Permalänk
Inaktiv

Installera Windows 7

Hej Sweclocker's!

Det är så att jag har en laptop med windows 7 för installerat på den när jag köpte den för några år sedan.

Nu är det så att jag har en ny stationär dator men inget operativsystem ännu till den. Så nu till min fråga.

Kan jag använda laptopens Windows nyckel? (ska slänga laptopen)

Hälsningar// Panik

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Hej Sweclocker's!

Det är så att jag har en laptop med windows 7 för installerat på den när jag köpte den för några år sedan.

Nu är det så att jag har en ny stationär dator men inget operativsystem ännu till den. Så nu till min fråga.

Kan jag använda laptopens Windows nyckel? (ska slänga laptopen)

Hälsningar// Panik

Förmodligen är det en OEM nyckel som är bunden till just laptopen så troligen lär det inte fungera.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Windows nycklar är väl billiga? På eBay går Windows 10 nyckel för ca 100:-.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

Hej Sweclocker's!

Det är så att jag har en laptop med windows 7 för installerat på den när jag köpte den för några år sedan.

Nu är det så att jag har en ny stationär dator men inget operativsystem ännu till den. Så nu till min fråga.

Kan jag använda laptopens Windows nyckel? (ska slänga laptopen)

Hälsningar// Panik

Troligen inte eftersom datorer som säljs med OS brukar ha OEM licenser som är knutna till just den datorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Förmodligen är det en OEM nyckel som är bunden till just laptopen så troligen lär det inte fungera.

Skrivet av Lorault:

Windows nycklar är väl billiga? På eBay går Windows 10 nyckel för ca 100:-.

Skrivet av MacAllan:

Troligen inte eftersom datorer som säljs med OS brukar ha OEM licenser som är knutna till just den datorn.

Tack för snabbt svar!

Hälsningar/Peterpanik

Permalänk
Avstängd

@anon186265: Kör hårt,det är bara att testa:-)
Har själv gjort det:-)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

bara ange nyckeln, o när Windows sen säger att den inte är giltig ringer du MS o aktiverar via telefon.. Gjort så flera gånger..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Skrivet av Nevil:

bara ange nyckeln, o när Windows sen säger att den inte är giltig ringer du MS o aktiverar via telefon.. Gjort så flera gånger..

Helt riktigt.
Går finfint att göra så med OEM-licenser. Har jag gjort flera gånger med gamla licenser jag haft på datorer jag skrotat, man överför licensen. Kanske bryter man mot något avtal med MS, vad vet jag, men det fungerar iaf.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är den licensen oanvänt går det säkert bra, om det inte är en royalty-OEM (Föraktivering från tillverkaren, även kallad OEMSLP) Isf behöver BIOS en markör och datorn ett certifikat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonas1972:

@Peterpanik: Kör hårt,det är bara att testa:-)
Har själv gjort det:-)

Skrivet av Nevil:

bara ange nyckeln, o när Windows sen säger att den inte är giltig ringer du MS o aktiverar via telefon.. Gjort så flera gånger..

Skrivet av marmeladov:

Helt riktigt.
Går finfint att göra så med OEM-licenser. Har jag gjort flera gånger med gamla licenser jag haft på datorer jag skrotat, man överför licensen. Kanske bryter man mot något avtal med MS, vad vet jag, men det fungerar iaf.

Skrivet av tcntad:

Är den licensen oanvänt går det säkert bra, om det inte är en royalty-OEM (Föraktivering från tillverkaren, även kallad OEMSLP) Isf behöver BIOS en markör och datorn ett certifikat.

Se där ja! Googlade detta igår verkar som det funkar som ni skriver så jag kör på.

Tack alles för all hjälp