GTX 950/GTX 960/RX 480, bästa grafikkort för 1500-2000 kr?

Permalänk
Medlem

GTX 950/GTX 960/RX 480, bästa grafikkort för 1500-2000 kr?

Tjenare, det är såhär att jag har en stationär dator med dessa specs

Machine name: KRISTINA-DATOR
Operating System: Windows Vista™ Home Premium (6.0, Build 6002) Service Pack 2 (6002.vistasp2_gdr.160409-1048)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: HP-Pavilion
System Model: VG067AA-UUW m9788sc
BIOS: BIOS Date: 07/06/09 16:40:19 Ver: 5.18
Processor: Intel(R) Core(TM) i7 CPU 920 @ 2.67GHz (8 CPUs), ~2.7GHz
Memory: 4086MB RAM
Page File: 4226MB used, 4145MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11

MODERKORT: http://support.hp.com/us-en/document/c01901210

Card name: NVIDIA GeForce GT 230
Manufacturer: NVIDIA
Chip type: GeForce GT 230
DAC type: Integrated RAMDAC
Device Key: Enum\PCI\VEN_10DE&DEV_0603&SUBSYS_90441B0A&REV_A2
Display Memory: 3304 MB
Dedicated Memory: 1516 MB
Shared Memory: 1787 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (60Hz)
Monitor: LG W2243(Analog)
Driver Name: nvd3dumx.dll,nvwgf2umx.dll,nvwgf2umx.dll,nvd3dum,nvwgf2um,nvwgf2um
Driver Version: 9.18.0013.4192 (English)
DDI Version: 10
BGRA Supported: Yes
Driver Attributes: Final Retail

Som ni ser så suger mitt grafikkort enormt mycket och jag hade velat uppgradera det och lägga till RAM till datorn. Vad är de bästa grafikkorten för cirka 1500 - 2000 kr? min dröm är att kunna köra the witcher 3 på recommended settings. Jag har hört att gtx 950/960 är de bästa inom det priset men att RX 480 ska vara mycket bättre och billigt, men jag orkar inte vänta 20 dagar på sommarlovet tills det släpps (29 juni) så vad tycker ni?

Hade någon också snälla kunnat förklara för mig som om jag vore ett barn vad jag måste köpa för adapters för vissa grafikkort för jag fattar ingenting.

Permalänk

Köp ett gtx 670, finns för ca 700 sek ute på tradera

http://www.tradera.com/item/341372/259383075/gigabyte-geforce...

Är ungefär likvärdigt om inte bättre en ett gtx 960. Här på swecklockers marknad kan du få det än billigare.

Tror ej du behöver någon adapter till det.

Men köp ett paket med 8 eller 16 gb ram. Samt kanske en ssd disk att flytta över operativsystemet till istället för den mekaniska hårddisk som du antagligen har.

Lycka till!

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

@Betlomanus: wow, skitbra, tror du jag klarar de flesta AAA spelen med den?

Permalänk
Medlem

@Betlomanus: vad menar du med att jag ska flytta operativsystemet? fattar inte riktigt

Permalänk

@hemlatta: Du får ett begagnat GTX 970 för ca 1500-2000. Jag skulle dock råda dig att kontrollera hur många watt ditt nätaggregat är på. Sådana färdigbyggda märkesdatorer har en förmåga att snåla på nätaggen.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle utan tvekan vänta på RX 480 med tanke på att det inte är särskilt långt kvar till att det släpps och det är mycket bättre.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixzie:

Jag skulle utan tvekan vänta på RX 480 med tanke på att det inte är särskilt långt kvar till att det släpps och det är mycket bättre.

Mvh
Hugo

RX 480 kommer kosta mer än 2000kr i Sverige är en sak som är säker så egentligen är det inte inom hens budget ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

RX 480 kommer kosta mer än 2000kr i Sverige är en sak som är säker så egentligen är det inte inom hens budget ändå.

