patetiskt.

Som beställare av Oculus ser jag inte det minsta problem med att de har exklusiva titlar för Rift, synd för er som valt andra plattformar, ni kanske inte skulle avbeställt era Oculus ordrar då om ni nu var intresserade av dessa titlar ?

Du kan omöjligtvis missat Revive? Det låter alla Vive ägare spela alla Oculus exklusiva spel. Trots att Oculus uppdaterat sitt DRM för att försöka motverka detta permanent. Spelen är alltså köpta, så pengar får de in.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Jag kan förstå att de som hjälpte till att kickstarta kampanjen är lite sura (men de fick iaf ett CV1 ganska billigt vad jag förstår). Men jag ser det nästan som att de kickstarta VR i det hela. Inte bara Oculus. Tror inte att Vive m.m. hade funnits idag om det inte hade varit för Oculus Rift.

Nej jag tror inte att jag hade haft mitt Vive idag om det inte vore för Oculus. Men nog fan blir man sur när man följer titlar som Giant Cop och ser fram emot det för att sedan få höra nu på E3 att Facebook och Oculus köpt 6 månaders exklusivitet vilket gör att man nu bara måste vänta ännu längre. Tacka vet jag utvecklare som Croteam som tackar nej till F&O.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Du kan omöjligtvis missat Revive? Det låter alla Vive ägare spela alla Oculus exklusiva spel. Trots att Oculus uppdaterat sitt DRM för att försöka motverka detta permanent. Spelen är alltså köpta, så pengar får de in.

Problem uppstår om Revive slutar fungera och personen som gjort Revive har släppt projektet ifrån sig och inte längre supportar sin skapelse. Då har alltså folk köpt spel som de ej längre kan använda, tror du verkligen Oculus eller något annat företag skulle villja ha den shitstormen som skulle komma isf?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

@tysonayt: Croteam släpper Serious Sam VR som Early Access. Är detta så himla mycket bättre? Hela Steam är fullt med halvfärdiga-spel.

Skrivet av Devil May Cry:

Du kan omöjligtvis missat Revive? Det låter alla Vive ägare spela alla Oculus exklusiva spel. Trots att Oculus uppdaterat sitt DRM för att försöka motverka detta permanent. Spelen är alltså köpta, så pengar får de in.

Oculus får in pengarna för spelen ja. Men kanske inte för själva Oculus Rift. De kan ifs kanske höja priset på den, men då kan Valve utnyttja sin monopolstatus (nästan) och få in pengarna på spelen. Vilket Oculus inte kan få då. Samma med om Oculus Rift skulle börja släppa spelen på Steam, då får Valve pengar för detta och kan på så sätt sänka priset på HTC Vive och konkurera ut Rift.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

@tysonayt: Croteam släpper Serious Sam VR som Early Access. Är detta så himla mycket bättre? Hela Steam är fullt med halvfärdiga-spel.

Oculus får in pengarna för spelen ja. Men kanske inte för själva Oculus Rift. De kan ifs kanske höja priset på den, men då kan Valve utnyttja sin monopolstatus (nästan) och få in pengarna på spelen. Vilket Oculus inte kan få då. Samma med om Oculus Rift skulle börja släppa spelen på Steam, då får Valve pengar för detta och kan på så sätt sänka priset på HTC Vive och konkurera ut Rift.

Får man inte in pengar för sin hårdvara konkurrerar man inte tillräckligt bra eller så har man problem med produktionen. Att Oculus inte kan leverera sin produkt ska inte gå ut på kunderna och resten av marknaden i form av artificiella spärrar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

@Devil May Cry: Tror inte att HTC Vive får in pengar för sin hårdvara heller... De förlorar nog. Men klarar sig enbart pga av att de har en stor marknad av spel. Varför låter t.ex inte Valve företaget Facebook att släppa alla spelen på FB istället? Då är alla nöjda För varför ska det bara gälla att Steam lägger ut Oculus spel, då borde även Facebook få göra samma sak med Steam.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Äger du ens en vive?

Nej jag har inte fått min ännu. Längtar som tusan till 22a Juni. Men det är väl inte vad diskussionen handlar om?

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk

@CombatSanta_pDm: Utveckla gärna? Kan verkligen inte förstå dom som förordar stängda plattformar. Så vill gärna ha ert synsätt på deta hela istället för kommentarer som "patetiskt", "die everything except oculus" m.m.

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem

http://uploadvr.com/oculus-touch-vs-htc-vive-better-controlle...

Här kan ni få något att läsa också som faktiskt har med själva artikeln att göra (och inte bara en massa tjafs).

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

Nej jag har inte fått min ännu. Längtar som tusan till 22a Juni. Men det är väl inte vad diskussionen handlar om?