Om nu det skulle vara utanför TS budget är det inte värre än att TS skaffar ett billigare kort, men med tanke på den information vi har fått om RX 480 skulle jag ändå tycka att de var värt de extra kronorna det kommer kosta.

Men som sagt, det är såklart upp till TS.

Mvh
Hugo

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

Instämmer, vänta på RX480!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR200 CPU: AMD Ryzen 9 5950X CPU-Kylare: NZXT Kraken X63 w. 2x Noctua NF-A14 Moderkort: ASUS Crosshair VIII Impact RAM:G.Skill 32Gb DDR4 3600MHz @14.14.14.36 1.45V GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3090 OC SSD: 2x WD Black 850 SN850 1TB PSU: Corsair SF750 750W Platinum

Permalänk

Som sagt, vänta på ett RX480 om du kan hålla dig...

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Detta kanske är det bästa som finns just nu som passar din budget: https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/amd/asus-r...
ASUS R9 380 Strix för 1790:-.

Dock håller jag med ovanstående att du bör vänta på de nya korten. Vågar nästan garantera att du kommer bli besviken annars.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Betlomanus:

Köp ett gtx 670, finns för ca 700 sek ute på tradera

http://www.tradera.com/item/341372/259383075/gigabyte-geforce...

Är ungefär likvärdigt om inte bättre en ett gtx 960. Här på swecklockers marknad kan du få det än billigare.

Nej, 960 är jämlikt med 680

Permalänk
Medlem

Märkesdator med 7år gammalt BIOS.
- Hej kompatibilitetsproblem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Datavetare

@hemlatta: informationen du gett i första inlägget är tyvärr inte tillräckligt för att kunna hjälpa dig. Den information som främst saknas är

  • har ditt nätaggregat en 6-pinnars strömkontakt för PCIe-kort?

  • vad är kapacitet på nätaggregatet? Borde stå ett gäng värden på sidan av nätaggregatet

  • hur långa grafikkort får plats i din låda? Står kanske i manualen eller så mäter du helt enkelt

Givet att du nu har en GPU med TDP på 75 W så tror jag allt som drar mer än ett 960 är uteslutet då märkesdatorer sällan är överspecificerade i saker som nätaggregat. Har du ingen 6-pinnars PCIe-strömkontakt är nog de bästa alternativen 750 Ti eller ett 950 som inte behöver en sådan kontakt, typ EVGA GTX 950 low-power.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

@hemlatta: informationen du gett i första inlägget är tyvärr inte tillräckligt för att kunna hjälpa dig. Den information som främst saknas är

  • har ditt nätaggregat en 6-pinnars strömkontakt för PCIe-kort? http://i66.tinypic.com/2mhbzm0.jpg

  • vad är kapacitet på nätaggregatet? Borde stå ett gäng värden på sidan av nätaggregatet

  • hur långa grafikkort får plats i din låda? Står kanske i manualen eller så mäter du helt enkelt

Givet att du nu har en GPU med TDP på 75 W så tror jag allt som drar mer än ett 960 är uteslutet då märkesdatorer sällan är överspecificerade i saker som nätaggregat. Har du ingen 6-pinnars PCIe-strömkontakt är nog de bästa alternativen 750 Ti eller ett 950 som inte behöver en sådan kontakt, typ EVGA GTX 950 low-power.

https://www.dustinhome.se/product/5010329326/pavilion-elite-m...

Längst ner står det lite om interna anslutningar, räcker det eller måste jag öppna upp datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

Köp ett gtx 670, finns för ca 700 sek ute på tradera

http://www.tradera.com/item/341372/259383075/gigabyte-geforce...

Är ungefär likvärdigt om inte bättre en ett gtx 960. Här på swecklockers marknad kan du få det än billigare.

Tror ej du behöver någon adapter till det.

Men köp ett paket med 8 eller 16 gb ram. Samt kanske en ssd disk att flytta över operativsystemet till istället för den mekaniska hårddisk som du antagligen har.

Lycka till!