Nej bara roligt att de flesta som skricker inte ens äger något VR headset och sen klagar på att marknaden dör om oculus gör exklusiva spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

Nej jag har inte fått min ännu. Längtar som tusan till 22a Juni. Men det är väl inte vad diskussionen handlar om?

Du kommer bli jättenöjd och du behöver inte vänta på att få betala en okänd summa pengar för att få ett par kontroller

Bra val.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Och förklara för mig varför oculus ska betala för utveckling av sina spel till konkurrenten?

Du ser hur korkat det låter?

Därför att Oculus ursprungligen sade att de skulle göra precis det. Det är deras egna ord. De tjänar nämligen inte en krona på själva ”monitorn” utan uteslutande på spelförsäljningen enligt dem själva. Spelen skulle säljas på Oculus Store men på inget sätt vara låsta till Rift.

Därtill så är ju en del av Oculus spel inte ”deras” spel där flera av dem började sin utveckling långt innan Oculus kom in i bilden. Spelen annonserades tidigt som generella spel menade för alla plattformar, däribland HTC Vive enligt företagen som utvecklade spelen. Adr1ft är ett sådant spel och även om Oculus har skjutit till pengar till spelet så får fortfarande "normala" PC-spelare, PS4-spelare liksom Xbox1-spelare spela spelet... men inte Vive-ägare. Även fast det säljs på Steam. Hur går det ihop särskilt när det är just spelförsäljningen som Oculus tjänar pengar på? Och om Oculus nu äger Adr1ft så varför får spelet över huvud taget säljas på Steam?

"Du ser hur korkat det låter?" Nja jag gör inte riktigt det. Borde jag det? Utan mer kött på benen så ser det ju ut som att Oculus försöker tränga konkurrenten Vive åt sidan med konstgjorda och billiga medel. Valve med Steam gör det onekligen inte gentemot Oculus och Oculus har inte gjort ett skit för att försöka förklara "hur det egentligen är" på ett sätt som är på något sätt övertygande sett till den övergripande verkligheten.

Ett av de citat som har fått folk att allra mest se rött (men på inget sätt uteslutande, Palmer Luckeys tidigare vs. nyare uttalanden är en kavalkad av idioti och ständiga motsägelser) är detta:

Palmer Luckey 2015:
If customers buy a game from us, I don't care if they mod it to run on whatever they want. As I have said a million times (and counter to the current circlejerk), our goal is not to profit by locking people to only our hardware - if it was, why in the world would we be supporting GearVR and talking with other headset makers? The software we create through Oculus Studios (using a mix of internal and external developers) are exclusive to the Oculus platform, not the Rift itself.

När folk då påpekar för Oculus att: Det ni sade att ni absolut inte kommer att göra i ert citat här ovan är ju för I h-vete exakt vad ni gör nu. Det går ju med Oculus välsignelse inte att köra Oculus Store-spel på något annat än Rift.

Då säger Oculus att: det är de andra tillverkarna som inte vill samarbeta med oss. HTC och Valve har då gått ut och sagt ”Ja men tjena Lena!”

Inte mycket att gå på i någon parts svar med andra ord. Hur är det egentligen? Valve och HTC samarbetar hur som helst ”utmärkt” med Oculus gällande det att sälja spel kompatibla med Rift på Steam.

Ja vi vet inte men anseende är viktigt i alla sammanhang, särskilt gällande kunder. I det avseendet framstår Oculus som ingenting annat än en urbota klant och byfåne utöver det vanliga. Har de någon som helst koll på vad de sagt tidigare och därtill vad marknadens kunder förväntar sig av dem? De retar gallfeber på folk och det spelar ingen roll om vi talar om Rift/Vive-ägare eller bara potentiella kunder i helhet.

För inte så lång tid sedan gick en moddare och hackare ut och släppte en fix för att avlägsna Oculus vägg och nedlåsning som förhindrar att spel köpta på Oculus Store körs på konkurrerande VR-hjälmar. Efter allt så måste det ju vara helt ok eftersom:
”If customers buy a game from us, I don't care if they mod it to run on whatever they want. As I have said a million times (and counter to the current circlejerk), our goal is not to profit by locking people to only our hardware”

Och hör och häpna, Oculus gick ut och fördömde fixen/“övergreppet” med diverse medföljande dösnack som anledning till varför. Kort därefter släppte Oculus en fix som förhindrade att ”customers [that] buy a game from us [then] I don't care if they mod it to run on whatever they want”… inte kunde modda dem till att “run on” just precis “what ever they want”…

..även fast Oculus sagt att det inte skulle hända och därtill får betalt för spelen av kunder som inte kan använda dem.
Varför skulle Oculus inte vilja få pengar för dessa spel oavsett plattform och sett till vad de själva tidigare har gått ut och sagt?
Ja det enda vi vet är att "If customers buy a game from us, I don't care if they mod it to run on whatever they want" var en ren lögn eller åtminstone en 180 graders svängom till hela VR-marknadens förlust, framför allt kundernas. Enda undantaget är Facebook och Oculus... åtminstone tror de det och räknar med det.