Stämmer inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemlatta:

https://www.dustinhome.se/product/5010329326/pavilion-elite-m...

Längst ner står det lite om interna anslutningar, räcker det eller måste jag öppna upp datorn?

Det räcker inte, de berättar bara hur många, och vilken typ av, expansionskort som moderkortet kan ta (grafikkort är en typ av expansionskort). Dock berättar det inte hur mycket ström nätaggregatet kan leverera till sagda expansionskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Det räcker inte, de berättar bara hur många, och vilken typ av, expansionskort som moderkortet kan ta (grafikkort är en typ av expansionskort). Dock berättar det inte hur mycket ström nätaggregatet kan leverera till sagda expansionskort.

http://www.cnet.com/products/hp-pavilion-elite-m9788sc-core-i...

Hittade power provided längst ner vilket visar 460W, är det det jag letar efter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemlatta:

http://www.cnet.com/products/hp-pavilion-elite-m9788sc-core-i...

Hittade power provided längst ner vilket visar 460W, är det det jag letar efter?

Inte riktigt. Dock är 460W ett gott tecken, de brukar ha minst 1 6-pin kabel, vilket öppnar upp till lite fler grafikkort. Sen går det även att använda adaptrar om det finns MOLEX-kablar över i din dator. Dock är det bäst att ta foto på alla kablar inuti datorn som inte är kopplade till något, så kan vi se vad som finns och inte finns.

Permalänk
Medlem

Om det är så att det inte finns PCI-E kablar utan att Molex-adaptrar behöver användas så är det bra att veta exakt modellnamn på nätaggregatet. Det kan vara så att det använder så kallad multi-rail och då är det att rekommendera att grafikkortet kopplas på en annan rail än processorn för att nätaggregatet inte ska överbelastas även om man håller sig inom nätaggregatets totala maxlast.

Enklast att ta reda på allt detta är att öppna datorn och skriva det som står på klisterlappen som sitter på sidan av nätaggregatet här. Helst ta ett foto och lägga upp.

En annan tanke är att din processor är även den väldigt gammal och rätt långsam med dagens mått. Nu bör den klara av Witcher förvisso, men ha i åtanke att det kan påverka andra spels prestanda negativt oavsett vad för grafikkort du sätter i.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Inte riktigt. Dock är 460W ett gott tecken, de brukar ha minst 1 6-pin kabel, vilket öppnar upp till lite fler grafikkort. Sen går det även att använda adaptrar om det finns MOLEX-kablar över i din dator. Dock är det bäst att ta foto på alla kablar inuti datorn som inte är kopplade till något, så kan vi se vad som finns och inte finns.

Skrivet av Starric:

Om det är så att det inte finns PCI-E kablar utan att Molex-adaptrar behöver användas så är det bra att veta exakt modellnamn på nätaggregatet. Det kan vara så att det använder så kallad multi-rail och då är det att rekommendera att grafikkortet kopplas på en annan rail än processorn för att nätaggregatet inte ska överbelastas även om man håller sig inom nätaggregatets totala maxlast.

Enklast att ta reda på allt detta är att öppna datorn och skriva det som står på klisterlappen som sitter på sidan av nätaggregatet här. Helst ta ett foto och lägga upp.

En annan tanke är att din processor är även den väldigt gammal och rätt långsam med dagens mått. Nu bör den klara av Witcher förvisso, men ha i åtanke att det kan påverka andra spels prestanda negativt oavsett vad för grafikkort du sätter i.

Aa jag får öppna upp datorn imorgon och återkomma )

Permalänk
Medlem

Vänta på rx480.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Vänta på rx480.

aa den är skitbra men jag måste vänta 17 dagar som jag kunde spela istället ifall jag hade köpt en begagnad gtx 780 för typ 1200 jag har aldrig riktigt brytt mig om grafiken utan prioriterar stark fps:en i spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

Inte riktigt. Dock är 460W ett gott tecken, de brukar ha minst 1 6-pin kabel, vilket öppnar upp till lite fler grafikkort. Sen går det även att använda adaptrar om det finns MOLEX-kablar över i din dator. Dock är det bäst att ta foto på alla kablar inuti datorn som inte är kopplade till något, så kan vi se vad som finns och inte finns.

Skrivet av Starric:

Om det är så att det inte finns PCI-E kablar utan att Molex-adaptrar behöver användas så är det bra att veta exakt modellnamn på nätaggregatet. Det kan vara så att det använder så kallad multi-rail och då är det att rekommendera att grafikkortet kopplas på en annan rail än processorn för att nätaggregatet inte ska överbelastas även om man håller sig inom nätaggregatets totala maxlast.

Enklast att ta reda på allt detta är att öppna datorn och skriva det som står på klisterlappen som sitter på sidan av nätaggregatet här. Helst ta ett foto och lägga upp.

En annan tanke är att din processor är även den väldigt gammal och rätt långsam med dagens mått. Nu bör den klara av Witcher förvisso, men ha i åtanke att det kan påverka andra spels prestanda negativt oavsett vad för grafikkort du sätter i.

http://imgur.com/EJDJZuX

http://imgur.com/GFyNNqx

http://imgur.com/cRqOb03

http://imgur.com/ackGZ0c

ser det okej ut? eller borde jag bara köpa en ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemlatta:

http://imgur.com/GFyNNqx Det du fotat i denna är en 6-pin PCI-strömkabel, vilket är precis vad som krävs för GTX 960 (kanske inte alla modeller) och RX 480 (samma här, vissa eftermarknadsmodeller kommer kanske kräva mer). Det kommer alltså gå att få in ett ganska bra grafikkort i din dator utan att köpa nytt nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rarifag:

http://imgur.com/GFyNNqx Det du fotat i denna är en 6-pin PCI-strömkabel, vilket är precis vad som krävs för GTX 960 (kanske inte alla modeller) och RX 480 (samma här, vissa eftermarknadsmodeller kommer kanske kräva mer). Det kommer alltså gå att få in ett ganska bra grafikkort i din dator utan att köpa nytt nätaggregat.

skitbra!! jag kollade på lite mer grafikkort på tradera och hittade ett gtx 780 för 1400, låter det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hemlatta:

skitbra!! jag kollade på lite mer grafikkort på tradera och hittade ett gtx 780 för 1400, låter det bra?

780 är ett betydligt mer strömtörstigt kort (kräver 6+8pin i referensmodell). När det gäller Nvidias kort är det nog x60 eller lägre som gäller, och för AMD är det x850 (i deras äldre serier) eller lägre. Typ. Detta är självklart om du inte köper ett nytt nätagg.

Det skulle tekniskt gå att använda en adapter från 2x molex (som det ser ut som att du har ledigt) till 8-pin PCI. Dock kanske de inte är gjorda för att kunna leverera 150 W (som en 8-pin är gjord för att kunna göra) och då vore det en dum idé. Kort sagt så är det inget jag rekommenderar när det är ett no-name nätagg som är lite svårt att få fram riktigt info om.

Så det jag rekommenderar är att antingen hitta ett kort som endast kräver en 6-pin connector, eller köpa nytt nätagg.

Permalänk

Du måste ha ett rätt strömsnålt kort med 6 pin-kontakten. Det är ett villkor för ditt nya kort.
Jag tror inte du kommer att lida brist på FPS på nya kort om du kör 1080p ohc slår av de tyngsta grafikeffekterna.

Visa signatur

Processor: Intel® LGA1151 Core i5 6600k. Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 Evo CPU MK: ASUS Z170 PRO GAMING Minnen: Crucial DDR4 2133MHz 8GB (2x4GB) SSD: Samsung 850EVO 250 GB HDD: WD 250GB samt en WD 2TB.
DVD: ASUS Chassi: Cooler Master 550 Silencio. Nätaggregat: Plexgear PS-500