Är de dumma i huvudet eller ljuger de som en häst travar eller är det något annat? Oavsett vad, nu har hackern släppt en fix emot Oculus-fixen som gör det möjligt att kringgå hela Oculus DRM så nu är det fritt fram att köra piratkopior av alla Oculus Store-titlar vilket leder till att Oculus inte får ett rött öre för dessa uteblivna försäljningar. Och varför skulle man betala för Oculus Store-spel om man äger en Vive eller liknande? Oculus bara jävlas ju med dessa kunder genom att hindra dem från att nyttja produkter som kunder har betalat Oculus pengar för. Tvärtemot vad de tidigare sade så vill Oculus tydligen inte ha deras pengar gällande ”det enda de tjänar pengar på”. Jajamensan men då är det ju lättare att piratkopiera med andra ord för då slipper man strulet. Vanligtvis är det tvärtom… piratkopiering innebär mer strul. Och Oculus är ju ändå inte intresserat av deras pengar så varför bry sig om Vive-ägares piratkopiering av deras spel?

Oavsett hur det ligger till så låter påståenden som ”varför är ni så elaka mot Oculus?
Edit: fixade stavfel

.
Permalänk

@Spawnbadboy: På vilket sätt är det roligt?

Jag har testat HTC vive flertal gånger och är stort fan av room scale VR. Hade dock det varit det omvända, att HTC vive försöker stänga sin platform hade jag varit lika anti HTC vive. Varför? Jo, för att vi har bara sett början på VR headset och det finns många spännande teknologier på gång exempelvis starbreeze VR. Det sista man vill se då är att tidiga aktörer vars teknologi kanske underglänser det som är på gång får ett grepp och marknaden och håller nya lösningar ute.

Jag vill att 2nd generationen vare sig det blir HTC vive, oculus rift CV2 eller starbreeze ska ges samma möjlighet att lyckas met det bästa headsetet.

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utgardaloki:

Därför att Oculus ursprungligen sade att de skulle göra precis det. Det är deras egna ord. De tjänar nämligen inte en krona på själva ”monitorn” utan uteslutande på spelförsäljningen enligt dem själva. Spelen skulle säljas på Oculus Store men på inget sätt vara låsta till Rift.

Därtill så är ju en del av Oculus spel inte ”deras” spel där flera av dem började sin utveckling långt innan Oculus kom in i bilden. Spelen annonserades tidigt som generella spel menade för alla plattformar, däribland HTC Vive enligt företagen som utvecklade spelen. Adr1ft är ett sådant spel och även om Oculus har skjutit till pengar till spelet så får fortfarande "normala" PC-spelare, PS4-spelare liksom Xbox1-spelare spela spelet... men inte Vive-ägare. Även fast det säljs på Steam. Hur går det ihop särskilt när det är just spelförsäljningen som Oculus tjänar pengar på? Och om Oculus nu äger Adr1ft så varför får spelet över huvud taget säljas på Steam?

"Du ser hur korkat det låter?" Nja jag gör inte riktigt det. Borde jag det? Utan mer kött på benen så ser det ju ut som att Oculus försöker tränga konkurrenten Vive åt sidan med konstgjorda och billiga medel. Valve med Steam gör det oneklingen inte gentemot Oculus och Oculus har inte gjort ett skit för att försöka förklara "hur det egentligen är" på ett sätt som är på något sett övertygande sett till den övergripliga verkligheten.

Ett av de citat som har fått folk att allra mest se rött (men på inget sätt uteslutande, Palmer Luckeys tidigare vs. nyare uttalanden är en kavalkad av idioti och ständiga motsägelser) är detta:

Palmer Luckey 2015:
If customers buy a game from us, I don't care if they mod it to run on whatever they want. As I have said a million times (and counter to the current circlejerk), our goal is not to profit by locking people to only our hardware - if it was, why in the world would we be supporting GearVR and talking with other headset makers? The software we create through Oculus Studios (using a mix of internal and external developers) are exclusive to the Oculus platform, not the Rift itself.

När folk då påpekar för Oculus att: Det ni sade att ni absolut inte kommer att göra i ert citat här ovan är ju för I h-vete exakt vad ni gör nu. Det går ju med Oculus välsignelse inte att köra Oculus Store-spel på något annat än Rift.

Då säger Oculus att: det är de andra tillverkarna som inte vill samarbeta med oss. HTC och Valve har då gått ut och sagt ”Ja men tjena Lena!”

Inte mycket att gå på i någon parts svar med andra ord. Hur är det egentligen? Valve och HTC samarbetar hur som helst ”utmärkt” med Oculus gällande det att sälja spel kompatibla med Rift på Steam.

Ja vi vet inte men anseende är viktigt i alla sammanhang, särskilt gällande kunder. I det avseendet framstår Oculus som ingenting annat än en urbota klant och byfåne utöver det vanliga. Har de någon som helst koll på vad de sagt tidigare och därtill vad marknadens kunder förväntar sig av dem? De retar gallfeber på folk och det spelar ingen roll om vi talar om Rift/Vive-ägare eller bara potentiella kunder i helhet.

För inte så lång tid sedan gick en moddare och hackare ut och släppte en fix för att avlägsna Oculus vägg och nedlåsning som förhindrar att spel köpta på Oculus Store körs på konkurrerande VR-hjälmar. Efter allt så måste det ju vara helt ok eftersom:
”If customers buy a game from us, I don't care if they mod it to run on whatever they want. As I have said a million times (and counter to the current circlejerk), our goal is not to profit by locking people to only our hardware”

Och hör och häpna, Oculus gick ut och fördömde fixen/“övergreppet” med diverse medföljande dösnack som anledning till varför. Kort därefter släppte Oculus en fix som förhindrade att ”customers [that] buy a game from us [then] I don't care if they mod it to run on whatever they want”… inte kunde modda dem till att “run on” just precis “what ever they want”…

..även fast Oculus sagt att det inte skulle hända och därtill får betalt för spelen av kunder som inte kan använda dem.
Varför skulle Oculus inte vilja få pengar för dessa spel oavsett plattform och sett till vad de själva tidigare har gått ut och sagt?
Ja det enda vi vet är att "If customers buy a game from us, I don't care if they mod it to run on whatever they want" var en ren lögn eller åtminstone en 180 graders svängom till hela VR-marknadens förlust, framför allt kundernas. Enda undantaget är Facebook och Oculus... åtminstone tror de det och räknar med det.

Är de dumma i huvudet eller ljuger de som en häst travar eller är det något annat? Oavsett vad, nu har hackern släppt en fix emot Oculus-fixen som gör det möjligt att kringgå hela Oculus DRM så nu är det fritt fram att köra piratkopior av alla Oculus Store-titlar vilket leder till att Oculus inte får ett rött öre för dessa uteblivna försäljningar. Och varför skulle man betala för Oculus Store-spel om man äger en Vive eller liknande? Oculus bara jävlas ju med dessa kunder genom att hindra dem från att nyttja produkter som kunder har betalat Oculus pengar för. Tvärtemot vad de tidigare sade så vill Oculus tydligen inte ha deras pengar gällande ”det enda de tjänar pengar på”. Jajamensan men då är det ju lättare att piratkopiera med andra ord för då slipper man strulet. Vanligtvis är det tvärtom… piratkopiering innebär mer strul. Och Oculus är ju ändå inte intresserat av deras pengar så varför bry sig om Vive-ägares piratkopiering av deras spel?

Oavsett hur det ligger till så låter påståenden som ”varför är ni så elaka mot Oculus?, era Vive fanboiz” rätt illa för att inte säga verklighetsbefriade i mångas öron.

Bra skrivet förutom att du uppmuntrar till piratkopiering. Tänk på att utvecklarna fortfarande bör få betalt för sitt arbete precis som alla andra.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

@Devil May Cry: Tror inte att HTC Vive får in pengar för sin hårdvara heller... De förlorar nog. Men klarar sig enbart pga av att de har en stor marknad av spel. Varför låter t.ex inte Valve företaget Facebook att släppa alla spelen på FB istället? Då är alla nöjda För varför ska det bara gälla att Steam lägger ut Oculus spel, då borde även Facebook få göra samma sak med Steam.

Vad pratar du om? Misstolka du något eller kör du argument med dig själv?
Ingen pratar om intäkterna för headseten. Facebook säljer inte några VR titlar.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

http://uploadvr.com/oculus-touch-vs-htc-vive-better-controlle...

Här kan ni få något att läsa också som faktiskt har med själva artikeln att göra (och inte bara en massa tjafs).

Bra inlägg, hade missat att det fanns sådana tester än.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

@Devil May Cry: Har läst igenom, förmodligen misstolkar någon av oss varandra. Hur argumenterar jag mot mig själv?
Jag menar att varken Oculus eller Vive tjänar pengar på sina headsets. Vive har en stor fördel pga att de har en marknad för spel. Folk är arga för att Vive inte kan spela Oculus spel. Då föreslog jag: Låt Vive spela Oculus-spel, men då ska Facebook även få använda Vives utan att man ska behöva vara inloggad på Steam.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)